Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav LeifB » 2023-05-05 07:06

Snackar om Dacar.
Vilken dac har gett dig en känsla av aha upplevelse?
Det blir aldrig bättre ljud än från källan.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav Strmbrg » 2023-05-05 07:30

LeifB skrev:Snackar om Dacar.
Vilken dac har gett dig en känsla av aha upplevelse?
Det blir aldrig bättre ljud än från källan.


Jag vet inte vad jag skall säga om "Det blir aldrig bättre ljud än från källan", men jag kan ju säga något ändå:
Vad är källan, exempelvis? Det måste väl definieras för att påståendet ens skall kunna förstås?

Vad jag vet litegrann om är vad jag erfarit av DAC:ar.
Nästan alla låter likadant. Med likadant menar jag såpass lika att jag verkligen måste koncentrera mig för att möjligen hitta skillnader. Vilket alltid (=allra oftast) misslyckas. Att de kan mäta olika är ju enklare att notera - för den som kan konsten att mäta.
Jag kan inte alls höra några skillnader när jag skiftar filterkaraktär på de DAC:ar jag har hört och som medger detta. Inte ens då det kan skiftas via en fjärrkontroll. De mätmässiga skillnaderna mellan filtren finns, men dessa får ingen konsekvens på vad jag hör. Inte ens om jag koncentrerar mig.

Chords DAC:ar (de jag hört) låter emellertid lite annorlunda än alla de som låter lika. (Samma där dock, ingen förnimbar skillnad mellan filtren.)
Det är emellertid petitesser som egentligen kan bortses från om man (jag) sansar sig (mig) lite. Dvs petitesser som inte har någon avgörande inverkan på min musikupplevelse. Möjligen tröttnar jag snabbare på att lyssna och engagera mig i det jag lyssnar på, om "petitesserna är si istället för så".
Nu kommer vi in på känsligheter, men Chords M Scaler - som förled till en Chord DAC - ger en unik klarhet i såväl generell upplösning som (vilket nog handlar om precis samma sak) spatiell påtaglighet (djup, rymd, perspektiv, rumsklang). Men, kanske inte ens detta, beroende på vem som lyssnar och på vad vederbörande lyssnar, har någon avgörande inverkan på musikupplevelsen.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-05-05 07:52, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav LeifB » 2023-05-05 07:48

" spatiell påtaglighet (djup, rymd, perspektiv, rumsklang)"

Ja där är väl den största skillnaden mellan olika dacar.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav Henrik36 » 2023-05-05 08:23

LeifB skrev:Snackar om Dacar.
Vilken dac har gett dig en känsla av aha upplevelse?
Det blir aldrig bättre ljud än från källan.


Ganska enkelt val för min del och det är den vi byggt själva.
Men det var ju lite därför vi började bygga från början, jag var inte nöjd med dom jag testade och var inte villig att lägga hutlöst med pengar och tid för att hitta någon att köpa.
Nu har vi iofs lagt en hel del pengar och tid på detta ändå, men har å andra sidan haft extremt kul också :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-05 08:59

Har åtskilliga DACar både dyra och billiga. Men den största ”aha upplevelsen” fick jag när jag pluggade in Apple USB C dongle för ynka 99 kr i datorn. Så rent och klart ljud för 99 kr. Det gav mig en riktig ”aha upplevelse”. När jag sen tittar på mätningar på denna DAC och hörlursförstärkare. Då överensstämmer dom ganska väl med mina intryck. Otroligt att man kan göra en DAC och hörlursförstärkare med ett så klart ljud och den är inte större än att den ryms på en tumnagel. Lägger in en länk till mätningar om någon är intresserad. Notera att Apple dongle mäter bättre än Chords DAC i flera avseenden.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ters.5541/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav hifikg » 2023-05-05 21:10

hifi_nirvana skrev:Har åtskilliga DACar både dyra och billiga. Men den största ”aha upplevelsen” fick jag när jag pluggade in Apple USB C dongle för ynka 99 kr i datorn. Så rent och klart ljud för 99 kr. Det gav mig en riktig ”aha upplevelse”. När jag sen tittar på mätningar på denna DAC och hörlursförstärkare. Då överensstämmer dom ganska väl med mina intryck. Otroligt att man kan göra en DAC och hörlursförstärkare med ett så klart ljud och den är inte större än att den ryms på en tumnagel. Lägger in en länk till mätningar om någon är intresserad. Notera att Apple dongle mäter bättre än Chords DAC i flera avseenden.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ters.5541/


Skulle Apple ge sig på hifi så vore saken klar, åtminstone så länge Steve var med oss. MacBook Pro Mid 2012 knäcker de flesta dacar med sin inbyggda dac, kanske finns det fler som är lika bra. Den jag har i knät nu har jag inte ens provat på det viset, men som ljudanläggning är den det bästa jag hört för att vara en bärbar dator.
Orkar någon läsa historien som är bakgrund bakom min nuvarande profilbild (Chord Qutest) så ska jag berätta, annars finns den nog i min presentationstråd.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Vilken har gett dig en aha upplevelse?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-05 21:51

Man får känslan att det inte händer så mycket nytt och innovativt sedan Steve försvann. Nu är jag visserligen PC-kille så är inte så insatt i deras datorer. Men när det gäller ljudbiten där är jag Apple till 100%. Berätta gärna din historia med Chord Qutest det låter spännande.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker och 15 gäster