Förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av förstärkare använder du?

Klass A
8
9%
Klass ab
42
46%
Klass D
25
27%
Rörförstärkare
7
8%
Chip förstärkare
3
3%
Klass G
7
8%
 
Antal röster : 92

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 09:20

Funderat på varför somliga har fastnat i en sorts förstärkare.
Vi har många att välja bland.
Chip förstärkare
Klass A
Klass ab
Klass D
Klass G
Rörförstärkare
Vilken av dessa eller någon annan har ni fastnat för?
Av vilken anledning har ni beslutat att den passar er bäst?
Är en dyr förstärkare bättre än en billig?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 12:51

Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare?

Inläggav Morello » 2023-03-27 13:15

Frågan är felformulerad - det är en blandning av arbetsklasser (A, AB osv) samt den praktiska implementationen (rör, IC,diskret transistor osv).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare?

Inläggav Almen » 2023-03-27 13:57

LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.

Alltså en rörförstärkare som går i klass D?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 14:00

Almen skrev:
LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.

Alltså en rörförstärkare som går i klass D?

Man kan välja 2 olika. :wink:
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 14:03

Morello skrev:Frågan är felformulerad - det är en blandning av arbetsklasser (A, AB osv) samt den praktiska implementationen (rör, IC,diskret transistor osv).


Ok..
Optimera mera!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Förstärkare?

Inläggav petersteindl » 2023-03-27 14:04

Almen skrev:
LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.

Alltså en rörförstärkare som går i klass D?


Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan med triod, balanserat och single end samt 1000-5000 watt.
Med sändarrör och ganska hög switchfrekvens bör det kanske kunna gå. Hiskelig utgångstraf blir det.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 14:06

petersteindl skrev:
Almen skrev:
LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.

Alltså en rörförstärkare som går i klass D?


Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan med triod, balanserat och single end samt 1000-5000 watt.
Med sändarrör och ganska hög switchfrekvens bör det kanske kunna gå. Hiskelig utgångstraf blir det.


Haha, det vore nått.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Förstärkare?

Inläggav smile » 2023-03-27 14:33

Jag har nog minst en av varje, vissa i samma apparat.
Förutom Klass G.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 14:36

smile skrev:Jag har nog minst en av varje, vissa i samma apparat.
Förutom Klass G.


Bra utgångspunkt.
Någon favorit?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare?

Inläggav matssvensson » 2023-03-27 15:30

Jag väljer förstärkare efter önskad prestanda, inte pris. Priset blir en konsekvens av önskad prestanda. I prestanda väger jag in sådant som effekt, distorsion, storlek, utseende och tillverkare. Då landade nuvarande val på transistorförstärkare i klass AB.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 17:15

matssvensson skrev:Jag väljer förstärkare efter önskad prestanda, inte pris. Priset blir en konsekvens av önskad prestanda. I prestanda väger jag in sådant som effekt, distorsion, storlek, utseende och tillverkare. Då landade nuvarande val på transistorförstärkare i klass AB.


Ok. Eftersom jag inte vet vad jag behöver så får jag chansa lite.
Om jag fick välja själv så hade en Accuphase varit en dröm. Tyvärr så räcker inte pengarna till.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Förstärkare?

Inläggav Panelguy » 2023-03-27 17:51

A. Jag valde en Gryphon Diablo 300, A/B som går i klass A upp till ca 15-20W
B. Behövde en kraftig pjäs till mina Maggisar så det fick bli en A/B-konstruktion då en tillräckligt kraftig klass A blir för kostsamt.
C. Tyvärr är det så att en dyr förstärkare oftast är bättre än en billigare.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 18:00

Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 18:03

Panelguy skrev:A. Jag valde en Gryphon Diablo 300, A/B som går i klass A upp till ca 15-20W
B. Behövde en kraftig pjäs till mina Maggisar så det fick bli en A/B-konstruktion då en tillräckligt kraftig klass A blir för kostsamt.
C. Tyvärr är det så att en dyr förstärkare oftast är bättre än en billigare.


Diablo 300. En av de bästa. Grattis.
Klass A ses som bäst. Men dyr att ha.
Ja tyvärr är en dyr oftast bäst.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 18:06

hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag :D


Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 20:13

LeifB skrev:
hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag :D


Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.


Visa mig en...

Jag har Andersson och Lodström hemma nu o det är svårt att säga vem som lyckats bäst, men jag är 87,67% säker på att det blir Andersson som får stanna, bara Lodisarna kommer till ett bra hem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 20:26

Diablo 300.

Andersson och Lodström är svårt att välja mellan.
Har inte hört någon av dom.
Det får bli ditt val. Inte alltid vi väljer samma. Så vilken ger du bäst betyg?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare?

Inläggav distad » 2023-03-27 21:25

LeifB skrev:
hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag :D


Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.

Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifB :) Att jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan.. :oops: För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar. :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 21:41

FBK skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag :D


Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.

Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifB :) Att jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan.. :oops: För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar. :wink:


NAD208 har jag faktiskt haft hemma.
Kraft hade den. Inget tvivel om det.
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
Kan säkert ge ett bra tryck i basen.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 21:47

Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare?

Inläggav distad » 2023-03-27 21:49

LeifB skrev:
FBK skrev:
LeifB skrev:
Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.

Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifB :) Att jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan.. :oops: För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar. :wink:


NAD208 har jag faktiskt haft hemma.
Kraft hade den. Inget tvivel om det.
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
Kan säkert ge ett bra tryck i basen.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.

Den där Roteln tycker jag låter hemskt... :o Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas 8O Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 21:51

hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...


Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 21:54

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifB :) Att jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan.. :oops: För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar. :wink:


NAD208 har jag faktiskt haft hemma.
Kraft hade den. Inget tvivel om det.
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
Kan säkert ge ett bra tryck i basen.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.

Den där Roteln tycker jag låter hemskt... :o Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas 8O Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda :wink:


Ja Rotel försvann ut och Copland in.
Ville prova rörljud.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare?

Inläggav distad » 2023-03-27 22:00

LeifB skrev:
FBK skrev:
LeifB skrev:
NAD208 har jag faktiskt haft hemma.
Kraft hade den. Inget tvivel om det.
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
Kan säkert ge ett bra tryck i basen.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.

Den där Roteln tycker jag låter hemskt... :o Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas 8O Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda :wink:


Ja Rotel försvann ut och Copland in.
Ville prova rörljud.

De två har helt olika ljud filosofi.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förstärkare?

Inläggav hifikg » 2023-03-27 22:03

LeifB skrev:
hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...


Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.


Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Förstärkare?

Inläggav peterh » 2023-03-27 22:14

De enda förstärkare som lyckats stanna hos mig är rörförstärkare. Vet inte varför men med dessa låter mina skivor bra och jag blir inte trött på att lyssna på musik.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 22:15

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...


Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.


Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.


Ja 208 var inte långt efter Krell.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förstärkare?

Inläggav LeifB » 2023-03-27 22:17

peterh skrev:De enda förstärkare som lyckats stanna hos mig är rörförstärkare. Vet inte varför men med dessa låter mina skivor bra och jag blir inte trött på att lyssna på musik.


Samma här. Den kommer vara kvar livet ut.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Förstärkare?

Inläggav Panelguy » 2023-03-27 22:23

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...


Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.


Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.

Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster