Quad 405 slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Quad 405 slutsteg

Inläggav distad » 2023-03-21 05:21

Har sett att det droppar ut ovanligt många 405:or på beg sidorna sista tiden och hur låter detta steg, eller låter det inte alls..? Jag har bara hört att det låter så pass lite så det blir ganska tråkigt. (kanske helt fel..?) Dvs. ganska ofärgat, men tråkigt och det kopplar jag till dålig dynamik. Någon som ägt "och" jämfört emot annat ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav LeifB » 2023-03-21 07:17

Det säljs kopior i Kina.
Är det dom du menar?
De gamla modellerna är väl populära.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav distad » 2023-03-21 07:34

LeifB skrev:Det säljs kopior i Kina.
Är det dom du menar?
De gamla modellerna är väl populära.

Jag har inte sett någon kopia på Hifitorget... utan menar https://hifitorget.se/visa_annons.php/q ... 176376.htm Sedan om de är poppis eller inte vet jag inte.... :? Men blir de bra pga att de är poppis? och vad gör de poppis ? om de nu är poppis.. :? Men de dyker upp med jämna mellanrum och kanske pga. olika orsaker som man bara kan spekulera i... Tror jag sett någon skriva positivt om dem, men om någon enstaka gör det och andra som testat inte skriver något om sina erfarenheter så ger det inte så mycket som när flera delger sina erfarenheter. Är de bra för den pengen de kostar ? eller ska man hoppa och leta vidare ? Mycket ? blir det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav LeifB » 2023-03-21 08:24

Läst en del artiklar att den modellen har varit populär.
Den du länkade till var ombyggd med nya kondensatorer och det är väl bra.
Kanske det är pengarbrist eller andra ekonomiska problem. Det är allmänt känt att fler som säljer av.
Nu går det att få bra återgivning med betydligt billigare pris. KlassD har kommit långt i utvecklingen.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav Chris71 » 2023-03-21 11:35

FBK skrev:
LeifB skrev:Det säljs kopior i Kina.
Är det dom du menar?
De gamla modellerna är väl populära.

Jag har inte sett någon kopia på Hifitorget... utan menar https://hifitorget.se/visa_annons.php/q ... 176376.htm Sedan om de är poppis eller inte vet jag inte.... :? Men blir de bra pga att de är poppis? och vad gör de poppis ? om de nu är poppis.. :? Men de dyker upp med jämna mellanrum och kanske pga. olika orsaker som man bara kan spekulera i... Tror jag sett någon skriva positivt om dem, men om någon enstaka gör det och andra som testat inte skriver något om sina erfarenheter så ger det inte så mycket som när flera delger sina erfarenheter. Är de bra för den pengen de kostar ? eller ska man hoppa och leta vidare ? Mycket ? blir det.


Detta är ett lite speciellt steg.

Vår "egen" RogerGustavsson är ganska hemma på dess konstruktion och förmågor.

Främst så tog väl detta fram som ett modernare alternativ att driva ESL högtalare om man inte ville köra Quad II där man har utgångstrafos, här har man en förstärkare som gillar hög impedans men kanske inte direkt älskar låg.
Lite kuriosa är att det fanns ett bryggnings-kit till dessa men det är lite av en rosa enhörning då det är det enda bryggning som jag känner till som inte ger någon extra W kanske därför de inte såldes så många.

Vill man bli lite smartare än jag är så kan man läsa lite om vad Keith Snook skriver om dessa steg fördelar och förbättringspotential.

Det är en intressant konstruktion, som många av Quads tidiga prylar producerat i stora upplagor och sedan kopierat i många led, förstärkarna har byggts in i Svenska högtalare som använts i studios, Naim slutsteg har de flesta komponenter från quad i sina steg av samma ålder så det är väl tveklöst så att dessa steg har en plats i HIFI historien.

Jag har i stort sett alla Quad steg som byggts och tycker att det är trevliga apparater som har ett kul formspråk, passar väldigt bra till mina ESL och Gradient och 306 är ett riktigt bra labsteg då det är lätt och smidigt att flytta runt.
Jag skulle inte säga att det vinner i alla klasser men rätt använt så tycker jag om prylarna och har använt dem ganska frekvent sedan sent 80-tal.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-21 13:42

Jag har ett par 405-2 sedan de lanserades, de är sedan rätt länge ej fungerande. Quad 405-2 som är en uppdaterad 405, är inte direkt lämpad för högtalare som utgör en svår last. Carlsson OA-50/51/52 fungerar de bra med. Har även haft dem till mina Tympani IIIA som är 8 Ohm, resistivt.

Det finns en del man kan göra för att de ska låta bättre. Bernd Ludwig och Keith Snook har gjort förändringar av originalet som bör följas, tycker jag. Ludwig lade grunden och Snook har pillat vidare och rensat bort en del knasigheter som Quad gjorde.

Nu är 405-2 till åren komna och alla elektrolyter bör bytas. Andra steget är att sänka förstärkningen/höja ingångskänsligheten till 1.5-2 V. Det gör två saker, mindre stress på den TL071 som sitter i ingångssteget, ger ett lite mera dynamik och sänker störnivån med 10-12 dB (det blir tyst i högtalarna på "tomgång"). Det går att göra flera ändringar, byta driv- och utgångstransistoerna till MJE15033 och MJ15003. Det går ofta utesluta strömbegränsningen (de röda modulerna som syns på sista bilden) när det är gjort, fast högtalarna lever lite farligt då... Modquad tog bort även DC-skyddet.

https://keith-snook.info/quad-405-2002/405_Qw_14.pdf

https://keith-snook.info/quad-405-2002.html

Själv har jag samlat på mig allt material för att göra det mesta på mina 405-2 men känner mig lite osäker på mitt elektronikkunnande.

quad 4.jpg
quad 4.jpg (434.44 KiB) Visad 766 gånger


Steget till höger är påbörjat när det gäller omdragning av nätdelen och några extra säkringar borttagna som Quad hade för svensk marknad.

quad 3.jpg
quad 3.jpg (436.8 KiB) Visad 766 gånger


Har t.o.m. nya kretskort typ Dada (till vänster). Följer i långt Snooks version.

quad pcb.jpg
quad pcb.jpg (477.81 KiB) Visad 766 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav Morello » 2023-03-21 15:08

Någon som har mätningar på detta steg? Skulle gissa att det är ett adekvat 100 W-steg, men inte så mycket mer än så.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav I-or » 2023-03-21 15:41

Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav Morello » 2023-03-21 16:10

Jo, den hittade jag också. Som sagt - adekvat, men inte märkvärdigt. Ett perfekt steg till en litet enklare anläggning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav Chris71 » 2023-03-21 16:18

RogerGustavsson skrev:Jag har ett par 405-2 sedan de lanserades, de är sedan rätt länge ej fungerande. Quad 405-2 som är en uppdaterad 405, är inte direkt lämpad för högtalare som utgör en svår last. Carlsson OA-50/51/52 fungerar de bra med. Har även haft dem till mina Tympani IIIA som är 8 Ohm, resistivt.

Det finns en del man kan göra för att de ska låta bättre. Bernd Ludwig och Keith Snook har gjort förändringar av originalet som bör följas, tycker jag. Ludwig lade grunden och Snook har pillat vidare och rensat bort en del knasigheter som Quad gjorde.

Nu är 405-2 till åren komna och alla elektrolyter bör bytas. Andra steget är att sänka förstärkningen/höja ingångskänsligheten till 1.5-2 V. Det gör två saker, mindre stress på den TL071 som sitter i ingångssteget, ger ett lite mera dynamik och sänker störnivån med 10-12 dB (det blir tyst i högtalarna på "tomgång"). Det går att göra flera ändringar, byta driv- och utgångstransistoerna till MJE15033 och MJ15003. Det går ofta utesluta strömbegränsningen (de röda modulerna som syns på sista bilden) när det är gjort, fast högtalarna lever lite farligt då... Modquad tog bort även DC-skyddet.

https://keith-snook.info/quad-405-2002/405_Qw_14.pdf

https://keith-snook.info/quad-405-2002.html

Själv har jag samlat på mig allt material för att göra det mesta på mina 405-2 men känner mig lite osäker på mitt elektronikkunnande.

quad 4.jpg


Steget till höger är påbörjat när det gäller omdragning av nätdelen och några extra säkringar borttagna som Quad hade för svensk marknad.

quad 3.jpg


Har t.o.m. nya kretskort typ Dada (till vänster). Följer i långt Snooks version.

quad pcb.jpg


Det kanske börjar bli dags att ge stegen den där uppgraderingen eftersom de verkar uppnå den mogna åldern av 41år till jul.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav distad » 2023-03-21 16:24

Jisses vad grejer som behövde göras. Jag blev allmänt nyfiken då det inte finns mycket att välja på i 3000kr klassen som dessa ofta hamnar på beg. Kanske köper mig en integrerad Nad vad det lider i brist på annat billigt. Sett någon Emotiva någon gång och det kan ju vara något som duger om det dyker upp vid rätt tid, men annars finns det inte mycket under favvo Nad:en men den kostar också mer. Gamla trötta Rotel steg som drivit basriggar hoppar jag och även de äldre Nad stegen som 214 och 216 som låter orent. Och PA-steg har jag vid tidigare förfrågningar i trådar inte fått några vettiga svar om, så det vågar man ju inte chansa på. Och beg marknaden verkar vara lite off, det är lite ont om vettiga grejer så det verkar som folk har växlat ner i sina byten pga. de dåliga tiderna. Det enda vettiga som finns just nu om man tittar är ett Rotel RB-1552 för 4500kr på blocket och något mer utbud brukar det finnas men inte som det varit i år.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav Chris71 » 2023-03-21 16:48

FBK skrev:Jisses vad grejer som behövde göras. Jag blev allmänt nyfiken då det inte finns mycket att välja på i 3000kr klassen som dessa ofta hamnar på beg. Kanske köper mig en integrerad Nad vad det lider i brist på annat billigt. Sett någon Emotiva någon gång och det kan ju vara något som duger om det dyker upp vid rätt tid, men annars finns det inte mycket under favvo Nad:en men den kostar också mer. Gamla trötta Rotel steg som drivit basriggar hoppar jag och även de äldre Nad stegen som 214 och 216 som låter orent. Och PA-steg har jag vid tidigare förfrågningar i trådar inte fått några vettiga svar om, så det vågar man ju inte chansa på. Och beg marknaden verkar vara lite off, det är lite ont om vettiga grejer så det verkar som folk har växlat ner i sina byten pga. de dåliga tiderna. Det enda vettiga som finns just nu om man tittar är ett Rotel RB-1552 för 4500kr på blocket och något mer utbud brukar det finnas men inte som det varit i år.


Om det inte är brådskande så kan du väl få låna ett 405 om du vill lyssna, med en reservation för att alla mina nog är 405-2 och vissa har fått nya kodningar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-21 17:12

3000 kr för det Quad 405-steget som visas i länken är för mycket. I original är det många som tycker det låter lite sådär. Med passande högtalare är de inte så anonyma. Som hand i handske är nog Quad ESL-63 om man ska tro div. skribenter. Lågimpetiva högtalare eller dito med knepiga impedansförlopp kan man glömma. Som sagt, då de ofta är gamla gäller det att serva dem. Sedan har ju Quad sett till att begränsa frekvensomfånget en hel del, framförallt i basen där lågpassfiltret kapar tidigt, antagligen för att inte stressa deras elektrostater. I det övre registret är det också lite tidigt men vet inte om det är tillrådigt att öka omfånget mer än marginellt. Ljudmässigt är de nog lika Quad 306 och 606/707/909.

De Rotel RB-1552 som nämns är bättre, jag har ju två RB-981 som i princip är samma, Rotel ändrar inte mycket mellan bytena.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav distad » 2023-03-21 17:35

Chris71 skrev:
FBK skrev:Jisses vad grejer som behövde göras. Jag blev allmänt nyfiken då det inte finns mycket att välja på i 3000kr klassen som dessa ofta hamnar på beg. Kanske köper mig en integrerad Nad vad det lider i brist på annat billigt. Sett någon Emotiva någon gång och det kan ju vara något som duger om det dyker upp vid rätt tid, men annars finns det inte mycket under favvo Nad:en men den kostar också mer. Gamla trötta Rotel steg som drivit basriggar hoppar jag och även de äldre Nad stegen som 214 och 216 som låter orent. Och PA-steg har jag vid tidigare förfrågningar i trådar inte fått några vettiga svar om, så det vågar man ju inte chansa på. Och beg marknaden verkar vara lite off, det är lite ont om vettiga grejer så det verkar som folk har växlat ner i sina byten pga. de dåliga tiderna. Det enda vettiga som finns just nu om man tittar är ett Rotel RB-1552 för 4500kr på blocket och något mer utbud brukar det finnas men inte som det varit i år.


Om det inte är brådskande så kan du väl få låna ett 405 om du vill lyssna, med en reservation för att alla mina nog är 405-2 och vissa har fått nya kodningar.

Tack för erbjudandet :) Men jag var mest nyfiken kring steget och nu har man ju fått en del info så man har blivit lite klokare så vi får se vad framtiden utvisar.. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav Morello » 2023-03-21 17:47

Quad är hifi-kultur på högsta nivå - det handlar om andra parametrar än prestanda. Köp, renovera och använd i en enklare anläggning. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-21 17:51

Morello skrev:Quad är hifi-kultur på högsta nivå - det handlar om andra parametrar än prestanda. Köp, renovera och använd i en enklare anläggning. :)


Ja, 405 eller 405-2 är ju inte sämre än 33 och 303!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav I-or » 2023-03-21 18:31

Möjligen HiFi-kulturella på hög nivå, men ack så fula. Ni med ett svagt estetiskt sinne kan ju fortsätta att tro något annat. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 420
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Quad 405 slutsteg

Inläggav mn12 » 2023-03-21 20:18

I-or skrev:Möjligen HiFi-kulturella på hög nivå, men ack så fula. Ni med ett svagt estetiskt sinne kan ju fortsätta att tro något annat. :mrgreen:


Jag måste ha ett svagt estetiskt sinne :) Jag tycker quads slutsteg med kylflänsarna fram är skitsnygga. Varför har inte fler det? Det är ju oftast bara en svart plåt med en av/på knapp och lysdiod. Kylning måste dom ha så varför inte visa det lite snyggt.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster