Moderator: Redaktörer
Ogjort skrev:På lågbudgetväg, som mellanlandning, köpte min dotter ett par begagnade "väggsatelliter" från B&W.
De angavs som hyfsat fungerande "fullregister" - vilket dock var en sanning med ENORM modifikation.
Så för att hjälpa upp det hela köpte jag en enkel sub åt henne från Yamaha för några tusen. Och det hela blev
väldigt mycket mindre illa. Men...
En vanligtvis vänlig kamrat råkade sparka till suben så att ingångskontakten skadades.
Så jag öppnade panelen för att löda/laga, och då upptäckte jag att lådan var helt utan dämpning. (!)
Stoppade in sådan i form av glasull utan kunskap eller minsta matematiska beräkning och burken blev häpnadsväckande bättre.
Tror att kostnaden för ullen är ungefär en 5-6 kronor.
-Hur kan det vara så?
Är produktionskedjan så ansträngd att några enstaka kronor spelar avgörande roll i konsumentledet?
Skulle gärna vilja fråga Yamaha om saken.
Anders O.
Chris71 skrev:
Min helt okvalificerade gissning är att lådan var av en konstruktion som inte skulle dämpas så genom det tilltaget så blev högtalaren annorlunda men inte bättre.
Ogjort skrev:Chris71 skrev:
Min helt okvalificerade gissning är att lådan var av en konstruktion som inte skulle dämpas så genom det tilltaget så blev högtalaren annorlunda men inte bättre.
Resultatet kan beskrivas som att en (minst) tydligt hörbar resonans försvann och att verkningsgraden i det lägre registret ökade.
Jag fick sänka förstärkningen en bra bit för att nå samma "balans" som tidigare.
Det vill jag nog definiera som bättre snarare än annorlunda.
Jag är visserligen inte särskilt kunnig på området men finns det ens högtalare som når god funktion helt utan dämpning?
I det här fallet en basreflexlåda.
Jag har aldrig stött på något sådant. Men hur är det med horn, elektrostater och sånt t.ex.?
jansch skrev:Ogjort skrev:Chris71 skrev:
Min helt okvalificerade gissning är att lådan var av en konstruktion som inte skulle dämpas så genom det tilltaget så blev högtalaren annorlunda men inte bättre.
Resultatet kan beskrivas som att en (minst) tydligt hörbar resonans försvann och att verkningsgraden i det lägre registret ökade.
Jag fick sänka förstärkningen en bra bit för att nå samma "balans" som tidigare.
Det vill jag nog definiera som bättre snarare än annorlunda.
Jag är visserligen inte särskilt kunnig på området men finns det ens högtalare som når god funktion helt utan dämpning?
I det här fallet en basreflexlåda.
Jag har aldrig stött på något sådant. Men hur är det med horn, elektrostater och sånt t.ex.?
Man får skilja på resonans och dämpning inuti en låda. En sub har oftast så små mått att halvvågsresonans inte kan uppstå - en sub behöver därför normalt inte "fluff" instoppat i lådan. Det är en kavitet med någorlunda jämnt dynamisk tryck.
Dock kan reflektioner uppstå av högre ordingen av grundtonerna som "slinker ut genom konen", den är ju tunn och dessutom lådresonans (sidorna vibrerar) .
Dock sammantaget är nog detta mer feel good/bias än verklig förbättring.
Huvudsaken är att man är nöjd!
Goldfinger skrev:Det blev en annan avstämning i lådan sannolikt.
I-or skrev:Nja, verkningsgraden går inte upp med fluff i lådan (tvärtom eftersom de ökade förlusterna inte kompenseras av isotermiseringen) men däremot kan spänningskänsligheten/frekvensgången ha förändrats en aning.
Möjligen kan en alltför flack lågpassfiltrering ha medfört problem med hörbara effekter från kavitetsresonanser, men detta är ganska osannolikt.
I-or skrev:Begreppen är närbesläktade och det är lätt att hänt att man råkar säga verkningsgrad (en indirekt och i det här fallet ohörbar egenskap) när det handlar om spänningskänslighet (en direkt hörbar egenskap). Dessutom vet jag sedan tidigare meningsutbyten att han hävdar fördelar med fluffning som inte är vetenskapligt accepterade. Hur som helst handlar detta vid någorlunda lätt fluffning mest om totalt sett (det man vinner i ett frekvensområde förlorar man i ett annat) närmast försumbara skillnader, så det blir lätt en strid om påvens skägg.
Med en mindre mängd fluff är dock skillnaderna oavsett om man talar om verkningsgrad eller spänningskänslighet vad gäller basreflexavstämningen alltså små, medan skillnaderna för kavitetsresonanser vid högre frekvenser kan vara mycket omfattande.
Maarten skrev:Utöver det I-or har skrivit, så undrar jag om inte basreflexlådan blivit såpass dämpad (resistiva förluster) att porten inte är lika aktiv längre. På nätet vill jag minnas att ca 40~65% fyllning med fritt flöde en bra bit från port och element är vanliga rekommendationer. Jag har själv märkt hur mycket basen kan dämpas pga. alltför fylld eller felaktig placering av dämpmaterialet. Basen låter då stum och svag. Om porten (och elementet i lådan) har en avstämning som ger en puckel i basen kan detta dock vara av godo.
(Sen hade väl Carlsson någon variant att påverka elementets egenskaper med nära placering av dämpmaterial? Även om portens dämpning är mer trolig förklaring här).
LeifB skrev:Jag har tappat förtroende för Yamaha för alltid.
Ren skandal. Tack för uppgifterna.
jansch skrev:LeifB skrev:Jag har tappat förtroende för Yamaha för alltid.
Ren skandal. Tack för uppgifterna.
Vilka uppgifter resulterade i skandal och tappat förstroende?
- att lyssningsintrycket blev bättre för Ogjort med "fluff"?
- Att rummets egenskaper påverkar?
- Att lådan saknade "fluff" som är onödigt i en sub och kanske negativt i normalfall ?
Personligen vet jag inte vilken sub det är (missade jag modellbeteckning?) och kan då inte ta reda på fakta och mätningar som visar att Yamaha har gjort bort sig eller att pris/prestanda är dåligt.
En ytterst subjektiv kommentar från mej: Yamaha brukar inte göra bort sig.
Ogjort skrev:
-Hur kan det vara så?
Är produktionskedjan så ansträngd att några enstaka kronor spelar avgörande roll i konsumentledet?
Skulle gärna vilja fråga Yamaha om saken.
Anders O.
Goldfinger skrev:Det blev en annan stämning i sandlådan sannolikt.
Ogjort skrev:
På högtalarsidan har väl just Yamaha historiskt gjort bort sig å det grövsta några gånger..?
Vilket inte hindrar att de i andra segment som elektronik och musikinstrument ofta är bra.
I-or skrev:Sonen har den något tyngre, men snarlika systermodellen Yamaha NS-SW200 i sitt rum (byte till GDS-basmodul bestyckad med ett 18"-element kommer att ske inom kort). Frekvensgången ser ut på detta sätt med maximal övre gränsfrekvens inställd:
Inte mycket att bråka om som synes. -3 dB-punkter vid ca 30 och 180 Hz. Inga märkliga egenskaper och definitivt inga högfrekvensresonanser kan noteras även om LP-filtreringen är alltför flack, så extern filtrering rekommenderas. Prestanda är generellt sett hyfsade, men det är en billig modell och kvaliteten tycks vara sådär, då den har utvecklat en del missljud med tiden.
jansch skrev:Ogjort skrev:
På högtalarsidan har väl just Yamaha historiskt gjort bort sig å det grövsta några gånger..?
Vilket inte hindrar att de i andra segment som elektronik och musikinstrument ofta är bra.
Ingår NS-1000 i göra bort sig?
Ogjort skrev:I-or skrev:Sonen har den något tyngre, men snarlika systermodellen Yamaha NS-SW200 i sitt rum (byte till GDS-basmodul bestyckad med ett 18"-element kommer att ske inom kort). Frekvensgången ser ut på detta sätt med maximal övre gränsfrekvens inställd:
Inte mycket att bråka om som synes. -3 dB-punkter vid ca 30 och 180 Hz. Inga märkliga egenskaper och definitivt inga högfrekvensresonanser kan noteras även om LP-filtreringen är alltför flack, så extern filtrering rekommenderas. Prestanda är generellt sett hyfsade, men det är en billig modell och kvaliteten tycks vara sådär, då den har utvecklat en del missljud med tiden.
Pröva att fluffa till den vettja!
Jo, de verkar snarlika - men 200 väger 3 kg mer, så det tyder på att de stoppat in mer tungt ljud i den...
3 kg ger väl knappast den lilla storleksskillnaden? Men ett kraftfullare element kanske?
(utifrån det vore det ju intressant att mäta på den - men jag har varken kunskap eller manicker till sådant)
Men jag skrev väl det - att precis som med M-1, så blev jag positivt överraskad när jag kopplade in den. Trodde den skulle vara betydligt sämre.
Å fluffet gjorde den absolut ännu mindre sämre. Men det är tydligen samma som med sonens - tänkt som tillfällig lösning. Så det var låga förväntningar.
Men det intressanta här i tråden är alla som förklarat att fluffandet absolut inte kan öka effekten/verkningsgraden/eller hur nu korrekt term lyder.
Om det då inte beror på mjukplaceringen (5 cm skumgummi), så är den enda gjorda förändringen fluffet.
Och att jag behövde sänka förstärkningen för att få samma balans som innan är det enda som är absolut bergsäkert.
Alternativa förklaringar?
jansch skrev:
* Helt otroligt hur mycket man får nu för tiden för ca 1500:- när det gäller normal hifi.
Ogjort skrev:jansch skrev:
* Helt otroligt hur mycket man får nu för tiden för ca 1500:- när det gäller normal hifi.
För att inte tala om mikrofonförstärkare i och med uppkomsten av datorinterface!
Man läser specifikationer och tänker... neee, det kan inte stämma. Å så mäter någon, och det stämmer.
Vi har förmodligen, generellt sett, aldrig tidigare haft så kompetenta verktyg tillgängliga för musikproduktion, för överkomliga pengar.
Och... resultatet blir musik, f.a. bred populärmusik, som låter sämre än någonsin.
Det är också intressant.