Hur skapar jag bäst 7 kanaler av en stereo inspelning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Hur skapar jag bäst 7 kanaler av en stereo inspelning?

Inläggav JM » 2023-04-24 18:11

Funderar på att utifrån stereoinspelningar som jag har i mängder skapa 9 nya kanalvarianter. Jag vill ha en centerkanal, höger/vänster frontkanaler samt höger/vänster laterala kanaler. Dessutom 4 subbaskanaler - kan i värsta fall vara mono. Några tak/golv/bakhögtalare är inte aktuellt.
Klar att det är möjligt - men det skall låta bra så som om musiken kommer framifrån.
Vad finns det för färdiga lösningar? Eller blir det till att ratta multikanals DSP enligt förslag eller eget huvud?

JM
Senast redigerad av JM 2023-04-25 07:51, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

HerrD
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav HerrD » 2023-04-24 20:32

Jag labbade en del med detta i foobar2000 samt diverse plugins, t.ex. channel_mixer:

https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?t ... nnel_mixer)

Fick ett resultat som var väldigt beroende av låtval. Ibland blev det strålande och väldigt fin känsla av rymd. Andra inspelningar föll mer eller mindre platt, så det blir mycket justerande för att få optimalt resultat. Skulle jag göra det igen så är nog en Dirac-lösning (eller motsvarande) en bra start innan upmixning för att få bort en felkälla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav goat76 » 2023-04-24 22:01

JM skrev:Funderar på att utifrån stereoinspelningar som jag har i mängder skapa 9 nya kanalvarianter. Jag vill ha en centerkanal, höger/vänster frontkanaler samt höger/vänster laterala kanaler. Dessutom 4 subbaskanaler - kan i värsta fall vara mono. Några tak/golv/bakhögtalare är inte aktuellt.
Klar att det är möjligt - men det skall låta bra så som om musiken kommer framifrån.
Vad finns det för färdiga lösningar? Eller blir det till att ratta multikanals DSP enligt förslag eller eget huvud?

JM


Vad du vill ska spelas upp i centern, frontarna och baskanalerna kan man ju lätt förstå, men vilken information är det du önskar utvinna från stereospåret och spela upp i de två laterala kanalerna?

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav Kralle » 2023-04-24 22:12

Har inte Solhaga gjort ungefär detta mha JRiver?
viewtopic.php?p=1889114#p1889114

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav JM » 2023-04-24 22:33

goat76 skrev:
JM skrev:Funderar på att utifrån stereoinspelningar som jag har i mängder skapa 9 nya kanalvarianter. Jag vill ha en centerkanal, höger/vänster frontkanaler samt höger/vänster laterala kanaler. Dessutom 4 subbaskanaler - kan i värsta fall vara mono. Några tak/golv/bakhögtalare är inte aktuellt.
Klar att det är möjligt - men det skall låta bra så som om musiken kommer framifrån.
Vad finns det för färdiga lösningar? Eller blir det till att ratta multikanals DSP enligt förslag eller eget huvud?

JM


Vad du vill ska spelas upp i centern, frontarna och baskanalerna kan man ju lätt förstå, men vilken information är det du önskar utvinna från stereospåret och spela upp i de två laterala kanalerna?

Tanken är att skapa en psykologiskt upplevbar center vilken inte bygger så mycket på tidsskillnader och inte så mycket på summationseffekter.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav jansch » 2023-04-24 22:45

JM skrev:
goat76 skrev:
JM skrev:Funderar på att utifrån stereoinspelningar som jag har i mängder skapa 9 nya kanalvarianter. Jag vill ha en centerkanal, höger/vänster frontkanaler samt höger/vänster laterala kanaler. Dessutom 4 subbaskanaler - kan i värsta fall vara mono. Några tak/golv/bakhögtalare är inte aktuellt.
Klar att det är möjligt - men det skall låta bra så som om musiken kommer framifrån.
Vad finns det för färdiga lösningar? Eller blir det till att ratta multikanals DSP enligt förslag eller eget huvud?

JM


Vad du vill ska spelas upp i centern, frontarna och baskanalerna kan man ju lätt förstå, men vilken information är det du önskar utvinna från stereospåret och spela upp i de två laterala kanalerna?

Tanken är att skapa en psykologiskt upplevbar center vilken inte bygger så mycket på tidsskillnader och inte så mycket på summationseffekter.

JM


Resultatet, oavsett hur man gör, är helt beroendeav inspelningstekniken.
Bl.a "Centerljud" blir helt beroende av om instrument/röster är "monopanorerade" eller inspelade med X/Y, ORTF teknik osv.
Därför blir det som HerrD beskriver det - vissa inspelningar låter bra, andra "platta" eller helt enkelt kasst.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav JM » 2023-04-24 22:57

Ok.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

HerrD
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav HerrD » 2023-04-24 23:17

Om du vill labba med center så kan Trifield vara något (Ambisonics, typ):

https://www.foobar2000.org/components/v ... p_trifield

Har för mig att det funkade ganska bra när jag lekte med det. Finns även högre ordning av kodning för fler kanaler, osäker på hur mycket som finns implementerat dock.

Tillägg: Om du kör VST plugin i t.ex. foobar2000 så öppnar världen upp sig med externa VST plugin. Verkar finnas en del för Ambisonics upmixing. Happy deep dive!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav I-or » 2023-04-25 00:12

JBL Synthesis med Logic 16 eller Lexicon Logic 7 (begagnat) med enbart front-, sido- och baskanaler aktiva erbjuder det som behövs.

Som vi har varit inne på i åtskilliga tidigare trådar krävs det alltid någon form av aktiv styrning för att uppmixa signaler från tvåkanalskällor. Enkla system baserade på kanalmatriser fungerar inte särskilt väl här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav JM » 2023-04-25 07:12

Det var dyra burkar. Vad får jag för pengarna? Hur fungerar uppmixningen? Antar att processen är att blanda höger och vänster kanal med vissa aktiva filtreringar för att skapa de nya syntetiska kanalerna. Sannolikt patentskyddat. Var kan jag hitta patenten?
Du skriver aktiv styrning. Aktivt relativt vilka parametrar och hur? Vilka variabler är mest kritiska?
Jag är bara intresserad av processordelen inte slutsteg. Harman o andra tillverkare verkar ha liknande teknik i sina hembioburkar.
Är kanalmatriser vanligen passiva i vanliga hembioburkar? Skillnader?
Duger Atmos vektoruppmixning?

-------

Utifrån hur hur hjärnan fungerar gissar jag att "tätheten" och ljudintensiteten i lyssningspositionen likt i MP3 algoritmer är viktiga aktiva variabeler. Dvs psykologiska maskeringars vara eller inte vara är viktiga i totalljudet.

Laterala kanalerna är dämpade (8-10 dB) och fördröjda (ca 20 ms) med relativt brant högpassfilter över 1000 Hz med möjligen ett flackt lågpassfilter under 12 000 Hz dessa filter borde vara aktivt relaterade aktivt till faktisk ljudintensitet i lyssningspositionen.

Centerkanalen har basen över subbasen aktivt sänkt relativt höger/vänster kanal. Ger färre maskeringar av viktiga relativt högre frekvenser och torde ge bättre ljud vid högre ljudvolymer än vid vanlig stereoåtergivning.

Höger o vänster kanal har viss subtraktion av kontralaterala sidan med viss filtrering sannolikt passivt. Basen över subbasen borde vara aktivt förstärkt/reglerad relativt centerkanalen och ljudintensiteten.

Tacksam för kommentarer.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur skapar jag bäst 7 kanaler av en stereo inspelning?

Inläggav I-or » 2023-04-25 13:05

Ja, vad f-n får Leif Östling och vi andra för pengarna egentligen? Oftast inte mycket.

Det tycks inte finnas så mycket kvar av information kring Logic 7 nu när Lexicon har börjat att packa ihop om man inte letar upp patenten, förstås. Harman (Samsung) verkar dock ha plockat upp spillrorna och utvecklat dem till att innefatta höjdkanaler m.m. i Logic 16. Här är en beskrivning av grunderna till Logic 7: http://www.davidgriesinger.com/AES8A.html

Kanalmatriser skickar bara en viss andel av en inkanal till en utkanal och utför inga ytterligare operationer på signalen, medan Logic 7 och övriga avancerade uppmixningsmetoder utnyttjar varierande signalstyrning beräknad ur insignalen för att någorlunda hyggligt kunna placera olika ljudobjekt i rätt position i ljudsceneriet. Logic 7 baseras inte på psykoakustiska finsnickerier utan på teoretiskt optimal signalstyrning med viss subjektiv handpåläggning från Griesingers sida.

För övrigt bör man avhålla sig ifrån att resonera kring ljudintensitet (ljudtryck gånger partikelhastighet) här eftersom detta mest är ett teoretiskt begrepp. Ljudtryck är vad vi hör och ingenting annat.

JBL Synthesis SDP-55 är en ren "Surround Sound Processor": https://www.jblsynthesis.com/products/electronics/SDP-55-.html.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur skapar jag bäst 7 kanaler av en stereo inspelning?

Inläggav JM » 2023-04-25 16:16

MP3 algoritmer är inte bara kompression och signalteori om jag fattat rätt. Viss hänsyn tas till psykologiska maskeringar och ljudtryck.
Då borde det finnas syntetiska kanaler uppmixade från stereo mer baserade på hur vi hör i kombination med fysik.
Får leta fram några mini DSP i Boden o testa.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur skapar jag bäst 7 kanaler av en stereo inspelning?

Inläggav I-or » 2023-04-25 16:25

MPEG-1 Audio Layer III (MP3) är en helt annan sak. Där utvecklade Fraunhofer-institutet avancerad datareduktion via flera principiellt olika metoder: kanalerna omformatterade till summa- och skillnadssignal (mono behöver naturligtvis inte kodas i båda kanalerna som för Red Book CD), subbandskodning med maskering i frekvensplanet (viktigast) och maskeringskodning i tidsplanet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sub-band_coding
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur skapar jag bäst 9 nya kanaler av en stereo inspelnin

Inläggav solhaga » 2023-04-25 17:55

Kralle skrev:Har inte Solhaga gjort ungefär detta mha JRiver?
viewtopic.php?p=1889114#p1889114

Nej, det var för att fördela en stereosignal till fyra aktiva element per sida, enbart filtrering och EQ alltså.
Nu för tiden använder jag Roon och FIR-filter för delningar och EQ.

Antar att processen är att blanda höger och vänster kanal med vissa aktiva filtreringar för att skapa de nya syntetiska kanalerna.

Det kan man göra i JRivers DSP.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster