Förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av förstärkare använder du?

Klass A
8
9%
Klass ab
42
46%
Klass D
25
27%
Rörförstärkare
7
8%
Chip förstärkare
3
3%
Klass G
7
8%
 
Antal röster : 92

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 22:26

LeifB skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.


Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.


Ja 208 var inte långt efter Krell.


Inte alls efter Krell. I min presentation berättar jag hur det gick till när jag köpte 208:an. Cash i ren frustration över att Lasse Bengtsson inte ville sälja sin KSA 80, eller vad den nu hette, för 50 lax när jag kom dit med fickorna fulla i sedlar. Har inte ångrat mig. Ett tag hade jag ett Krell-försteg, det var väldigt bra. Fast dansken är rätt okej den med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare?

Inläggav distad » 2023-03-27 22:37

Panelguy skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.


Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.

Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.

Släpp taget om tänket. :) Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "inte" 208:an.
Senast redigerad av distad 2023-03-27 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 22:52

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:
Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.


Ja 208 var inte långt efter Krell.


Inte alls efter Krell. I min presentation berättar jag hur det gick till när jag köpte 208:an. Cash i ren frustration över att Lasse Bengtsson inte ville sälja sin KSA 80, eller vad den nu hette, för 50 lax när jag kom dit med fickorna fulla i sedlar. Har inte ångrat mig. Ett tag hade jag ett Krell-försteg, det var väldigt bra. Fast dansken är rätt okej den med.


När jag hörde KSA100 för första gången på en mässa för länge sedan uppstod magi. Har aldrig hört en så kontrollerad bas innan. Skruvstäd.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 22:55

LeifB skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:
Ja 208 var inte långt efter Krell.


Inte alls efter Krell. I min presentation berättar jag hur det gick till när jag köpte 208:an. Cash i ren frustration över att Lasse Bengtsson inte ville sälja sin KSA 80, eller vad den nu hette, för 50 lax när jag kom dit med fickorna fulla i sedlar. Har inte ångrat mig. Ett tag hade jag ett Krell-försteg, det var väldigt bra. Fast dansken är rätt okej den med.


När jag hörde KSA100 för första gången på en mässa för länge sedan uppstod magi. Har aldrig hört en så kontrollerad bas innan. Skruvstäd.


Precis därför hade jag lyssnat på KSA hos Bengtssons flera gånger och tänkte att jag skulle slå till om jag fick in en bra affär med vidhängande provision. Affären gick in, men Bengtsson hade ingen lust att sälja slutsteget den dagen, så jag svängde in o köpte 208:an ohört. Döm om min förvåning när jag väl lyssnade på det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 22:57

FBK skrev:
Panelguy skrev:
hifikg skrev:
Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.

Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.

Släpp taget om tänket. :) Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".


Den är bra. Helt ok.
Jag klankar inte ner 208.
Priset var bara 8000kr när den kom.
Fynd för pengarna.
Dom där THX versionerna, höll dom samma kvalite?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 23:02

LeifB skrev:
FBK skrev:
Panelguy skrev:Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.

Släpp taget om tänket. :) Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".


Den är bra. Helt ok.
Jag klankar inte ner 208.
Priset var bara 8000kr när den kom.
Fynd för pengarna.


Jag vill minnas att jag betalade närmare 12, men jag kanske minns fel. Mellanskillnaden mot Krell-steget räckte till en oplanerad Paris-resa med hela familjen och pengar över på det :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare?

Inläggav distad » 2023-03-27 23:14

LeifB skrev:
FBK skrev:
Panelguy skrev:Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.

Släpp taget om tänket. :) Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".


Den är bra. Helt ok.
Jag klankar inte ner 208.
Priset var bara 8000kr när den kom.
Fynd för pengarna.
Dom där THX versionerna, höll dom samma kvalite?

Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 23:37

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Släpp taget om tänket. :) Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".


Den är bra. Helt ok.
Jag klankar inte ner 208.
Priset var bara 8000kr när den kom.
Fynd för pengarna.
Dom där THX versionerna, höll dom samma kvalite?

Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....


Jag har för mig att NAD208 kom utan THX från början.
Sen sa någon att THX varianten blev sämre.
Jag är inte helt säker men har för mig det.
Senast redigerad av LeifB 2023-03-27 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 23:38

LeifB skrev:
FBK skrev:
LeifB skrev:
Den är bra. Helt ok.
Jag klankar inte ner 208.
Priset var bara 8000kr när den kom.
Fynd för pengarna.
Dom där THX versionerna, höll dom samma kvalite?

Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....


Jag har för mic att NAD208 kom utan THX.
Sen sa någon att THX märkningen var sämre.
Jag är inte helt säker men har för mig det.


Du har fel för dig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 23:41

hifikg skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....


Jag har för mic att NAD208 kom utan THX.
Sen sa någon att THX märkningen var sämre.
Jag är inte helt säker men har för mig det.


Du har fel för dig.


Då var det 218THX. Som var sämre.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 23:50

https://hifigoteborg.se/pdf/NAD_208_test_x_2.pdf

Här står det att nypris var lite drygt 10.000 men jag tror att det hoppade upp lite efter LTS-artikeln. Jag vill tro att jag gav 11.990 för mitt. Dvs i runda slängar 40 lax mindre än vad krellsteget kostade. Någonstans har jag en bild från Hifi-klubbens blad. Får se om jag hittar den. Nu ska jag sova. G´natt! Längre in i texten uppges det gå att köpa för strax under 12.000 så jag minns nog rätt.
Bilagor
Skärmavbild 2023-03-27 kl. 23.58.34.png
Skärmavbild 2023-03-27 kl. 23.58.34.png (88 KiB) Visad 881 gånger
Senast redigerad av hifikg 2023-03-27 23:58, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 23:52

LeifB skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:
Jag har för mic att NAD208 kom utan THX.
Sen sa någon att THX märkningen var sämre.
Jag är inte helt säker men har för mig det.


Du har fel för dig.


Då var det 218THX. Som var sämre.


Ja, det är ett helt annat djur än 208:a
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 23:55

hifikg skrev:https://hifigoteborg.se/pdf/NAD_208_test_x_2.pdf

Här står det att nypris var lite drygt 10.000 men jag tror att det hoppade upp lite efter LTS-artikeln. Jag vill tro att jag gav 11.990 för mitt. Dvs i runda slängar 40 lax mindre än vad krellsteget kostade.


Ja priset steg. Efterfrågan steg. Jag fick ett pris på 8000kr. Jag har för mig att de sa att priset skulle stiga inom kort. Orsaken okänd. Kanske det var en demo modell.

208 bättre än KSA100. Inte illa.

Natti.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Förstärkare?

Inläggav Max_Headroom » 2023-03-28 10:58

LeifB skrev:
hifikg skrev:https://hifigoteborg.se/pdf/NAD_208_test_x_2.pdf

Här står det att nypris var lite drygt 10.000 men jag tror att det hoppade upp lite efter LTS-artikeln. Jag vill tro att jag gav 11.990 för mitt. Dvs i runda slängar 40 lax mindre än vad krellsteget kostade.


Ja priset steg. Efterfrågan steg. Jag fick ett pris på 8000kr. Jag har för mig att de sa att priset skulle stiga inom kort. Orsaken okänd. Kanske det var en demo modell.

208 bättre än KSA100. Inte illa.

Natti.


208an har väl typ 6x mer effekt än KSA100. Så man kan dra på mycket mer innan den klipper.
Så länge det inte klipper så är transistorförstärkare väldigt lika. Dom små skillnader som finns kan då ignoreras. Så punkt 1A: Se till att det inte klipper. När det är gjort kan man se på finliret.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-28 11:20

Panelguy skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.


Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.

Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.


Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Nu är dom gamla och de blir inte bättre med åren.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Förstärkare?

Inläggav Max_Headroom » 2023-03-28 11:35

LeifB skrev:Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Nu är dom gamla och de blir inte bättre med åren.


Synd att ingen tillverkar något likannde idag (vad jag vet). 2x600W utan fläkt kan man ju köpa, men kostar ju skjortan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-28 11:47

Max_Headroom skrev:
LeifB skrev:Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Nu är dom gamla och de blir inte bättre med åren.


Synd att ingen tillverkar något likannde idag (vad jag vet). 2x600W utan fläkt kan man ju köpa, men kostar ju skjortan.


Jag vet inte om 208 var en säljsucce.
Annars skulle de ha tagit upp tillverkningen.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-28 11:59

Enligt specen på M23 så är den ganska liknande.
40000kr får man betala.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-28 13:08

LeifB skrev:...de blir inte bättre med åren.


Jorå, relativt all mög som kommer in på butikshyllorna o inte minst via det stora, världsomspännande, nätet, World Wide Web. Det enda som blir bättre är priserna. För handlarna. Förhandlarna kanske kan få bättre priser. Kan också tycka att det är märkligt att inte NAD höll liv i 208:an. Den kunde ha funnits kvar än idag med en prislapp på säg 30.000 och sålts som en klassiker. Men inte ens Volvo 240 tillverkas längre och vilken bil är bättre än den?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Förstärkare?

Inläggav goat76 » 2023-03-28 13:26

Har någon sett om det finns någon liknande omröstning på ASR? På det forumet tror jag inte klass D skulle ligga så värst långt efter AB-förstärkare, så Faktiskt-användarna (inklusive mig själv) är kanske inte representativa för nutidens HiFi. :)

Klass AB har naturligtvis ingen framtid i.o.m att energi-effektiviseringen som råder nog knappast kommer ta ett steg tillbaka, och kanske kommer det så småningom t.o.m komma lagar likt det som stoppade Plasma-TV tekniken och effektstarka dammsugare (bara för att nämna några exempel), vilket i sin tur omöjliggör att tillverkarna kan uppnå de miljömål som ställs. Försäljningen av strömslukande förstärkare är nog snart ett minne blått.

Jag har en AB-förstärkare själv som jag hoppas håller länge, men jag undrar om inte klass-D tekniken är det som gäller nästa gång en ny förstärkare behöver inhandlas.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare?

Inläggav Morello » 2023-03-28 13:32

Det bör påpekas att ASR tutat i medlemmarna en massa irrelevanta mätningar på olika klass D-apparater. (för liten mätbandbredd)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Förstärkare?

Inläggav goat76 » 2023-03-28 13:34

Morello skrev:Det bör påpekas att ASR tutat i medlemmarna en massa irrelevanta mätningar på olika klass D-apparater. (för liten mätbandbredd)


Jag känner till det där som du brukar påpeka, men rör det sig om hörbara problem eller bara teoretiska?

Och detta ”i-tutandet” från ASR, har det med Amirs okunnande att göra eller eller har han något annat skäl till att göra så?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Förstärkare?

Inläggav ottovonkopp » 2023-03-28 13:40

Jag valde en som jag tyckte var fin och gav tryck o driv till högtalarna. Hegel H90. 8)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-28 13:42

goat76 skrev:Har någon sett om det finns någon liknande omröstning på ASR? På det forumet tror jag inte klass D skulle ligga så värst långt efter AB-förstärkare, så Faktiskt-användarna (inklusive mig själv) är kanske inte representativa för nutidens HiFi. :)

Klass AB har naturligtvis ingen framtid i.o.m att energi-effektiviseringen som råder nog knappast kommer ta ett steg tillbaka, och kanske kommer det så småningom t.o.m komma lagar likt det som stoppade Plasma-TV tekniken och effektstarka dammsugare (bara för att nämna några exempel), vilket i sin tur omöjliggör att tillverkarna kan uppnå de miljömål som ställs. Försäljningen av strömslukande förstärkare är nog snart ett minne blått.

Jag har en AB-förstärkare själv som jag hoppas håller länge, men jag undrar om inte klass-D tekniken är det som gäller nästa gång en ny förstärkare behöver inhandlas.


Jag säger inte att SMSL A300 är den bästa jag har hört.
Klass D har utvecklats. Jag har 2 monosteg icepower som är kanske 20 år gamla. Icepower 250w 8 ohm (switchad nätdel) har inte den kontrollen på basen som A300 85w 8 ohm (€200) har.
Det är en gåta för mig.
Inte långt ifrån NAD208.
Senast redigerad av LeifB 2023-03-28 15:04, redigerad totalt 2 gånger.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare?

Inläggav Morello » 2023-03-28 13:46

LeifB skrev:Enligt specen på M23 så är den ganska liknande.
40000kr får man betala.



Det finns inga likheter; M23 är en klass D-förstärkare.

NAD 218 är även den olik NAD 208, även om både är klass B-apparater. Huruvida 218 är sämre eller ej låter jag vara osagt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-28 13:51

Morello skrev:
LeifB skrev:Enligt specen på M23 så är den ganska liknande.
40000kr får man betala.



Det finns inga likheter; M23 är en klass D-förstärkare.

NAD 218 är även den olik NAD 208, även om både är klass B-apparater. Huruvida 218 är sämre eller ej låter jag vara osagt.


Ok, det visste jag inte. Dyr för att vara Klass D.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Förstärkare?

Inläggav Max_Headroom » 2023-03-29 01:03

LeifB skrev:
Max_Headroom skrev:
LeifB skrev:Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Nu är dom gamla och de blir inte bättre med åren.


Synd att ingen tillverkar något likannde idag (vad jag vet). 2x600W utan fläkt kan man ju köpa, men kostar ju skjortan.


Jag vet inte om 208 var en säljsucce.
Annars skulle de ha tagit upp tillverkningen.


Folk begriper inte sitt eget bästa. Många som sitter med för små förstärkare och funderar på varför det låter konstigt/dåligt.
208an hade väl en del brister i kvaliteten i själva tillverkningen. + att många nog tyckte att man "inte behöver 600W". Vilket är sant i en del fall. Men man behöver ofta mer kräm än man tror. + att det är så jävla elegant med slutsteg i 19" racklådor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Förstärkare?

Inläggav jansch » 2023-03-29 09:00

Max_Headroom skrev:
LeifB skrev:
Max_Headroom skrev:
Synd att ingen tillverkar något likannde idag (vad jag vet). 2x600W utan fläkt kan man ju köpa, men kostar ju skjortan.


Jag vet inte om 208 var en säljsucce.
Annars skulle de ha tagit upp tillverkningen.


Folk begriper inte sitt eget bästa. Många som sitter med för små förstärkare och funderar på varför det låter konstigt/dåligt.
208an hade väl en del brister i kvaliteten i själva tillverkningen. + att många nog tyckte att man "inte behöver 600W". Vilket är sant i en del fall. Men man behöver ofta mer kräm än man tror. + att det är så jävla elegant med slutsteg i 19" racklådor.


Man behöver spänningssving vilket inte är liktydigt med RMS effekt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-04-02 09:27

Visst kan rörförstärkare låta gudomligt.
300b klass A med ett fåtal watt.
Finns många som sitter nöjda.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare?

Inläggav matssvensson » 2023-04-02 10:38

Ja, och då är det ett speciellt sound lyssnaren är ute efter som inte är att ljudet ska gå oförvanskat genom anläggningen.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster