Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav dewpo » 2023-04-10 15:31

Låste i en annan tråd att det inte är någon risk att spela sönder element även om man har lite plus kapacitet i förstärkarleden :| För det hörs så tydligt när ett system spelar över sin förmåga :D Och visst jag håller med system som pressas över sin förmåga låter riktigt illa :| Men trots att det hörs väldigt tydligt så är jag övertygad om att de flesta inte hör eller inte bryr sig :? Extra övertygad blir jag varje gång jag vistats på gymmet samtidigt som ett pass pågår :evil: På golvet står en så kallad party högtalare som pressas till volymer långt över vad den klarar och i takt till missljudet tränar damer. Ingen tycks reagera på hur illa det faktiskt låter :? Då det i det närmsta inte är möjligt att vistats i lokalen :x Undrar jag hur detta är möjligt :lol: Men jag antar att svänger det så svänger det? Alldeles oavsett om det är plågsamt illaljudande?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Froggy » 2023-04-10 16:04

På gymmet vet jag inte men jag har stött flera erkänt duktiga musiker som har väldigt höga krav på instrument och medmusiker men som lyssnar på musik i riktigt dåliga anläggningar.....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav I-or » 2023-04-10 16:55

Faktum är att folk i hemmet eller i hörlurar aldrig skulle stå ut med så pass svår överstyrning, eftersom även vanliga dödliga ganska tydligt hör distorsionen vid den nivån (högre ordningar uppåt 10 % från en klippande klass D-förstärkare). Dock har de vant sig vid oväsen i olika miljöer och ägnar sig därför bara åt det som de kom för att göra. Bara gnälliga personer klagar även om de har helt rätt i det här fallet.

För några månader sedan släpade vattengymnastikinstruktrisen vid hotellpoolen varje dag fram en portabel och batteridriven högtalare som faktiskt lät efter omständigheterna bra, vilket var första gången som jag har varit med om något sådant (nej, jag vattenjympar inte). Med PA-mått bra frekvensgång, spridning, tryck och kontrollerad distorsion. Ibland blir man förvånad, men grejorna finns och är oerhört mycket bättre än för bara 20 år sedan, förutsatt att man har vett att välja de som är bra, d.v.s. inte billigast. Det handlar helt enkelt om lite enkelt konstruktionsarbete med att ställa in systemet så att det bara låter halvkasst på gränsen och aldrig låter fruktansvärt illa, vilket man gör via lämplig maximal förstärkning och DSP-limitering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-10 18:33

Har iPad Pro 2 med aktiv brusredusering PÅ.
Kanon på gymmet.
Brukar låta hemskt.
O så slipper man höra allt snack från de som inte tränar, otroligt störande.
Träna eller dra!

Forello
Semesterfirare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Forello » 2023-04-11 20:27

sportbilsentusiasten skrev:Har iPad Pro 2 med aktiv brusredusering PÅ.
Kanon på gymmet.
Brukar låta hemskt.
O så slipper man höra allt snack från de som inte tränar, otroligt störande.
Träna eller dra!



????

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-11 21:30

Och frågan var... :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Bill50x » 2023-04-11 22:03

Forello skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har iPad Pro 2 med aktiv brusredusering PÅ.
Kanon på gymmet.
Brukar låta hemskt.
O så slipper man höra allt snack från de som inte tränar, otroligt störande.
Träna eller dra!

????

Ska styrketräna imorgon fm...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Magnuz » 2023-04-11 23:09

sportbilsentusiasten skrev:Och frågan var... :D



Det ska nog inte stå iPad… :)

Forello
Semesterfirare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Forello » 2023-04-12 16:44

Den som stör sig på andra på gymmet, kan väl lika gärna träna hemma? Otroligt onödigt att reta upp sig sig hela tiden. :oops:

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav dewpo » 2023-04-12 19:50

Forello skrev:Den som stör sig på andra på gymmet, kan väl lika gärna träna hemma? Otroligt onödigt att reta upp sig sig hela tiden. :oops:

Jag är inte uppretad :D Lite kortvarigt oljud står jag ut med! Men jag undrar ändock verkligen hur man kan tycka att ljudet trevligt att träna till?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Goldfinger » 2023-04-12 21:10

Lite kuriosa i ämnet var när jag skulle köpa ett Nad försteg hos en privatperson, säljaren funktions-demade ihop med tillhörande slutsteg på ett par stora golvare.
Allt var OK.
Då kopplar säljaren över till en tunn hembioreciever och förklarar att högtalarna matchar bättre ljudmässigt via denna än NAD-duon, därav försäljningen.
Han kopplade in den, sa inte så mycket, vred upp volymen med efterföljande sällan hörd distkavalkad, katten i lägenheten skrek i panik, (helt sant alltså).
Jag slutförde affären ganska fort och i hissen ned hörde jag hur misären bara fortsatte med icke sinande volympådrag.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav RJohan » 2023-04-14 07:28

En polare är mycket musikalisk, spelar flera intrument, sjunger mycket bra, skriver egna låtar. Han kan sitta en halvtimme och finstämma gitarren. Men han tolererar hur mycket missljud och dist som helst, ni skulle bara höra hans portainspelningar.

Mäniskor är olika och hör olika, det bara är så.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Prozac » 2023-04-14 10:08

RJohan skrev:En polare är mycket musikalisk, spelar flera intrument, sjunger mycket bra, skriver egna låtar. Han kan sitta en halvtimme och finstämma gitarren. Men han tolererar hur mycket missljud och dist som helst, ni skulle bara höra hans portainspelningar.

Mäniskor är olika och hör olika, det bara är så.


Min erfarenhet är att musiker som spelar in gör andra överväganden, antingen så är disten en del av verket (inom tex rock) eller så är inspelningen en del i ett arbetsmaterial. Musikern vet att det är distat men selekterar ut det eftersom han/hon vet att så kommer inte slutprodukten att låta. Men självklart hör även musiker när det distar.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-14 13:17

Forello skrev:Den som stör sig på andra på gymmet, kan väl lika gärna träna hemma? Otroligt onödigt att reta upp sig sig hela tiden. :oops:

Att jag anser det vara störande, innebär inte att jag retar upp mig. Olika saker. Och jag fokar på träningen.
Att kunna fokusera är en nyckel till framgång.
Ju mindre extern störning, bättre fokus.
Tränar du själv?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-14 13:38

Magnuz skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Och frågan var... :D

Det ska nog inte stå iPad… :)

Tack
AirPods Pro 2 ska det ju vara. Magiskt bra i bullriga miljöer och sitter skitbra när man man rör sig. Max är bättre men funkar bara om man rör sig stillsamt. Och man ser ut som ett muffo med dom på.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav Magnuz » 2023-04-14 20:08

RJohan skrev:En polare är mycket musikalisk, spelar flera intrument, sjunger mycket bra, skriver egna låtar. Han kan sitta en halvtimme och finstämma gitarren. Men han tolererar hur mycket missljud och dist som helst, ni skulle bara höra hans portainspelningar.

Mäniskor är olika och hör olika, det bara är så.


Jag håller nog med dig i grund och botten och inte för att vara sån men det tar inte en halvtimme att stämma gitarren för någon som är musikalisk. Eller menar du att han plockar ner gitarren i molekyler och justerar stränghöjd, stall, sadel o.s.v.?

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav RJohan » 2023-04-17 10:10

Magnuz skrev:
RJohan skrev:En polare är mycket musikalisk, spelar flera intrument, sjunger mycket bra, skriver egna låtar. Han kan sitta en halvtimme och finstämma gitarren. Men han tolererar hur mycket missljud och dist som helst, ni skulle bara höra hans portainspelningar.

Mäniskor är olika och hör olika, det bara är så.


Jag håller nog med dig i grund och botten och inte för att vara sån men det tar inte en halvtimme att stämma gitarren för någon som är musikalisk. Eller menar du att han plockar ner gitarren i molekyler och justerar stränghöjd, stall, sadel o.s.v.?


Det är just det. Det går inte att stämma en gitarr perfekt över alla band på alla stränger. Men min polare är teknisk idiot, så han kan alltså spendera en halvtimme med att försöka för att konstatera, nå det gick inte... Han stämmer naturligtvis pianot själv, och det går ju bra.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav RJohan » 2023-04-17 10:15

Prozac skrev:
RJohan skrev:En polare är mycket musikalisk, spelar flera intrument, sjunger mycket bra, skriver egna låtar. Han kan sitta en halvtimme och finstämma gitarren. Men han tolererar hur mycket missljud och dist som helst, ni skulle bara höra hans portainspelningar.

Mäniskor är olika och hör olika, det bara är så.


Min erfarenhet är att musiker som spelar in gör andra överväganden, antingen så är disten en del av verket (inom tex rock) eller så är inspelningen en del i ett arbetsmaterial. Musikern vet att det är distat men selekterar ut det eftersom han/hon vet att så kommer inte slutprodukten att låta. Men självklart hör även musiker när det distar.


Inte min polare. Det har påtalats hur ille det låter, han ser bara förvirrad ut och frågar 'Vadå???'.

En annan bekant är jazztrummis vid sidan av. Han är värre audiofil än de flesta här.

Mäniskor är olika.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav I-or » 2023-04-17 11:30

Typiska musiker bryr sig inte alls om ljudkvalitet utan fokuserar på det musikaliska. Det viktigaste för dem brukar vara att deras instrument framgår tydligt i mixen och med rätt musik blir de lika överväldigade av ljudet från en liten bordsradio som från den bästa HiFi-anläggningen. I övrigt reagerar de bara på höga brusnivåer och fulklippning som vanliga dödliga.

Dessutom har jag noterat att musiker ofta gärna vill visa att de hänger med och att de därför förstår att det "låter distat" när så är fallet, men egentligen har de vare sig förståelse eller intresse för välljud.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur kan vissa inte höra att det låter anskrämligt?

Inläggav hifikg » 2023-04-17 18:04

Hmm... kan man vara musiker utan att kunna spela något? Beskrivningen av lyssningen stämmer ganska väl in på mig. IÖ hade ett begrepp för det där, det for precis ur minnet när jag skulle skriva det, hmm... kommer kanske på det. Jag brukar tycka att den senaste anläggningen jag lyssnat på låter bäst, bara slagen av min egen förstås, om det var trevlig musik vill säga. Och då kan "anläggningen" vara något mycket påvert. Därför vinner den anläggning vi lyssnar på senast min röst i GÖK-sammanhang, om den inte är helt felupphängd, då kan t o m ett par Carlsson få "stryk" av en Ino-rigg. Jo, det har hänt.
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster