Hifi-tankar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast för dig?

Baskontroll
5
8%
Mellanregistret
7
11%
Diskanten
3
5%
Stampa takten
5
8%
Låg distorsionen
8
13%
Spelglädjen
14
23%
Man ska inte bli lyssningstrött
11
18%
Hög detaljnivå
8
13%
 
Antal röster : 61

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Hifi-tankar

Inläggav LeifB » 2023-05-22 07:59

Att lyssna på musik kan vara väldigt känslosamt.
Har ni funderat över vad som känns viktigast för dig?
Vad är din åsikt i frågan?
Hur vill du att musiken ska påverkar dig?
Jag vill att musiken ska engagera mig.
Jag vill ha en bred ljudbild med inslag av takt o ton.
Vad tycker just du är viktigt för just dig?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hifi-tankar

Inläggav PerStromgren » 2023-05-23 11:41

Jag är väldigt kritisk mot distorsion, av alla slag. Övriga fel kommer på lägre prio för mig. Min elektrostatiska högtalare tilltalar mig av den anledningen, trots en massa begränsningar av annat slag.
... tycker jag!

Per

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hifi-tankar

Inläggav JM » 2023-05-23 12:25

Spotify har helt ändrat mina lyssningsvanor. Ser framemot varje måndag när Spotifys förslag till personlig lyssningslista kommer. Känslan i låtarna är helt avgörande om jag sparar eller hoppar över en låt. Mitt lyssnade har breddats. Hittat så många nya bra artister.
Tidigare när jag mest lyssnade på egna CDn o LPn var ljudet viktigare än musiken.
Även jag är ett offer på tidens altare.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hifi-tankar

Inläggav petersteindl » 2023-05-23 12:58

Efter noggranna vetenskapliga studier har det utkristalliserats att musik fyller människobarnens liv genom deterministiskt beteendemönster där tystnaden fylls ut med ett slags bakgrundsbrus, så kallad musik, som sopar tystnadens ångest under mattan och nervsystemets belöningscentra får sin minimumdos utan att behöva tillföra någon stimulans till medvetandet, det så kallade såmbianska stimulanspaketet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-tankar

Inläggav distad » 2023-05-23 16:20

Jag röstade på.
Mellanregistret.
Diskant.
Spelglädje.
Man ska inte bli lyssningstrött.

Det måste finnas kropp
Tål inte diskant som lever sitt eget liv, dvs sticker ut ur ljudbilden
Ljud som jag upplever som tråkigt är för mig motsatsen till spelglädje
Och lyssningstrött blir jag av många olika högtalarmärkens olika modeller.

Och så lyssnar man på. https://youtu.be/n7htawQMThA 8) :mrgreen:
Senast redigerad av distad 2023-05-23 16:53, redigerad totalt 4 gånger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tankar

Inläggav matssvensson » 2023-05-23 16:20

Att lyssna på musik ska vara kul, jämt och bara musik. Så jag röstade på Spelglädje utan lyssningströtthet och distorsion. Balanserat ljud faller in under linjär distorsion.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hifi-tankar

Inläggav Morello » 2023-05-23 16:22

Saknar alternativen: "konstant frekvensgång" samt "med avseende på frekvens monotont stigande riktverkan"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hifi-tankar

Inläggav I-or » 2023-05-23 16:33

Dessutom är det förstås så att samtliga positiva attribut ovan kan sammanfattas i konstant frekvensgång, kontrollerad spridning och låg distorsion. Det är inte svårare än så (eller snarare just så svårt för konstruktören).

Detta har varit känt i decennier, men poletten tycks sällan ha trillat ned i audiofilsammanhang.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-tankar

Inläggav distad » 2023-05-23 20:49

Jag tror folk lyssnar på musik, utan att tänka konstant frekvensgång,kontrollerad spridning och låg distorsion osv. De lyssnar och njuter eller så njuter de inte och byter musik. Det där andra som ni pratar om tänker i huvudtaget inte folk på till 99%.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-tankar

Inläggav hifikg » 2023-05-23 21:22

FBK skrev:Jag tror folk lyssnar på musik, utan att tänka konstant frekvensgång,kontrollerad spridning och låg distorsion osv. De lyssnar och njuter eller så njuter de inte och byter musik. Det där andra som ni pratar om tänker i huvudtaget inte folk på till 99%.


Medhåll. Men det är bra att de som konstruerar tänker på det. Då vet jag att allt jag lyssnar på presenteras så bra det bara är möjligt och kan luta mig tillbaka utan att fundera mer på just den saken. Det är det viktigaste för mig. Det alternativet finns inte att rösta på, men maskinerna är ointressanta (när de fungerar), bara musiken är viktig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hifi-tankar

Inläggav I-or » 2023-05-23 21:57

FBK skrev:Jag tror folk lyssnar på musik, utan att tänka konstant frekvensgång,kontrollerad spridning och låg distorsion osv. De lyssnar och njuter eller så njuter de inte och byter musik. Det där andra som ni pratar om tänker i huvudtaget inte folk på till 99%.


Varför upprepar du andemeningen i mitt inlägg samtidigt som du på något märkligt sätt tycks kritisera denna?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-tankar

Inläggav distad » 2023-05-23 22:04

I-or skrev:
FBK skrev:Jag tror folk lyssnar på musik, utan att tänka konstant frekvensgång,kontrollerad spridning och låg distorsion osv. De lyssnar och njuter eller så njuter de inte och byter musik. Det där andra som ni pratar om tänker i huvudtaget inte folk på till 99%.


Varför upprepar du andemeningen i mitt inlägg samtidigt som du på något märkligt sätt tycks kritisera denna?

Skriver det jag tror. Sedan att du får det till något annat är din sak. Läs det hifikg skriver, så funkar de flesta, "även dem som även tänker på prylarna" Jag njuter och njuter jag så är grejerna bra, om jag inte njuter så tycker jag inte om grejerna = byter ut dem till något som får mig att njuta av musiken igen. Svårt, nej. Men 99% av befolkningen bryr sig inte om hur det låter, bara det låter och de njuter också även om det inte låter så bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hifi-tankar

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-24 09:18

En märklig reaktion på I-ors inlägg. Ni tillhör ju inte de där 99% ni pratar om. Ni befinner er på ett nördforum som behandlar ljudåtergivning och avspisar själva grunderna till vad som kan ge en bra återgivning. Klart att redskapen/maskinerna intresserar er för utan dem hade ni inte kunnat njuta av den inspelade musiken överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hifi-tankar

Inläggav Bill50x » 2023-05-24 11:39

RogerGustavsson skrev:En märklig reaktion på I-ors inlägg. Ni tillhör ju inte de där 99% ni pratar om. Ni befinner er på ett nördforum som behandlar ljudåtergivning och avspisar själva grunderna till vad som kan ge en bra återgivning. Klart att redskapen/maskinerna intresserar er för utan dem hade ni inte kunnat njuta av den inspelade musiken överhuvudtaget.

+10
En "normal" icke-nörd skulle överhuvudtaget inte bry sig om ljudkvaliteten. Bara det låter är det OK. Min sambos unga vuxna barn är totalt likgiliga för allt vad gäller ljudkvalité och stereo. Efter ett besök hos Studio Blue i söndags inser jag dessutom att de som tänker sig gå utbildningen (ljudteknik och produktion) inte ens vet skillnaden mellan mono och stereo. Inget negativt om dessa personer men det visar under viken andefattighet de växt upp. Eller så är det vi gamla nördar som fastnat i gamla hjulspår :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-tankar

Inläggav hifikg » 2023-05-24 12:54

RogerGustavsson skrev:En märklig reaktion på I-ors inlägg. Ni tillhör ju inte de där 99% ni pratar om. Ni befinner er på ett nördforum som behandlar ljudåtergivning och avspisar själva grunderna till vad som kan ge en bra återgivning. Klart att redskapen/maskinerna intresserar er för utan dem hade ni inte kunnat njuta av den inspelade musiken överhuvudtaget.


Jo, men sen, när anläggningen är klar, så tänker i varje fall inte jag på saker som THD och kontrollerad spridning o allt vad det stod. Alla sådana parametrar är på topp, alltså behöver jag inte grunna mer på det. Nu hade jag sån tur att jag "gick i mål" för flera decennier sedan o inte ens kan Hifi-normen utantill längre, den kunde jag i början av min jakt på det perfekta ljudet. Då kände jag också till saker som svaj och rumble :)
Mitt största "bekymmer" när det gäller hifi handlar om musikens kvalitet, eller rättare sagt, att produkt som erbjuds oss konsumenter, många gånger, inte på långa vägar når upp till en anständig nivå. Mot det hjälper inga nyinvesteringar i den egna riggen. Ett plötsligt brum kan dock fördärva min tillvaro till dess det är avhjälpt. Det har hänt emellanåt även efter 1990.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hifi-tankar

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-24 13:10

Visst är det ett bekymmer att dagens alster från musikbranschen inte sällan är dåliga, inte bara tekniskt utan även musikaliskt i vissa genrer. När det gäller återgivning är det några områden som gör större skillnad än vilken elektronik man har i kedjan. Rum och högtalare går att göra förbättringar hos. Vilka högtalare man petar in där är kanske inte så viktigt men de har trots allt blivit bättre med åren och inte ens en Herr Carlsson hade suttit nöjd med det han åstadkom 1996...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hifi-tankar

Inläggav LeifB » 2023-05-24 16:18

RogerGustavsson skrev:Visst är det ett bekymmer att dagens alster från musikbranschen inte sällan är dåliga, inte bara tekniskt utan även musikaliskt i vissa genrer. När det gäller återgivning är det några områden som gör större skillnad än vilken elektronik man har i kedjan. Rum och högtalare går att göra förbättringar hos. Vilka högtalare man petar in där är kanske inte så viktigt men de har trots allt blivit bättre med åren och inte ens en Herr Carlsson hade suttit nöjd med det han åstadkom 1996...


Ja det är så att allt går framåt. Även om Herr Carlsson var tidigt ut med att utnytta rummet med sina alster.
Optimera mera!

deadparrott
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2023-05-19

Re: Hifi-tankar

Inläggav deadparrott » 2023-05-24 17:46

Hej! Efter att frivillig varit borta från HiFi lyssnande i c.a. ett år och nöjt med med en liten Audio pro T4 och Spotify är jag tillbaks till HiFi lyssnande igen via en anläggning jag köpt på Tradera för c.a. 2000:-. Nypriset på motsvarande anläggning idag torde ligga på 12 - 15000:-.
En Project spelare med separat RIAA hade jag kvar från innan.

Som jag skrivit om i en annan tråd är jag förbluffad över hur bra det låter med grejor som är 25 - 30 år gamla.

Hur lyssnar jag och varför? Aktivt lyssnande, jag sitter i sweetspot lyssnar, främst vinyl och CD som jag är bekant med, som jag vet låter bra, den ena skivan efter den andra, jag vill höra alla ljud, instrument och röster, var dom finns i stereoperspektivet. Väntar på passager med speciella solon med t.ex. David Gilmour och Steve Hackett eller Robert Fripp.
Jag lyssnar med hjärnan.

Det passiva lyssnandet kan vara en spellista med låtar som berör mig, jag slumrar i soffan efter middagen och i mitt halvvakna tillstånd påminner låten mig om något i mitt undermedvetna, en känsla, en händelse eller ett sammanhang.
Jag vet inte om jag drömt eller om det har hänt.
Ett exempel, "In the park" med Uria Heep, första gången jag hörde den mindes jag att jag var c.a. tre år och min mamma drog mig i en barnvagn i en park i Linköping. Barn skrattade, en fontän sprudlade, solen sken, det var magiskt, känner det nu när jag skriver. Jag har flera sådana exempel.
I det passiva lyssnandet lyssnar jag med hjärtat, hjärnan är i standby.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hifi-tankar

Inläggav LeifB » 2023-05-24 18:53

deadparrott skrev:Hej! Efter att frivillig varit borta från HiFi lyssnande i c.a. ett år och nöjt med med en liten Audio pro T4 och Spotify är jag tillbaks till HiFi lyssnande igen via en anläggning jag köpt på Tradera för c.a. 2000:-. Nypriset på motsvarande anläggning idag torde ligga på 12 - 15000:-.
En Project spelare med separat RIAA hade jag kvar från innan.

Som jag skrivit om i en annan tråd är jag förbluffad över hur bra det låter med grejor som är 25 - 30 år gamla.

Hur lyssnar jag och varför? Aktivt lyssnande, jag sitter i sweetspot lyssnar, främst vinyl och CD som jag är bekant med, som jag vet låter bra, den ena skivan efter den andra, jag vill höra alla ljud, instrument och röster, var dom finns i stereoperspektivet. Väntar på passager med speciella solon med t.ex. David Gilmour och Steve Hackett eller Robert Fripp.
Jag lyssnar med hjärnan.

Det passiva lyssnandet kan vara en spellista med låtar som berör mig, jag slumrar i soffan efter middagen och i mitt halvvakna tillstånd påminner låten mig om något i mitt undermedvetna, en känsla, en händelse eller ett sammanhang.
Jag vet inte om jag drömt eller om det har hänt.
Ett exempel, "In the park" med Uria Heep, första gången jag hörde den mindes jag att jag var c.a. tre år och min mamma drog mig i en barnvagn i en park i Linköping. Barn skrattade, en fontän sprudlade, solen sken, det var magiskt, känner det nu när jag skriver. Jag har flera sådana exempel.
I det passiva lyssnandet lyssnar jag med hjärtat, hjärnan är i standby.


+1
Härligt när man får en bild framför sig. :wink:
Optimera mera!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hifi-tankar

Inläggav goat76 » 2023-05-24 20:40

RogerGustavsson skrev:Visst är det ett bekymmer att dagens alster från musikbranschen inte sällan är dåliga, inte bara tekniskt utan även musikaliskt i vissa genrer. När det gäller återgivning är det några områden som gör större skillnad än vilken elektronik man har i kedjan. Rum och högtalare går att göra förbättringar hos. Vilka högtalare man petar in där är kanske inte så viktigt men de har trots allt blivit bättre med åren och inte ens en Herr Carlsson hade suttit nöjd med det han åstadkom 1996...


Frågan är dock om det inte görs fler bra musikproduktioner idag än någonsin tidigare, det är bara det att det har blivit rejält mycket svårare att sålla fram guldklimparna då det släpps så ofantligt mycket mer musik för varje år som går. Det finns drivor av dåliga ljudproduktioner att parera, men samtidigt har nog säkert guldklimparna blivit fler men de drunknar lätt i det enorma utbudet.

Detta ställer dock ett mycket större krav på oss lyssnare att engagera oss själva mer och gräva djupare än bara i det yttersta skiktet, den musik som de kändaste bolagen och artisterna vill mata oss med består sedan lång tid tillbaka av merparten sönderkomprimerad musik. Populäritet handlar idag om så många fler parametrar än endast det musikaliska, och produktionskvalitet för den allra populäraste musiken har sedan länge halkat långt bak i "viktighets-listan".


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster