petersteindl skrev:I de artiklar och böcker jag läst handlar det om att höra/uppfatta tonhöjd, på engelska ’pitch’ eller ’perceived pitch’.
Har för mig att det anses att gränsen för uppfattad tonhöjd ligger någonstans kring 4,5 - 5 kHz.
I annan skrift beskrivs 20 kHz som sjustrukna Ess.
15 Hz beskrivs som subkontra G.
Anstränger man sig kan man få en uppfattning om pitch över 5kHz men gränsen är flytande och man blir sämre och sämre och till slut hör man ingen ton utan ljust ljud som blir mer "stickigt". Är man uppe på sådär 8kHz är man helt ute och cyklar när man försöker höra om det låter dissonant gentemot ett accord i bästa "pitchområdet".
Vet inte riktigt vad du menar med 7strukna ess (alltså 19.912 Hz) eller subconta oktaven G3 (borde den nog heta och då 12,25 Hz blir det väl....).
C2 är nog den lägsta ton som vi kan höra som människa, d v s 16,35Hz som stora kyrkorglar kan producera. Men då är det övertoner som sätter "pitch", grundtonen skapar bara fyllighet. Vi är väldigt dåliga/okänsliga för tonhöjd under sådär 120 Hz. Alltså vi hör 16,35Hz som ljud men "musikaliteten" finns inte som definierad ton, det spelar inte så stor roll om vi kombinerar ett c-accord eller t.ex ett d-accord med C2 grundton. Det låter "maffigt" ändå så länge vi inte uppfattar svävningen (modulationen).