Hur mycket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur billigt kan en audio kosta?

2000kr
5
15%
5000kr
1
3%
8000kr
1
3%
12000kr
3
9%
20000kr
2
6%
30000kr
4
12%
50000kr
4
12%
75000kr
3
9%
+100000kr
10
30%
 
Antal röster : 33

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1859
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur mycket?

Inläggav LeifB » 2023-04-15 22:53

goat76 skrev:
LeifB skrev:
goat76 skrev:
Om en "evighet" är måttstocken när det kommer till kvalitetsprodukter så får vi nog ändå se det som ett ganska bra kvalitetsbetyg om prylen bara håller i en halv evighet. :)

Att köpa lågbudget-prylar bara för att parametern "välljud" uppnås är ett så extremt kortsiktigt tänk som förstör på så många plan att vi inte bör ta upp det i just denna tråd.


Om man inte har råd med dyr elektronik letar man bland lågpris alternativ.


Man behöver ju inte sikta in sig på dyr elektronik bara för att man undviker värsta lågprisskräpet, eller menar du att allt annat är dyrt?


Det var en grov chansning. Men den föll ut med mersmak.
Allt över 10000kr är dyrt för mig.
Optimera mera!

Kermit116
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hur mycket?

Inläggav Kermit116 » 2023-04-16 10:00

FBK skrev:
hifikg skrev:Pratar vi tvåkanal så satsar man på en 208:a, ett par OA52.2, en hygglig DAC med förstegsfunktioner o en gammal dator/CD-spelare så är man hemma under 30 lax o behöver aldrig fundera på att byta något, slipper bygga om hemmet och tänka på ekvalisering ;)

:)
Bättre Carlsson OA52 eller OA51 dvs kostar max 12.000-13.000kr + slutsteg = kostar max 7000 + Dac-Försteg eller Trollerilåda med allt/CD-spelare, ska det vara billigt och bra så max 2500-7000kr + Dator max 3000kr = 24.500-30.000kr (Allt är begagnat för miljöns skull :D :wink: ) Så max 30.000 kostar en bra Stereo som man kan njuta musik på utan att hänga upp sig på saker. Sedan kan man ju öka njutbarheten med tex. DIY baslådor så man når himlen.... :P Men då kostar det en rejäl slant mer.

Dvs jag röstade på 30. Det behövs inte mer för att kunna njuta, eller vad säger Grodan ? :D

Jag håller helt med, fast jag vet ju inte om det räknas som "audiofil anläggning" (Audiofili betraktar jag som trams relaterat till kabellyftare, strömrenare och sånt som ger "svärta").

En "no nonsens" anläggning kostar inte mer än 30 om man köper bra och begagnade prylar och ngt nytt, plockar jag bland egna prylar och sådant som varit på blocket i närtid så blir det så här:

- NAD C275bee (1,5-3 år gamla vid köp), 6000
- Vita OA52.2, 9000 (el dom 51.N som Juanth sålde i vintras, 11000)
- Bluesound Node 130 (demo/returex), 6300
- NAD C 542 (tung o stadig 15-20 år gammal CD-spelare), 450
- SMSL SU-9N, dac (topprankad hos ASR, for what it is worth, 1,5 år gammal), 2200
- div kablar, säg 2000
Totalt 25.950sek, el 27.950 om jag köpt Juanths 51.N.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

jansch
 
Inlägg: 3703
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket?

Inläggav jansch » 2023-04-19 20:47

LeifB skrev:Hur mycket behöver man betala nu för tiden för en audiofil-stereo?
En stereo som man inte retar sig på någonting.
Den ska leverera ljud som är klart och rent.
Helst så lite distorsion som är möjligt.
CD, Nätverks spelare, Skivspelare är helt upp till varje användaren. Förstärkare och högtalare är obligatorsk.


Man bör skilja på "audiofil-stereo" och "rent och klart ljud/låg distorsion".

Ska man hårddra det står audiofil-begreppet för onödiga "kromlister" och krångliga/otidsenliga tekniklösningar som degraderar signalkedjan. Dessutom är inte "låta bra" = låta rätt för många människor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur mycket?

Inläggav hifikg » 2023-04-19 21:43

Kan nog tycka att mycken audiofil utrustning saknar alla former av kromlister och kan se väldigt simpel ut till man hör hur den låter. Den som tittar på min lodis-kombo utan förkunskaper förväntar sig nog inte det ljud den levererar om de dömer efter utseendet, ha ha. En lodiskännare, däremot, gråter av lycka redan innan den stora röda lampan tänds upp och rören börjar glöda.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3703
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket?

Inläggav jansch » 2023-04-20 00:43

hifikg skrev:Kan nog tycka att mycken audiofil utrustning saknar alla former av kromlister och kan se väldigt simpel ut till man hör hur den låter. Den som tittar på min lodis-kombo utan förkunskaper förväntar sig nog inte det ljud den levererar om de dömer efter utseendet, ha ha. En lodiskännare, däremot, gråter av lycka redan innan den stora röda lampan tänds upp och rören börjar glöda.


Var kanske otydlig.....
Menade generellt inte bara "bling bling" utan sådant som inte gör nytta eller fungerar sämre än det borde göra.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur mycket?

Inläggav Panelguy » 2023-04-20 10:02

jansch skrev:
LeifB skrev:Hur mycket behöver man betala nu för tiden för en audiofil-stereo?
En stereo som man inte retar sig på någonting.
Den ska leverera ljud som är klart och rent.
Helst så lite distorsion som är möjligt.
CD, Nätverks spelare, Skivspelare är helt upp till varje användaren. Förstärkare och högtalare är obligatorsk.


Man bör skilja på "audiofil-stereo" och "rent och klart ljud/låg distorsion".

Ska man hårddra det står audiofil-begreppet för onödiga "kromlister" och krångliga/otidsenliga tekniklösningar som degraderar signalkedjan. Dessutom är inte "låta bra" = låta rätt för många människor.

Om en människa tycker att det låter bra borde det väl låta rätt, åtminstone för just den människan.
Ofta är det förstärkare man fokuserar på när det gäller naturligt, färgat, rent, klart eller vad man nu vill kalla ljudet. Lite märkligt kan jag tycka då förstärkaren, utom i extremfall, påverkar förhållandevis lite i jämförelse med högtalare.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur mycket?

Inläggav hifikg » 2023-04-20 14:28

Panelguy skrev:...Om en människa tycker att det låter bra borde det väl låta rätt, åtminstone för just den människan.
Ofta är det förstärkare man fokuserar på när det gäller naturligt, färgat, rent, klart eller vad man nu vill kalla ljudet. Lite märkligt kan jag tycka då förstärkaren, utom i extremfall, påverkar förhållandevis lite i jämförelse med högtalare.


Den inställningen sympatiserar jag med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-20 15:45

Men låta bra är inte lika med låta rätt. Viss musik låter inte "bra" i betydelsen öronvänlig. Det finns musik som låter "bra" men är ointressant. Det kan mycket väl låta rätt men vem vill höra oljud "rätt"?

jansch
 
Inlägg: 3703
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket?

Inläggav jansch » 2023-04-20 16:31

Panelguy skrev:
jansch skrev:
LeifB skrev:Hur mycket behöver man betala nu för tiden för en audiofil-stereo?
En stereo som man inte retar sig på någonting.
Den ska leverera ljud som är klart och rent.
Helst så lite distorsion som är möjligt.
CD, Nätverks spelare, Skivspelare är helt upp till varje användaren. Förstärkare och högtalare är obligatorsk.


Man bör skilja på "audiofil-stereo" och "rent och klart ljud/låg distorsion".

Ska man hårddra det står audiofil-begreppet för onödiga "kromlister" och krångliga/otidsenliga tekniklösningar som degraderar signalkedjan. Dessutom är inte "låta bra" = låta rätt för många människor.

Om en människa tycker att det låter bra borde det väl låta rätt, åtminstone för just den människan.
Ofta är det förstärkare man fokuserar på när det gäller naturligt, färgat, rent, klart eller vad man nu vill kalla ljudet. Lite märkligt kan jag tycka då förstärkaren, utom i extremfall, påverkar förhållandevis lite i jämförelse med högtalare.


Det blir lite ordklyveri.....
Jag menar med rätt så autentiskt som möjligt = oförvanskad signal.
Du har alldeles rätt i att de flesta människor föredrar en viss färgning av ljudet, som att titta på ett vykort där himlen är blåare än vad den är.
Det finns givetvis inget fel med det, det handlar om vad vi tycker om och vill uppleva.
Personligen väljer jag lite "hängmatta", d v s lite förhöjd bas med tonvikt på runt 70-80 Hz för att få "kicken i mellangärdet" samt lite extra presens för att röster/sång ska bl tydligare.
Oftast har det dock bäring på vilken musik som avlyssnas.
JAG vill dock inte ha inbyggda felaktigheter i anläggningen då valet då inte längre finns att färga ljudet som man vill.

Så, för mej är också "bra" en subjektiv åsikt, "rätt" är något helt annat.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur mycket?

Inläggav Panelguy » 2023-04-20 19:47

jansch skrev:
Panelguy skrev:
jansch skrev:
Man bör skilja på "audiofil-stereo" och "rent och klart ljud/låg distorsion".

Ska man hårddra det står audiofil-begreppet för onödiga "kromlister" och krångliga/otidsenliga tekniklösningar som degraderar signalkedjan. Dessutom är inte "låta bra" = låta rätt för många människor.

Om en människa tycker att det låter bra borde det väl låta rätt, åtminstone för just den människan.
Ofta är det förstärkare man fokuserar på när det gäller naturligt, färgat, rent, klart eller vad man nu vill kalla ljudet. Lite märkligt kan jag tycka då förstärkaren, utom i extremfall, påverkar förhållandevis lite i jämförelse med högtalare.


Det blir lite ordklyveri.....
Jag menar med rätt så autentiskt som möjligt = oförvanskad signal.
Du har alldeles rätt i att de flesta människor föredrar en viss färgning av ljudet, som att titta på ett vykort där himlen är blåare än vad den är.
Det finns givetvis inget fel med det, det handlar om vad vi tycker om och vill uppleva.
Personligen väljer jag lite "hängmatta", d v s lite förhöjd bas med tonvikt på runt 70-80 Hz för att få "kicken i mellangärdet" samt lite extra presens för att röster/sång ska bl tydligare.
Oftast har det dock bäring på vilken musik som avlyssnas.
JAG vill dock inte ha inbyggda felaktigheter i anläggningen då valet då inte längre finns att färga ljudet som man vill.

Så, för mej är också "bra" en subjektiv åsikt, "rätt" är något helt annat.

Jag har inte en aning om min Gryphon/Magnepan kombo låter rätt eller bara bra. Huvudsaken jag gillar ljudet och, som det brukar heta här, ”sitter nöjd”.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hur mycket?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-20 20:07

En var bygger förhoppnings vis sin anläggning åt sej själv.
Vad som e rätt för den ena personen kan va fel för den andra.
De viktiga e å lita på sina öron när man lyssnar på musik.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur mycket?

Inläggav hifikg » 2023-04-20 20:40

Imperial-Blomman skrev:En var bygger förhoppnings vis sin anläggning åt sej själv.
Vad som e rätt för den ena personen kan va fel för den andra.
De viktiga e å lita på sina öron när man lyssnar på musik.


Precis, jag hade en besökare som blev alldeles förtvivlad av att höra på OA52.2 (!) efter 45 sekunder blev jag ombedd att stänga av o växla högtalare :)
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hur mycket?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-20 23:20

:D :D :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1859
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur mycket?

Inläggav LeifB » 2023-04-21 08:16

Jag tror att våra öron spelar oss ett spratt.
Hör vi samma saker?
Lyssna vi på samma sätt?
Är vi alla lika kritiska?
Vad gör våra öron glada?
Musiksmaken variera...
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-21 09:33

LeifB skrev:Jag tror att våra öron spelar oss ett spratt.
Hör vi samma saker?
Lyssna vi på samma sätt?
Är vi alla lika kritiska?
Vad gör våra öron glada?
Musiksmaken variera...


Ja
Nej
Nej
Nej
Ja vad?
Ja verkligen

Det blir rätt olika förhållning om man vill att det ska låta på ett visst sätt om favoritmusiken. Är man ute efter någon form av livehärmning kan det vara annorlunda mot någon form av personlig inre referens. Det går inte att komma ifrån att vi värderar musik olika. en del vill de ska vara som på en stadionföreställning, andra att det ska vara som ett still framförande i i liten kyrka. Jag vill att det ska likna något av mina konsertbesök med jazz eller klassisk musik. Numera är även dessa genrer drabbade av moderna ingrepp från mastring.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hur mycket?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-21 16:21

+1
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1859
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur mycket?

Inläggav LeifB » 2023-04-22 18:12

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Jag tror att våra öron spelar oss ett spratt.
Hör vi samma saker?
Lyssna vi på samma sätt?
Är vi alla lika kritiska?
Vad gör våra öron glada?
Musiksmaken variera...



Ja
Nej
Nej
Nej
Ja vad?
Ja verkligen

Det blir rätt olika förhållning om man vill att det ska låta på ett visst sätt om favoritmusiken. Är man ute efter någon form av livehärmning kan det vara annorlunda mot någon form av personlig inre referens. Det går inte att komma ifrån att vi värderar musik olika. en del vill de ska vara som på en stadionföreställning, andra att det ska vara som ett still framförande i i liten kyrka. Jag vill att det ska likna något av mina konsertbesök med jazz eller klassisk musik. Numera är även dessa genrer drabbade av moderna ingrepp från mastring.


+1
Optimera mera!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster