Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Att producera ljudtrycksnivåer över hörseltröskeln i lyssningspositionen i ett normalt rum vid 20 Hz (ca 73 dB https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness) kräver faktiskt inte mer än ca 1,5 mmpp förskjutning med ett 10"-element för en sluten konstruktion eftersom rumsbidragen uppgår till runt +20 dB relativt frifält.
Redan för en beskedlig ljudstyrka om 40 phon (ljudtrycksnivå om 90 dB vid 20 Hz), krävs däremot ca 10 mmpp under samma förutsättningar.
För frekvenser under ca 30 Hz är våglängden så stor att högtalaren kan anses vara hörnplacerad även en bra bit ut i rummet och placeringen får därmed en mycket begränsad betydelse. Ungefär så här kan det se ut i lyssningspositionen för ett någorlunda normalt rum med en basreflexhögtalare som har en undre gränsfrekvens om 30 Hz i frifält:
Minimala skillnader under 30 Hz, men stora skillnader för högre frekvenser och en undre gränsfrekvens i rummet om ca 20 Hz. Ovanstående exempel gäller för övrigt ganska sladdriga väggar, ett sparsamt möblerat rum med betongdito uppvisar ännu större rumsbidrag för de lägsta frekvenserna.
JM skrev:Intressant. Var hämtar du information?
JM
I-or skrev:Det stämmer. Jag utgick från den gamla ISO-standarden, trots att jag refererade till den nya. 100 dB vid 20 Hz ska det numer vara för 40 phon. Detta ger en förskjutning om ca 30 mmpp för ett 10" element.
LeifB skrev:Vi är så olika. Jag föredrar bas med låg distorsion. Slam är inget för mig. Slam är väl ingen djupbas eller?
VintageHiFi skrev:LeifB skrev:Vi är så olika. Jag föredrar bas med låg distorsion. Slam är inget för mig. Slam är väl ingen djupbas eller?
Jag föredrar att att basen är lite mer som i verkligheten den kan kännas i kroppen utan att öronen blöder.
Jag bruka jämföra med när musikåren går förbi på stan, stora bastrumman känns fysiskt i kroppen utan att det gör ont i öronen.
Enda sättet jag lyckat återskapa det hemma är med stora membranareor.
Goldfinger skrev:Jag värdesätter bas med hög transparens hellre än att den behöver gå särskilt djupt, det skall vara lätt att höra frekvensvariationer och den rumsinformation som finns där, överraskande många, även dyra högtalare är undermåliga på den punkten tycker jag.
petersteindl skrev:Artikulerad bas är som jag ser det en helt annan parameter än mikrodetaljerad bas.
Artikulation är en musikalisk parameter och i basen styrs den till stor del av rumsresonanser.
Jag ser rummet som ett akustiskt musikinstrument i sig där tillförd energi i basområdet kommer att omfördelas i frekvens i tiden på grund av resonanser d v s rumsresonanser. Samma egenskap som en gitarr eller violin eller klarinett eller flöjt d v s resonans.
Det betyder att tillförd energi från slutsteg via högtalare kommer se annorlunda ut hos lyssnaren i rum och rummet ger sitt bidrag oberoende av tillförd energi. Rummet lever sitt eget liv i basen. Det påverkar artikulation i högsta grad.
Själv lägger jag stort värde på högtalarsystems Q-värden. Q-värdet bestämmer hur snabbt i tiden som en transient klingar av till viloläge efter tillförd energi och då ställer jag helst in Q= 0,5 som kallas kritiskt dämpat system. Det ger snabbast återgång till viloläge.
I ett minimumfassystem så blir nivån vid resonansfrekvensen = -6 dB. Det betyder att det är ett direkt samband mellan frekvensgång och dämpning d v s Q-värde.
Ser man dessutom till olinjäriteter och till hysteres i högtalarsystemet och minimerar dessa faktorer så når man ganska långt. Återstår rummets inverkan att bemästra. Själv gillar jag inte allehanda akustikreglering.
LeifB skrev:Matta på golvet och att placera högtalarna där dom hör hemma. Lagom långt från bakvägg och sidoväggar.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Matta på golvet och att placera högtalarna där dom hör hemma. Lagom långt från bakvägg och sidoväggar.
Det beror på vilka högtalare det gäller. Peters hänger dikt an på väggen.
RogerGustavsson skrev:Du är ju JBL-freak... Då är det väl SLAM som gäller?
sportbilsentusiasten skrev:Kul tråd,
Som fler skrivit, det är skillnad på djup bas och bastryck.
Jag föredrar bastryck om man behöver välja. Eller SLAM som det ofta kallas.
petersteindl skrev:Själv lägger jag stort värde på högtalarsystems Q-värden. Q-värdet bestämmer hur snabbt i tiden som en transient klingar av till viloläge efter tillförd energi och då ställer jag helst in Q= 0,5 som kallas kritiskt dämpat system. Det ger snabbast återgång till viloläge.
I ett minimumfassystem så blir nivån vid resonansfrekvensen = -6 dB. Det betyder att det är ett direkt samband mellan frekvensgång och dämpning d v s Q-värde.
petersteindl skrev:Artikulerad bas är som jag ser det en helt annan parameter än mikrodetaljerad bas.
Artikulation är en musikalisk parameter och i basen styrs den till stor del av rumsresonanser.
Jag ser rummet som ett akustiskt musikinstrument i sig där tillförd energi i basområdet kommer att omfördelas i frekvens i tiden på grund av resonanser d v s rumsresonanser. Samma egenskap som en gitarr eller violin eller klarinett eller flöjt d v s resonans.
Det betyder att tillförd energi från slutsteg via högtalare kommer se annorlunda ut hos lyssnaren i rum och rummet ger sitt bidrag oberoende av tillförd energi. Rummet lever sitt eget liv i basen. Det påverkar artikulation i högsta grad.
Själv lägger jag stort värde på högtalarsystems Q-värden. Q-värdet bestämmer hur snabbt i tiden som en transient klingar av till viloläge efter tillförd energi och då ställer jag helst in Q= 0,5 som kallas kritiskt dämpat system. Det ger snabbast återgång till viloläge.
I ett minimumfassystem så blir nivån vid resonansfrekvensen = -6 dB. Det betyder att det är ett direkt samband mellan frekvensgång och dämpning d v s Q-värde.
Ser man dessutom till olinjäriteter och till hysteres i högtalarsystemet och minimerar dessa faktorer så når man ganska långt. Återstår rummets inverkan att bemästra. Själv gillar jag inte allehanda akustikreglering.
LeifB skrev:Q=0.5 innebär det att du använder dig av en mindre volym i högtalarelådan som anses vara idealiskt?
Jag har byggt några sådan. Resultatet har förvånat mig.
Går inte så djupt men ger ett artikulerad bas.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Q=0.5 innebär det att du använder dig av en mindre volym i högtalarelådan som anses vara idealiskt?
Jag har byggt några sådan. Resultatet har förvånat mig.
Går inte så djupt men ger ett artikulerad bas.
Det är väl snarare tvärtom? En mindre låda ger ett högre Q vid en högre frekvens, ofta en puckel och därefter ett större fall. Typexempel kan vara små högtalare som Rogers - LS3/5a SE med en puckel runt 100 Hz för att ge ett intryck av basåtergivning.Artikulerad bas skulle inte jag kalla det, mera accentuerad. Med Q=0.5 faller frekvensgången lite tidigare men inte lika brant.
Goldfinger skrev:petersteindl skrev:Själv lägger jag stort värde på högtalarsystems Q-värden. Q-värdet bestämmer hur snabbt i tiden som en transient klingar av till viloläge efter tillförd energi och då ställer jag helst in Q= 0,5 som kallas kritiskt dämpat system. Det ger snabbast återgång till viloläge.
I ett minimumfassystem så blir nivån vid resonansfrekvensen = -6 dB. Det betyder att det är ett direkt samband mellan frekvensgång och dämpning d v s Q-värde.
Hur bestämmer du ett högtalarsystems q-värde och hur mäter du det?
Vad inbegriper ett minimumfassystem?
Goldfinger skrev:petersteindl skrev:Själv lägger jag stort värde på högtalarsystems Q-värden. Q-värdet bestämmer hur snabbt i tiden som en transient klingar av till viloläge efter tillförd energi och då ställer jag helst in Q= 0,5 som kallas kritiskt dämpat system. Det ger snabbast återgång till viloläge.
I ett minimumfassystem så blir nivån vid resonansfrekvensen = -6 dB. Det betyder att det är ett direkt samband mellan frekvensgång och dämpning d v s Q-värde.
Hur bestämmer du ett högtalarsystems q-värde och hur mäter du det?
Vad inbegriper ett minimumfassystem?
LeifB skrev:Vad bestämmer volymen då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster