Mätning och EQ vid närfältslyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Wetterstad
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-02-01

Mätning och EQ vid närfältslyssning

Inläggav Wetterstad » 2023-03-23 13:00

Jag undrar över hur man ska mäta för EQ när man har ett par högtalare på skrivbordet.
Avstånd högtalare - öron ca 80cm-100cm beroende på vad jag pysslar med.

Jag har Umik-1 och REW installerat, men aldrig använt REW, men det ska man väl kunna lära sig.

Hur ska mikrofonen vara riktad vid mätning, uppåt eller riktad mot högtalaren?

EQ kommer att ske i Roon.
Vad jag förstår så kan man kunna importera EQ data till Roon från REW.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mätning och EQ vid närfältslyssning

Inläggav jansch » 2023-03-23 14:18

Det finns massor av trådar här på faktiskt.io. Sök litegrann.

Korta mätavstånd ger lättare mätfel, alltid en kompromiss. 1meter kan vara ok för små högtalare.

En mätmikrofon för detta ändamål är alltid frifältsmikrofon och är konstruerad för att ta ljud framifrån. Alltså rikta mot högtalaren.
Nästan undantagslöst ska man mäta en högtalare i taget, annars vet du inte vad som behöver åtgärdas.

Läs på här på faktiskt.io om "gate:ing" och utmaningar i samband med detta.

Man mäter alltid först direktljud då vår hörsel vill att direktljud skall vara "rakt". Därefter blir diffusljudet "som det blir" och kan åtgärdas med rummet (t.ex möbler och absorbenter.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätning och EQ vid närfältslyssning

Inläggav I-or » 2023-03-23 19:01

Här finner man generella anvisningar för mätning och ekvalisering: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271. Bland inläggen finns bl.a. anvisningar för hur man använder REW.

Nu är vi dock inne på det extrema överkursområdet. Ekvalisering för skrivborduppställning är riktigt lurigt eftersom det finns massor av tidiga reflektioner från bord, monitor och allsköns skräp. Det blir således inte enkelt att avgöra vilka reflektioner som ska tas med i impulssvaret och därmed vilka krokigheter som ska åtgärdas i den uppmätta frekvensgången. Efter mycket lyssnande, provande av olika tidsfönsterlängder och huvudkliande verkar det som att ca 2 ms är den magiska integrationstiden för hörseln.

Mikrofonen ska placeras i lyssningspositionen och peka rakt mot respektive högtalare förutsatt att man utnyttjar kalibreringsfilen för noll grader för UMIK-1. Det är bäst att flytta undan stolen även om en kontorsstol sällan ger upphov till särskilt mycket besvärande reflektioner. En fördel med skrivbord är att man sällan har någonting direkt bakom lyssningspositionen som ställer till det och därför kan man med fördel utnyttja ett långt tidsfönster ända upp till 1 kHz.
OBS! För gamingstolar och liknande med hög rygg måste man justera metoden en del, men förklaringen av detta får anstå till en annan gång.

Man gör alltså bäst i att mäta högtalarna på plats och utnyttja ett tidsfönster om 2 ms för frekvenser över 1 kHz och ett långt tidsfönster (500 ms) för frekvenser under 1 kHz. Om högtalarna är placerade direkt på skrivbordet, vinkla gärna högtalarna bakåt så att lyssningspositionen befinner sig ungefär rakt framför bafflarna.


1. Mät den ena högtalaren med mikrofonen i lyssningspositionen. Var noga med höjden eftersom man på nära håll får ganska stora vertikala vinkelskillnader.

2. Gör samma sak med den andra högtalaren.

3. Mät med båda högtalarna aktiva samtidigt (alternativt vektorsummera istället de två tidigare mätresultaten i REW).

4. Aktivera mätresultat 1 i REW. Gå in under IR-Windows och ställ Left Window på 1 ms (så att inledningen av impulsen med säkerhet kommer med, kolla gärna under Impulse) och Right Window på 2 ms. Lämna övriga inställningar som de är.

5. Välj Graph och 1/6 smoothing. Ekvalisera efter den uppmätta frekvensgången för frekvenser över 1000 Hz.

6. Gå in under IR-Windows och ställ Right Window på 500 ms. Ekvalisera för frekvenser 400 Hz - 1000 Hz.

7. Upprepa punkt 4-6 för mätresultat 2.

8. Aktivera mätresultat 3. Ställ Right Window på 500 ms och ekvalisera båda kanalerna likadant efter den uppmätta frekvensgången under 400 Hz. Man ekvaliserar lämpligen för konstant frekvensgång med ett litet lyft om sådär 2-3 dB under ca 60 Hz, men vissa gillar lite mer fläsk i basen och kanske vill ha ytterligare ett par dB under 100 Hz. Höj inte dalar mer än 6 dB om det inte finns stora resurser i systemet. Smala dalar har låg hörbarhet och man behöver därför inte få ett utbrott av audiofila nervosa.

9. Ställ in den generella förstärkningen så att digital klippning undviks med den valda ekvaliseringen. Upp till ca 1 kHz bör man inte gå över ca +2 dBFS ens i smala frekvensband, medan man för höga frekvenser kan dra på ända tills förstärkare eller högtalare säger ifrån, dock med tillägget att den över hela det hörbara frekvensområdet integrerade nivån inte får överstiga 0 dBFS. Om man är nervöst lagd lägger man maxnivån för alla frekvenser under 0 dB, men man bör då vara medveten om att man förlorar en del upplösning i DAC:en på detta sätt (inget praktiskt problem annat än om man lyssnar på hyperdynamiska inspelningar).

10. Kontrollmät med ekvalisering om det är av intresse. Justera ekvaliseringen om det behövs.

11. Lyssna och gläds över hur fantastiskt bra det låter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster