Men med ovanstående fakta att väldigt mycket musik har blivit mer eller mindre förstörd i jakten på ljudnivå-maximering, så kan vi nog även anta att mer musik släpps idag och att denna mängd-ökning antagligen har en ganska jämn stigning över tiden.
Om vi då bortser från de allra mest dynamikreducerade albumen, har det verkligen givits ut färre album med hög dynamik från året 1990 och framåt än tiden dessförinnan?
Jag har gjort en sammanställning av den genomsnittliga dynamiken av de 5000 högst rankade albumen på https://dr.loudness-war.info/
Det är naturligtvis ingen speciellt djupgående undersökning så flera felkällor kan ha påverkat resultatet så som exempelvis nysläpp av gamla album som därmed finns både som original-utgåva före 1990 och remasters av samma album gjorda både före och efter 1990. Samtidigt finns det medräknat många vinyl-rippar vars mätresultat vi lärt oss många gånger missvisar en högre dynamik än vad som verkligen är fallet, och dessa är troligtvis överrepresenterade för albumsläpp före året 1990.
Så med en massa möjliga felkällor så tror jag ändå att det hela jämnar ut sig hyfsat väl ändå, men ta min lilla undersökning med en nypa salt. Det är som sagt ingen djupdykande analys, utan bara en rak sammanräkning och uppdelning av album släppta före och efter året 1990.
Det tog lite tid att räkna ihop allt från de första 200 sidorna på DR Loudness, 25 album per sida och sorterade på albumens genomsnittliga DR-värde. Tur att jag kunde sitta och lyssna på bakgrundsmusik medans jag räknade.

Själv hade jag önskat få se en mer djupgående analys där endast nyutgivna album hade räknats, men här är iallafall resultatet av mitt enkla räknande utan hänsyn till något annat än året utgåvorna, nya som gamla släpptes:
Antalet album släppta från tiden före och fram till året 1989: 2171
Antalet album släppta från 1990 och fram tills idag: 2829
Så vad ska man säga, kanske kan man konstatera att det från året 1990 och framåt har släppts ungefär lika många högdynamiska album som förr, men att man idag tvingas sålla fram dem från gyttjan av all sönderkomprimerad musik.Den populäraste typen av musik som vanligtvis återfinns på topplistorna är med all sannolikhet överrepresenterad när det kommer till dynamikreducering, men å andra sidan är det egentligen kanske inte något som borde vara helt avgörande för HiFi-/musik-intresserade personer som är beredda att gräva djupare i de musikgenrer man brinner för, dessa personer borde fortfarande hitta högdynamiska album oavsett om det handlar om äldre eller nyare musik.

P.S. Jag hade räknat fel någonstans på de 200 sidorna så det totala antalet först landade på 5005 album istället för 5000, därför filade jag ner siffrorna jämnt i de båda kolumnerna så att de sammanräknat landade på 5000.