Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav LeifB » 2023-03-20 12:57

Är ni som jag? Svårt för att sälja av.
Finner ni nöje att laborera med olika elektronik?
Kanske ni undrar hur era högtalare låter med en annan förstärkare. Eller en annan dac.
Finns ju oändliga kombinationer.
Analytiskt kontra utslätat och förlåtande återgivning.
Är dyrt mer analytisk?
SMSL A300 är mer åt det analytiska t.ex. Drygt 2000kr.
https://www.soundimports.eu/en/smsl-a300.html
Har något billigt fått er att tappa hakan?
Senast redigerad av LeifB 2023-03-20 14:10, redigerad totalt 1 gång.
Optimera mera!

AlbertHall
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har ni funderat om ni ska fler uppsättningar?

Inläggav AlbertHall » 2023-03-20 13:07

Inte att jag har tappat hakan, men ofta låter en svinbillig cdspelare fullgott. Varför köper jag då en dyr?

Ja, framför allt därför att slippa den trista plastkänslan och skramliga släden, eller för att få de digitala utgångar jag vill ha.

Men visst kan man ljudmässigt komma undan med kaffepengar.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Har ni funderat om ni ska fler uppsättningar?

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-20 13:07

Det är kul med lite olika.
Jag har 7st kompletta anläggningar igång samtidigt.
Dock är en av anläggningarna min bioanläggning nerplockad
för rums renovering för tillfället.
Gillar aktiva anläggningar där man har enorma möjligheter att
testa & förändra delningsfrekvens, branthet, peq, geq, fördröjning mm

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni funderat om ni ska fler uppsättningar?

Inläggav LeifB » 2023-03-20 14:13

AlbertHall skrev:Inte att jag har tappat hakan, men ofta låter en svinbillig cdspelare fullgott. Varför köper jag då en dyr?

Ja, framför allt därför att slippa den trista plastkänslan och skramliga släden, eller för att få de digitala utgångar jag vill ha.

Men visst kan man ljudmässigt komma undan med kaffepengar.


Ja jag ifrågasätter verkligen om man ska betala summor som är hissnade.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav paa » 2023-03-20 14:25

Jag har en anläggning i vardagsrummet med diy 12” bas och SEOS waveguide med två subwooferbasar och en anläggning i köket med lågpris klass A-steg och piP samt en anläggning i sovrummet med Fosgate försteg Sentec PA9 slutsteg och diy envägs ”minitrevägare” med Muppselement. Den som överraskar mest är nog sovrumsanläggningen trots att den saknar lägsta basen, men det låter bara så fint ändå om den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-20 19:49

Ja har en anläggning i vardagsrummet m mina Carlsson OA-52 Satori drivet av rör å
dom får signal via dator å Gustard X16 lr rör riaa å vinylsvarv.

Just mu så kör ja på en Kenwood KD-550 m Mayware Formula IV å Pickering XSV3000.

De e så de ser ut nu men ibland ändras nåt för å testa lr byta ut nåt i signal kedjan.
Ja har 8 vinylsvarvar varav 4 funkar å lira på för tillfället.
Tre av dom håller på att byggas om å kompletteras.

I sovrummet har ja dator-dac-slutsteg-högtalare.
Just nu ere en diy dac från tysken dddac 1543 som lirar i sovrummet.
Olika slutsteg bla en Carver pa steg, en Hitatchi (m stora fina vu mätare)
två olika rörslutsteg.
Ja har även en gammal Grundig 3d klan rör radio från den gyllenne rör eran.

Ja byter lite grejjer hit å dit här hemma då å då bara för skojskull.
Ja har ett gäng olika ljudkort åxå.
De e ju själva faan att ettor å nollor låter olika från olika daccar å ljudkort.

De viktiga e att alltid ha en anläggning spelbar så ja kan lyssna på musik.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav gflar » 2023-03-20 20:18

Har funderat på att ”trappa ner” från fyra uppsättngar.

Ino I64s och infra X12 Med Quad försteg och Sherbourn slutsteg.Streamer Cambridge CXN V2.

Scansonic MB1 och Musical Fidelity KW550 samt en Pro Ject vinylare. Streamer Primare NP30 (USB från Mac mini)

Linn AV 5140 och Holographic försteg samt Behringer EP 4000. Streamer Primare NP5 till Oehlbach dac xxl.

OD11 (satori) och Aiyima A04. Streamer Bluesound Node2 till Topping D90. (Noden köpte jag beg av självaste Rikard Sjöblom) :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav music4ever » 2023-03-20 20:52

Flera uppsättningar i vardagsrummet? Nej.
Flera uppsättningar i andra rum? Ja.
Uppsättningar med flera olika prylar (t ex flera olika kassettdäck, CD-spelare, skivspelare) i? Ja, gillar gamla prylar.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Chris71 » 2023-03-21 01:30

Har allvarliga funderingar på att bygga upp ett nytt garage så att jag kan skaffa mig en sån där riktig tonårsstereo med några feta JBL högtalare med blå bafflar.

Annars sitter jag kanske nöjd för stunden med 2 anläggningar per rum vilket ger ca 14-15 möjligheter plus några extra högtalare, mest för att det går, det skänker viss tillfredställelse att kunna lyssna på prylar som man tidigare bara drömt om.
Allt köps ju begagnat och mycket har ett behov av renovering så det adderar ju ytterligare en dimension till hobby..

När räkningarna är betalda och frysen är uppfylld med 60kg kött till hundarna så finns det ju inte så mycket annat att lägga slantarna på och inget får jag ju med mig sen så det är väl lika bra att ha kul för överskottet.

Mest handlar det om nyfikenhet och respekt för olika konstruktörer och koncept så det är lättare att addera något nytt än att göra sig av med något som var svårt att hitta, men med det sagt så har jag doppat tårna genom att faktiskt erbjuda visst överskotts material till försäljning för att se om det känns lika bra som att köpa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav hifikg » 2023-03-21 01:51

Då mitt lyssningsrum och mitt vardagsrum ligger i olika postnummerområden behöver jag minst två anläggningar. I vardagsrummet regerar OD11.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake
 
Inlägg: 1703
Blev medlem: 2012-01-02

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav bensnake » 2023-04-02 19:31

Jag har tre anläggningar, eller egentligen tre högtalarpar och två förstärkare med tillhörande streamers/DAC:ar (alternerar mellan två högtalarpar med ena förstärkaren/streamern/DAC:en) i mitt lyssningsrum. Jag har insett att ingen högtalare/anläggning är "bra" på allt. Vill jag lyssna på metal, funkar helt enkelt inte vissa högtalare. Det blir outhärdligt. Inte på grund av högtalarna utan på grund av inspelningen/mastringen. Vill jag lira metal, använder jag ett par JBL L52. Små men "förlåtande" och med grym punch. Drivs av en rörhäck som lämnar 2x100W (Rogue Cronus Magnum III med KT120-rör). Vill jag lyssna på dynamiska, bra inspelningar och en storslagen ljudbild är målet, är det Klipsch Cornwall IV som gäller. Dessa drivs av en JJ323 (parallell single end triode, 2A3-40-rör, 2x22W, 45 kg). Slutligen; vill man verkligen få högtalarna att "försvinna" i ljudbilden och få till den där extrema 3D-upplevelsen och se musikerna när ögonen sluts, finns det inget som slår ett par fina minimonitorer; PMC Twenty5.22i (även dessa drivs av Rogue:n, då JJ:s 2x22W inte riktigt räcker till). Används mest till glesare, akustisk musik men de är ganska "allätande" (dock ej för metal).

I vardagsrummet har jag ett par Klipsch The Fives (aktiva monitorer). Löjligt prisvärda. Hög WAF. Streamar via BT från mobilen.

Det är väl ingen som äger endast ett par skor?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Bill50x » 2023-04-02 20:53

Jag har alltid haft enbart en (1) anläggning. Hur man nu ska definiera "anläggning".

Men jag har en anläggning, Linn elektronik och för tillfället B&W högtalare.

Så tänkte jag att jag skulle återskapa min första anläggning (1970) med ERA skivsoelare, Sansuie förstärkare och Celestion högtalare. Det lät skit ärligt talat. Och det sämsta var skivspelaren. Hur jag kunde leva med et ljudet övergår mitt förstånd. ERA'n var absolut det sämsta, förstärkan lät OK och högtalarna var fakktiskt riktigt bra. Dessa skulle jag kunna leva med än i dag.

Bekräftar absolut Linns filosofi "Source First", du kan aldrig återskapa det som går förlorat i början av kedjan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Panelguy » 2023-04-02 21:37

Jag tycker det är nog svårt (och dyrt) att få till en rigg.
Har sedan 1980 inte haft annat än panelhögtalare, tre par Magnepan, tre par Logan, Audiostatic, Quad. Har försökt byta till ”lådor” men har alltid saknat den stora ljudbilden. Självklart går det att med lätthet få mer bas med dynamiska högtalare men då är man där med att få bukt med basproblemen istället. Vore kul att ha ett stort panelsystem och ett med mera ”tryck”, typ stora Wilson, men där är jag inte vare sig utrymmesmässigt eller ekonomiskt. Högtalarna har alltid varit prio ett för mig. Förstärkare och source är självklart också viktigt men högtalarna sätter karaktären på systemet.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Magnuz » 2023-04-02 22:28

Det vore ju kul att ha några anläggningar med lite olika ”inriktning”. En med rör, vinyl och horn; en klassisk ”flat earth”, en med panelhögtalare, en klassisk Carlsson med OA2212 o.s.v. Lite orimligt i praktiken bara. Jag har dock en del gamla fina Sonab/Carlsson-grejor så om jag hade plats och ork skulle jag kunna ställa upp dem någonstans. Något för stugan kanske.

Kraniet
 
Inlägg: 12550
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Kraniet » 2023-04-03 13:22

Jag har en Atmos surroundanläggning uppe.
Tanken är att ha en stereouppställning i vardagsrummet med nån JBL-inspirerad hornhögtalare. Hade också varit trevlig med rörförstärkare där också men jag får se hur det blir med det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Strmbrg » 2023-04-03 17:11

Jag har inga problem med att göra mig av med prylar.
Emellanåt har jag haft en extra apparat stående en tid. Men då enbart beroende på att jag köpt något nytt innan det gamla har sålts.
Har inte ens plats att förvara en massa apparater utöver de som används. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-03 20:39

En anläggning hemma, en på jobbet. Räcker.
Dock en del i förråden...och gett bort en del till barnen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Morello » 2023-04-03 20:54

Bill50x skrev:
Bekräftar absolut Linns filosofi "Source First", du kan aldrig återskapa det som går förlorat i början av kedjan.

/ B


Man kan inte heller återskapa det som försvinner senare i kedjan. Den logiska kullerbyttan i Linns dogm saknar nästan motstycke.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Bill50x » 2023-04-03 22:46

Morello skrev:
Bill50x skrev:Bekräftar absolut Linns filosofi "Source First", du kan aldrig återskapa det som går förlorat i början av kedjan.

Man kan inte heller återskapa det som försvinner senare i kedjan. Den logiska kullerbyttan i Linns dogm saknar nästan motstycke.

Självklart inte, du vräker dig igenom en öppen dörr. ;-)

Därför gäller det att tappa så lite som möjligt i varje steg i kedjan. Det är ingen dogm, det är logik och sunt förnuft. Ja, i alla fall för alla som inte tror att frekvensgång är det enda problemet, då är det ju bara att koppla in en equalizer i kedjan.

En gång till - det som tappas bort tidigt i återgivningskedjan (undantag frekvensgångsskillnader då'rå) går inte att få tillbaka senare. Tillförd dist, förlorad dynamik, förlust av mikrodetaljer, "you name it" går inte att ersätta eller kompensera för. Borta är borta. Du kan ha världens bästa högtalare men mata dem med en taskig signal från en medioker förstärkare - och det kommer låta mediokert.

Hur svårt kan det vara?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav I-or » 2023-04-03 23:44

Först skriver du att du bekräftar Linns knasbollslogik med "source first". Sedan skriver du mer eller mindre att varje steg i kedjan är lika viktigt för att följa upp med ett påstående, där insignalen till högtalarna på något underförstått sätt är av avgörande vikt. Du avslutar med frågan "Hur svårt kan det vara?". Resonemanget är inte glasklart, precis.

Jag gör dock en tolkning som utmynnar i att vi, som tur är, huvudsakligen tycks vara överens om att det inte spelar någon roll var i kedjan som begränsningarna uppstår.

Saken är dock den att högtalarna i 99 fall av 100 är den svagaste länken återgivningsmässigt även om skivspelare och pickuper intog en tydlig andraplats när de var nödvändiga delar i anläggningarna. Elektromekanik är komplicerat i sig och om man är tvungen att kombinera detta med akustik så stöter man alldeles för ofta på svåra problem. I jämförelse med de svårigheterna är elektronik betydligt behagligare med i sammanhanget nästan ideala förutsättningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Magnuz » 2023-04-04 09:07

I-or skrev:
Saken är dock den att högtalarna i 99 fall av 100 är den svagaste länken återgivningsmässigt även om skivspelare och pickuper intog en tydlig andraplats när de var nödvändiga delar i anläggningarna.


Och här har vi förstås också den verkliga bakgrunden till ”source first”. Det är en försäljningsgimmick, inget annat.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Morello » 2023-04-04 09:31

Till yttermera visso bör man ha i åtanke att kedjan börjar vid inspelningsmikrofonen och innan musiken landat på ett fonogram har signalen i många fall passerat i storleksordningen 100 förstärkarsteg. Återgivningskedjan hos konsument är således avsevärt kortare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Panelguy » 2023-04-04 10:38

I-or skrev:Först skriver du att du bekräftar Linns knasbollslogik med "source first". Sedan skriver du mer eller mindre att varje steg i kedjan är lika viktigt för att följa upp med ett påstående, där insignalen till högtalarna på något underförstått sätt är av avgörande vikt. Du avslutar med frågan "Hur svårt kan det vara?". Resonemanget är inte glasklart, precis.

Jag gör dock en tolkning som utmynnar i att vi, som tur är, huvudsakligen tycks vara överens om att det inte spelar någon roll var i kedjan som begränsningarna uppstår.

Saken är dock den att högtalarna i 99 fall av 100 är den svagaste länken återgivningsmässigt även om skivspelare och pickuper intog en tydlig andraplats när de var nödvändiga delar i anläggningarna. Elektromekanik är komplicerat i sig och om man är tvungen att kombinera detta med akustik så stöter man alldeles för ofta på svåra problem. I jämförelse med de svårigheterna är elektronik betydligt behagligare med i sammanhanget nästan ideala förutsättningar.

Ja det var annat när det var skivspelare/pickuper som var dominerande som source. Idag när många använder CD/Dac:ar och streamers som källa har ”source first” inte längre samma betydelse då ljudet från dessa skiljer sig förhållandevis lite.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har ni funderat om ni ska ha fler uppsättningar?

Inläggav Bill50x » 2023-04-04 17:18

Morello skrev:Till yttermera visso bör man ha i åtanke att kedjan börjar vid inspelningsmikrofonen och innan musiken landat på ett fonogram har signalen i många fall passerat i storleksordningen 100 förstärkarsteg. Återgivningskedjan hos konsument är således avsevärt kortare.

Absolut är det så. När jag går i klinch med Linnisar hävdar jag med emfas att det är fonogrammet som är source first, inte spelarna (vinyl/cd/stream/nas). Skillnaden för oss konsumenter är att de fysiska spelarna kan vi lyssna fram och välja, fonogramen är vad de är. Önskar man lyssna på en viss artist så är det bara att bita ihop.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 11 gäster