Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbhot?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbhot?

Inläggav JM » 2023-05-19 06:03

När det kommer till storleken hos system som Chat GPT är de betydligt mindre än en mänsklig hjärna – även om det fortfarande är oklart hur väl en sådan jämförelse håller. Chat GPT-3 har 175 miljarder ”parametrar”, vilket kan jämföras med vår hjärnas 600 triljoner synaptiska kopplingar – en skillnad på 3 500 gånger. Chat GPT-4 sägs ha 1 biljon parametrar, vilket ungefär motsvarar en husmus.

Storleken har hittills visat sig väldigt viktig för modellernas kapaciteter. Inom komplexa system-forskning talar vi om att ”more is different”. När system når vissa storlekar uppstår ofta oväntade, så kallade ”emergenta” effekter: systemen får egenskaper som vi inte förutspått.

Nätverken som används för Chat GPT är byggda för att gissa nästa ord i en sekvens. När de är små så fungerar de alltså som en form av ”autocorrect”.

Men när de når en viss storlek uppstår plötsligt helt oväntade nya förmågor – som förvånar till och med deras utvecklare. Ingen förväntade sig att Chat GPT skulle kunna göra det den kan.

https://www.dn.se/kultur/petter-tornber ... e-problem/

Sannolikt bakom betalvägg. Resten ger inte så mycket.

När vi lyssnar hör vi ofta bara delar av det som sägs och måste omedvetet gissa vad som felar. Även vid musiklyssning fyller vi i omedvetet det som inte hörs pga maskeringar mm. Vi har tydligen 600 triljoner synapser i hjärnan vilka oftast gissar rätt.
Enligt artikeln nedom har Chat GPT-4 synapsliknande "parametrar" i konstgjorda neuralanätverk där mängden "parametrar" är avgörande för resultatet. Resultatet är tydligen inte så sällan oväntat.
Chat GPT-3 klarade inte flervalsdelen i radiologexamen i USA men Chat GPT-4 blev godkänd. Även flera andra delar av universitetsexamina har klarats av Chat GPT-4 typ juristexamen.
Inom radiologin ser okunniga om radiologins arbetssätt AI som ett hot medans de som vet hur radiologin fungerar är inte oroliga för sina jobb. De snarare välkomnar AI som ytterligare hjälpmedel.

Chat GPT-4 antyder att det är mycket större komplexa nätverk av synapser i hjärnan är involverade när vi hör och inte bara några få områden.
Mina funktionella forskningsstudier med MRI och PET visade redan för 30 år sedan att många oväntade områden i hjärnan var inkopplade även vid enklare handlingar/tankar och komplexa tumör beteenden.

Komplexiteten i hörandet och hjärnans kognitiva aktiviteter är klart underskattade inom forskningsvärlden.

Personligen känner jag mig inte oroad. Öppnar möjligheter snarare än är ett hot inom medicinen.
Men är mer logiska jobb typ ingenjörer mer hotade?
https://www.digitaltrends.com/computing ... ow-so-far/

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav pontareee » 2023-05-19 09:24

Jag jobbar med IT och vi har väl börjat använda ChatGPT för att skapa konfigurationsfiler till system/applikationer och ibland även felsökningar av kraschdumpar som annars är rätt tidskrävande. Känner mig dock inte hotad i dagsläget att ChatGPT kommer ersätta en.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav Magnuz » 2023-05-19 09:27

pontareee skrev:Jag jobbar med IT och vi har väl börjat använda ChatGPT för att skapa konfigurationsfiler till system/applikationer och ibland även felsökningar av kraschdumpar som annars är rätt tidskrävande. Känner mig dock inte hotad i dagsläget att ChatGPT kommer ersätta en.


Jag antar att man måste kolla konfigurationsfilerna rätt noga manuellt också?

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav pontareee » 2023-05-19 09:36

Magnuz skrev:
pontareee skrev:Jag jobbar med IT och vi har väl börjat använda ChatGPT för att skapa konfigurationsfiler till system/applikationer och ibland även felsökningar av kraschdumpar som annars är rätt tidskrävande. Känner mig dock inte hotad i dagsläget att ChatGPT kommer ersätta en.


Jag antar att man måste kolla konfigurationsfilerna rätt noga manuellt också?

Jo, man får oftast ut vad man kan se som en konfigurationsmall, vi editerar den efter våra behov men har då en oftast fungerande konfiguration efter det.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav Conan » 2023-05-20 08:38

JM skrev:
Men när de når en viss storlek uppstår plötsligt helt oväntade nya förmågor – som förvånar till och med deras utvecklare. Ingen förväntade sig att Chat GPT skulle kunna göra det den kan.


Det som borde bli lite intressant är när ett avancerat AI sätter tänderna på riktigt i musikskapande. Första försöken att skapa en "hitlåt" var väl lite trevande, men kanske inom en snar framtid kan vi få lyssna på riktigt bra alster i klass med Mozart, Elvis eller Led Zeppelin från ett AI? :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav hifikg » 2023-05-20 09:28

Det börjar dyka upp Chat GPT svar i forat. Jag har inte laddat in alla diskussioner än, men sen släpper jag det här o låter AI ta över medan jag bara lyssnar :) Kanske kommer jag bli helt outhärdlig efter det. Eller så blir jag en total mes som håller med alla om allt, alltid.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav I-or » 2023-05-21 12:22

Conan skrev:Det som borde bli lite intressant är när ett avancerat AI sätter tänderna på riktigt i musikskapande. Första försöken att skapa en "hitlåt" var väl lite trevande, men kanske inom en snar framtid kan vi få lyssna på riktigt bra alster i klass med Mozart, Elvis eller Led Zeppelin från ett AI? :D


Jag hörde Beethovens AI-komponerade tionde symfoni för halvtannat år sedan och även om det definitivt lät Beethoven så var likheterna betydligt större med den första och andra symfonin än med den åttonde och nionde. Ganska trist, alltså.

Dock kan det inte vara alltför svårt att AI-framställa någonting som kan konkurrera med dagens idéfattiga och torftiga populärmusik. Faktum är att jag tror att vi är lurade här och att AI i hemlighet har legat bakom nästan all populärmusik de senaste 15 åren eller så. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav hifikg » 2023-05-21 13:51

Åtminstone mastringen
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav I-or » 2023-05-21 14:01

Nä, den kräver ingen AI eftersom den är helt regelstyrd och enkelt fixas med mastringsschimpanser i kombination med moderna kompressorer/limiters: fullt blås hela tiden!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav hifikg » 2023-05-21 14:54

I-or skrev:Nä, den kräver ingen AI eftersom den är helt regelstyrd och enkelt fixas med mastringsschimpanser i kombination med moderna kompressorer/limiters: fullt blås hela tiden!


Låter som en idé som en primitiv AI kan ha kommit på
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav I-or » 2023-05-21 16:38

Rick Beato studerar strömningsstatistik och kommer även in på varför han inte tror att rakt igenom AI-genererad musik kommer att bli framgångsrik i slutet av denna video:

Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav Conan » 2023-05-21 20:38

I-or skrev:
Conan skrev:Det som borde bli lite intressant är när ett avancerat AI sätter tänderna på riktigt i musikskapande. Första försöken att skapa en "hitlåt" var väl lite trevande, men kanske inom en snar framtid kan vi få lyssna på riktigt bra alster i klass med Mozart, Elvis eller Led Zeppelin från ett AI? :D


Jag hörde Beethovens AI-komponerade tionde symfoni för halvtannat år sedan och även om det definitivt lät Beethoven så var likheterna betydligt större med den första och andra symfonin än med den åttonde och nionde. Ganska trist, alltså.

Dock kan det inte vara alltför svårt att AI-framställa någonting som kan konkurrera med dagens idéfattiga och torftiga populärmusik. Faktum är att jag tror att vi är lurade här och att AI i hemlighet har legat bakom nästan all populärmusik de senaste 15 åren eller så. :mrgreen:


Jo men det du lyssnar på är dagens AI-musik. Det är väl som att lyssna på Mozarts första musikstycke som 3 åring och av det dra slutsats hur han sedan utvecklades till fullfjädrad kompositör. Kom igen om 10 år när nåt AI fått tugga på detta ordentligt och jag tror det kommer att komma alster av världsklass. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav dewpo » 2023-05-21 20:47

https://www.unite.ai/best-ai-music-generators/


Jag tycker att det fortfarande låter lite som att någon med tillgång till alla världens verk klippt och klistrat lite :?

Men kanske så är ett genombrott nära? Och AI som kan generera något som låter unikt snart här?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav I-or » 2023-05-21 23:13

Conan skrev:Jo men det du lyssnar på är dagens AI-musik. Det är väl som att lyssna på Mozarts första musikstycke som 3 åring och av det dra slutsats hur han sedan utvecklades till fullfjädrad kompositör. Kom igen om 10 år när nåt AI fått tugga på detta ordentligt och jag tror det kommer att komma alster av världsklass. :)


Näppeligen, eftersom det finns noll ekonomisk vinst att hämta inom klassisk musik. Man har redan visat med forskningspengar att det är möjligt att skapa Beethoven-liknande musik och nöjer sig där.

Däremot kommer AI avgjort att användas som ett mycket effektivt verktyg inom populärmusikproduktion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav Strmbrg » 2023-05-22 07:17

Mer teknisk utveckling av metoder och mer likriktning av "produkterna".

När radion avreglerades: "Vi kommer att få ett mycket brett och spännande utbud, all slags musik och spännande informativa program..."
Vi har idag ett enormt utbud av kanaler som erbjuder tjatig reklam varvat med tjatig musik. Allt i mittfåran. Allt på ytan.

När TV avreglerades: "Vi kommer att få ett mycket brett och spännande utbud, kultur från alla världens hörn, nya inblickar..."
Vi har idag ett enormt utbud av kanaler som erbjuder tjatig reklam, meningslösa, lättsamma program i serieform som krabbfiske i styv kuling, matlagning med snygga och leende kockar och kändisar, grabbiga och skäggiga snubbar som kör långtradare i snöstorm, löjliga tävlingar med samma deltagare i alla och populära filmer som man redan sett eller inte vill se. Fast man tittar tydligen på dem ändå...

När Internet började bli åtkomligt för gemene man: "En fantastisk möjlighet för, och källa till kunskap och utbyten..."
Vi lever idag med blicken ner mot en glasbit, fastväxt i handflatan, konstant scrollande bland andras uppdateringar av sina meningslösa publiceringar av en massa sådant man redan sett från andra hur många gånger som helst. Källan till kunskap och utbyten består till den helt dominerande delen av trådar på allsköns diskussionsforum där kreti såväl som pleti spekulerar, tjafsar, vet allt eller bara innehållslöst kallskriver.
Det vimlar av intressegrupper där man kunde tänka sig att människor delade med sig av sina tankar, erfarenheter, tips och idéer.
De nyttjas emellertid nästan fullständigt till att ropa på hjälp från andra när man har stött på ett problem.

Egoism, ytlighet, likriktning i ett fullständigt oöverblickbart brus där nästan ingenting är det andra olikt.
Metoder och teknik utvecklas, men innehållet och vad alltsammans används till blir alltmer likriktat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Chat GPT-4 kan förklara hur vi gissar vad vi hör? Jobbho

Inläggav Bill50x » 2023-05-22 11:06

Strmbrg skrev:När radion avreglerades: "Vi kommer att få ett mycket brett och spännande utbud, all slags musik och spännande informativa program..."
Vi har idag ett enormt utbud av kanaler som erbjuder tjatig reklam varvat med tjatig musik. Allt i mittfåran. Allt på ytan.

Exakt!

Jag gjorde för ett antal år sedan marknadsundersökningar med provlyssningar för Lugna Favoriter och Bandit 105,5. Min kontaktperson var en jazz-älskare och vid något tillfäller frågade jag honom varför det inte fanns någon jazz-kanal. Det lakoniska svaret var "det finns inga pengar i det". Han menade att radiokanalernas uppgift var att leverera lyssnare till annonsörerna, inte att spela musik. Flera undersökningar pekade på att om en lyssnare scrollade fram en kanal så spelades denna tills det kom en låt man inte kände igen, då bytte man kanal för att sedan fastna på något man kände igen.

För övrigt ett beteende jag känner igen från fester där man spelat in bland-band för att lyssna på eller dansa till. Så fort det kom en låt man inte kände igen så var någon framme och skulle byta kassett - trots att man visste att det var ett bland-band och nästa låt kunde vara en favve... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster