Varför låter det så illa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav petersteindl » 2023-03-21 23:32

Såg den här bilden för ett tag sedan. :)

Mona Lisa.jpg
Mona Lisa.jpg (78.68 KiB) Visad 1117 gånger


Nånstans finns remaster version, men den var så dålig att den föll bort.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-22 00:05

Conan skrev:
Ogjort skrev:Hemstudioforum består huvudsakligen av: Den som har flest pluggar när hen dör - vinner!
Att egalisera, kopiera, masteringsgurubeundra, och därmed sabotera alla möjligheter som dagens produktionsutrustning möjliggör.

Vilka pluggar ska jag använda för att få till ett "bra" gitarrljud/sångljud/trumsound?

Och jag vill påstå att:
En jättebov i dramat är hejdlösa brister i lyssningsutrustningen.

Folk hör inte vad de egentligen gör - och därför blir det som det blir.

Tankar om detta?


Tänker att du måste ställa dig flera "varför-frågor" kring detta:

1. Varför är dagens... ja ska vi kalla dem ljudtekniker eller... mer intresserade av pluggar än att sträva efter en bra återgivning av ett naturligt instrument/sång?

2. Varför har dagens inspelningsstudior hejdlösa brister i lyssningsutrustningen?

Mina idéer om svar:

1. Dagens ljudtekniker vill inte bara spela in ljud för kommande återgivning, utan de vill också vara med och "skapa" ljud/musik/sound.

2. Ljudteknikern är inte så intresserad av återgivning, utan det är mer spännande att vara med och skapa ljud här & nu. Hur det låter hemma hos någon annan är inte så viktigt.

En "varför" till":

- Varför bryr sig inte skivbolagen?

En till:

- Varför är det inte samma fenomen inom TV & Film? Här blir ju produktionerna bättre & bättre ur ett återgivningsperspektiv.

Lite elakt svar:

- Inom TV & Film är inspelningstekniker satta att återge det som filmas och följa producentens/regissörens intentioner. Kameramän och bildmixare är yrkesmän inom sitt gebit. Inom ljudvärlden är teknikern en wannabe-musiker och vill vare med och skapa coola sound.


Jag vill inte alls göra kopplingen till "naturligt ljud" i meningen återgivning av akustiska instrument.
Det är inte sällan som t.ex. konstmusikalisk elektronmusik har ett mycket bra ljud på diverse fonogram.
Och där finns ju inget "naturligt" överhuvudtaget. Oftast. Annat än måhända bearbetade konkreta ljud.
Det är inte där skon klämmer.

"Pluggintresset" är förmodligen en kombo av intensiv marknadsföring, oförmåga att tänka själv, och strävan att låta som annat. Ett upplevt ideal.
Som dessutom bevisligen säljer. Och därmed tron att det är pluggarna som "gör det".
I snart sagt varenda DAW idag får du automatiskt en hel kedja verktyg inkopplade som preset. Man får alltid börja med att stänga av en massa onödigt.
Minst EQ och kompression förserveras som en självklarhet på ALLA spår.
Samt branschens livskraftiga myter. Som inte minst det världsomspännande datanätet Internet sprider som pandemier över världen.
Och förstås egenintresset för själva manickerna likt i "audiofil-svängen". Det är roligt med apparater att pilla med?

Sen vill jag i högsta grad invända mot att TV-branschen inte degenererar i lika hög grad som musikditot.
Det låter oftast fördjävligt och det är accelererande. Senaste åren i kubik!
Jag jobbar ju väldigt mycket med tredjepartsbearbetning som t.ex. syntolkningsmix av produktionsbolagens alster inkl. svt:s egna.
(för svt oftast)
Och det pågår en gräslig försämring av ljudkvaliteten i snart sagt varenda dussinproduktion. Det är skuret, tokkomprimerat och
även grundkunskaper som medelnivåförhållandet mellan dialog och musik, är oftast som bortblåsta. Och det ökar.
Jämför t.ex. årets säsong av "Mästarnas mästare" med blott förra. Förhållandet musik (FX)/dialog är grotesk.
Eller lyssna på hur Kristian Luuk och Fredrik Lindström låter i På spåret, nu - jämfört med 5 år tillbaka.
Att lägga in en fullödig speakerröst ovanpå de där misshandlade ljudpaketen går inte, det blir helt tjollabahoo.
Och plötsligt finner man sig själv utgöra en del av problemet. Ofrånkomligt.

Jag är till stor del benägen att skylla på resurs och tidsbrist hos de som sitter och slutmixar. Och en generell nedvärdering av yrket.
(en erfaren ljudtekniker har påtagligt lägre lön än en nyutexaminerad journalist)
Men ibland undrar jag om inte okunskap också breder ut sig. Det är ont om ljudtekniker men väldigt gott om folk som "jobbar SOM ljudtekniker".

Det du avser är kanske mer dramaproduktion och film i grunden tänkt för biograf?
Men t.ex. en storsatsning som Händelser vid vatten, har ju blivit våldsamt utskälld för dålig hörbarhet i dialogen.

Framtiden ter sig ohörbar :cry:

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Bill50x » 2023-03-22 00:31

Ja du Ogjort. Man (dvs jag) blir mörkrädd nar jag läser vad du skriver.

Min enkla fråga är: Var har yrkeshedern tagit vägen? En gång i tiden ville man göra ett så gott jobb som bara var möjligt. Man gjorde sitt bästa helt enkelt. För det bästa var helt enkelt bättre. Men om man idag gör sitt bästa och det inte säljer, vad händer då? Ska man vara elak så har vi hamnat i händerna på okunniga konsumenter. Men det är inte så enkelt. Det bästa är kanske före dyrt, kanske för krångligt att skaffa.

Vi kanske har för många /eller annorlunda valmöjligheter idag)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Belker » 2023-03-22 00:41

Bortsett från några konkreta exempel som ogjort bidrar med här i tråden, och som jag kan hålla med om, undrar jag om ni Gubbar här verkligen skiljer på uttryck och kvalitet? Har klassiska inspelningar blivit sämre? Jazz? Fusion? Man kan inte jämföra Beatles med The Weeknd, trots att det är ”pop”. Möjligtvis kan man ta en långlivad artist och jämföra. Har Madonna blivit sämre? Radiohead? Röyksopp?
Jämför även dagens DAW-produktioner med portademos som aldrig blev släppta. Idag släpps otroligt mycket mer musik än när ni var unga. Undermålig kvalitet ibland, visst, men på en helt annan nivå än fritidsgårdarnas rockstjärnor.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-22 01:14

Belker skrev:Bortsett från några konkreta exempel som ogjort bidrar med här i tråden, och som jag kan hålla med om, undrar jag om ni Gubbar här verkligen skiljer på uttryck och kvalitet? Har klassiska inspelningar blivit sämre? Jazz? Fusion? Man kan inte jämföra Beatles med The Weeknd, trots att det är ”pop”. Möjligtvis kan man ta en långlivad artist och jämföra. Har Madonna blivit sämre? Radiohead? Röyksopp?
Jämför även dagens DAW-produktioner med portademos som aldrig blev släppta. Idag släpps otroligt mycket mer musik än när ni var unga. Undermålig kvalitet ibland, visst, men på en helt annan nivå än fritidsgårdarnas rockstjärnor.


Det blir lätt så att man hamnar i att jämföra äpplen och päron.
Musikaliskt uttryck och artistisk kvalitet är liksom en annan tråd.

Men att Madonna, rent ljudmässigt, låter sämre och sämre för varje ny release, är nog ett faktum.
Att Quincy Jones stämmer "Jackson legacy" för intrång i den konstnärliga integriteten efter Re-Master av hans produktioner, är också ett faktum.
Och vinner! Bör kanske påpekas. De döms till att betala skadestånd för "förstörelse av konstnärligt arbete och renommé"
Och detta handlar enbart om försämrad ljudkvalitet.
Det kanske mest intressanta i det fallet var att Jones advokater avrådde från att spela upp musiken för juryn.
Ingen kommer höra någon skillnad, menade de.
Jones framhärdade - och resultatet blev tvärtom. "Kreti och Pleti" reagerade samfällt på skillnaden. Och det blev istället det kanske mest avgörande i hela målet.

Sen finns det alltid undantag "därute". Vi har mer och mer musik tillgänglig än någonsin. Fler subkulturer publicerade än någonsin.
För folk som gräver finns alltid något att hitta.
Men mitt ursprungsinlägg handlar om den breda f.a. populärmusikaliska huvudleden. Den som når massor och tjänas pengar på.
Det som "drabbar" folk i vardagen. Dvs - det som syns, hörs och märks. Det som sköljer över oss i det mediala utbudet.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-22 01:26

Bill50x skrev:Ja du Ogjort. Man (dvs jag) blir mörkrädd nar jag läser vad du skriver.

Min enkla fråga är: Var har yrkeshedern tagit vägen? En gång i tiden ville man göra ett så gott jobb som bara var möjligt. Man gjorde sitt bästa helt enkelt. För det bästa var helt enkelt bättre. Men om man idag gör sitt bästa och det inte säljer, vad händer då? Ska man vara elak så har vi hamnat i händerna på okunniga konsumenter. Men det är inte så enkelt. Det bästa är kanske före dyrt, kanske för krångligt att skaffa.

Vi kanske har för många /eller annorlunda valmöjligheter idag)

/ B


Folk gör nog oftast sitt bästa - utifrån förutsättningarna - även idag.
Men många sliter idag med arbetsuppmaningen: Tillräckligt bra!

En produktion som för 10 år sedan beräknades ta 5 arbetsdagar, beräknas idag klaras av på 2. (max)
Då blir det till att hålla saker på mattan med limiter och kompressor istället för att göra saker noga - för hand.
Vi hinner helt enkelt inte.
Och även ljudtekniker behöver äta. Man bockar o bugar och gör allt för att behålla jobbet.

Jag vill inte påstå att det är ett unikt svenskt fenomen, det sker överallt - men jag undrar om det inte är extra illa i just Sverige.
Ljudet som komponent är väldigt underskattat av "de som bestämmer". Sparas det - så sparas det i första hand där. Det hörs ju ändå, liksom.
Minsta tv-inslag gjordes förr av Reporter, fotograf och ljudtekniker. Idag ofta bara en person i alla tre funktionerna.
Oftast en och samma som efterbearbetare och redigerare också.

Men antalet administratörer och chefer, blir ständigt fler och fler...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Conan » 2023-03-22 07:32

Ogjort skrev:Sen vill jag i högsta grad invända mot att TV-branschen inte degenererar i lika hög grad som musikditot.
Det låter oftast fördjävligt och det är accelererande. Senaste åren i kubik!
...

Men t.ex. en storsatsning som Händelser vid vatten, har ju blivit våldsamt utskälld för dålig hörbarhet i dialogen.


Jag menade min referens till TV & film hur det ser ut , inte hur ljudet är. :) Jag har sett (och försökt höra) ett halvt avsnitt av Händelser vid vatten och bilden var det väl inget fel på. Man kunde knappt höra dialogen men skådisarna och miljön de var i såg väl OK ut?

Varför handlar bildåtergivning om att återge en verklighet eller i alla fall en bildupplevelse som regissören vill återge, men ljudet kan låta hur som helst. Bristande yrkesstolthet och kompetens hos ljudteknikerskrået?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav goat76 » 2023-03-22 08:22

Jag tycker ljud i filmer och serier överlag blir bättre och bättre, jag blir ofta förvånad över hur mycket sämre ljudet var i relativt nutida filmer från slutet av 90-talet/början av 2000-talet. Egentligen handlar det om samma ökade ”renhet” som har skett inom musikproduktioner på gott och ont, men för film tycker jag tydligheten/renheten mest gagnar ljudupplevelsen.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav peterh » 2023-03-22 08:51

Bill50x skrev:Ja du Ogjort. Man (dvs jag) blir mörkrädd nar jag läser vad du skriver.

Min enkla fråga är: Var har yrkeshedern tagit vägen? En gång i tiden ville man göra ett så gott jobb som bara var möjligt. Man gjorde sitt bästa helt enkelt. För det bästa var helt enkelt bättre. Men om man idag gör sitt bästa och det inte säljer, vad händer då? Ska man vara elak så har vi hamnat i händerna på okunniga konsumenter. Men det är inte så enkelt. Det bästa är kanske före dyrt, kanske för krångligt att skaffa.

Vi kanske har för många /eller annorlunda valmöjligheter idag)

/ B

Yrkeshedern har aktivt motverkats av arbetsgivarna, de vill i stället ha nickedockor som gör som de är tillsagda, som är billiga
och som kan sparkas vid ekonomiska nedgångar ( och ersättas av andra nickedockor när ekonomin vänder).

Kvar blir "ljudtekniker" som inte tar initiativ, som inte spjärnar emot dumheterna och som bara låter dagarna gå.

Lyssna bara på tokkomprimerade nyhetsuppläsare, det låter inte som mänskliga röster !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav juanth » 2023-03-22 11:06

Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav I-or » 2023-03-22 14:11

Min förklaring till förflackningen både på ljudkvalitets- och musiksidan inom populärmusik, framförallt för musik på hitlistor (det finns fortfarande högkvalitetsproduktioner åtminstone på den musikaliska sidan bland artister som ingen lyssnar på), är att vi för länge sedan har lämnat yrkesstolthet och konstnärlighet för att övergå till ren massproduktion av ljud och musik. När alla beslut baserar sig på kommersiella hänsyn kommer kvaliteten att få stå tillbaka. Om inte marknaden protesterar, vilket den inte gör, så har man förstås gjort helt korrekta bedömningar i syfte att maximera vinsterna. Det kostade mycket stora pengar med studiotid och inhyrda musiker förr. Strömmad musik är löjligt billig och man får vad man betalar för.

"Märker ni inte att vi har ersatt trummor, elbas, gitarr, stråkar och blås med datorer och kören med 10 röstpålägg från sångaren? Bra, då blir det billigare."

"Märker ni inte att vi har ersatt ljudteknikern med producenten och att vi har ersatt den fullfjädrade inspelningsstudion med en skräp- eller hemmastudio? Bra, då blir det billigare."

"Märker ni inte att vi har ökat kompressionen med 10 dB så att albumet hörs även i störd miljö med volymkontrollen på minimum? Bra, då ökar försäljningen."

Det konstiga är egentligen inte att vi är där vi är idag, utan snarare att det tog så lång tid att komma hit - redan i början av 80-talet var tekniken mogen för rationell elektronisk musikproduktion även om man fortfarande behövde dyra multikanalsbandspelare och mixerbord. Normalkonsumenten slölyssnar i lurar på väg till skolan eller jobbet, alternativt nynnar med i bilen, och bryr sig inte om produktionsmässiga kvaliteter överhuvudtaget. En bra "hook" och en ball rytm räcker bra, speciellt om man kompletterar med ett ovanligt synthljud. Det är ganska kul att höra många gamla storartister göra rena budgetproduktioner idag, där man tydligt hör hur lite kompetens som har varit med genom samtliga steg i kedjan, naturligtvis i syfte att hålla kostnaderna nere.

Jag tvingade mig just igenom Spotifys Sverigelista och ljudkvaliteten är rent monstruöst usel. Om möjligt är Mellobidragen t.o.m. ännu sämre än genomsnittet för övrig musik på listan. Tur att det finns annat att lyssna på, inte minst en hel del både ny och äldre musik som Spotifys algoritmer rotar fram åt en.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Zappa » 2023-03-22 18:09

Mycket intressant tråd! Här kommer ett bidrag från hemmastudion som är en stillsam och instrumental tolkning av en klassisk Beatles låt. Jag har rationaliserat bort nästan allt, det som kvarstår är en dator, DAW, skapligt god lyssning i form av Ino Audio pi60 med bs60 samt ett okej lyssningsrum. :)

https://www.dropbox.com/s/uu8cchm1eo95iau/Zappa%20tolkar%20The%20Beatles.wav?dl=0
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-22 18:55

juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.


Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-22 19:33

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.


Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?


Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav juanth » 2023-03-22 20:17

Ogjort skrev:
RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.


Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?


Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier


Ok. Alltid något.

”Trots kritiken om dåligt ljud, följer tv-serien ”Händelser vid vatten” de riktlinjer som finns för internationella serier vad det gäller dialog, atmosfär och musik, skriver SVT:s dramachef Anna Croneman i ett mejl.”

Vad är det för riktlinjer tro?
Gissningsvis låga och diffusa riktlinjer..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav I-or » 2023-03-22 22:16

Riktigt festliga kommentarer från ansvariga personer som inte ens förstår problemet.

Nu är jag ingen älskare av svenska filmer och serier, så jag var tvungen att kolla in ett avsnitt. Problemen härrör nästan helt från en felaktig klangbalans för talet med alldeles för hög nivå i mellanregistret och en fallande nivå mot höga frekvenser (även miljöljuden och musiken lider för övrigt av en likartad klangbalans). Det föreligger som vanligt en viss variation mellan olika scener, men detta är inget onormalt. Utan ordentlig korrektion är taluppfattbarheten i underkant även vid direktfältslyssning i ett tyst rum med ett välekvaliserat system.

Det är svårt att tro att denne Per Nyström skulle vara så döv att han inte hör att balansen är fullständigt felaktig. Jag sätter mina pengar på totalt undermålig lyssning och är t.o.m. ganska säker på hur frekvensgången såg ut. Allting låter dock riktigt bra efter korrektion.

Suck, men SVT kan förstås få anlita undertecknad mot en smärre ersättning, jobbet är redan utfört. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Conan » 2023-03-22 22:20

Ogjort skrev:
RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.


Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?


Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier


Ja helt otroligt. :? Om folk tycker det låter så dåligt att det inte går att höra dialogen, så är det väl dåligt ljud i produktionen? Måttstocken för ljudet måste väl vara att det funkar hemma hos de som tittar på serien, inte huruvida man följer nån standard eller inte.

Per Nyström skrev:– Tv-produktioner förr byggde på täta närbilder, nu har man ofta helbilder och miljöbilder. Som “Händelser vid vatten” innehåller inte speciellt mycket dialog utan det är mycket bilder på skog. Rätt vad det är börjar någon prata och då kan det var svårt att höra, säger han.


:?: :!: :?: Hur funkar det för Per i verkliga livet egentligen? Om Per och en kompis är ute och går i skogen och kompisen säger tydligt "Titta en ekorre!" låter det då i Pers värld: "Ille enkommnnr!"?

Idioter! :x

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Adhoc » 2023-03-23 00:53

Jag har inte sett något avsnitt av "Händelser vid vatten" men kan även osett och ohört hålla med om kritiken av vad Per Nyström svarat. Tydligen bör man alltså se serien på SVT Play med tilläggsvalen extra tydligt tal + textremsa för att helt hänga med i handlingen. Har någon en annan tolkning av hans svar?

På senare tid har jag mer och mer börjat kolla vem som står som ljudtekniker för olika SVT-program. Varför? -Det tycks bli vanligare att vad som borde vara bakgrunds- och stämningsmusik mot handlingen körs på högre volym än talet. Det gäller oavsett typ av program. Jävligt korkat att låta stämningsmusik överrösta vad som sägs. :? :evil: Kanske dags att plocka fram dB-mätaren för att verifiera ifall man är en lomhörd gnällspik eller om det stämmer att det är usel mixning av tal och musik.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-23 05:01

Adhoc skrev:Jag har inte sett något avsnitt av "Händelser vid vatten" men kan även osett och ohört hålla med om kritiken av vad Per Nyström svarat. Tydligen bör man alltså se serien på SVT Play med tilläggsvalen extra tydligt tal + textremsa för att helt hänga med i handlingen. Har någon en annan tolkning av hans svar?

På senare tid har jag mer och mer börjat kolla vem som står som ljudtekniker för olika SVT-program. Varför? -Det tycks bli vanligare att vad som borde vara bakgrunds- och stämningsmusik mot handlingen körs på högre volym än talet. Det gäller oavsett typ av program. Jävligt korkat att låta stämningsmusik överrösta vad som sägs. :? :evil: Kanske dags att plocka fram dB-mätaren för att verifiera ifall man är en lomhörd gnällspik eller om det stämmer att det är usel mixning av tal och musik.


Jo jag beskrev också just detta. Och tog som exempel nuvarande säsong av Mästarnas Mästare.
Och det är ju liksom kardinalfel 1 A i instruktionsboken. Alltså felaktig balans mellan dialog och musik/FX.
Om vi tar just svt och SR, som jag har en erfarenhet av - inifrån, så att säga. Så fanns tidigare en tydlig
"ljudkultur" vad det gäller just detta. Att musik, som generellt har en mycket högre medelnivå än dialog
måste hållas ner motsvarande.
För 100 år sedan fick ingen "icke ljudtekniker" ens klippa, än mindre mixa material, utan att gå en speciell
kurs för en tekniker och erhålla ett så kallat "klippkort". Först därefter släpptes man in i redigeringsstudior.
Sen kom datoriseringen - och över en natt kom "vem som helst" att anses kunnig nog att utföra ljudarbete från ax till limpa.
Vilket även genererade rätt kraftiga interna protester från programmakare som inte alls ansåg sig kapabla till detta.
Men produktionen blev därmed billigare, vilket är mums-mums för administrativa beslutsfattare...

Just det här att hålla ner musiken - stod liksom i fetstil på första sidan i "manualen".
Idag är den självklara traditionen som bortblåst.
Vanligtvis ligger musikens mät-toppar idag lika högt som dialogen, (vilket blir för starkt) men även som AdHoc
skriver HÖGRE än dialogen. Och den här förändringen har gått snabbt. På ett decennium ungefär, med ökande
fart de senaste åren. Kolla om ni kan några år tillbaka på Mästarnas Mästare, så blir det uppenbart.

I radions fall kan det bero på att vardagliga slutmixar ofta görs i hörlurar. Eftersom det är i kontorsrummet
vid datorn som det sker - inte i en adekvat studio. "Hörluren" är motiveringen till att produktionslokaler för LJUD,
ofta byggts om till "kontorslandskap" där flera slutproduktioner sker i samma rum, samtidigt. Både inom SR och på diverse
produktionsbolag. Det är faktiskt så att jag som anställd som "ljudansvarig" på ett sådant produktionsbolag, fick
sparken då jag motsatte mig en sådan produktionsmiljöförändring.
Japp - det är helt sant.
Jag var ju för dum för att begripa de ekonomiska fördelarna med detta, och att det går lika bra att mixa i lurar vid skrivbordet som
via högtalare i en kontrollrumsmiljö. Dessutom i vilka lurar som helst. "folk har ju egna sådana redan så inga inköp behöver göras".

Eftersom min sambo klagade högljutt på nivåerna på årets Mästarnas Mästare, gjorde jag som I-or.
Jag tog ett utdrag och "mixade om"... bara för att visa.
Det var minst sagt rejäla dragningar som kunde göras. 6-16 dB (!) ungefär. Och musiken upplevs ändå som massiv och kraftfull. Men det
gick utmärkt att höra dialog utan att därför bli lomhörd av musik och FX.

(Sen kan jag också tycka att musikläggningen delvis är patetisk. Minsta tävlingsövning gestaltas som om det vore Hunnernas sista slag.
Det finns liksom inget kvar att ta till när dramatiken verkligen toppar)
Senast redigerad av Ogjort 2023-03-23 06:04, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-23 05:13

Conan skrev:
Ogjort skrev:
RogerGustavsson skrev:
Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?


Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier


Ja helt otroligt. :? Om folk tycker det låter så dåligt att det inte går att höra dialogen, så är det väl dåligt ljud i produktionen? Måttstocken för ljudet måste väl vara att det funkar hemma hos de som tittar på serien, inte huruvida man följer nån standard eller inte.

Per Nyström skrev:– Tv-produktioner förr byggde på täta närbilder, nu har man ofta helbilder och miljöbilder. Som “Händelser vid vatten” innehåller inte speciellt mycket dialog utan det är mycket bilder på skog. Rätt vad det är börjar någon prata och då kan det var svårt att höra, säger han.


:?: :!: :?: Hur funkar det för Per i verkliga livet egentligen? Om Per och en kompis är ute och går i skogen och kompisen säger tydligt "Titta en ekorre!" låter det då i Pers värld: "Ille enkommnnr!"?

Idioter! :x


Ja det är jätte-jätte-konstigt.
Nyström får väl anses som en erfaren och van biograffilmmixare - men säger här saker som är helt goddag yxskaft!
Som om mikrofonen (-er) vore placerade på kameran, likt hemmavideo, och därför följer bildutsnitt och avstånd.
Hela grejen med filmmix är ju att så INTE behöver göras. Att balans mellan dialog och miljö skapas i efterhand,
och då också ger illusionen av "verklighet", istället för att spegla verkligheten som den i realiteten är.

Det är ett så märkligt uttalande att man skulle vilja snacka med grabben och fråga vad han menar?
Senast redigerad av Ogjort 2023-03-23 06:07, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Ogjort » 2023-03-23 05:48

I-or skrev:Riktigt festliga kommentarer från ansvariga personer som inte ens förstår problemet.

Nu är jag ingen älskare av svenska filmer och serier, så jag var tvungen att kolla in ett avsnitt. Problemen härrör nästan helt från en felaktig klangbalans för talet med alldeles för hög nivå i mellanregistret och en fallande nivå mot höga frekvenser (även miljöljuden och musiken lider för övrigt av en likartad klangbalans). Det föreligger som vanligt en viss variation mellan olika scener, men detta är inget onormalt. Utan ordentlig korrektion är taluppfattbarheten i underkant även vid direktfältslyssning i ett tyst rum med ett välekvaliserat system.

Det är svårt att tro att denne Per Nyström skulle vara så döv att han inte hör att balansen är fullständigt felaktig. Jag sätter mina pengar på totalt undermålig lyssning och är t.o.m. ganska säker på hur frekvensgången såg ut. Allting låter dock riktigt bra efter korrektion.

Suck, men SVT kan förstås få anlita undertecknad mot en smärre ersättning, jobbet är redan utfört. :mrgreen:


Mellanregistersjukan sväller som en överkokande bechamelsås. Finns snart inte en röst kvar i tv, som låter som den låter.
Folk skulle få en chock om de träffade påspåret-Luuk eller Lindström i verkliga verkligheten. Oj! Låter din röst så!!!

Och det här har skett snabbt.
Jag har gjort syntolkningsmixen till nästan alla avsnitt av På spåret de senaste 5-6 åren (kanske 10, tiden går ju så snabbt).
Dock inte senaste säsongen.
(vilket kanske blir uppenbart om man går in och jämför hur det är gjort, rent "konstnärligt" eller vad man ska säga... - host, host :roll: )
Då huvudsakligen med en "bariton" som syntolkare. (nu är det en kvinnlig stämma, tror jag)
Så jag har följt utvecklingen och konstaterat att för varje säsong så kläms dialogrösterna mer och mer ihop till "mellanregister" allena.
Kompressionsgraden ökar också steg för steg för steg.
Detta gör att man steg för steg får förvandla sin baryton till en alltmer kastrerad tenor, för att skillnaden inte ska bli grotesk.
Hela tiden bromsar jag - i möjligaste mån. Gör så lite som möjligt. Men det går liksom inte att behålla stämman oförändrad.
Jag själv - blir en del av problemet. Mot egen vilja.

Jag tror inte det ligger en massa säsonger kvar på "play" eftersom det delvis har med musikrättigheter att göra.
Men hittar ni äldre avsnitt - så gå gärna in och jämför.

Tar vi nu det här med förhållande musik/dialog, så är det ju så att syntolkning läggs nästan uteslutande över just musik och miljö.
Inte över annan dialog. (självklart) Och det är inga problem alls att få hörbarhet på speakerröster över miljö/musik/effekter.
Oavsett om det är tv, biograf eller DVD etc. Inget som helst problem alls - om än tight och timingknepigt ibland. Men inte hörbarhetsmässigt.
Och då har vi ändå "utmaningen" att lägga hela millevitten över en redan helt färdig ljudmix. Vi kan inte pilla i tidigare detaljval.

Så därmed över till Nyström igen. Hans "förklaring" är fullständigt obegriplig.

Tilläggas kan att alla svt-produktioner görs inom standard EBU R 128. Som då skulle möjliggöra större dynamisk variation.
Resultatet är tvärtom. Totalt ihopklämda kompressionskorvar med några enstaka dB dynamik, neddragna i totalnivå för att
få plats inom -23 LUFS.

Det finns undantag - men de är svåra att hitta ens med kikare. Knappt ens med teleskop.

Jag vill gärna, som exempel på vad som faktisk GÅR att göra, framhålla den Norska serien "22-juli".
Finns inte kvar på play. Men hittar ni den någonstans, så vill jag mena att det är ett exempel på briljant ljudarbete.
Ur snart sagt alla aspekter.
https://www.imdb.com/title/tt11542758/

Dramaserien fick pris för bästa manus under Göteborg Film Festival i januari 2020.
Serieskaparna tilldelades även det norska priset Fritt Ords Honnør i maj 2020.
Serien nominerades också till totalt tolv priser, varav den tilldelades fem under utdelningen av det norska TVpriset Gullruten 2020.
22 juli fick priset för bästa dramaserie, bästa regi, bästa manus, bästa ljuddesign och bästa kostym.
Under Prix Europa 2020 fick serien priset för bästa europeiska TV-serie.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Conan » 2023-03-23 07:31

Ogjort skrev: Att balans mellan dialog och miljö skapas i efterhand,
och då också ger illusionen av "verklighet", istället för att spegla verkligheten som den i realiteten är.?


Jag har ju inte koll på hur sånt här fungerar, men kan det vara ett problem med "Händelser..." att det är inspelat felaktigt? Det kanske är "mikrofon på kameran"? Då kanske det är svårt att göra nåt i efterhand?

Ogjort skrev: Det är ett så märkligt uttalande att man skulle vilja snacka med grabben och fråga vad han menar?


Ja och han får ju gärna först göra en egen övning och ta av sig hörlurarna för en skogspromenad ett par timmar. Låter stegen på stigen verkligen så högt? Låter vinden i träden verkligen som ett passerande pendeltåg? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav DVD-ai » 2023-03-23 07:55

Sorgligt ämne... Blir alltid lite ledsen när detta kommer på tal. :(
Men det glädjer mig samtidigt att det faktiskt finns personer där ute i studiorna som har kompetensen och önskan om välljud.
Så med det sagt, tack Ogjort ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav LeifB » 2023-03-23 08:37

DVD-ai skrev:Sorgligt ämne... Blir alltid lite ledsen när detta kommer på tal. :(
Men det glädjer mig samtidigt att det faktiskt finns personer där ute i studiorna som har kompetensen och önskan om välljud.
Så med det sagt, tack Ogjort ! :D


Dom växer inte på träd. Snart är dom borta.
Utdöende släkte liksom audiofiler.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav petersteindl » 2023-03-23 10:18

Ogjort skrev:. . .
Tilläggas kan att alla svt-produktioner görs inom standard EBU R 128. Som då skulle möjliggöra större dynamisk variation.
Resultatet är tvärtom. Totalt ihopklämda kompressionskorvar med några enstaka dB dynamik, neddragna i totalnivå för att
få plats inom -23 LUFS.

Det finns undantag - men de är svåra att hitta ens med kikare. Knappt ens med teleskop.


Är det inte just sådan problematik som goat76 en gång påtalat faran för gällande just denna standard? Det var en diskussion får något år sedan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav LeifB » 2023-03-23 10:25

petersteindl skrev:
Ogjort skrev:. . .
Tilläggas kan att alla svt-produktioner görs inom standard EBU R 128. Som då skulle möjliggöra större dynamisk variation.
Resultatet är tvärtom. Totalt ihopklämda kompressionskorvar med några enstaka dB dynamik, neddragna i totalnivå för att
få plats inom -23 LUFS.

Det finns undantag - men de är svåra att hitta ens med kikare. Knappt ens med teleskop.


Är det inte just sådan problematik som goat76 en gång påtalat faran för gällande just denna standard? Det var en diskussion får något år sedan.


+1
Optimera mera!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav goat76 » 2023-03-23 10:43

Conan skrev:
Ogjort skrev: Att balans mellan dialog och miljö skapas i efterhand,
och då också ger illusionen av "verklighet", istället för att spegla verkligheten som den i realiteten är.?


Jag har ju inte koll på hur sånt här fungerar, men kan det vara ett problem med "Händelser..." att det är inspelat felaktigt? Det kanske är "mikrofon på kameran"? Då kanske det är svårt att göra nåt i efterhand?

Ogjort skrev: Det är ett så märkligt uttalande att man skulle vilja snacka med grabben och fråga vad han menar?


Ja och han får ju gärna först göra en egen övning och ta av sig hörlurarna för en skogspromenad ett par timmar. Låter stegen på stigen verkligen så högt? Låter vinden i träden verkligen som ett passerande pendeltåg? :)


Det är väl numera vanligt precis som Ogjort säger att de som arbetar med ljudet för filmer och serier går igenom scen för scen och lägger till allehanda ljud de tycker passar in, ser de exempelvis en fågel flyga förbi som vid 11:07 in i första avsnittet av Händelser vid vatten så letar de fram "fågelljud" från sitt ljudarkiv och väljer ett ljud de anser passa in i scenen. Problemet är att det överdrivs rejält och fågelljudet får ett onaturligt, framskutet och överdrivet ljud istället för att låta som ett naturligt bakgrundsljud.

Jag håller med övriga i att ljudet i denna serie har en konstig balans, det låter aningen hårt och skrammligt i övre mellanregistret vilket gör att alla ljud verkar "tävla" med varandra i just det frekvensområdet. Dialogen blir aningen tydligare (även om den fortfarande får tävla med övriga ljud) om man ser serien med surroundljud vilket jag får när jag ser genom TV:ns inbyggda SVT-app, till skillnad från det nermixade stereoljudspåret man får om man exempelvis bara väljer att se serien på svtplays websida, eller om man saknar ett surroundsystem med dedikerad centerkanal.


Att försöka återskapa en verklighet istället för att bara spela in verkligheten som den är, är den grundläggande problematiken. Det är alldeles för många parametrar att hålla isär för att vi människor ska lyckas få till en naturlig helhet av en "ihop-plock" av individuellt inspelade separata ljudinslag, de diverse ljudinslagen kommer i princip aldrig uppfattas komma avståndsmässigt rätt i förhållande till varandra om de inte spelas in från en och samma placeringspunkt/lyssningsplats. Tyvärr måste denna naturlighet till stor del kringgås p.g.a att mikrofonernas tillkortakommanden jämfört med hörselns förmåga att "sålla bort" oönskade reflekterande ljud med bibehållet fokus på direktljudet.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav Zappa » 2023-03-23 11:39

Lyssningen av musik sker idag ofta i mobiltelefon, in-ear hörlurar eller i bärbara monohögtalare. Alltså ljudutrustning som är lätt, tillgänglig och bärbar samt är bekväm för exempelvis träning och fysisk aktivitet. Musiken är också väldigt lättillgänglig och delbar nu med Spotify och andra musiktjänster. Jag känner ganska få människor som har stereohögtalare och ännu färre som har högkvalitativa sådana. En sann musikälskare i min bekantskapskrets spelar gladeligen musik via en sån här högtalare även då det är fest:

Liten, bärbar högtalare.png
Liten, bärbar högtalare.png (515.48 KiB) Visad 671 gånger

Min kvinna spelar dagligen musik med en smidig och snygg Audio Pro T3.

Audio Pro T3.png
Audio Pro T3.png (199.56 KiB) Visad 671 gånger

Vidare känner jag en person som gör sin musik via en portabel högtalare i ett vanligt sovrum. Han menar att bärbara högtalare är det folk använder och därför är det naturligt att även nyttja en sådan som monitor. Hans inspelningar låter förstås aldrig bra.

Marshall Stanmore.png
Marshall Stanmore.png (310.61 KiB) Visad 671 gånger

Med den ljudutrustning som i regel används är det inte så märkligt att ljudkompression har fått så stor spridning och acceptans förutom pga loudness war förstås. Vidare gissar jag att den generella bullernivån är högre idag jämfört med 30 år sedan med ökat trafikflöde och bebyggelse, vilket talar för ljudkompression. Men det finns ju trots allt en del välljudande inspelningar att välja mellan, alla nedanstående plattor tycker jag låter bra.

Eiji Oue Stravinsky (Igor Stravinsky) https://play.qobuz.com/album/0030911107024
Kodo - Heartbeat Drummers of Japan https://play.qobuz.com/album/dc5c7mz9rl0xb
Erich Kunzel Cincinnati Pops Orchestra – Chiller https://play.qobuz.com/album/d12v7xgkmb8xb
Dick Hyman - Swing Is Here https://play.qobuz.com/album/0030911107222
Doug MacLeod - A Soul to Claim https://play.qobuz.com/album/li8u8nep4e34b
Zuill Bailey - Cello Recital: Bailey, Zuill - FRANCOEUR, F. / BACH, J.S. / BEETHOVEN, L. / MENDELSSOHN, F. / CHOPIN, F. / VIEUXTEMPS, H. (BAILEY Zuill, violoncelle) https://play.qobuz.com/album/0013491332628
Patricia Barber - Clique https://play.qobuz.com/album/e4i8jj2sos1vb
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav LeifB » 2023-03-23 12:03

Zappa skrev:Lyssningen av musik sker idag ofta i mobiltelefon, in-ear hörlurar eller i bärbara monohögtalare. Alltså ljudutrustning som är lätt, tillgänglig och bärbar samt är bekväm för exempelvis träning och fysisk aktivitet. Musiken är också väldigt lättillgänglig och delbar nu med Spotify och andra musiktjänster. Jag känner ganska få människor som har stereohögtalare och ännu färre som har högkvalitativa sådana. En sann musikälskare i min bekantskapskrets spelar gladeligen musik via en sån här högtalare även då det är fest:

Liten, bärbar högtalare.png

Min kvinna spelar dagligen musik med en smidig och snygg Audio Pro T3.

Audio Pro T3.png

Vidare känner jag en person som gör sin musik via en portabel högtalare i ett vanligt sovrum. Han menar att bärbara högtalare är det folk använder och därför är det naturligt att även nyttja en sådan som monitor. Hans inspelningar låter förstås aldrig bra.

Marshall Stanmore.png

Med den ljudutrustning som i regel används är det inte så märkligt att ljudkompression har fått så stor spridning och acceptans förutom pga loudness war förstås. Vidare gissar jag att den generella bullernivån är högre idag jämfört med 30 år sedan med ökat trafikflöde och bebyggelse, vilket talar för ljudkompression. Men det finns ju trots allt en del välljudande inspelningar att välja mellan, alla nedanstående plattor tycker jag låter bra.

Eiji Oue Stravinsky (Igor Stravinsky) https://play.qobuz.com/album/0030911107024
Kodo - Heartbeat Drummers of Japan https://play.qobuz.com/album/dc5c7mz9rl0xb
Erich Kunzel Cincinnati Pops Orchestra – Chiller https://play.qobuz.com/album/d12v7xgkmb8xb
Dick Hyman - Swing Is Here https://play.qobuz.com/album/0030911107222
Doug MacLeod - A Soul to Claim https://play.qobuz.com/album/li8u8nep4e34b
Zuill Bailey - Cello Recital: Bailey, Zuill - FRANCOEUR, F. / BACH, J.S. / BEETHOVEN, L. / MENDELSSOHN, F. / CHOPIN, F. / VIEUXTEMPS, H. (BAILEY Zuill, violoncelle) https://play.qobuz.com/album/0013491332628
Patricia Barber - Clique https://play.qobuz.com/album/e4i8jj2sos1vb


+1
Optimera mera!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför låter det så illa?

Inläggav I-or » 2023-03-23 12:34

Conan skrev:
Jag har ju inte koll på hur sånt här fungerar, men kan det vara ett problem med "Händelser..." att det är inspelat felaktigt? Det kanske är "mikrofon på kameran"? Då kanske det är svårt att göra nåt i efterhand?


Nejdå, det går alldeles utmärkt att korrigera bort mellanregisterljudgröten via ekvalisering. Det är som Ogjort skriver mycket vanligt med dessa knasigheter i branschen, men den här gången var balansen t.o.m. betydligt värre än vanligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster