Konfunderad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-19 09:55

Hej!
Efter flera års hifianvändande sålde jag av min anläggning och nöjde mig med Spotify via en Audiopro T4. Ganska snart blev saknaden av stereorymd för stor och började bygga en anläggning igen via inköp på Tradera. Ganska snabbt och till rimlig peng bestod min anläggning av ett par Mission 760i, Pioneer SD503,A227 och en Pioneer tuner, kablar och stativ hade jag innan och även en Project debut med en Ortofon 2m Red plus RIAA steg.

Nu till saken. Det lät bra, väldigt bra. Jag spelade igenom mitt bibliotek av CD och vinyl, jag lyssnade och lyssnade, samma resultat, det lät väldigt bra. Jag fattade ingenting och då hör det till saken att de senaste åren haft ett otal anläggningar där främst högtalarna ofta bytts ut.
Epos, flera olika, Dynaudio, flera olika, Sonus Faber Toy plus Sub, Mission 751. Elektronik har mestadels varit Marantz.
Jag fattar inte detta. Ett par 30 år gamla högtalare sopar mattan med allt jag ägt de senaste 10 - 15 åren.
Har även tagit hjälp av barnbarn med musikintresse och fräscha öron och samma resultat, närvaro, rymd, dynamik och snart i ljudet.
Eftersom detta gjorde mig exalterad tog jag mig för att byta ut de gamla elektrolytkondensatorerna som sitter i serie med diskanten till ett par polyester/folie varianter blev ljudet ännu lite bättre, genomlysligt och skimrande, wow!
Återigen, hur är detta möjligt?

Mvh deadparrott.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-19 09:58

Va!? Kan gamla högtalare prestera bra!?

Grattis!

Och välkommen till Faktiskt.

:)
Sitter nöjd :)

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-19 10:10

Tack!
Nu ska jag sluta uppgradera min anläggning tillsvidare och lägga pengarna på skivor och CD istället. Nja, den röda ortofonen ska nog få en blå nål när kassan tillåter:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-19 10:12

deadparrott skrev:Tack!
Nu ska jag sluta uppgradera min anläggning tillsvidare och lägga pengarna på skivor och CD istället. Nja, den röda ortofonen ska nog få en blå nål när kassan tillåter:)


Då kan du använda samma signatur som jag :)
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Konfunderad

Inläggav Kermit116 » 2023-05-19 10:48

Välkommen till faktiskt.io.

Hifikg o jag uppskattar båda mycket Stig Carlssons sista högtalare o den har snart trettio år på nacken varför vi inte är förvånade över Din upptäckt.

Dock uppvisar många moderna högtalarelement väldigt fina prestanda jämfört med det som var det bästa för trettio år sedan, lägre distorsion exempelvis avslöjas ibland vid lyssning på hög volym. Har man inte musikval eller boende som kräver eller möjliggör hög lyssningsvolym så kan ju i vart fall det vara ett negligerbart problem

Jag kan inget om den högtalare Du hittat på tradera men du har väl varit skicklig i valet eller haft tur. Lyssna och njut! Att fokusera på musiken är väl det vettiga även om detta med prylar ibland får fokus. Se till att skaffa bra inspelningar.

Cynikern i mig kan ibland få för sig att mycket "produktutveckling" av konsumentprodukter sker för att hålla nyförsäljningen uppe. Alla modifieringar som görs på bra prylar som funkar blir då inte alltid bättre. Cynikern menar att både exempelvis högtalar- och personbilsbranschen lider av detta.

Sitt nöjd o lyssna o njut så länge det varar. Förr eller senare kommer audiofilia neurosa att drabba Dig. :-)

Välkommen!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Konfunderad

Inläggav goat76 » 2023-05-19 10:52

Jag kan också med lätthet stanna där jag är just nu, mitt ljudsystem presterar fantastiskt bra som det är och jag kan inte riktigt se/höra vad som potentiellt skulle kunna förbättras.

Egentligen borde jag kanske lägga ner det här med att besöka olika HiFi-forum, det sätter mest griller i huvudet om diverse potentiella "uppgraderingar" som mest troligtvis skulle bli rena nedgraderingarna från det fantastiskt väl intrimmade ljudsystem jag redan äger.

Välkommen till Faktiskt, men kanske borde du bara vända ryggen till och sitta nöjd... :)
Senast redigerad av goat76 2023-05-19 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Konfunderad

Inläggav Calleberg » 2023-05-19 10:53

Jodå det är möjligt, det finns flera sådana där gamlingar från Storbritannien som står sig väl även idag, från t.ex KEF.

i övrigt har jag inget att bidra med.... eller jo vänta, ytterligare en skapelse från sagda land, detta:

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-19 11:07

Just det, ett par OD11 med Quad elektronik har passerat revy, men det var på 70-talet så det är preskriberat.
Jobbade med HiFi på den tiden. Har många roliga minnen från den tiden, lite mer vildavästern då i branschen
Har sett på Tradera att Pioneer SX, 424, 525,och 626 är poppis, sålde många såna, nja, inte äldre än 30 år för mig. Kommer givetvis bevaka Tradera främst efter Cyrus elektronik. Nä, nu öppnar vinylhandlaren snart....

Mvh deadparrott.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-19 11:26

deadparrott skrev:Just det, ett par OD11 med Quad elektronik har passerat revy, men det var på 70-talet så det är preskriberat.
Jobbade med HiFi på den tiden. Har många roliga minnen från den tiden, lite mer vildavästern då i branschen
Har sett på Tradera att Pioneer SX, 424, 525,och 626 är poppis, sålde många såna, nja, inte äldre än 30 år för mig. Kommer givetvis bevaka Tradera främst efter Cyrus elektronik. Nä, nu öppnar vinylhandlaren snart....

Mvh deadparrott.


Var i riket arbetade du med hifi?
OD11 står sig än idag, påstår en del på forat :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-19 11:29

goat76 skrev:Jag kan också med lätthet stanna där jag är just nu, mitt ljudsystem presterar fantastiskt bra som det är och jag kan inte riktigt se/höra vad som potentiellt skulle kunna förbättras.

Egentligen borde jag kanske lägga ner det här med att besöka olika HiFi-forum, det sätter mest griller i huvudet om diverse potentiella "uppgraderingar" som mest troligtvis skulle bli rena nedgraderingarna från det fantastiskt väl intrimmade ljudsystem jag redan äger.

Välkommen till Faktiskt, men kanske borde du bara vända ryggen till och sitta nöjd... :)


Det forat ger numera är musiktips o så en del möten IRL. Pryttelsvängen har nått vägs ände och jag avvecklar mer än ut(in?)vecklar nu. Säljer både högtalare, skivspelare och elektronik för att få det hela mer renodlat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Konfunderad

Inläggav goat76 » 2023-05-19 11:47

hifikg skrev:
goat76 skrev:Jag kan också med lätthet stanna där jag är just nu, mitt ljudsystem presterar fantastiskt bra som det är och jag kan inte riktigt se/höra vad som potentiellt skulle kunna förbättras.

Egentligen borde jag kanske lägga ner det här med att besöka olika HiFi-forum, det sätter mest griller i huvudet om diverse potentiella "uppgraderingar" som mest troligtvis skulle bli rena nedgraderingarna från det fantastiskt väl intrimmade ljudsystem jag redan äger.

Välkommen till Faktiskt, men kanske borde du bara vända ryggen till och sitta nöjd... :)


Det forat ger numera är musiktips o så en del möten IRL. Pryttelsvängen har nått vägs ände och jag avvecklar mer än ut(in?)vecklar nu. Säljer både högtalare, skivspelare och elektronik för att få det hela mer renodlat.


Jag behöver också göra en avveckling av mina gamla högtalare någon gång, men jag gillar inte riktigt det där att sälja saker. Det är inte så att jag har svårt att skiljas från de gamla prylarna, gillar bara inte själva säljandet till någon köpare som kanske strular och bänglar, därför har jag vanligtvis gett bort grejerna till nära och kära men när det kommer till fina HiFi-prylar handlar det om lite väl stora värden att bara ge bort så där. :)

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-19 16:26

Försökte skriva ett PM men misslyckades. Jobbade med ,Hifi 1973 - 1978 mestadels i Västergötland, Dalsland och Värmland. Ibland i Radio o TV med Hifi och ibland i renodlad HiFi. Hifi -intresset började 1970, jag köpte en Luxor kompakt stereo 2x17W utan högtalare och byggde
egna Perless högtalare. Köpte en Moody Blues skiva "All good boys deserves a favor" Spår 1 inleddes med en mycket låg ton typ från en tongenerator, då kunde man se bashögtalaren röra sig, jag var fast. Ganska snart köpte jag min första riktiga Hifianläggning, Pioneer PL12 skivspelare, Pioneer reciver och KEF Cadenza högtalare som var bestyckad med T27, B110 och B139(oval)
(fråga inte gubbar hur det var förr, då tar det aldrig slut, :)

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-20 09:32

God morgon.
Vaknar i vanlig tid, kl: 08:00, gör frukost och intar den som vanligt i sängen och funderar, är jag fortfarande konfunderad? Nej, mycket har ramlat på plats och följande gäller tillsvidare:
- låter det bra så är det bra.
- fastna inte i kabelträsket
- jaga inte djupare bas än vad dit rum kan prestera.
- dåligt ljud kan bero på inspelningen, skivan, mixen.
- lyssna på och utöva levande musik.
- om du saknar en apparat du borde behållit kommer den förr eller senare att dyka upp på Tradera, Blocket, ReHifi eller Hifitorget.
- radion är en utmärkt ljudkälla.

Tack för nu/deadparrott

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-20 09:43

Fattas bara "glöm inte kabellyftarna" :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11908
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Konfunderad

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-05-20 09:46

Välkommen till forumet deadparrott !
Hade själv postat Monty P-klippet om ingen annan hade gjort det innan, klassiker!
Jo det var FAN bättre förr!!
Hade Monty P passerat skitnödig och livrädda WOKE-filtet? Med "meeto" och annat "så kan vi inte göra för då blir gruppen XXX och YYY och ZZZ och ÅÅÅ och ÖÖÖ" kanske KRÄÄÄÄÄNGTA...

Nåja, jag är som de flesta äldre här på forumet, men jag tycker det är MYCKET bättre prestanda i dagens HIFI-anläggningar.
Och att titta på musikdokumentärer på Youtube, gamla klipp från konserter och intervjuer - DET är underbart. Även det fanns inte förr :!:
Samt att man kan lyssna på musik och poddar ÖVERALLT, och till BRA kvalitet!

Apple iphone + deras fina lurar med bullerdämpning är inget annat än en revolution för mig ! Så skönt att dämpa bort allt buller, skrik och skit.
Tips, Apple MacBook 16" med största processorn är ÄNNU bättre att se på Youtube med. Inte lika bra som en toppklass streamer men dock. Oväntat men kul att ett arbetsverktyg kan leverera så bra kvalitet.

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-20 10:22

Kablar? QED, mycket styva, svävar fritt.

"Förr och nu", håller med utom Apple, backar direkt när något är hype. Alltid varit motvalls.
När kompisarna köpte Märklintåg valde jag Fleischman, cykel Monark istället för Crecent, o.s.v. Har inte gått i terapi(för detta) så detta handikapp plågar mig än.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11908
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Konfunderad

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-05-20 10:33

deadparrott skrev:Kablar? QED, mycket styva, svävar fritt.

"Förr och nu", håller med utom Apple, backar direkt när något är hype. Alltid varit motvalls.
När kompisarna köpte Märklintåg valde jag Fleischman, cykel Monark istället för Crecent, o.s.v. Har inte gått i terapi(för detta) så detta handikapp plågar mig än.

Hehe.
Motvals är bra ibland, då det inbegriper en sund skepsis "tänka efter själv". Men det får inte blir bara motvals.
Apple, råder dig att utvärdera. Lovar att du blir överraskad. Jag är otroligt kräsen på ljud och musikalitet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1859
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Konfunderad

Inläggav LeifB » 2023-05-20 10:54

Det är väl detta som kallas synergieffekter?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-20 16:03

deadparrott skrev:Kablar? QED, mycket styva, svävar fritt.

"Förr och nu", håller med utom Apple, backar direkt när något är hype. Alltid varit motvalls.
När kompisarna köpte Märklintåg valde jag Fleischman, cykel Monark istället för Crecent, o.s.v. Har inte gått i terapi(för detta) så detta handikapp plågar mig än.


Har man varit med sedan Apple var en udda fågel, hårt bespottad av alla som inte begrep något, kan man leva med att det blev en total framgångssaga till slut. Tycker det är kul att ALLA använder Mac, överallt. Minns inte när jag såg en päce senast.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Konfunderad

Inläggav Nattlorden » 2023-05-20 16:35

hifikg skrev:Tycker det är kul att ALLA använder Mac, överallt. Minns inte när jag såg en päce senast.


Och jag har nog inte ett en Mac senaste tio åren... så det är definitivt nischat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26715
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Konfunderad

Inläggav hifikg » 2023-05-20 18:00

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Tycker det är kul att ALLA använder Mac, överallt. Minns inte när jag såg en päce senast.


Och jag har nog inte ett en Mac senaste tio åren... så det är definitivt nischat...


Jag ska vara snäll resten av dagen, så jag vilar min väska.
Sitter nöjd :)

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-20 20:24

Om man tar bort skivspelare, högtalare och elektronik, vad blir kvar då?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Konfunderad

Inläggav gflar » 2023-05-20 20:42

deadparrott skrev:Om man tar bort skivspelare, högtalare och elektronik, vad blir kvar då?


Förr i tiden skulle det bli ett rack :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11908
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Konfunderad

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-05-20 21:45

gflar skrev:
deadparrott skrev:Om man tar bort skivspelare, högtalare och elektronik, vad blir kvar då?


Förr i tiden skulle det bli ett rack :)

Numera är det iphone + hörlur kvar

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-21 10:39

Hm? Låter lite ensamt eller kan man synka?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Konfunderad

Inläggav dewpo » 2023-05-22 19:31

deadparrott skrev:Hm? Låter lite ensamt eller kan man synka?


Det verkar som om man kan :?

https://support.spotify.com/us/article/remote-group-session/ skrev:Remote group session

For: Premium on mobile and tablet

In a group session, everyone invited – no matter where they are – can control what plays.

Start a remote group session and invite friends
Open Spotify and play something.
Tap Connect device at the bottom of the screen.
Tap Start a remote group session.
Tap Invite friends.
Or, if you want to invite additional friends after you’ve started a group session, tap the avatar at the bottom of the screen and tap Add.
Select how you want to share, or choose Copy link and send it to your friends.
Now invited friends can listen on their own device.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Konfunderad

Inläggav deadparrott » 2023-05-22 21:13

"..kan synka" var mer som ett skämt, trodde inte det förekom. Jag får prata med ungdomarna, jag kanske har missat något, HELT. Försöker tänka mig en synksituation, verkar konstigt.
Bläddrade i senaste HiFi o Musik häromkvällen och fick se ett reportage om en man som hade gått all in på hörlurar och inte vad som helst utan riktigt dyra lurar, Stax, m.fl.
Inte nog med detta utan flera drivers några med rör och några med separata nätdelen.
För mig har hörlurar varit något halvdant substitut som kopplades in i förstärkarens hörlursingång.
Jag anar ett parallellt HiFi universum som jag inte hade en aning om, vågar jag prova? Tänk om jag fastnar!⅘
En sak som inte framkom i reportaget var vad han lyssnade på. Är det streaming som gäller?
Jag som precis gått all in på vinyl och älskar hela den hanteringen, leta, köpa, konvolutet, lyssna, borsta skivan, nålen, lägga på pucken, mmmm.

Får se nu, jag fick ett par lurar open ear vid ett mobilköp, men var är dom?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster