Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Ogjort skrev:Hemstudioforum består huvudsakligen av: Den som har flest pluggar när hen dör - vinner!
Att egalisera, kopiera, masteringsgurubeundra, och därmed sabotera alla möjligheter som dagens produktionsutrustning möjliggör.
Vilka pluggar ska jag använda för att få till ett "bra" gitarrljud/sångljud/trumsound?
Och jag vill påstå att:
En jättebov i dramat är hejdlösa brister i lyssningsutrustningen.
Folk hör inte vad de egentligen gör - och därför blir det som det blir.
Tankar om detta?
Tänker att du måste ställa dig flera "varför-frågor" kring detta:
1. Varför är dagens... ja ska vi kalla dem ljudtekniker eller... mer intresserade av pluggar än att sträva efter en bra återgivning av ett naturligt instrument/sång?
2. Varför har dagens inspelningsstudior hejdlösa brister i lyssningsutrustningen?
Mina idéer om svar:
1. Dagens ljudtekniker vill inte bara spela in ljud för kommande återgivning, utan de vill också vara med och "skapa" ljud/musik/sound.
2. Ljudteknikern är inte så intresserad av återgivning, utan det är mer spännande att vara med och skapa ljud här & nu. Hur det låter hemma hos någon annan är inte så viktigt.
En "varför" till":
- Varför bryr sig inte skivbolagen?
En till:
- Varför är det inte samma fenomen inom TV & Film? Här blir ju produktionerna bättre & bättre ur ett återgivningsperspektiv.
Lite elakt svar:
- Inom TV & Film är inspelningstekniker satta att återge det som filmas och följa producentens/regissörens intentioner. Kameramän och bildmixare är yrkesmän inom sitt gebit. Inom ljudvärlden är teknikern en wannabe-musiker och vill vare med och skapa coola sound.
Belker skrev:Bortsett från några konkreta exempel som ogjort bidrar med här i tråden, och som jag kan hålla med om, undrar jag om ni Gubbar här verkligen skiljer på uttryck och kvalitet? Har klassiska inspelningar blivit sämre? Jazz? Fusion? Man kan inte jämföra Beatles med The Weeknd, trots att det är ”pop”. Möjligtvis kan man ta en långlivad artist och jämföra. Har Madonna blivit sämre? Radiohead? Röyksopp?
Jämför även dagens DAW-produktioner med portademos som aldrig blev släppta. Idag släpps otroligt mycket mer musik än när ni var unga. Undermålig kvalitet ibland, visst, men på en helt annan nivå än fritidsgårdarnas rockstjärnor.
Bill50x skrev:Ja du Ogjort. Man (dvs jag) blir mörkrädd nar jag läser vad du skriver.
Min enkla fråga är: Var har yrkeshedern tagit vägen? En gång i tiden ville man göra ett så gott jobb som bara var möjligt. Man gjorde sitt bästa helt enkelt. För det bästa var helt enkelt bättre. Men om man idag gör sitt bästa och det inte säljer, vad händer då? Ska man vara elak så har vi hamnat i händerna på okunniga konsumenter. Men det är inte så enkelt. Det bästa är kanske före dyrt, kanske för krångligt att skaffa.
Vi kanske har för många /eller annorlunda valmöjligheter idag)
/ B
Ogjort skrev:Sen vill jag i högsta grad invända mot att TV-branschen inte degenererar i lika hög grad som musikditot.
Det låter oftast fördjävligt och det är accelererande. Senaste åren i kubik!
...
Men t.ex. en storsatsning som Händelser vid vatten, har ju blivit våldsamt utskälld för dålig hörbarhet i dialogen.
Bill50x skrev:Ja du Ogjort. Man (dvs jag) blir mörkrädd nar jag läser vad du skriver.
Min enkla fråga är: Var har yrkeshedern tagit vägen? En gång i tiden ville man göra ett så gott jobb som bara var möjligt. Man gjorde sitt bästa helt enkelt. För det bästa var helt enkelt bättre. Men om man idag gör sitt bästa och det inte säljer, vad händer då? Ska man vara elak så har vi hamnat i händerna på okunniga konsumenter. Men det är inte så enkelt. Det bästa är kanske före dyrt, kanske för krångligt att skaffa.
Vi kanske har för många /eller annorlunda valmöjligheter idag)
/ B
juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.
RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.
Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?
Ogjort skrev:RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.
Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?
Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier
Ogjort skrev:RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Kanske SVT skulle lyssna på kritik med något slags upprop?
Om ingen klagar lär iaf inget hända.
Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?
Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier
Per Nyström skrev:– Tv-produktioner förr byggde på täta närbilder, nu har man ofta helbilder och miljöbilder. Som “Händelser vid vatten” innehåller inte speciellt mycket dialog utan det är mycket bilder på skog. Rätt vad det är börjar någon prata och då kan det var svårt att höra, säger han.
Adhoc skrev:Jag har inte sett något avsnitt av "Händelser vid vatten" men kan även osett och ohört hålla med om kritiken av vad Per Nyström svarat. Tydligen bör man alltså se serien på SVT Play med tilläggsvalen extra tydligt tal + textremsa för att helt hänga med i handlingen. Har någon en annan tolkning av hans svar?
På senare tid har jag mer och mer börjat kolla vem som står som ljudtekniker för olika SVT-program. Varför? -Det tycks bli vanligare att vad som borde vara bakgrunds- och stämningsmusik mot handlingen körs på högre volym än talet. Det gäller oavsett typ av program. Jävligt korkat att låta stämningsmusik överrösta vad som sägs. Kanske dags att plocka fram dB-mätaren för att verifiera ifall man är en lomhörd gnällspik eller om det stämmer att det är usel mixning av tal och musik.
Conan skrev:Ogjort skrev:RogerGustavsson skrev:
Var väl en hel del klagomål på "Händelser vid vatten"?
Japp - massor!
Och Per Nyström ger en MYCKET märklig förklaring.
https://www.svt.se/kultur/sa-har-ljudet ... -tv-serier
Ja helt otroligt. Om folk tycker det låter så dåligt att det inte går att höra dialogen, så är det väl dåligt ljud i produktionen? Måttstocken för ljudet måste väl vara att det funkar hemma hos de som tittar på serien, inte huruvida man följer nån standard eller inte.Per Nyström skrev:– Tv-produktioner förr byggde på täta närbilder, nu har man ofta helbilder och miljöbilder. Som “Händelser vid vatten” innehåller inte speciellt mycket dialog utan det är mycket bilder på skog. Rätt vad det är börjar någon prata och då kan det var svårt att höra, säger han.
Hur funkar det för Per i verkliga livet egentligen? Om Per och en kompis är ute och går i skogen och kompisen säger tydligt "Titta en ekorre!" låter det då i Pers värld: "Ille enkommnnr!"?
Idioter!
I-or skrev:Riktigt festliga kommentarer från ansvariga personer som inte ens förstår problemet.
Nu är jag ingen älskare av svenska filmer och serier, så jag var tvungen att kolla in ett avsnitt. Problemen härrör nästan helt från en felaktig klangbalans för talet med alldeles för hög nivå i mellanregistret och en fallande nivå mot höga frekvenser (även miljöljuden och musiken lider för övrigt av en likartad klangbalans). Det föreligger som vanligt en viss variation mellan olika scener, men detta är inget onormalt. Utan ordentlig korrektion är taluppfattbarheten i underkant även vid direktfältslyssning i ett tyst rum med ett välekvaliserat system.
Det är svårt att tro att denne Per Nyström skulle vara så döv att han inte hör att balansen är fullständigt felaktig. Jag sätter mina pengar på totalt undermålig lyssning och är t.o.m. ganska säker på hur frekvensgången såg ut. Allting låter dock riktigt bra efter korrektion.
Suck, men SVT kan förstås få anlita undertecknad mot en smärre ersättning, jobbet är redan utfört.
Ogjort skrev: Att balans mellan dialog och miljö skapas i efterhand,
och då också ger illusionen av "verklighet", istället för att spegla verkligheten som den i realiteten är.?
Ogjort skrev: Det är ett så märkligt uttalande att man skulle vilja snacka med grabben och fråga vad han menar?
DVD-ai skrev:Sorgligt ämne... Blir alltid lite ledsen när detta kommer på tal.
Men det glädjer mig samtidigt att det faktiskt finns personer där ute i studiorna som har kompetensen och önskan om välljud.
Så med det sagt, tack Ogjort !
Ogjort skrev:. . .
Tilläggas kan att alla svt-produktioner görs inom standard EBU R 128. Som då skulle möjliggöra större dynamisk variation.
Resultatet är tvärtom. Totalt ihopklämda kompressionskorvar med några enstaka dB dynamik, neddragna i totalnivå för att
få plats inom -23 LUFS.
Det finns undantag - men de är svåra att hitta ens med kikare. Knappt ens med teleskop.
petersteindl skrev:Ogjort skrev:. . .
Tilläggas kan att alla svt-produktioner görs inom standard EBU R 128. Som då skulle möjliggöra större dynamisk variation.
Resultatet är tvärtom. Totalt ihopklämda kompressionskorvar med några enstaka dB dynamik, neddragna i totalnivå för att
få plats inom -23 LUFS.
Det finns undantag - men de är svåra att hitta ens med kikare. Knappt ens med teleskop.
Är det inte just sådan problematik som goat76 en gång påtalat faran för gällande just denna standard? Det var en diskussion får något år sedan.
Conan skrev:Ogjort skrev: Att balans mellan dialog och miljö skapas i efterhand,
och då också ger illusionen av "verklighet", istället för att spegla verkligheten som den i realiteten är.?
Jag har ju inte koll på hur sånt här fungerar, men kan det vara ett problem med "Händelser..." att det är inspelat felaktigt? Det kanske är "mikrofon på kameran"? Då kanske det är svårt att göra nåt i efterhand?Ogjort skrev: Det är ett så märkligt uttalande att man skulle vilja snacka med grabben och fråga vad han menar?
Ja och han får ju gärna först göra en egen övning och ta av sig hörlurarna för en skogspromenad ett par timmar. Låter stegen på stigen verkligen så högt? Låter vinden i träden verkligen som ett passerande pendeltåg?
Zappa skrev:Lyssningen av musik sker idag ofta i mobiltelefon, in-ear hörlurar eller i bärbara monohögtalare. Alltså ljudutrustning som är lätt, tillgänglig och bärbar samt är bekväm för exempelvis träning och fysisk aktivitet. Musiken är också väldigt lättillgänglig och delbar nu med Spotify och andra musiktjänster. Jag känner ganska få människor som har stereohögtalare och ännu färre som har högkvalitativa sådana. En sann musikälskare i min bekantskapskrets spelar gladeligen musik via en sån här högtalare även då det är fest:
Min kvinna spelar dagligen musik med en smidig och snygg Audio Pro T3.
Vidare känner jag en person som gör sin musik via en portabel högtalare i ett vanligt sovrum. Han menar att bärbara högtalare är det folk använder och därför är det naturligt att även nyttja en sådan som monitor. Hans inspelningar låter förstås aldrig bra.
Med den ljudutrustning som i regel används är det inte så märkligt att ljudkompression har fått så stor spridning och acceptans förutom pga loudness war förstås. Vidare gissar jag att den generella bullernivån är högre idag jämfört med 30 år sedan med ökat trafikflöde och bebyggelse, vilket talar för ljudkompression. Men det finns ju trots allt en del välljudande inspelningar att välja mellan, alla nedanstående plattor tycker jag låter bra.
Eiji Oue Stravinsky (Igor Stravinsky) https://play.qobuz.com/album/0030911107024
Kodo - Heartbeat Drummers of Japan https://play.qobuz.com/album/dc5c7mz9rl0xb
Erich Kunzel Cincinnati Pops Orchestra – Chiller https://play.qobuz.com/album/d12v7xgkmb8xb
Dick Hyman - Swing Is Here https://play.qobuz.com/album/0030911107222
Doug MacLeod - A Soul to Claim https://play.qobuz.com/album/li8u8nep4e34b
Zuill Bailey - Cello Recital: Bailey, Zuill - FRANCOEUR, F. / BACH, J.S. / BEETHOVEN, L. / MENDELSSOHN, F. / CHOPIN, F. / VIEUXTEMPS, H. (BAILEY Zuill, violoncelle) https://play.qobuz.com/album/0013491332628
Patricia Barber - Clique https://play.qobuz.com/album/e4i8jj2sos1vb
Conan skrev:
Jag har ju inte koll på hur sånt här fungerar, men kan det vara ett problem med "Händelser..." att det är inspelat felaktigt? Det kanske är "mikrofon på kameran"? Då kanske det är svårt att göra nåt i efterhand?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster