Dämpfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

electronen

Dämpfötter

Inläggav electronen » 2005-08-21 22:24

Hejsan.

Är det någon som har testat att lägga hockeypuckar som dämpfötter? Kommer det att funka tro? Jag har nämligen hört det någonstans men kommer inte ihåg varifrån. Jag är själv lite skeptisk eftersom det är mestadels gummi och pucken i sig är ju rättså hård.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-21 22:39

Kommer det att funka tro?

Funka som vaddå?

Jag kanske låter lite negativ men: Är det inte bättre att ta reda på vad man egentligen vill åstadkomma och välja en bra lösing utifrån det i stället för att prova alla möjliga olika material/prylar i hopp om att hitta något som blir bra? :)

Vad är det hockeypuckarna gör? Några förslag: Friktion så att högtalarna inte glider pga vibrationerna (men de kanske vibrerar pga fjädern i gummit). Skapa en mycket styv (hög frekvens, sannolikast i audibandet) men något dämpad fjäder mot underlaget (gummit). Ungefär liknande resultat borde kunna fås om man ställer högtalarna direkt på en mjuk plastmatta tex.

Är man i stället ute efter att koppla bort högtalarna från underlaget i alla ledder (så att golv/högtalare inte exciterar vibrationer i varandra) genom en lös fjäder (låg resonans) med lagom hög dämpning så kanske ändamålsenliga dämkuddar kan vara något. :?

Men jag vet inte, det kanske kan vara roligare att prova en massa roliga saker och se vad man tycker händer med ljudet. :P

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-08-21 23:15

Att prova sig fram tex mellan lägren hård (tex puck) vs mjuk är aldrig fel. På kuppen lär man sig kanske lite :wink:

Detta fall med hockeypuck är ju ett dessutom ett billigt sätt att testa.

/Mattias

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-21 23:56

Åtta hockeypuckar är väl knappast gratis? Jag skulle, inte minst mot bakgrund av vad Martin skriver i sitt föredömliga inlägg, absolut avstå från att testa puckalternativet. I stället skulle jag använda min tid, mina pengar och min arbetsinsats till att skaffa och installera ett 8-pack dämpfötter - och glädjas över att det blev rätt från början.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-08-22 00:52

Själv använder jag just nu dämpfilt under mina högtalare. Det är en grön dämpfilt som ser ut som en korsning mellan gullfiber och vadmal. Jag köpte den på mekonomen för att dämpa min bullrande dator. Filten fungerade mycket bra till detta, ljudet dämpades mycket bättre än med dom värdelösa skumgummiprodukterna jag provat innan.

Man klipper bara ut en bit lika stor som högtalarens basarea och ställer högtalaren på den. Det verkar som mina högtalare har en lagom tyngd för när jag putter till den vaggar den till lite lagom och stabiliserar sig snabbt. Om man tycker sig behöva kan man addera ett lager matta till och om man tycker det blev för svajigt kan man klippa ut ett hål i mitten för att öka trycket på den kvarvarande filten.

Det finns många material att prova, jag har hört om dom som använder bitar av liggunderlag, tvättsvampar, hoprullad disktrasa! Det bör nog finnas en viss inre dämpning i det man provar, hockeypuckar har nog inte det inte heller kluvna studsbollar som jag sett som tips. En del material funkar bra i början men plattas till med tiden så dämpverkan upphör.

En sak jag tänkt på men inte sett någon prata om är var man bäst skall placera dämpkuddarna om man har stativhögtalare, mellan stativet och högtalaren eller stativet och golvet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 07:48

Har man högtalare på stativ ska man placera dämpkuddarna mellan högtalare och stativ. Mot golvet kan man t.o.m. använda spikes om man tycker det är praktiskt. Kruxet med de flesta dämpfötter är väl att materialet är för hårt, att avkopplingsfrekvensen blir alldeles för hög. Sonic Designs fötter som anpassas efter högtalarens vikt är ju helt rätt och där hamnar avkopplingsfrekvensen lågt. Dessutom är materialet långtidsstabilt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-22 08:48

Hockepuckar kan vara ett gott alternativ om man inte vill ha
de egenskaper såsom riktiga dämpkuddar ger. En hockeypuck
har ju mycket friktion via sin yta så saker inte ramlar av..
Tillexempel funderade jag på att använda puckar till mina
baslådor, och sedan använda Sonic Designs kuddar längst
underst. Just eftersom hockeypuckar har hög friktion och
får lådorna att ligga still, inte alls samma egenskaper som
en så kallad "dämpkudde" ger !

Dock, hockeypuckar är väl inte så billiga, precis som Pekka skriver !

Ibland vill man kanske inte ha en dämpkudde!
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-22 09:04

Använder hockeypuckar under subwooferna och sedan SD-fötter under övre basarna/mid. Skulle inte utesluta hockeypuckar. Testa!
Fast det är väl bra om man använder smetfria puckar. Dom finns till lågt pris runt vilken hockeyrink som helst. Dessutom så kan man ju med fördel använda 3 st istället för 4 så står allt stadigare.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-22 10:10

Men inte glider högtalare omkring på mjukfötter - tvärtom följer det av deras funktion att högtalaren står still. Har ni andra erfarenheter?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-22 10:56

pekka, det är nog ingen bra idé att stapla 4st lådor
med "mjuka" fötter, då läre det bli som en trög mask
istället, ganska ostabilt kanske ! Detta med en vikt om
ett halvt ton :? För många rörliga leder !
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-22 11:08

Men dämpmaterial placerar du bara underst, mot golvet! Mellan maskens leder duger det fint med någon slags filt eller liknande. De olika lådorna behöver inte vara frikopplade från varandra, eftersom de ju rör sig unisont. Själv satte jag SD-fötter på det undre paret och möbeltassar under metallfötterna (basreflexporten mynnar neråt, därav metallfötterna) på det övre paret Y-moduler.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-22 11:25

Japp, man kan mycket väl låsa alla lådor med löstagbara sidostycken !!

:D
NN

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2005-08-22 11:44

Använder vibrationsisolatorer (gummi) från motorsågar under mina högtalare, tycker det funkar helt ok!
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 12:53

Olika typer av gummiringar som finns för upphängning av diverse grejer i bilar kan kanske vara ett mittimellanalternativ till dämpfötter resp hockeypuckar ?
(Biltema ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-22 13:07

Ska ju motsvara rätt vikt etc !
Finns säkert massor med duktiga produkter innom industrin,
men då ska man hitta dem också, samt veta vilka värden
det skall vara på dessa för att få rätt effekt !
NN

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 13:14

Det är just en sådan industriprodukt fötterna från Sonic Design är... Det är ingen hypad high end pryl med tveksam funktion eller prisvärdhet.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-22 13:17

RogerGustavsson skrev: Det är ingen hypad high end pryl med tveksam funktion eller prisvärdhet.

Det har jag aldrig trott heller, klart det är en seriös produkt !
Det var ju inte så jag menade, när jag skrev mitt inlägg ! Jag
bara påpekade att det finns fler ställen att fåtag på produkter
med liknande funktion :D
NN

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-08-23 03:30

Är hockeypuckar dyra ?
15-20:- st. Måste ansees som gratis mot vad andra underlägg kostar, som är avsedda för HIFI.

Vad kostar en 4pack SD ?

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-23 15:56

8 puckar gånger 50kr = 400kr

SD kuddar från hifikit: från 235kr till 250kr

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-23 16:07

50 kr för en puck? Behöver ju kanske inte vara en godkänd matchpuck. Vanliga smetfria brukar kosta 10-15 kr.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-23 16:10

Zalve skrev:Är hockeypuckar dyra ?
15-20:- st. Måste ansees som gratis mot vad andra underlägg kostar, som är avsedda för HIFI.

Vad kostar en 4pack SD ?

Ett 8-pack SD-fossingar till mina bashögtalare köpte jag för 250 pix. Det hjälper liksom inte om hockeypuckar skulle vara några kronor billigare - just därför att de inte är särskilt optimala att lägga under högtalare. Vadan denna fascination för gummitrissor? Har vi möjligen ett gäng hockeylirare på listan? :-)

Med glada hälsningar

Pekka, som för länge sedan lade skridskorna på hyllan
Kan inte leva utan pop

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-23 16:20

Var ska SDfötterna sitta på piP om de ska passa stativet som herr Öhman har till salu.
Har ju envisats med att bygga egna stativ och piP åxå för den delen.
Nån som har koll på kordinaterna så högtalarna passar i? stativen om jag nån gång skulle sälja dom. (högtalarna alså :) )
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-23 16:34

50kr eller 15kr spelar väl inte så stor roll!

Det roliga vore väl att fundera ut vilken egenskap materialet ska vara för att fungera.

Det verkar oerhört dumt att köpa något som man inte vet vad det ska ha för funktion. Då kan det ju lika väl bli en jacka som en bil eller gurka eller precis vad som helst.

Sök på spikfot kontra SD-kudde, jag tror att det finns en sådan mastodonttråd och tag därefter ställning till vilka egenskaper du tror dig vilja ha.

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-23 16:43

Hur som havet är hockeypucar på tok för styva för alla rimligt tunga högtalare. Har man emellertid högtalare som väger något ton eller två kan det kanske fungera. :lol: Lika dumt som spikes alltså. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-08-23 17:00

Om spikes skulle fungera som det påstås;
"Energin försvinner i spetsens riktning..."
så hade världens energiproblem lösts!

Något som är prisbilligt är Metrisk membrangenomföring IP65
ssa grå ihåliga gummikoner som har hållit i tio år under F1:an!
http://www.elfa.se/se/index1.html

electronen

Inläggav electronen » 2005-08-23 17:32

Tack för alla svaren! Jag har fått några stycken hockeypuckar av en kompis som e hockeyspelare, så de var gratis :) Nu blir det att utvärdera det hela. Jag tänkte nämligen sätta dem under elektronik och inte högtalare, iof ska båda (enligt mig) stå lika stabilt och vara så vibrationslösa som möjligt, så ändamålet spelar ingen roll. Jag tänke även ha något annat material som är mjukare under (eller kanske över) pucken för att få mer dämpning och inte enbart stabilitet. Gummit i pucken är ju åandrasidan vibbrationsavstötande i sig, dock inte tillräckligt. Dessutom tänkte jag sätta tre stycken under varje komponent, då detta är stabilare änn fyra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-23 17:47

Som tidigare sagt, man kan alltid experimentera, speciellt om det inte kostar mer än några hockey-puckar. Om inte annat kan det se maffigt ut :-)

Det låter iofs logiskt att man först ska fundera ut vad det är man vill åstadkomma. Är det en avkoppling från underlaget så måste man fundera över vikten på det som ska avkopplas, fjädringsmjukhet på "puckarna" (eller vad man nu vill använda) osv. Vill man koppla en apparat till golvet är det väl enklast att bara bulta fast den...

Å andra sidan så har till och med en så epokgörande sak som penicillin tillkommit av en slump, och om det var så lätt att bara räkna ut saker så hade allt redan varit uppfunnit. Så testa på med hockeypuckar, tuggummi och sega råttor... Rätt vad det är har du hittat ett fantastiskt material som du i efterhand kan räkna ut varför det fungerar - och sälja dyrt :-D

/ B

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-24 11:38

Fingertoppskänslan min säger att SD-foten är ett polyuretancellgummi med slutna celler. När jag mätt hårdheten på jobbet, på liknande polyuretancellgummi, har det legat i regionen 20-30 Shore A. (Som jämförelse, vanligt rågummi/paragummi/gummibandsgummi brukar ligga på ca 40 Shore A, "vanliga svarta" gummipackningar och o-ringar ca 70-90 Shore A). Den som vill kolla lite mer tekniska data för SD-fotsliknande material finner en del på http://www.cbab.se/index2.htm => vibrationsteknik => allmänt (ingen koppling till mig personligen) Hockeypuckar tror jag innebär mer ögongodis än örongodis, dom är alldeles för hårda som alternativ till SD-foten.

Edit: Ps vill man leka med olika fjädring/hårdhet kan man ju köpa en cykelslang modell knatte och pumpa upp den olika hårt. Cykelslangar förekommer i en del "finrack" för apparater.
Senast redigerad av Adhoc 2005-08-24 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-24 11:48

Skall man ha dämpfötter på baslådor också tycker ni? Eller är det bara attmontera dem dikt golv och vägg?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dadygee

Re: Dämpfötter

Inläggav dadygee » 2005-08-29 13:01

electronen skrev:Hejsan.

Är det någon som har testat att lägga hockeypuckar som dämpfötter? Kommer det att funka tro? Jag har nämligen hört det någonstans men kommer inte ihåg varifrån. Jag är själv lite skeptisk eftersom det är mestadels gummi och pucken i sig är ju rättså hård.

köp 4 st juniorpuckar (något mindre) sedan kapar du dem på mitten så du du får 8 halvor som du ställer under högtalaren
Den rundade sidan tycker jag skall vara mot golvet och den "kapade" mot högtalaren.. Då får du en stabil och vibrationsdämpande fot samt att du får väldigt liten yta mot golvet, liksom ett bildäck . Får du problem att hålla dem på plats medan du placerar dem föreslår jag lite dubbelhäftande tape.
Själv har jag gummikuddar och betongplatta.

Adhoc skrev: ... polyuretancellgummi med slutna celler. När jag mätt hårdheten på jobbet, på liknande polyuretancellgummi, har det legat i regionen 20-30 Shore A. (Som jämförelse, vanligt rågummi/paragummi/gummibandsgummi brukar ligga på ca 40 Shore A, "vanliga svarta" gummipackningar och o-ringar ca 70-90 Shore A)...
editerade quote- Polyuretan= samma gummi som man använder i skateboard/inline-hjul vilka ligger på ~90 och uppåt shore A.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi