Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav Remo » 2023-05-24 10:23

Jag har använt Tidal HiFi (tidigare Wimp) sedan deras s.k streaming i CD-kvalitet lanserades. Med tiden kom även MQA, vilket nu verkar gå i graven (samt att det finns delade åsikter om dess förträfflighet eller ej).

Nu till saken. Igår installerade jag Qobuz på min anläggning och noterade en annorlunda ljudkaraktär än med Tidal.

Dvs där Tidal har kunnat låta aningen ljust/vasst i vissa inspelningar låter Qobuz snällare och mer ”analogt”. Även basen fick en lite annan (djupare?) karaktär. Så det blir att ändra inställningarna på SVS-subben om jag behåller Qobuz.

Dock verkar Qobuz behöva några fler sekunder att ladda musiken om man hoppar mellan låtar.

Tidal var inställd i ”Master” via jämförelsen och Qobuz i ”HD”, samt musiken streamades via en BlueSound N100 till en Hegel HD11.

Vad är era tankar och/eller åsikter om olika ljudkaraktärer mellan olika streamingtjänster? :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav Belker » 2023-05-24 10:37

Om master är samma från de olika tjänsterna är bitarna samma till dig. Om det låter olika trots samma master beror det på placebo eller olika inställningar i streamern.

Användarvisningsbild
Remo
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2022-05-29

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav Remo » 2023-05-24 10:55

Jag noterade att Qobuz borde varit inställd i HD+, för att matcha Tidals Master. Dock kanske mina streamingenheter inte stödjer högsta upplösningen fullt ut.

I övrigt har jag inga ljud-/eq-inställningar någon app eller i förstärkaren. Dvs ljudet ska vara "source direct".

Placebo skulle kunna vara en förklaring, men min hörsel reagerar med obehag på vissa ljusa ljud, och igår med samma låtar samt hög volym skedde det med Tidal men ej med Qobuz. :)
Ganska nöjd ♫
Primare | Hegel | KEF | SVS | BlueSound

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav Bill50x » 2023-05-24 11:13

En liten fråga i sammanhanget. OM en strömningstjänst får för sig att justera/påverka frekvensgången, skulle det påverka resultatet om man mäter bitströmmen (ettor och nollor)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav petersteindl » 2023-05-24 11:59

Bill50x skrev:En liten fråga i sammanhanget. OM en strömningstjänst får för sig att justera/påverka frekvensgången, skulle det påverka resultatet om man mäter bitströmmen (ettor och nollor)?

/ B


Ändras någon information/kod i den digitala domänen, så är det just ettor och nollor i bitströmmen som är ändrade.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav goat76 » 2023-05-24 12:57

Jag upplevde en ljudmässig skillnad mellan Tidal och Qobuz när jag hade båda tjänsterna en viss tid i övergången till Qobuz. Samma master tyckte jag lät olika mellan tjänsterna, främst i basområdet och i överlag föredrog jag ljudet med Qobuz.

Jag tror inte min streamer behandlar streamarna från tjänsterna olika, men helt säker på det är jag inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-24 13:20

Jag har både Tidal Hifi och Qobuz (vad den nu heter). Tidal Master kan ge MQA om DAC:en har en sådan licens men det tillför ändå inget... Dessutom betala extra för det...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav matssvensson » 2023-05-24 15:12

När jag nyligen gjorde en icke vetenskaplig jämförelse mellan Spotify och Qobuz föredrog jag Qobuz. Men skulle inte beskriva den upplevda skillnaden som så stor att den skulle föranleda någon justering i resten av systemet. Användarupplevelsen och tillgängligt musikbibliotek överstiger vida eventuell ljudmässig skillnad för mig. Jag upplevde samtidigt ingen skillnad mellan Qobuz strömmat och (sannolikt) samma fil köpt från Qobuz nerladdad till mitt eget filbibliotek. Vilket får mig att ifrågasätta 8O mitt horderbeteende att äga musikfilerna. Jag hoppas min ursäkt stämmer att musikskaparna får bättre betalt vid köp jämfört med strömmat.

Jag har inget ljudminne från bytet mellan Tidal och Qobuz när Tidal började strula med MQA, men har inte ångrat övergången till Qobuz.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-24 16:55

Det finns skillnader i utbuden hos olika streamingtjänster, därför har jag flera. Det här med att äga fonogrammen gör en oberoende av om något helt plötsligt inte finns tillgängligt hos streamingtjänsterna, det är inte ovanligt! Ett otyg är att det i regel endast tillhandahålls senaste mastringen av många album, inte de mindre förstörda versionerna som funnits.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2023-05-24 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav goat76 » 2023-05-24 17:01

RogerGustavsson skrev:Det finns skillnader i utbuden hos olika streamingtjänster, därför har jag flera. Det här med att äga fonogrammen gör en oberoende av om något helt plötsligt inte finns tillgängligt hos streamingtjänsterna, det är inte ovanligt!


Blir det inte billigare för dig i längden om du bara väljer att ha den streamingtjänst du anser har bästa utbudet, och bara köper de enstaka albumen som råkar saknas?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-24 17:02

Det förutsätter att de albumen överhuvudtaget finns att köpa. Har köp en del begagnat och en del finns inte ens digitalt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav I-or » 2023-05-24 17:40

Belker skrev:Om master är samma från de olika tjänsterna är bitarna samma till dig. Om det låter olika trots samma master beror det på placebo eller olika inställningar i streamern.


Detta är allt man behöver känna till i frågan. Riktiga nördar (bl.a. vår egen Belker) har många gånger visat att källorna är ljudkvalitetsidentiska förutsatt att mastern är densamma. Ofta handlar det om bitidentiska strömmar, där undantagen är snålkodning (Spotify) och möjligen (beroende på hur man ska klassificera denna knasiga kodning, ny master eller ej) även MQA (Tidal). Detta är rent tekniskt självklart, eftersom det vore rejält krångligt att få till det på något annat sätt, då man i annat fall skulle vara tvungen att tillgripa digital filtrering av något slag på sändar- eller mottagarsidan för att skapa ett eget "sound".

Spotify finns förstås av kommersiella skäl fortfarande bara att få med snålkodning om 320 kb/s, så här är det möjligt (om än långt ifrån självklart - Ogg Vorbis i 320 kb/s låter inte alls illa och är för nästan alla lyssnare helt transparent) att detektera skillnad.

Vad gäller de masters som är grunden till ljudfilerna hos de olika strömningstjänsterna har ingen heller kunnat påvisa någon systematisk skillnad i ljudkvalitet.

Rent generellt är det synd att audiofiler så ofta halkar in på vad som praktiskt sett är icke-frågor som denna, när de helt ignorerar så många verkligt avgörande frågor gällande ljudåtergivning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav RJohan » 2023-05-25 08:11

Jag tycker att Spottify låter så j***a svenskt på nåt sätt. :D :) :wink:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav Belker » 2023-05-25 08:14

RJohan skrev:Jag tycker att Spottify låter så j***a svenskt på nåt sätt. :D :) :wink:

Ja, gammal hårdrockare från Färingsö, för att vara specifik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Skillnad i ljudkaraktär mellan olika streamingtjänster?

Inläggav Harryup » 2023-05-25 14:37

Man kan tänka sig att streamers behandling av olika tjänster blir bättre med tiden. Inte sällan så har det tidigare skett framsteg då man lagt till någon nyare leverantör, typ att Qobuz saknats väldigt ofta och sen kommer en app som funkar lite si så där för att efter några uppdateringar ihop med firmware uppgraderingar så rinner frågan mera ut i sanden. Däremot så kan man ju med t.ex. Roon hantera flera versioner av samma skiva jämfört med integration av Qobuz och man kan ju även använda Roons dsp även till anläggningar som saknar det i övrigt för att få till ljudmässiga fördelar för Qobuz då t.ex. Spotify inte stödjs av Roon.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster