Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Strmbrg » 2023-05-01 08:29

Ibland får jag "ryck". Denna gång innebar rycket att jag skaffade nya hörlurar.
Tanken var att det kan finnas riktigt fina lurar till överkomligt pris. Vad som är överkomligt är såklart tämligen flytande, men några lappar under 3000 spänn tycker jag är inom häradet.
Jag har haft några olika Stax-lurar med några olika Stax-lurförstärkare. Det är inte direkt överkomliga grejor och dessvärre inte heller så tilltalande som jag fick för mig. Trots den "öppna" konstruktionen och det lätta membranet så lät dessa lurar instängt. Jag vet såklart inte, men en idé är att instängdhetslåtandet beror på att kaviteten mellan skallen/örat och membranet är instängd. Sargen/kudden är tät och det ger en konsekvens som åtminstone på mig renderar i ett "lite tjockt" ljud. Inte alls så luftigt som många hävdar. Dessutom blev min lätta tinnitus mer störande (mer uppmärksammad) med Stax...
Vid flera tillfällen har jag återgått till Grado. De har en i mitt tycke uppenbar fördel i så måtto att de är öppna på riktigt. Sargen/kudden är inte tät, vilket åtminstone på mig renderar i en allt annat än instängd känsla. Emellertid är de tyvärr lite väl skrälliga då de sannolikt är tämligen resonanta i vissa frekvensspann.
Nu drämde jag till med dessa, efter att ha skummat igenom diverse omdömen, vilka alla gav vid handen att det är bra grejor till hyfsat pris.
En öppen konstruktion, som emellertid ser sluten ut på grund av tyget som täcker hela utsidan.
Aluminium och läder samt en någorlunda genomsläpplig sarg/kudde klädd med velour.

Fidelio_X3-conception.JPG
Fidelio_X3-conception.JPG (189.32 KiB) Visad 1129 gånger


344554398_624884542865862_2179871178025894839_n.jpg
344554398_624884542865862_2179871178025894839_n.jpg (51.95 KiB) Visad 1129 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav distad » 2023-05-01 10:49

https://www.ljudmakarn.se/kategori/62/h ... n-over-ear Hade förut ett rum där man kunde sitta och utvärdera lurar, kanske är något för dig ? Jag tycker det är hissnande priser numera på en del hörlurar och att många låter blodfattigt (låter ej naturligt,för mycket diskant för min del),men många gillar ju sådant ljud.Finns ju en massa HIFIMAN som är mycket poppis numera och gamla godingar som varit med länge, Grado som inte låter instängt och lite annat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-01 12:10

Det låter "blodfattigt" för att det är blodfattigt. Nästan alla passiva over-ear-lurar på marknaden uppvisar en frekvensgång med för låg nivå under ca 80 Hz och definitivt alla uppvisar för låg nivå under ca 40 Hz. Detta är helt enkelt en följd av de akustiska förutsättningarna om man inte utnyttjar elektronisk korrektion. Till detta kommer förstås diverse problem med toppar i frekvensgången i diskanten, vilket ytterligare förvärrar problemen. Philips Fidelio X3 är inget undantag:

raw-frequency-response-l-14-graph-small.jpg
raw-frequency-response-l-14-graph-small.jpg (19.3 KiB) Visad 1076 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Zappa » 2023-05-01 12:26

Mina AKG K371 låter inte blodfattigt i alla fall, snarare tvärtom. :)

AKG K371 Measurements Frequency Response.png
AKG K371 Measurements Frequency Response.png (33.94 KiB) Visad 1067 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-01 12:36

De var rejält fläskiga! Här är problemet ovanligt nog det omvända för en passiv over-ear-lur. +5 dB i det undre mellanregistret och basen blir ganska mullrigt. Detta är dock ganska vanligt i in-ears och diverse aktiva knasbollslurar från Beats och liknande.

Egentligen spelar detta mindre roll, då man ändå måste ekvalisera frekvensgången för alla hörlurar för att det ska låta vettigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Zappa » 2023-05-01 12:53

Yes, de är fläskiga och visst blir ljudet mer neutralt om nedre mellanregistret och basen dämpas. Men många inspelningar lider av för låg nivå i nedre mellanregistret så i praktiken är inte fläsket så störande. Hårdrock funkar ofta fint! :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-01 13:03

Rtings mätresultat för AKG K371 visar dock en något lägre grad av fläskighet (vänster respektive höger):

raw-frequency-response-l-14-graph-small (1).jpg
raw-frequency-response-l-14-graph-small (1).jpg (19.55 KiB) Visad 1043 gånger


raw-frequency-response-r-14-graph-small.jpg
raw-frequency-response-r-14-graph-small.jpg (20.13 KiB) Visad 1043 gånger


Detta illustrerar ytterligare hur knepigt det är med hörlurar, då variationen mellan exemplaren ofta är stor och dessutom skiljer resultaten en hel del mellan olika konsthuvuden och positioner på desamma. (De grå kurvorna visar variationen mellan olika positioner och den gula streckade kurvan visar vad Rtings tror är ideal frekvensgång, vilket det inte är.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav distad » 2023-05-01 13:15

De där AKG K371 har jag blivit rekommenderad för att jag vill ha lite fläsk, så förr eller senare blir det nog sådana.
Och vanligt folk gillar dem.https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174890#reviews
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav hifikg » 2023-05-01 13:53

Testade Fidelio för en vecka sedan. Skrev inte ens om dem, lät dem bara lugnt och stilla gå tillbaka till sin ägare. Inget för mig. Saknar mina HD650 o tröstar mig med HD 540 (fyller 40 nästa år), men inget av paren vill lira bra med min hörlursförstärkare, så jag letar efter högohmiga hörlurar som dessutom är helt slutna, då behövs inte bullerdämpning, då jag bara tänker använda dem inomhus.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-01 17:04

AKG K371 måste ha någon portning i den bakre kaviteten för att sänka den akustiska impedansen och därmed få upp basnivåerna. Detta har en nackdel i att luftfjädringen försvinner, vilket ofta leder till högre distorsion även om just AKG K371 fungerar väl här eftersom man uppenbarligen använder en bra driver.

Det är oftast fördelaktigt att behålla luftfjädringen och en passivt sett fallande frekvensgång i basen som man istället korrigerar elektroniskt. Detta går naturligtvis att göra även för Philips Fidelio X3.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-01 17:30

Jag har lyssnat på hörlurar intensivt nu under fyra år. Min erfarenhet är att går du direkt från lyssning på högtalare till hörlurar blir det inte bra. Enligt mig tar det ett tag att ställa in sig och sina öron för hörlurslysning. Men när du väl har gjort det då är det underbart. Men som sagt det tar ett tag att ställa in hjärnan och öronen men väl värt det när du kommer fram. Musiken kan du ta med dig var du vill, du kan sitta var du vill i bostaden och du stör inte övriga i familjen. Enbart många fördelar enligt mig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-01 17:45

Förutsatt att lurarna är ekvaliserade till en vettig frekvensgång så går det utmärkt att byta direkt fram och tillbaka mellan dessa och högtalare. Om inte, vilket nästan alltid är fallet, så tar det en stund att vänja sig vid både förändringarna i den spatiella presentationen och klangen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-01 17:50

I-or skrev:Förutsatt att lurarna är ekvaliserade till en vettig frekvensgång så går det utmärkt att byta direkt fram och tillbaka mellan dessa och högtalare. Om inte, vilket nästan alltid är fallet, så tar det en stund att vänja sig vid både förändringarna i den spatiella presentationen och klangen.

Tyckte det tog ett tag att vänja sig vid att ljudbilden inte kom framifrån. Men det kanske är olika från person till person.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-01 18:05

Det går mycket snabbare att vänja sig vid detta när inte klangen också är knasig. Den totala skillnaden blir med klangliga problem så stor att hörseln reagerar ordentligt. Det räcker med de spatiella konstigheterna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-01 19:08

Strmbrg skrev:Ibland får jag "ryck". Denna gång innebar rycket att jag skaffade nya hörlurar.
Tanken var att det kan finnas riktigt fina lurar till överkomligt pris. Vad som är överkomligt är såklart tämligen flytande, men några lappar under 3000 spänn tycker jag är inom häradet.
Jag har haft några olika Stax-lurar med några olika Stax-lurförstärkare. Det är inte direkt överkomliga grejor och dessvärre inte heller så tilltalande som jag fick för mig. Trots den "öppna" konstruktionen och det lätta membranet så lät dessa lurar instängt. Jag vet såklart inte, men en idé är att instängdhetslåtandet beror på att kaviteten mellan skallen/örat och membranet är instängd. Sargen/kudden är tät och det ger en konsekvens som åtminstone på mig renderar i ett "lite tjockt" ljud. Inte alls så luftigt som många hävdar. Dessutom blev min lätta tinnitus mer störande (mer uppmärksammad) med Stax...
Vid flera tillfällen har jag återgått till Grado. De har en i mitt tycke uppenbar fördel i så måtto att de är öppna på riktigt. Sargen/kudden är inte tät, vilket åtminstone på mig renderar i en allt annat än instängd känsla. Emellertid är de tyvärr lite väl skrälliga då de sannolikt är tämligen resonanta i vissa frekvensspann.
Nu drämde jag till med dessa, efter att ha skummat igenom diverse omdömen, vilka alla gav vid handen att det är bra grejor till hyfsat pris.
En öppen konstruktion, som emellertid ser sluten ut på grund av tyget som täcker hela utsidan.
Aluminium och läder samt en någorlunda genomsläpplig sarg/kudde klädd med velour.

Fidelio_X3-conception.JPG


344554398_624884542865862_2179871178025894839_n.jpg

Vad är ditt omdöme om dom och om hörlurslysning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Strmbrg » 2023-05-01 19:37

hifi_nirvana skrev:
Strmbrg skrev:Ibland får jag "ryck". Denna gång innebar rycket att jag skaffade nya hörlurar.
Tanken var att det kan finnas riktigt fina lurar till överkomligt pris. Vad som är överkomligt är såklart tämligen flytande, men några lappar under 3000 spänn tycker jag är inom häradet.
Jag har haft några olika Stax-lurar med några olika Stax-lurförstärkare. Det är inte direkt överkomliga grejor och dessvärre inte heller så tilltalande som jag fick för mig. Trots den "öppna" konstruktionen och det lätta membranet så lät dessa lurar instängt. Jag vet såklart inte, men en idé är att instängdhetslåtandet beror på att kaviteten mellan skallen/örat och membranet är instängd. Sargen/kudden är tät och det ger en konsekvens som åtminstone på mig renderar i ett "lite tjockt" ljud. Inte alls så luftigt som många hävdar. Dessutom blev min lätta tinnitus mer störande (mer uppmärksammad) med Stax...
Vid flera tillfällen har jag återgått till Grado. De har en i mitt tycke uppenbar fördel i så måtto att de är öppna på riktigt. Sargen/kudden är inte tät, vilket åtminstone på mig renderar i en allt annat än instängd känsla. Emellertid är de tyvärr lite väl skrälliga då de sannolikt är tämligen resonanta i vissa frekvensspann.
Nu drämde jag till med dessa, efter att ha skummat igenom diverse omdömen, vilka alla gav vid handen att det är bra grejor till hyfsat pris.
En öppen konstruktion, som emellertid ser sluten ut på grund av tyget som täcker hela utsidan.
Aluminium och läder samt en någorlunda genomsläpplig sarg/kudde klädd med velour.

Fidelio_X3-conception.JPG


344554398_624884542865862_2179871178025894839_n.jpg

Vad är ditt omdöme om dom och om hörlurslysning.


Svårt att "omdöma" såhär strax inpå köpet. Inget som distraherar i alla fall. Inte än så länge.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav enJohn » 2023-05-02 20:53

FBK skrev:De där AKG K371 har jag blivit rekommenderad för att jag vill ha lite fläsk, så förr eller senare blir det nog sådana.
Och vanligt folk gillar dem.https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174890#reviews


Om någon är ute efter AKG och fläsk så verkar N700nc vara strået fläskigare än K371, om jag läser rätt på RTINGS. Dessvärre är även mitt huvud relativt fläskigt, inklusive öronen, så de sitter alldeles för tight för att det ska vara komfortabelt i längden. Där är Philips-lurarna MYCKET bättre. Och jag ser komforten som en väldigt viktig parameter när man letar lurar. Skaver nåt så tappar i alla fall jag lätt fokus.

De där N700nc brukar, liksom Philips-lurarna, dyka upp på rea emellanåt, om nu någon skulle vara nyfiken.

/en halv-missnöjd john

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Zappa » 2023-05-02 21:42

Ännu mer fläsk än vad AKG K371 erbjuder vill i alla fall inte jag ha, då blir det alldeles för fett.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-02 23:14

AKG N700NC är en aktiv konstruktion, där man uppenbarligen har dragit på en del extra elektroniskt i basen (dessutom med aktiv bullerdämpning). Det blir jobbigt i längden med ett baslyft som inte slutar förrän vid 200 Hz. Dessutom väl hög nivå i hårdhetsområdet kring 3 kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Strmbrg » 2023-05-03 06:44

Jag köpte ett par Fidelio X3 som var prissänkta.
Intressant det här med lurar på så sätt att de ju är ganska dåliga på att ge hyfsade förutsättningar för en illusion av realism.
Det vill säga de är ännu sämre på att ge de förutsättningarna än vad stereosystemet via två rumsplacerade högtalare är.
Nu avser jag "klassisk musik" och nu syftar jag på andra aspekter än bara frekvensresponsen.

Återigen vill jag åberopa min lilla käpphäst kring avsändare och mottagare:
Förnimmelsen av orkestern bygger både på vad (dvs skicket på det) som levereras av avsändaren - och på hur detta mottas och processas av mottagaren. Att det är extremt stor skillnad mellan verklighetens orkester och den "orkester" som levereras av avsändaren kan vi nog alla inse. Det avsändaren levererar kan likafullt rendera i en god förnimmelse av verklighet, om mottagaren "hjälper till" genom att processa det som avsändaren levererar.
Ta bara det enkla exemplet med ett foto. Fotot är extremt långt från verkligheten även om det är mycket väl överensstämmande i färg, kontrast, ljushet, har hög upplösning etc. Likafullt kan vi processa det till en illusion av verkligheten. Fotot är tvådimensionellt, fotot är litet, fotot är perspektiv-låst, fotot är en stillbild... Likafullt så kan fotot upplevas som realistiskt.
Ett annat illustrerande exempel är streckgubben, som vi upplever som föreställande en människa. Ett ytterligare annat är igenkänningen av mormors röst via en skrällig gammal bakelit-telefon.

Vad exempelvis basen i lurar beträffar så saknar jag inte någonting i lyssningsdistraherande grad. Faktiskt inte i någon lur jag kan erinra mig.
Jobbiga peakar kan emellertid distrahera mig och kräva såpass mycket av "processorn" i mig att jag störs i lyssnandet. Likaså kan ett ljud av "Sennheiser-karaktär", vilket jag upplever som lite väl dämpat typ "garderobsklang", distrahera mig. Att det kanske är hyfsat frekvenskorrekt är en annan sak, men det distraherar mig likafullt och renderar därmed i en sämre realism-illusion.

Att basen faller i vissa lurar distraherar mig uppenbarligen inte. Kanske är vissa mer toleranta mot detta än andra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-03 10:19

Skulle du kunna leva enbart med hörlurslyssning. Eller är det något du saknar kontra högtalare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav I-or » 2023-05-03 11:03

Klassisk musik innehåller väsentligt mycket mindre information i basen och de två översta oktaverna i diskanten än populärmusik. Detta innebär att det är betydligt enklare att utnyttja populärmusik vid utvärdering av dessa frekvensområden.

Dock bör det starkt betonas att detta inte betyder att återgivningen här är oviktigt vid lyssning på klassisk musik. Framförallt bastrumma, basvioliner och orgel är viktiga instrument med stort lågfrekvensinnehåll och dessa låter alldeles för återhållet med en avrullad bas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Forello
Semesterfirare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Forello » 2023-05-03 12:35

AKG k371 är helt underbara.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Överkomliga lurar: Philips 2020 Fidelio X3

Inläggav Strmbrg » 2023-05-04 06:23

hifi_nirvana skrev:Skulle du kunna leva enbart med hörlurslyssning. Eller är det något du saknar kontra högtalare.


Realism-upplevelsen med lurar brister närmast totalt avseende sceneriet. Det går att bortse från, men det vill jag inte bortse från.
Betonar att mina aspekter på detta enbart gäller "klassisk musik".

Det här är emellertid inga fakta utan enbart baserat på just mina egenskaper och värderingar som mottagare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster