Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Man får anpassa sitt val av musik. Jag kände att jag ville höra Eva Dahlgren när hon kom med ett nytt album efter en tids uppehåll. Istället får jag välja någon obskyr portugisisk sångerska som joddlar jojk.
hifikg skrev:Man får anpassa sitt val av musik. Jag kände att jag ville höra Eva Dahlgren när hon kom med ett nytt album efter en tids uppehåll. Istället får jag välja någon obskyr portugisisk sångerska som joddlar jojk.
Zappa skrev:Om vi ska få ett någorlunda rättvisande svar på din fråga bör vi känna till hur fördelningen ser ut över åren i databasen, album från 1990-talet och framåt ser ut att utgöra en väldigt stor andel av databasen. Vi kan också göra ett urval efter att ha sorterat på exempelvis albumtitel. Jag gjorde det samt hämtade var 10:de sida och slutade vid sida 100, Dubbletter togs bort och jag valde bara utgivningar på CD eller nedladdningar. Bland albumen innan 1990 var DR i snitt 12,2 dB och de som var utgivna 1990 eller senare hade ett genomsnittligt DR på 9,3 dB. För övrigt provade jag att sortera efter DR i stigande ordning, här dominerar album för 2000-talet i väldigt hög grad fram till åtminstone sida 1500. Men sagt, databasen ser ut att domineras av album från 1990 och framåt.
I-or skrev:Numer kan vem som helst enkelt lägga upp inspelningar hos strömningstjänsterna - runt 40 000 låtar laddas upp dagligen på Spotify (t.o.m. sonen tillsammans med några vänner lekte producenter och skivbolag som tonåringar). Detta ska jämföras med totalt ca 4000 albumsläpp och 5700 singelsläpp, d.v.s. i runda slängar 50 000 låtar, i USA under helåret 1970.
Mängden tillgänglig musik har alltså ökat med ett par tiopotenser och det blir därför svårt att argumentera för att läget inte skulle vara så illa idag. Nålarna i den gigantiska digitala höstacken är alldeles för svåra att hitta.
(Tyvärr är DR enligt Dynamic Range DB (som utnyttjar Dynamic Range Meter foobar med integrated loudness enligt EBU R 128) ganska knasigt definierat efter en godtycklig skala, så det går inte riktigt att veta vilken toppfaktor eller s.k. loudness som det handlar om även om man naturligtvis kan rangordna inspelningarna.
Nästan alla inspelningar som är äldre än 1990 har en toppfaktor om minst 15 dB och de flesta betydligt mer. Jag skulle påstå att en toppfaktor om över 17 dB borgar för en rimligt god ljudkvalitet i dynamiskt avseende även om slamrig rock kan klara sig med 15 dB utan att vara helt förstörd. T.ex. har originalversionen av AC/DC:s album Back in Black en genomsnittlig toppfaktor om respektabla 17 dB, låtarna på Roxettes Look Sharp 17-20 dB och även ABBA:s i det stora hela ljudkvalitetssvaga 70-talsinspelningar ligger runt 17-20 dB.
För att hitta inspelningar med en toppfaktor om minst 17 dB idag får man leta länge, mycket, mycket länge...)
I-or skrev:Säg t.ex. att man uppskattar 1 procent av den musik som skapas idag. Då är den kombinerade sannolikheten för att en slumpmässigt vald inspelning ska vara godkänd både musikaliskt och dynamikmässigt 0,01 x 0,01 = 0,0001.
Strmbrg skrev:En av anledningarna - men inte särskilt tungt vägande - till att jag nästan uteslutande spisar "klassiskt" är att bedövande mycket annan musik låter illa i såväl dynamiskt som klarhetsmässigt perspektiv.
En del "klassiskt" är också tämligen distraherande att lyssna på, men det finns såpass mycket som låter tillräckligt bra för att inte distrahera tillägnandet av musiken, att det inte blir ett alltför begränsat utbud.
goat76 skrev:Att du tycker att nästan all annan musik låter dynamikreducerat har nog mer att göra med att du inte har grävt speciellt djupt i dessa musiktyper som inte initialt tilltalar dig så mycket, kan jag tänka mig.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Att du tycker att nästan all annan musik låter dynamikreducerat har nog mer att göra med att du inte har grävt speciellt djupt i dessa musiktyper som inte initialt tilltalar dig så mycket, kan jag tänka mig.
Det kan jag också tänka mig. Å andra sidan är jag nöjd med det utbud som finns inom "klassiskt".
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:Att du tycker att nästan all annan musik låter dynamikreducerat har nog mer att göra med att du inte har grävt speciellt djupt i dessa musiktyper som inte initialt tilltalar dig så mycket, kan jag tänka mig.
Det kan jag också tänka mig. Å andra sidan är jag nöjd med det utbud som finns inom "klassiskt".
Japp, det är ingen ide att ödsla tid på musik som inte tilltalar en.
PekkaJohansson skrev:Många av de skivexempel som på Faktiskt och andra hifi- och musikfora framhålls som välljudande kvalificerar inte som högklassiga produktioner. Det verkar av bilder och beskrivningar att döma som att många som uttalar sig i ljudkvalitetsfrågor lyssnar i allt annat än goda lyssningsmiljöer. Därtill verkar ofta förmågan att höra dynamiska och klangliga fel samt distorsion vara liten. Här finns ett orsakssamband: har man inte tillgång till lyssning i god miljö är det svårt att bidra med relevanta synpunkter på inspelningars och skivors ljudkvalitet.
Med detta sagt välkomnar jag som alltid seriösa förslag på i sanning välljudande nya musikproduktioner.
PekkaJohansson skrev:Metoden såväl som resultatet av goat76 "undersökning" är synnerligen tveksam – vilket han själv påpekar. Frågan är varför tankarna ens presenteras med tanke på att trådskaparen själv redogör för de enorma bristerna.
goat76 skrev:Zappa skrev:Om vi ska få ett någorlunda rättvisande svar på din fråga bör vi känna till hur fördelningen ser ut över åren i databasen, album från 1990-talet och framåt ser ut att utgöra en väldigt stor andel av databasen. Vi kan också göra ett urval efter att ha sorterat på exempelvis albumtitel. Jag gjorde det samt hämtade var 10:de sida och slutade vid sida 100, Dubbletter togs bort och jag valde bara utgivningar på CD eller nedladdningar. Bland albumen innan 1990 var DR i snitt 12,2 dB och de som var utgivna 1990 eller senare hade ett genomsnittligt DR på 9,3 dB. För övrigt provade jag att sortera efter DR i stigande ordning, här dominerar album för 2000-talet i väldigt hög grad fram till åtminstone sida 1500. Men sagt, databasen ser ut att domineras av album från 1990 och framåt.
En allmän syn inom audiofila kretsar är ju annars att merparten av all musik som släppts från 90-talet och framåt i regel är sönderkomprimerad. Detta kanske inte riktigt stämmer om man börjar räkna antalet album.
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Många av de skivexempel som på Faktiskt och andra hifi- och musikfora framhålls som välljudande kvalificerar inte som högklassiga produktioner. Det verkar av bilder och beskrivningar att döma som att många som uttalar sig i ljudkvalitetsfrågor lyssnar i allt annat än goda lyssningsmiljöer. Därtill verkar ofta förmågan att höra dynamiska och klangliga fel samt distorsion vara liten. Här finns ett orsakssamband: har man inte tillgång till lyssning i god miljö är det svårt att bidra med relevanta synpunkter på inspelningars och skivors ljudkvalitet.
Med detta sagt välkomnar jag som alltid seriösa förslag på i sanning välljudande nya musikproduktioner.
Du kan väl börja?
Ge ett förslag på en högklassig ljudproduktion, helst någon rivig rockinspelning som du anser vara oprocessad med god dynamik och som låter representativt för hur bandet i fråga verkligen låter live för det nakna örat i en välljudande lokal eller studio.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:Om vi ska få ett någorlunda rättvisande svar på din fråga bör vi känna till hur fördelningen ser ut över åren i databasen, album från 1990-talet och framåt ser ut att utgöra en väldigt stor andel av databasen. Vi kan också göra ett urval efter att ha sorterat på exempelvis albumtitel. Jag gjorde det samt hämtade var 10:de sida och slutade vid sida 100, Dubbletter togs bort och jag valde bara utgivningar på CD eller nedladdningar. Bland albumen innan 1990 var DR i snitt 12,2 dB och de som var utgivna 1990 eller senare hade ett genomsnittligt DR på 9,3 dB. För övrigt provade jag att sortera efter DR i stigande ordning, här dominerar album för 2000-talet i väldigt hög grad fram till åtminstone sida 1500. Men sagt, databasen ser ut att domineras av album från 1990 och framåt.
En allmän syn inom audiofila kretsar är ju annars att merparten av all musik som släppts från 90-talet och framåt i regel är sönderkomprimerad. Detta kanske inte riktigt stämmer om man börjar räkna antalet album.
Det stämmer utan tvekan att merparten är hårt komprimerad, vilket också var det jag ville belysa. Om databasen har en stor mängd album från 1990 och framåt är det inte konstigt att du ändå hittar flera senare album som har hög dB även om de egentligen är mycket sällsynta. Om du tar 100 slumpmässiga valda album från 1990 och framåt, hur många av dem förväntar du dig ha ett högt DR? Jag valde 140 album från 1990 och framåt efter ha sorterat på albumtitel, och ingen av dem hade ett DR högre än 14. Det är väl intressantare att få ett hum om hur stor andel av albumen som är acceptabla än att räkna antalet som är det?
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
En allmän syn inom audiofila kretsar är ju annars att merparten av all musik som släppts från 90-talet och framåt i regel är sönderkomprimerad. Detta kanske inte riktigt stämmer om man börjar räkna antalet album.
Det stämmer utan tvekan att merparten är hårt komprimerad, vilket också var det jag ville belysa. Om databasen har en stor mängd album från 1990 och framåt är det inte konstigt att du ändå hittar flera senare album som har hög dB även om de egentligen är mycket sällsynta. Om du tar 100 slumpmässiga valda album från 1990 och framåt, hur många av dem förväntar du dig ha ett högt DR? Jag valde 140 album från 1990 och framåt efter ha sorterat på albumtitel, och ingen av dem hade ett DR högre än 14. Det är väl intressantare att få ett hum om hur stor andel av albumen som är acceptabla än att räkna antalet som är det?
Hur har du gått till väga när du kommit fram till att det saknas en stor del album för tiden innan årtalet 1990? Du får gärna presentera hur du har kommit fram till det.
goat76 skrev:En allmän syn inom audiofila kretsar är ju annars att merparten av all musik som släppts från 90-talet och framåt i regel är sönderkomprimerad. Detta kanske inte riktigt stämmer om man börjar räkna antalet album.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:
Det stämmer utan tvekan att merparten är hårt komprimerad, vilket också var det jag ville belysa. Om databasen har en stor mängd album från 1990 och framåt är det inte konstigt att du ändå hittar flera senare album som har hög dB även om de egentligen är mycket sällsynta. Om du tar 100 slumpmässiga valda album från 1990 och framåt, hur många av dem förväntar du dig ha ett högt DR? Jag valde 140 album från 1990 och framåt efter ha sorterat på albumtitel, och ingen av dem hade ett DR högre än 14. Det är väl intressantare att få ett hum om hur stor andel av albumen som är acceptabla än att räkna antalet som är det?
Hur har du gått till väga när du kommit fram till att det saknas en stor del album för tiden innan årtalet 1990? Du får gärna presentera hur du har kommit fram till det.
Jag har skrivit att album från 1990 och framåt ser ut att utgöra en väldigt stor andel av databasen och det påverkar så klart utfallet. Redan från början har det framgått att du vill räkna antalet album som är högdynamiska. Varför vill du göra det istället för att reflektera över den relativa frekvensen av högdynamiska album? Och ditt antagande i texten nedan kan du släppa eftersom första meningen är sann och den falsifieras knappast av den låga andelen högdynamiska album du har hittat.goat76 skrev:En allmän syn inom audiofila kretsar är ju annars att merparten av all musik som släppts från 90-talet och framåt i regel är sönderkomprimerad. Detta kanske inte riktigt stämmer om man börjar räkna antalet album.
I-or skrev:Så om den argentinska nypunkiga dragspelsrocken har behållit sin dynamik genom åren så har vi omfattande högdynamik också idag även om i det närmaste all annan populärmusik har stympats?
Det handlar definitivt inte endast om den mest kommersiella musiken, den dynamiska stympningen är generell och anledningen till att du finner en del ostympade exempel av idag är den lavinartade ökningen av antalet fonogram.
När man för generella diskussioner om någonting, som väljarsympatier, livslängd eller populärmusik, så brukar man av lätt insedda skäl titta på medelvärden för hela den statistiska populationen. Att resonera som du gör utgör ett svårt fall av s.k. körsbärsplockning.
AndersH skrev:Intressant om någon kan ge exempel på album behäfftade med loudness war utgivna före 1992.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster