Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.
Almen skrev:LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.
Alltså en rörförstärkare som går i klass D?
Morello skrev:Frågan är felformulerad - det är en blandning av arbetsklasser (A, AB osv) samt den praktiska implementationen (rör, IC,diskret transistor osv).
Almen skrev:LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
petersteindl skrev:Almen skrev:LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan med triod, balanserat och single end samt 1000-5000 watt.
Med sändarrör och ganska hög switchfrekvens bör det kanske kunna gå. Hiskelig utgångstraf blir det.
smile skrev:Jag har nog minst en av varje, vissa i samma apparat.
Förutom Klass G.
matssvensson skrev:Jag väljer förstärkare efter önskad prestanda, inte pris. Priset blir en konsekvens av önskad prestanda. I prestanda väger jag in sådant som effekt, distorsion, storlek, utseende och tillverkare. Då landade nuvarande val på transistorförstärkare i klass AB.
Panelguy skrev:A. Jag valde en Gryphon Diablo 300, A/B som går i klass A upp till ca 15-20W
B. Behövde en kraftig pjäs till mina Maggisar så det fick bli en A/B-konstruktion då en tillräckligt kraftig klass A blir för kostsamt.
C. Tyvärr är det så att en dyr förstärkare oftast är bättre än en billigare.
hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag
LeifB skrev:hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.
LeifB skrev:hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
FBK skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifBAtt jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan..
För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar.
LeifB skrev:FBK skrev:LeifB skrev:
Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifBAtt jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan..
För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar.
NAD208 har jag faktiskt haft hemma.
Kraft hade den. Inget tvivel om det.
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
Kan säkert ge ett bra tryck i basen.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.
hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifBAtt jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan..
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.
Den där Roteln tycker jag låter hemskt...Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas
Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda
LeifB skrev:FBK skrev:LeifB skrev:
Kostade runt 8000kr då.
Den där Roteln tycker jag låter hemskt...Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas
Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda
Ja Rotel försvann ut och Copland in.
Ville prova rörljud.
LeifB skrev:hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.
peterh skrev:De enda förstärkare som lyckats stanna hos mig är rörförstärkare. Vet inte varför men med dessa låter mina skivor bra och jag blir inte trött på att lyssna på musik.
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster