Har någon pryl gett er haksläpp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav LeifB » 2023-04-27 14:46

Högtalare, streamer, Cd spelare, Skivspelare eller någon annan pryl som har gett överraskande bra eller dåligt resultat.
Pris är ovidkommande. Men lågt pris och stor förändring är ett extra plus såklart.

Jag kan nämna Alpair CHP-90 med Bluebuck låda.
Hakan var nere på golvet och vände.
Stor ljudbild och balanserat ljud i litet resp. medelstort rum.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Morgan » 2023-04-27 15:01

Jo, det måste jag nog säga. Purist Audio Design demade ett sub/satellit högtalarsystem på Arken-mässan för typ 20-25 år sedan med pyttesmå satelliter. De spelade Pink Floyd "the wall" helst sjuuukt tredimensionellt och dynamiskt.

Samma haksläpp har jag sett en person få av Ino piPs i källaren i Lahäll, när de trodde att det var pi60 som spelade. Det är häftigt när man tror att ett par feta golvare spelar, och så får man reda på att det är små bokhyllehögtalare som presterar sådan bas.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
SoleldTHX
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2009-05-05
Ort: Söder om Sthlm

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav SoleldTHX » 2023-04-27 15:52

Några haksläpp:
1)Första gången jag lyssnade på en Sunfire True subwoofer. Inte så
Korrekt kanske men väldigt kul! Och oj vad den flyttar luft för att vara
Så liten! Och den går verkligen ner lågt i Hz jämfört med sakerna från
”stormarknaderna”.
2)När jag var hos Ingvar i Kallhäll och lyssnade på pip och pi60
Waow säger jag bara. Det var även då det gick upp ett Liljeholmens om
att rumsakustiken verkligen är superviktig att fixa med.
3)När jag köpte mitt första beg Rotel RB1090 slutsteg vilken kraft och
precision jämfört tex med RB991 som jag haft innan.
4)När jag monterat ett gäng (8 St) Surround högtalare i mitt förra
lyssningsrum, det blev ett otroligt naturtroget surround ljud.
Effekterna och ambient ljudet var svårt för att inte säga omöjligt
att höra skillnaden om en skällande hund eller en kvittrande fågel
om det ljudet kom från anläggningen eller från trädgården
utanför. :)
5)Haksläpp från flickvän den första gången hon tittade på
mina bashögtalare ”Dom där då, vad gör dom?
Dom hörs ju inte ens!” Förklaring: jag har ett delat system
där topparna/frontarna är en bit i från bashögtalarna så hon detekterade
bas och effekter i film och allt men hon förstod inte att basljuden kom
ifrån bashögtalarna en bit ifrån. :lol:
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Panelguy » 2023-04-27 16:13

1.När jag tidigt 80-tal bytte ut en ”kastabortkabel” med guldpläterade kontakter mot en hemmagjord silverkabel. Som natt och dag.
2.När jag vid ungefär samma tidpunkt bytte ett Yamaha M4 slutsteg mot ett Adyton P3000. Helt plötsligt spelade Magnepan IIa bas.
3. När jag hörde Magnepan Tympani 1C hemma hos en kompis 1980.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Strmbrg » 2023-04-28 19:39

Haksläpp?

Nä, jag skulle inte påstå det.
Såpass överraskad, imponerad eller medryckt har jag nog aldrig blivit av någon apparat eller ljudanläggning/rum.
Det mesta (jag har hört) låter rejält långt ifrån realism, och realism är det enda som intresserar mig numera. Somligt låter emellertid acceptabelt realism-nära.
Möjligen skulle jag kanske få haksläpp av superren, kraftfull lågbas eller någon imponerande excess i ljudfenomen av något slag. Men sådant har jag svårt att intressera mig för.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav distad » 2023-04-28 21:46

OA51.N de låter bäst i mina öron av alla högtalare jag hört.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Henrik36 » 2023-04-28 23:39

Har inget direkt jag fått haksläpp av, men iofs farsans gamla Technics Newclass anläggning för 35år sedan med R.Sperrling högtalare var ju vår referensanläggning på den tiden.
Technics Su-v7 lever iofs än idag efter 44år och levererar fortfarande bättre än flera nyare testade pjäser.
Även om den borde behöva en recap, så får den hatten av för alla år den gett oss innan.
Mitt största ”haksläpp” i den bemärkelsen är väl är att vi byggt en DAC som i vårt motto spelar betydligt bättre än dom vi jämnfört med.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Henrik36 » 2023-04-28 23:55

FBK skrev:OA51.N de låter bäst i mina öron av alla högtalare jag hört.


Nu sticker jag antagligen ut hakan för mycket och kommer bli bannad för all framtid på detta fora, men jag har lyssnat på ett par Carlsson högtalare en gång, vilka det var eller om det var övriga komponenter som som inte var helt ok har jag inte en aning om.
Det jag vet dock är att jag hajade till när jag hörde dom på håll och tänkte, jäklar detta verkar bra och även en sväng när jag satte mig tillrätta, men sedan i mitt tycke så låg det en liten filt över dom, speciellt nedre mellanreg.
Säkert någon av annan hårdvara men för mig blev det inte mkt mer tyvärr där
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav distad » 2023-04-29 06:17

Henrik36 skrev:
FBK skrev:OA51.N de låter bäst i mina öron av alla högtalare jag hört.


Nu sticker jag antagligen ut hakan för mycket och kommer bli bannad för all framtid på detta fora, men jag har lyssnat på ett par Carlsson högtalare en gång, vilka det var eller om det var övriga komponenter som som inte var helt ok har jag inte en aning om.
Det jag vet dock är att jag hajade till när jag hörde dom på håll och tänkte, jäklar detta verkar bra och även en sväng när jag satte mig tillrätta, men sedan i mitt tycke så låg det en liten filt över dom, speciellt nedre mellanreg.
Säkert någon av annan hårdvara men för mig blev det inte mkt mer tyvärr där

Fel på dina öron.... :mrgreen: finns en jäkla massa olika modeller, så du har säkert lyssnat på någon dålig :lol: :wink: När det gäller prisvärdhet så finns det inget som slår dem på fingrarna och då tänker jag på OA52.2 52.3 OCH OA51.N
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Henrik36 » 2023-04-29 08:30

FBK skrev:Fel på dina öron.... :mrgreen: finns en jäkla massa olika modeller, så du har säkert lyssnat på någon dålig :lol: :wink: När det gäller prisvärdhet så finns det inget som slår dem på fingrarna och då tänker jag på OA52.2 52.3 OCH OA51.N


Inte helt omöjligt att så är fallet :mrgreen: men dom funkar ibland på vissa andra högtalare :roll: :roll:
Jag tror nog mer på att det var något med elektroniken före problem med högtalarna 8)
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

HerrD
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav HerrD » 2023-04-29 20:44

Lätt. Senaste mässan i Jönköping där jag trodde det var Kii Three som spelade men det visade sig vara en pytteliten Devialet Mania. Jag blev fullständigt lurad och hade svårt att ta in att det faktiskt var den lilla bluetooth-högtalaren i mono som spelade. Sannolikt var det rätt typ av musik för att lyckas, dvs något EDM-besläktat som jag inte kände igen. Men jag har aldrig blivit så grundlurad i ljudsammanhang tidigare.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Magnuz » 2023-04-29 22:16

Haksläpp vete tusan men med just Carlsson har jag haft en del upplevelser av mycket påtaglig realism som jag inte haft med andra högtalare. Då har det rört sig om enkla ganska lågmälda inspelningar med ett fåtal akustiska instrument och det har i princip låtit precis som om musikerna befunnit sig i rummet på riktigt.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Bipen » 2023-04-29 22:40

1983 hos High Fidelity på Karlavägen. Rudling spelade en minut av Rolling Stones ”Satisfaction” på en Linn LP12 och Linn Kan. Kommer inte ihåg vad som fanns däremellan men troligen Naim NAC 32.5 och NAP 250. Efter det var inget som innan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-30 09:52

Nej inget haksläpp. Lutar lite åt strmbrg här, realism är det ofta långt ifrån om man tänker på hur muisk låter live och då utan PA inblandat. Däremot kan det låta trevligt ändå.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Bill50x » 2023-04-30 10:48

Haksläpp när Bipen ställde ett par Acustat 2+2 hemma hos mig. Trots panelernas storlek (40x220 cm) var det svårt att förstå att ljudet faktiskt kom ifrån dem. En kvart senare var det bara inse att musiken inte levde, det blev helt enkel tråkigt att lyssna på musik. Mina DQ10:or spelade ut på ett helt annat sätt, man ville bara spela skiva efter skiva.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Forello
Semesterfirare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Forello » 2023-04-30 14:24

Magnuz skrev:Haksläpp vete tusan men med just Carlsson har jag haft en del upplevelser av mycket påtaglig realism som jag inte haft med andra högtalare. Då har det rört sig om enkla ganska lågmälda inspelningar med ett fåtal akustiska instrument och det har i princip låtit precis som om musikerna befunnit sig i rummet på riktigt.


Det där är ju lite svårt att tro på, hur vet du hur det skulle ha låtit med musikerna i rummet? Spelar dom uppmickat igenom ett PA eller en liten oförstärkt trio? Det skulle antagligen låta sämre.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav eljulio » 2023-04-30 15:06

Källaren hos Öhman var tveklöst ett haksläpp, men så här många år senare känns det mer som att det handlade om en skicklig demonstration (försäljningstillfälle). Annars får jag väl säga hemma hos Peter med centerkanalen inkopplad tillsammans med elektronik. Det var faktiskt häftigt. :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Magnuz » 2023-05-01 14:56

Forello skrev:
Det där är ju lite svårt att tro på, hur vet du hur det skulle ha låtit med musikerna i rummet?


Nej, det vet jag ju inte. Det jag vet är att det lät som om det stod t.ex. en snubbe och spelade kontrabas i mitt rum. Påtaglig realism, som sagt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav hifikg » 2023-05-01 16:06

Trots att jag borde vara van kan min rigg orsaka veritabla haksläpp emellanåt. Händer att jag ställer mig upp och applåderar innan jag kommer ihåg att jag är helt ensam i mitt lyssningsrum. En gång försökte jag plocka upp trumpinnen som for iväg när Magnus Öström spelade ett långt solo. En annan gång smög sig Sophie Zelmani så nära att jag inte vågat berätta om det för frugan än idag. Det var åtminstone trevligare än när Thorsten Flinck överraskade på samma sätt :)

Det är musiken och diverse ljud som renderar i haksläppen, inte prylarna i sig själva, även om Morellos försteg gav mig ett rejält släpp (inte bara hakan) när det var på besök.
Nästa helg kanske jag råkar ut för något liknande igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-05-01 20:31

Har aldrig fått haksläpp av elektronik enbart även om det kan varit (ibland troligen) varit en del i en helhet, MEN där högtalarna (och rummet, jaja...) nog stått för den största delen.

Mina "haksläpp":
- Quad ESL-63 drivna av Perkas triodmonoblock med 6B4G på 15W stycket i mitten på 80-talet. Studio Sound, Eskilstuna, där jag också jobbade en period.
- Bosses Audiotronic CM3 med musik som inte triggade deras resonanser i diskanten (ssss-ljud....), och att man satt helt still i sötpunkten :D
- Martin Logan reQuest, tror det var hemma hos Kent Melin, grundare av Toys for boys, sedermera HiFi Art, Östermalm Stockholm.
- Apogee stage, både hos Lars Bengtsson på S:t Erikssonplan drivna med Krell samt hemma hos mig med enklare drivning som jag inte kommer ihåg.
- IÖ:s källare. Totalt omsluten av musiken (kommer speciellt ihåg att han spelade ett spår av Alan Parson Project), och jag blev mycket imponerad av vilken kraft och dynamik ett 2-vägssystem med en 8" i basen kunde prestera.
- Mina egna Altec A5 Voice of the theatre som jag hade många år, med rätt placering och musik som inte påkallar återgivning under 40 Hz. Underbart live och en känsla av att allt annat är leksaker, oavsett färgningar.
- Magnepan 3.7 hemma hos mig drivna av Carver bryggade steg (typ 2 kW per kanal i 4 Ohm). Lät 100 gånger bättre än vad ryktet om Magnepan förtäljer, magdunk och förmåga att spela högt helt utan någon typ av skrän (riktigt låg dist antar jag).
- i32s hemma hos Pekka. Naturligt och "rätt", som alla IÖ:s högtalare brukar låta, inget spektakulärt men bara naturligt.

Säkert finns det många fler men dessa är nog de händelser jag kommer ihåg på en rak fråga.
Bl.a. har jag ju varit hos DVD-ai och tveklöst så lät det det fantastisk bra också men ska man gå mer på känsla så är det nog ovan som gäller.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav goat76 » 2023-05-01 22:16

HerrD skrev:Lätt. Senaste mässan i Jönköping där jag trodde det var Kii Three som spelade men det visade sig vara en pytteliten Devialet Mania. Jag blev fullständigt lurad och hade svårt att ta in att det faktiskt var den lilla bluetooth-högtalaren i mono som spelade. Sannolikt var det rätt typ av musik för att lyckas, dvs något EDM-besläktat som jag inte kände igen. Men jag har aldrig blivit så grundlurad i ljudsammanhang tidigare.


Jag testade en Devialet Mania i en affär i Thailand i vintras. Det var ett imponerande ljud och ljudtryck från den där lilla bollen och jag funderade faktiskt på att köpa en, men sen ändrade mig när jag såg att den var 2000 kr billigare hemma i Sverige.

Jag vill som fortfarande ha den men inser att det är mer så att jag "villhöver" än att jag verkligen behöver den, dels lär den knappast konkurrera ut huvudsystemet i hemmet och å andra sidan är den lite väl dyr för att släpa med den till stranden på sommaren. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav hifikg » 2023-05-01 22:19

goat76 skrev:Jag vill som fortfarande ha den men inser att det är mer så att jag "villhöver" än att jag verkligen behöver den, dels lär den knappast konkurrera ut huvudsystemet i hemmet och å andra sidan är den lite väl dyr för att släpa med den till stranden på sommaren. :)


Låter som att den skulle kunna konkurrera med Eneby i husvagnen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-02 09:49

hifikg skrev:Låter som att den skulle kunna konkurrera med Eneby i husvagnen...


Prislappen är rätt tilltagen jämfört med Eneby...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav Max_Headroom » 2023-05-02 13:07

Snell C4. Dessa lät verkligen bra.

Haksläpp: Nerkis JBL-rigg. Det var här jag förstod hur HifI skall låta. All s.k. High End var som att spela i en hink vatten i jämförelse.

Hedersomnämnande: Ino (i56) burkar hos LarsR. Inte lika imponerande som Nerkis grejjor, men sopade banan med allt annat. Kan bero på det mer återhållsamma musikvalet hemma hos Lars.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav AlbertHall » 2023-05-06 01:13

Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.

Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav peterh » 2023-05-06 08:10

AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.

Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.

Nej världen är fylld av aningslösa "ljudtekniker" som har alldeles för mycket verktyg att förvränga en inspelning med.

Just därför är vinyler från före mitten av 1990 talet ofta njutbara.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-06 09:49

AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.


Där hörde jag också Quad (de gamla) för första gången. Blev väldigt förvånand över att de spelade ett storband så pass bra. Hade bara hört om vilka begränsningar de skulle ha.

AlbertHall skrev:Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.


Visst är det märkligt att det idag blir så dåligt på många håll, nu senast den prisbelönta Hederosgruppen - det låter i mina öron helt galet.

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav AlbertHall » 2023-05-06 12:18

peterh skrev:
AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.

Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.

Nej världen är fylld av aningslösa "ljudtekniker" som har alldeles för mycket verktyg att förvränga en inspelning med.

Just därför är vinyler från före mitten av 1990 talet ofta njutbara.


Ja, för många leksaker är aldrig bra.

J

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav AlbertHall » 2023-05-06 12:20

RogerGustavsson skrev:
AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.


Där hörde jag också Quad (de gamla) för första gången. Blev väldigt förvånand över att de spelade ett storband så pass bra. Hade bara hört om vilka begränsningar de skulle ha.

AlbertHall skrev:Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.


Visst är det märkligt att det idag blir så dåligt på många håll, nu senast den prisbelönta Hederosgruppen - det låter i mina öron helt galet.


Kanske hörde vi samma anläggning. Tror han sålde NAD och Marantz också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har någon pryl gett er haksläpp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-06 13:00

AlbertHall skrev:
RogerGustavsson skrev:
AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.


Där hörde jag också Quad (de gamla) för första gången. Blev väldigt förvånand över att de spelade ett storband så pass bra. Hade bara hört om vilka begränsningar de skulle ha.

AlbertHall skrev:Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.


Visst är det märkligt att det idag blir så dåligt på många håll, nu senast den prisbelönta Hederosgruppen - det låter i mina öron helt galet.


Kanske hörde vi samma anläggning. Tror han sålde NAD och Marantz också.


Svalander hade överlämnat butiken till Armin Gassner och jag var kund där under några år. Köpte Marantz 2245, AR 2ax och Unamco T-1 hösten 74. Blev sedan Nakamichi 600 och Yamaha CR-2020. Slutligen Tympani IIIA och Audio Research D-100 1980.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster