Jag kopplar inte!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Jag kopplar inte!

Inläggav Gigas » 2023-05-23 13:27

Hej, jag behöver hjälp med att koppla ett par monitor-högtalare tillsammans med en Sony TA-N 44ES som förstärker basar i Open Baffle. Går det att ordna med någon slags växel som tar både RCA och XLR/6,3mm eller vad behövs. Sony förstärkaren är redan begränsad från 180Hz och neråt så den begränsningen finns. Tacksam för svar!


Yamaha HS8 monitor-högtalare med input 1: XLR och input 2: 6,3mm teleplugg.

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Jag kopplar inte!

Inläggav MusicMan » 2023-05-24 10:46

Jag tror att vi behöver lite mer information här.

Var kommer ljudet ifrån? Har du någon förförstärkare du kopplar ljudkällorna till?

Vill du ha ett aktivt delningsfilter så att monitorerna slipper de lägsta frekvenserna och basarna via Sony-slutsteget bara jobbar med de lägsta frekvenserna?

Enklast är väl att köra ljudet till exempelvis en mini-dsp som delningsfilter och från den tar du basen till Sony till basarna och resten av ljudet till monitorerna via RCA-Tele-kablar. (Om du nu inte vill ha allt balanserat med xlr.)
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Jag kopplar inte!

Inläggav Gigas » 2023-05-24 12:16

Ja tanken är att ansluta monitorhögtalarna som är aktiva till ett filter som tar bort basen under ca.180Hz. Basen kommer från Sonyförstärkaren som redan har begränsning från 180Hz och uppåt. De aktiva högtalarna har XLR och 6,3mm teleplugg samt rca från Sony förstärkaren. Ljudkällan blir förmodligen en smartphone men en idé är att köra med blåtand mellan ljudkällan och växeln för RCA och XLR. Alltså, vi har två olika prylar så här långt. Basen med sina två 15" basar i en Open Baffle konstruktion som drivs av Sony TA-N 55ES som bara spelar bas med en ALP volympot på baksidan. Högtalarna Yamaha är aktiva och har 1 x XLR och 1 x 6,3mm anslutning på varje högtalare. Syftet är att kunna använda en smartphone som via Blåtand kan fungera med hjälp av en växel för bas och mellanregister/diskant med de olika utgående kopplingarna. Lite krångligt att förklara men jag hoppas att alla förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Jag kopplar inte!

Inläggav MusicMan » 2023-05-26 11:05

Jag tror att jag förstår.
Du behöver något som gör följande;
* Tar emot ljud via Bluetooth
* Agerar volymkontroll och aktivt delningsfilter
* Har pre-out separat för bas samt mellan/diskant

Enklast kanske är försteget/streamern Yamaha WXC-50. Då får du Bluetooth-mottagare men den har Musiccast så att du styr från telefonen men slipper att ljudet degraderas via Bluetooth. Den har pre-out som du kopplar med RCA-Tele-kablar till dina högtalare. Sedan kopplar du en RCA Y-kabel från sub out till ditt Sony-slutsteg för basen.
Dock tror jag inte att Yamaha WXC-50 har variabel brytfrekvens för sub out utan den är nog på 80Hz. Över det brukar man oftast inte ha så om du måste ha just 180Hz så behöver du nog en mer komplicerad lösning med separat delningsfilter.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Jag kopplar inte!

Inläggav Gigas » 2023-05-26 18:31

Tack för tipsen och jag kollar på prylen du talar om!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster