Färskvara??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur länge håller elektroniken samma kvalite som ny i år?

1
1
6%
2
1
6%
4
1
6%
8
2
13%
12
2
13%
20
6
38%
30
1
6%
40
0
Inga röster
50
2
13%
 
Antal röster : 16

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Färskvara??

Inläggav LeifB » 2023-04-18 08:34

Är elektronik färskvara?
Det skulle vara min slutsats.
Har gammal elektonik en osynlig bäst före märkning?
Funderat på detta.. Fungerar alltid elektronik bäst när den är ny? Vad kan föråldras?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Färskvara??

Inläggav goat76 » 2023-04-18 08:51

Nu kanske tråden är tänkt att fokusera på hur länge själva hårdvaran håller. Men när det kommer till streamers och liknande produkter som behöver hållas uppdaterade på mjukvarusidan, så väl som för nya funktioner, för nya plattformar och buggar som kan uppstå när mjukvaran från tredjepartsutvecklare förändras, då finns det definitivt en stor risk att apparaterna är en färskvara.

En sådan apparat från exempelvis Linn kan initialt verka svindyr, men då ska man vara medveten om att apparaten i fråga kan ha ett ”bäst före”-datum på 20+ år, medans en apparat från exempelvis Pioneer kanske uppdateras i högst 5 år eller mindre.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Färskvara??

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-18 09:20

Ett bra argument av goat76 när det gäller mjukvarusidan på prylar, som jag själv också brukar påpeka. Sen hur länge en pryl hårdvarumässigt är färskvara. Där beror det på så många olika omständigheter. Men åtminstone 12år tycker jag nog att man kan förvänta sig.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Färskvara??

Inläggav peterh » 2023-04-18 09:47

Frågan är för suddig för att kunna besvaras entydigt.

Jag har ett par dynaco MkIII som är > 50 år gamla. De håller fortfarande sin spec och kommer med ersättningskomponenter
( rör, kondingar) att hållla 50 år till. Och de låter bra !

Mjukvara som går i pc-miljö och som inte är statiskt länkade kan gå sönder vid nästa uppdatering av ( vadsomhelst)
Mjukvara i "embedded system" som inte pillas på håller lika länge som dess hårdvara, möjligen kan buggar upptäckas som
försvårar dess användning i öppen miljö ( fast bakom en kompetent brandvägg är de skyddade)

Strömmad musik kan upphöra i morgon om en leverantör försvinner, endast musik lagrad på egna media kan vara säker.

Hårdvara som bygger på halvledare kan om det vill sig illa sakna ersättingskomponenter om några år alt. ha svindyra komponenter då de inte tillverkats mer. Samma med komponenter som är "single-sourced" .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Färskvara??

Inläggav Zappa » 2023-04-18 10:32

En apparat kan ju bli föråldrad av flera orsaker. När nya funktioner och tekniska standarder släpps kan den gamla apparaten snabbt bli hopplöst omodern med sin bristande kompatibilitet även om den är fullt fungerande. Men inte bara riskerar den att bli tekniskt omodern, formgivningen kan även upplevas vara mycket föråldrad jämfört med nutida apparater. Själv har jag aldrig ägt en ljudapparat längre än 20 år. Min surroundreceiver som var modern i början 2000-talet är idag tekniskt helt föråldrad. Personligen skulle jag aldrig investera extremt höga summor i en streamer eller andra digitala apparater idag eftersom de antagligen är mycket gammalmodiga om några decennier.

Krell FPB 300.jpg
Krell FPB 300.jpg (341.45 KiB) Visad 882 gånger


VTV Hypex NC502MP.png
VTV Hypex NC502MP.png (984.3 KiB) Visad 882 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Färskvara??

Inläggav Magnuz » 2023-04-18 18:57

Merparten av min anläggning börjar väl närma sig 25-30 år och den känns inte gammal. Jag undrar dock om det börjar vara dags att se över kondingarna i slutstegen. Hur mörker man om de börjar vara dåliga?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Färskvara??

Inläggav RMA » 2023-04-18 20:35

Magnuz skrev:Merparten av min anläggning börjar väl närma sig 25-30 år och den känns inte gammal. Jag undrar dock om det börjar vara dags att se över kondingarna i slutstegen. Hur mörker man om de börjar vara dåliga?

Kolla om dom ser svullna ut eller att plasten börjar krympa från toppen nedåt sidorna, alternativt att dom ser skrynkliga eller missfärgade ut.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Färskvara??

Inläggav hifikg » 2023-04-18 21:09

Ska lyfta på locket till min 208:a runt 2030 o kolla om det är mycket damm inuti, isåfall kanske jag tar bort det, sen ska den väl hänga med till gubben lämnar jordelivet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Färskvara??

Inläggav VintageHiFi » 2023-04-18 21:15

Magnuz skrev:Merparten av min anläggning börjar väl närma sig 25-30 år och den känns inte gammal. Jag undrar dock om det börjar vara dags att se över kondingarna i slutstegen. Hur mörker man om de börjar vara dåliga?


På äldre apparater där jag bytt på har jag börjat höra ett svagt 50Hz brum när
glättningskondensatorerna i nätdelarna börjat visa ålderstecken.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Färskvara??

Inläggav Magnuz » 2023-04-18 22:53

Inget brum här än så länge så jag antar att det är lugnt då. Jag har inte skruvat isär stegen och kollat om de är svullna eller krympta men det får jag väl roa mig med någon dag. :) De kan ju vara bytta utan att jag vet om det eftersom stegen var ganska gamla redan när jag köpte dem.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Färskvara??

Inläggav LeifB » 2023-04-19 11:32

Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Färskvara??

Inläggav mn12 » 2023-04-19 11:37

LeifB skrev:Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.


På samma sätt som du har säkerställt att det är annorlunda efter 20 år.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Färskvara??

Inläggav goat76 » 2023-04-19 11:41

mn12 skrev:
LeifB skrev:Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.


På samma sätt som du har säkerställt att det är annorlunda efter 20 år.


Touché! :D

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Färskvara??

Inläggav LeifB » 2023-04-19 13:29

mn12 skrev:
LeifB skrev:Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.


På samma sätt som du har säkerställt att det är annorlunda efter 20 år.


Med öronen?
Allt förändras med tiden.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Färskvara??

Inläggav mn12 » 2023-04-19 13:37

LeifB skrev:
mn12 skrev:
LeifB skrev:Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.


På samma sätt som du har säkerställt att det är annorlunda efter 20 år.


Med öronen?
Allt förändras med tiden.


Dom förstärkare jag haft där jag har hört förändringar har varit integrerade och det har börjat "knastra". Det har i båda fallen berott på att kontakter/potentiometrar har oxiderat eller blivit skitiga.

I övrigt är det inte mycket att säkerställa. Hör man ingen förändring av ljudet från apparaten var ny så spelar det ju ingen roll om det faktiskt finns en förändring eller inte.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Färskvara??

Inläggav peterh » 2023-04-19 16:29

LeifB skrev:Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.

Man kan mäta upp dess elektriska egenskaper, effekt dist etc. Det ger en objektiv sanning som kan upprepas av alla.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Färskvara??

Inläggav jansch » 2023-04-19 20:24

peterh skrev:
LeifB skrev:Hur säkerställer ni att ljudet är som det var när den var som ny?
Jag är säker på att det är annorlunda efter 20 år användning.

Man kan mäta upp dess elektriska egenskaper, effekt dist etc. Det ger en objektiv sanning som kan upprepas av alla.


Generellt kan man säga att halvledarteknik är väldigt "beständig" under mycket lång tid, 50år är inga problem egentligen.
Dock, för att det inte skall missförstås - jo, halvledare åldras också.
Fördelen är dock att transistorer har hög förstärkningsfaktor, t.ex förstärkare har därför stora marginaler. Bara som ett exempel.
De "svagaste" komponenterna är elektrolyter som kan torka ihop, de har dock fått ett oförkänt dåligt rykte p g a misstag i produktion vid flera tillfällen under de senaste decennierna. Även vssa andra kondensatorer har visat sig var dåliga konstruktioner. Även kolfilmsmotstånd har drabbats.

Rörgrejer har flera saker som är negativa för livslängden, främst värme men också höga spänningar och mer känsliga för rätt arbetspunkt mm. Trots det är det oftast elektrolyter som ger upp i värmen och så givetvis rör som "tappar uteffekt".

Generellt är halvledargrejor väldigt pålitliga, T.ex mätinstrument av god kvalitet som är 50år gamla brukar hålla sina specar.

Det är sällan jag har mätt på något som har degraderats p g a ålder om man bortser från elktrolyter och vissa andra notoriskt taskiga kondensatorer.

Högtalare har ju också typiska problem tex skumgummikanter och nedhängning (typiskt för Carlssongrejor).

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Färskvara??

Inläggav RMA » 2023-04-19 21:17

Lödningar i värmedrabbade områden är en känslig punkt. Nästan omöjligt att se ibland, kan bli en krater i lödningen och i värsta fall börjar det gnistra med kolande kretskort som följd. Kanske vanligast i gamla tjock tv.
Har varit med om att skrapa bort kol så det blivit centimeter stora hål i kretskortet där man fått dra trådar för att koppla ihop allt igen (i tjock tv då).


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster