Utveckling.. Att utforska.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Utveckling.. Att utforska.

Inläggav LeifB » 2023-03-26 13:51

Det kommer mycket nytt inom dac.
Nya intressanta vägar att prova.

https://m.youtube.com/watch?v=BpbanEmQZ ... e=youtu.be
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav hifikg » 2023-03-26 15:44

Såg att han använde ABBA Voyager som "referens", vad kan han tro att han kan bevisa med den inspelningen!?
Stängde av och lyssnar på sköna toner istället.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav RJohan » 2023-03-26 16:36

hifikg skrev:Såg att han använde ABBA Voyager som "referens", vad kan han tro att han kan bevisa med den inspelningen!?
Stängde av och lyssnar på sköna toner istället.


:D :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav jansch » 2023-03-26 19:18

LeifB skrev:Det kommer mycket nytt inom dac.
Nya intressanta vägar att prova.

https://m.youtube.com/watch?v=BpbanEmQZ ... e=youtu.be


Leif, det är inte mycket av allt han säger på videon som är sant. Jag slutade att räkna felaktigheter när fingrarna inte räckte till efter någon minut.

Jag tror det behövs en rejäl genomgång av digital signalteknik på faktiskt.io. Egentligen ingen "raketforskning" utan bara basala fakta (inte tyckanden!).

En liknelse:
Vad hade du tänkt om någon sa såhär:
" Med denna burk får du en mycket bättre överblick i din pc när du kör bankärenden på internet. Ditt kontosaldo blir mycket större än vad det egentligen är samtidigt minskas räkningarna och dessutom sker öresavrundning neråt. Du får helt enkelt en bättre kontobalans"

Jovisst kan man tycka att jag driver med dej, men det gör jag inte! Jag kan sälja dej en sådan burk så länge du lovar att inte använda matematik för att bevisa att den inte funkar.

Exempelvis finns ingen som helst koppling mellan förmågan att digitlisera korrekt och ljud i form av "bättre diskant" eller "fastare bas" osv.
Det finns ingen som helst utmaning som det gör i analoga världen. En digital signal är lika enkel oavsett om tonen är 1kHz eller 1Hz eller varför inte 0,000001Hz. Bara de fysikaliska begränsningarna finns såsom 96dB brusgolv vid 16bits eller övre gränsfrekvens som sätts av Nyqvistteoremet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav LeifB » 2023-03-26 20:11

Jag har lyssnat på några dacar.
Hur gör dom när dom breddar ljudbilden?
Hur gör de när det blir en svartare bakgrund?
Kan någon förklara det.
Något måste dom göra.
Sen finns det de som gör ljudbilden mindre.
Optimera mera!

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-26 20:18

LeifB skrev:Jag har lyssnat på några dacar.
Hur gör dom när dom breddar ljudbilden?
Hur gör de när det blir en svartare bakgrund?
Kan någon förklara det.
Något måste dom göra.
Sen finns det de som gör ljudbilden mindre.

Måste säga LeifB, jag älskar dina inlägg. Utan dig hade forumet varit ganska så tråkigt. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav hifikg » 2023-03-26 20:26

LeifB skrev:Jag har lyssnat på några dacar.
Hur gör dom när dom breddar ljudbilden?
Hur gör de när det blir en svartare bakgrund?
Kan någon förklara det.
Något måste dom göra.
Sen finns det de som gör ljudbilden mindre.


Den enda DAC som jag hört skillnad på, jag har bytt två gånger, är Chord Qutest. Skillnaden är sublim, men väl värd sina 20 lax.
Första bytet berodde på att den dåvarande dacen, som levererar ett ljud som inte står Qutest långt efter, inte kunde lira DSD-filer.
Kinesen, som kan lira DSD, ligger någonstans till ingen nytta längre.
Nu kommer jag aldrig mer behöva fundera på byte av DAC.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav jansch » 2023-03-26 20:51

LeifB skrev:Jag har lyssnat på några dacar.
Hur gör dom när dom breddar ljudbilden?
Hur gör de när det blir en svartare bakgrund?
Kan någon förklara det.
Något måste dom göra.
Sen finns det de som gör ljudbilden mindre.


Nu är det ju ingen som medvetet förvanskar ljudet förutom med MQA, i mitt tycke idiotiskt.

"Svärta" är okomprimerat och lågt brusgolv som digitalt sätts med bitdjupet och analogt (DAC:ens utgång) med få och väl nyttjade aktiva komponenter (transistorer/opams). Detta om "svärta" är i analogi med ljusstyrka.

"Breddning av ljudbild" är enkelt att göra. De flesta billiga ljudlimpor till TV apparater har syntetisk breddning av ljudet.
Hörseln är "lättlurad", man manipulerar ljudet avseende reflexer/fördröjning.
Hur "breddning" sker av en oförvanskad signal övergår mitt förstånd om man inte flyttar ljudkällorna.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav goat76 » 2023-03-26 21:02

hifikg skrev:
LeifB skrev:Jag har lyssnat på några dacar.
Hur gör dom när dom breddar ljudbilden?
Hur gör de när det blir en svartare bakgrund?
Kan någon förklara det.
Något måste dom göra.
Sen finns det de som gör ljudbilden mindre.


Den enda DAC som jag hört skillnad på, jag har bytt två gånger, är Chord Qutest. Skillnaden är sublim, men väl värd sina 20 lax.
Första bytet berodde på att den dåvarande dacen, som levererar ett ljud som inte står Qutest långt efter, inte kunde lira DSD-filer.
Kinesen, som kan lira DSD, ligger någonstans till ingen nytta längre.
Nu kommer jag aldrig mer behöva fundera på byte av DAC.


Iallafall aldrig före nästa gång du funderar på byte av DAC. :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav peterh » 2023-03-26 21:15

jansch skrev:
LeifB skrev:Jag har lyssnat på några dacar.
Hur gör dom när dom breddar ljudbilden?
Hur gör de när det blir en svartare bakgrund?
Kan någon förklara det.
Något måste dom göra.
Sen finns det de som gör ljudbilden mindre.


Nu är det ju ingen som medvetet förvanskar ljudet förutom med MQA, i mitt tycke idiotiskt.

"Svärta" är okomprimerat och lågt brusgolv som digitalt sätts med bitdjupet och analogt (DAC:ens utgång) med få och väl nyttjade aktiva komponenter (transistorer/opams). Detta om "svärta" är i analogi med ljusstyrka.

"Breddning av ljudbild" är enkelt att göra. De flesta billiga ljudlimpor till TV apparater har syntetisk breddning av ljudet.
Hörseln är "lättlurad", man manipulerar ljudet avseende reflexer/fördröjning.
Hur "breddning" sker av en oförvanskad signal övergår mitt förstånd om man inte flyttar ljudkällorna.

"breddning" kunde Braun göra in sin förstärkare CSV 1000. Rent analogt , jag lyckades kopiera mekansimen i ECC83-or för
länge sedan. Jag har schemat om någon är intresserad.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav hifikg » 2023-03-27 00:29

goat76 skrev:Iallafall aldrig före nästa gång du funderar på byte av DAC. :)


Bara om den skulle gå sönder o den risken är förstås uppenbar. Engelsk ingenjörskonst.
Jag hade inga funderingar på att byta DAC när den sötaste dök upp heller, det var kinesen som började strula så jag lånade den, som en tillfällig nödlösning, o så föll jag som en fura.
Sitter nöjd :)

Tox
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-17

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav Tox » 2023-03-27 21:46

hifikg nu ska jag skrämma upp dig :lol:
För ett gäng år sedan gjorde jag typ samma resa som du och antagande också, jag tyckte bättre om en dyrare dac.
Men jag blev nyfiken på varför jag med flera hörde skillnad, det var så enkelt att den dacen som lät bättre hade 0,2 volts högre utsignal 2v vs 2,2v.
När detta korrigerats så gick dom inte skilja åt vid lyssning och den dyra fick byta hem.

Så alla ni som lyssnar och hör skillnad, jag hoppas verkligen att ni mäter utsignalen på dacar/cd ect. För annars är det omöjligt att avgöra eventuella riktiga skillnader som inte bara är kopplade till volym styrkan vid lyssning.
En bara lite högre signal är svårt att "höra" att det är högre vid normala byten av apparater, men ofta får man med sig att tex det är mer detaljer i diskantområdet ect vid lyssning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav hifikg » 2023-03-27 22:00

Det där tror jag är ett "knep" som kabelnasare använder på mässor och liknande för att få folk att uppleva skillnader. Qutest går att ställa om så den förstärker olika. Jag har min på 2V, går att ställa på 1V eller 3V också. Kanske borde prova. Vill minnas att Kinesen också ger 2V, DAC-9 måste jag kolla upp... jorå 2V med RCA och 4V med XLR. Fast det utesluter ju inte att någon av dem fuskar en smula. Å andra sidan borde det ha avslöjats med tanke på alla tester som gjorts. Det är ändå en produkt som varit med i ganska många år nu.

Edit: Kinesen, S.M.S.L Sanskrit 10th Mk2, ger faktiskt 2,1 V ut enligt specifikationen. Där ser man.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav LeifB » 2023-03-28 13:04

Samma här.
Volymen blir högre när jag kör med dacen som är i cd spelaren jämfört när jag kopplar från cd till en annan dac.
Men det förklara inte ljudbilderna.
Inte någon speciell skillnad i ljudet men ljudbilden är smal på ena dacen och klart bredare på cd-spelarens dac.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav Strmbrg » 2023-04-03 17:18

Hör ingen skillnad på DAC:ar generellt. Hör heller ingen skillnad mellan de olika filter man kan skifta mellan på vissa DAC:ar.
Hör dock en väsentlig skillnad på vissa DAC:ar. I mitt fall (som inte lyssnar runt särskilt mycket) så är det väl egentligen bara Chord som stuckit ut ur "samma-lika-ligan".
Skillnader som jag måste koncentrera mig extremt mycket för att förnimma är ointressanta som jag ser det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav LeifB » 2023-04-03 21:51

Distorsion kan vara mycket liten, ventilförstärkare låter varmt på grund av distorsionen i ventilerna. Det värmer upp ljudet, ändrar det.
Låg distorsion innebär att signalen ändras väldigt lite från den ursprungliga källan. Så det är mycket renare och ger dig en mer exakt representation av originalinspelningen. Om du försöker analysera något, är det ingen idé att färga ljudet, det skulle motverka hela syftet.
Vet att de tävlar om lägsta distorsion i en dac.
Frågan är om lägsta distorsion låter bäst.
Många tycker att lite dist förgyller upplevelsen.
Optimera mera!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav jansch » 2023-04-04 07:35

LeifB skrev:Distorsion kan vara mycket liten, ventilförstärkare låter varmt på grund av distorsionen i ventilerna. Det värmer upp ljudet, ändrar det.
Låg distorsion innebär att signalen ändras väldigt lite från den ursprungliga källan. Så det är mycket renare och ger dig en mer exakt representation av originalinspelningen. Om du försöker analysera något, är det ingen idé att färga ljudet, det skulle motverka hela syftet.
Vet att de tävlar om lägsta distorsion i en dac.
Frågan är om lägsta distorsion låter bäst.
Många tycker att lite dist förgyller upplevelsen.


Nu skojar du med oss igen!

Ventilförstärkare - vad är det? Är det någon fri översättning av "valve amplifier" = rörförstärkare?

Det är dock helt korrekt att "ventilerna" - elektronrören alltså - har ett icke linjärt arbetsområde vilket skapar distorsion. Man får dessutom distorsion i form av mer jämna övertoner vilket passar musik/hörsel utmärkt då det stämmer med vår upplevelse av harmonier. Tyvärr bildas samtidigt intemodulationsdistorsion vilket inte gynnar musikupplevelsen, dock det verkar som hörseln prioriterar den "varma" upplevlsen.

Dock, du får förklara för mej hur distorsion, om än lite, kan ge mer exakt representation av orginalet. Dessutom är distorion = färgning av ljudet.

LeifB, om du tycker så som du skriver får du ju trots allt ut mer av denna hobby (hifi/audiofil) än vad de flesta får per krona. Produkter med distorsion i nivå med rörförstärkare, t.ex DAC:ar, är jättebilliga och säljs som "USB-stickor".

LeiB,
Läs igenom vad du skrivit, du måste haft en dålig dag/natt

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Utveckling.. Att utforska.

Inläggav LeifB » 2023-04-04 13:31

Har läst många inlägg där det har handlat om dacar.
Finns en lista (hittar den inte nu) där dom har radat upp ca 100 dacar efter deras distorsion.
Var många som tyckte om dom som hade mer distorsion än dom som hade lägre distorsion.
Vad säger det dig?
Optimera mera!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster