Har någon pryl gett er haksläpp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav AlbertHall » 2023-05-06 18:40

Gassner minns jag också. Han visade mig Yamahas NS-1000.
Men de var inte lika kul som Quad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-06 20:09

Det var när jag ville lyssna på Yamaha NS-1000 som Quad var inkopplade... Gassner blev sedan grisfarmare, har även varit kollega med hans dotter långt senare.

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav AlbertHall » 2023-05-06 22:35

Några Quad hade jag aldrig råd med, och tur kanske det.
Förmodligen hade jag spelat sönder dem. Det var rockmusik på stark volym som gällde då. Men jag fick lyssna på NS-1000 ihop med ett par hyfsat stora ESS med AMT-diskanter 10 tums bas, samt slavbaselement baktill. I mitt dåvarande ljudideal vann de matchen förmodligen för att de hade en duktig hög verkningsgrad, samt var riktiga rockburkar. De transporterade jag hem.

Smaken och det man avlyssnar förändras verkligen över tid.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-06 22:46

Hade också hemma de där stora ESS men det var alldeles för slappa i basen för min smak. Yamaha NS-1000 var intressanta men de blev det inte.

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav AlbertHall » 2023-05-06 23:00

Köpte du Quadarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-06 23:01

Nej, det blev Magnepan Tympani IIIA.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav PekkaJohansson » 2023-05-06 23:20

Även för mig blev ingången i den riktiga hifi-världen Quad ESL-57. Det skedde när jag i en lägenhet i centrala Örebro under tidigt 90-tal fick höra min ovanligt fina 80-talspressning av Beatles "A hard day's night" i stereo på en Thorens skivspelare (kan det ha varit modell 316?) med SME Series III, Ortofon OM-40, ett transistorslutsteg som baserades på ett självbygge i någon av hifi-tidningarna samt ett par ESL-57 som stod på en hög tegelstenar. Jag fortsatte själv några år med komplett Quad röranläggning med stackade 57-or men gick därefter oåterkalleligen över till stora transistorsteg. Haksläpp får jag numera varje gång jag går in i mitt musikrum och i särskilt hög grad när jag hittar en musikaliskt och/eller ljudtekniskt högintressant skiva. Nu ska jag prova ett av dagens inköp - en samling Mozart-arior sjungna av Kathleen Battle på en EMI-skiva från 1986.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav JM » 2023-05-07 09:04

Skärmavbild 2023-05-07 kl. 07.07.11.png
Skärmavbild 2023-05-07 kl. 07.07.11.png (406.44 KiB) Visad 1121 gånger

ESS AMT 1a på Söderbergs invid Sveavägen och samma modell i en mycket större och mindre dämpad lokal i Madison Wisconsing 1978 öppnade öronen för att reflexerna från en dipol är extremt viktiga för spatiala upplevelsen.
Misslyckades med några olika dipoler Quad ESL 57, Magneplanar IIb, Magnestatic, DIY 5 x Altec 416a dipol mfl att återskapa samma positiva spatiala upplevelse. Hög upplösning och låg distorsion var inte tillräckligt. Lyssningsrummen var för små.
Efter att ha bockat av ett antal "basträskhögtalare" och lite teoretiska studier byggde jag ett större ej dämpat lyssningsrum enligt äldre och samtida forskning map optimal reflexer.
Äntligen finns här liknande spatiala upplevelse som hos Söderbergs.

Hifikg har ett stort lyssningsrum som till viss del ger bra spatiala laterala reflexer för dipoler.
Peter S äggbipoler borde i ett större rum skapa liknande bra spatiala upplevelse.
Peters äggbipolers montering på väggen är inte dum. Likt dipolernas laterala destruktiva interferenser genererar inte äggen inte lådhögtalarens tidiga spatialt störande laterala reflexer. Äggen skapar bra sena laterala reflexer från från motstående sidovägg och till viss del bra spatial upplevelse.
Stig Carlssons lyssnande nära högtalarna med högtalarna på en ovanligt lång långvägg med med försumbara reflexer från väggen bakom högtalaren och genererade bra sena laterala reflexer, tidsfördröjda/frekvenslika relativt direktljudet.
Nu lyssnar jag gärna på äldre inspelningar utan ljudförstörande artificiella reflexer. Pålagda artificiella reflexer stör inte så mycket som lådhögtalarens ljudförstörande för tidiga, för starka och högfrekvensfattiga reflexer.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Harryup » 2023-05-07 20:26

Första gången var det hemmabyggd stereoanläggning med Herb Alperts Limbo Rock 1962, nästa gång OA6 typ 2 på Pub.
Efter det övergång ifrån direktdrift till remdrift. Sen helt klart lättdrivna högtalarelement typ Lowther PM4, TAD i olika konstruktioner. Sen skulle jag säga digitala elektroniska filter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-05-07 22:44

Första gången jag hörde Tom Danlys Unityhorn gav en realism som sedan dess varit ett riktmärke. Då hade jag inte råd.

Och nu har ju AVR7000 och hans kompanjon Magnus pillat ihop något som gjorde att jag var tvungen att köpa 4 st Purifibasar…
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav music4ever » 2023-05-08 02:31

"Haksläpp" var väl när jag första gången lyssnade på ett par riktigt bra högtalare (Ino audio) i ett rum där man fixat akustiken (Öhmanritat rum).

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RJohan » 2023-05-08 07:39

Min enda koppling till Svalander är att jag har ett gäng 'Stereo Hifi' där adressetiketten på baksidan är till Svalander. Trädgårdsgatan 25 var tydligen adressen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav avr7000 » 2023-05-17 00:05

Purifi och bliesma högtalarelement
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav LeifB » 2023-05-17 12:43

avr7000 skrev:Purifi och bliesma högtalarelement


Synd att de är så dyra..
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Glebster » 2023-05-17 13:23

MagnusÖstberg skrev:Första gången jag hörde Tom Danlys Unityhorn gav en realism som sedan dess varit ett riktmärke. Då hade jag inte råd.

Och nu har ju AVR7000 och hans kompanjon Magnus pillat ihop något som gjorde att jag var tvungen att köpa 4 st Purifibasar…


Byggtråd hade uppskattats!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav LeifB » 2023-05-17 13:33

Glebster skrev:
MagnusÖstberg skrev:Första gången jag hörde Tom Danlys Unityhorn gav en realism som sedan dess varit ett riktmärke. Då hade jag inte råd.

Och nu har ju AVR7000 och hans kompanjon Magnus pillat ihop något som gjorde att jag var tvungen att köpa 4 st Purifibasar…


Byggtråd hade uppskattats!


+1
Vad gör dom så bra?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav NADifierad » 2023-05-17 18:15

Mina haksläpp genom årtiondena som ljudnörd , har främst handlat om ljudnivå-kapacitet till följd av uppgraderingar på hemmaplan.
Men ett tidigt minne vad avser realistisk ljudåtergivning, var på senare hälften av åttiotalet, när jag första gången provlyssnade ett par STAX, elektrostat-hörlurar, på Audioscan i Helsingborg.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav sprudel » 2023-05-17 21:53

Ingen hifi-anläggning men däremot musik irl, så enkelt som en viola eller fiol i ett vanligt vardagsrum, eller ännu hellre cello i ett lektionsrum, eller hyfsat nära en bra flygel, eller när musikspetselever sjunger ”En vänlig grönskas rika dräkt” till sin magister som ett litet tack för terminen.
Två olika sporter, gillar båda men de spelar i olika divisioner, helt klart. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Goldfinger » 2023-05-17 23:14

Får nog bli Snell B-minor på -90 talet i en ljudbutik i Umeå, ägde långt senare ett par men det blev förstås aldrig samma upplevelse.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav goat76 » 2023-05-18 10:07

sprudel skrev:Ingen hifi-anläggning men däremot musik irl, så enkelt som en viola eller fiol i ett vanligt vardagsrum, eller ännu hellre cello i ett lektionsrum, eller hyfsat nära en bra flygel, eller när musikspetselever sjunger ”En vänlig grönskas rika dräkt” till sin magister som ett litet tack för terminen.
Två olika sporter, gillar båda men de spelar i olika divisioner, helt klart. :)


Jag ser en tredje sport och den är hörlurslyssning. Jag förstår inte all den strävan som verkar finnas hos många att hela tiden försöka få hörlurslyssningen att bli så lik som möjligt lyssningen via högtalare. Exempelvis den manipulation som utvecklas just nu där ljudbilden ska stanna kvar vid en punkt rakt framför även om lyssnaren vrider på huvudet, vilket blir helkonstigt vid musiklyssning. Att ljudbilden följer med huvudvridningar ser jag som en fördel med hörlurar, det medför ju att stereobilden alltid är rätt och borde därmed ses som en av de större fördelarna med just hörlurslyssning. Head-tracking kan naturligtvis vara en bra fördel vid spel, virtual reality eller andra tredimensionella aktiviteter.

Jag är uppvuxen med lika mycket lyssning via hörlurar som jag är van vid lyssning via högtalare, därför finner jag antingen inte hörlurslyssning lika onaturligt låtande som många verkar tycka, det är bara ett annat sätt att ta till sig av inspelningarna med en ofta ökad detaljrikedom men med bekostnad av minskad avstånd- och rymd-upplevelse. Helt enkelt en annan sport.



Och det där med live-musik håller jag verkligen med om. Live-musiken känner man på ett helt annat sätt och dynamik-känslan överskrider återgiven musik med hästlängder, ett akustiskt instrument kan låta så otroligt avgrundslöst rent och spelas otroligt starkt utan att egentligen uppfattas så starkt, och i andra fall där musiken framförs med elektroniska instrument så låter många inspelningar alldeles för avskalade, processade och rentvättade från stora delar av den smuts som finns där och är en naturlig del av hur dessa instrument faktiskt låter i verkligheten, den naturliga råheten går förlorad. :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav xmag » 2023-05-18 10:31

Haksläpp:
- Första gången jag köpte en riktig stereo 1973. Från en Philips billig grammofon till Sonab R4000 med Sonab OA5.
- Första gången jag hörde en hornbas på några hundra liters volym. Å maj gad!! Kändes rejält i magtrakten!
- När jag i mitten-slutet av 70-talet lyssnade på ett par Fane Acoustics 601 diskanter monterade i två B&W DM4. Oslagbart ljud (och oslagbar lukt!)!

Ett lite mindre haksläpp fick jag när jag efter 10 år återigen lyssnade på ett par OA5:or. Jag undrade varför jag sålde dem, de lät ju riktigt bra, bättre än jag mindes från mina egna på 70-talet.

Fane Acoustics 601 diskanter skulle jag vilja ha men de går inte ha i ett ordinärt vardagsrum för lukten från dem är väldigt påträngande.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Nattlorden » 2023-05-18 14:13

Hmm...

  • Första gången jag hörde Magnaplanarer
  • dCS DAC och uppsampler över ett par stora Focal - dynamiken!
  • Sennheiser Orpheus-lurar. Liquid gold.
  • mina egna piP inköpta olyssnade på chans. Ändrade allt.
  • vad rejäl baskapacitet medför, väl demonstrerat hos Ola-68
  • Carlsson tre-vägaren-prototyp (i tvåvägsutförande) - sådan bas från enbart det elementet!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster