RogerGustavsson skrev:Lite förvånad över att det lågmälda gitarrstycket ger så många dB. Har ju hört Göran Söllscher spela stycket live och suttit väldigt nära. Båda gångerna på första raden, ena gången kanske 3-4 meter ifrån gitarren och andra gången ännu närmare. Det var närmast irriterande lågmält, ett magkurr eller lite tung andning kunde lätt förstöra stämningen. Det är de tystaste livespelningar jag har varit på. När jag gjort egna inspelningar har toppnivån leget mellan 95-115 dB, den sistnämnda för ett mindre storband (!) nära trummor och elgitarr.
Har också vid några tillfällen spelat upp med samma ljudnivå som rådde vid inspelningen (egentligen vid mikrofonerna). Det blir till att dra på typ 10 dB mer än med köpefonogram.
I konsertsammanhang stör man sig ofta på den alltför höga bakgrundsnivån från ventilationssystem, trafikbuller och från folk som inte kan sitta stilla eller undvika att hosta. I hemmiljö ligger man vanligen 10-15 dBA lägre vad gäller bakgrundsnivå, vilket kommer att påverka uppfattningen av ljudstyrka för musiken.
Det är intressant hur musik med samma medelnivå som buller låter så enormt mycket svagare. T.ex. låter de 76 dB (Leq), motsvarande sådär 73 dBA, som jag jag mätte upp med Cavatina totalt odramatiskt, medan buller om 73 dBA är något som ingen står ut med i längden, speciellt om det har tonal karaktär som musik. Hjärnan registrerar musik på ett helt annat sätt än buller.
Med de flesta högtalare hör man t.o.m. med det måttligt krävande stycket Cavatina för övrigt att distorsionen finns där om än i mindre grad än för exemplen med pålagd distorsion ovan.