Motståndarsidan, kanske man kan säga..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Motståndarsidan, kanske man kan säga..?

Inläggav Ogjort » 2023-06-09 19:28

Så här går det till när de verkliga proffsen lär ut musikproduktion till hur många "följare" som helst.

Finns det möjligen något bakvänt i det här?

Tankar och reflektioner?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Rille

Re: Motståndarsidan, kanske man kan säga..?

Inläggav Rille » 2023-06-09 21:29

Ja så kan man göra. Jag gör inte så. Jag hade börjat med ett upptaget ljud som jag var nöjd med i från början och ställt in nivån som enda mixinsatts, sen är jag klar med det ljudet. Men jag vet ju också att alla ljud/instrument får plats i en mix vilket inte alla ljudtekniker förstår. Underligt att han verkar vara nöjd med ett ljud som låter som man sitter i en garderob och knackar med en knoge på dörren. Men filmsnutten beskriver rätt väl hur illa det står till inom professionell ljudproduktion.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-06-10 16:47

Detta var bland de uslaste bastrummor (om man nu ens kan kalla det för bastrumma) som jag har hört och inte blev det bättre efter det extra rattandet. Läget är sedan länge katastrofalt illa och fortsätter att bli värre. Effekter staplas på varandra tills det som kommer ut är någon sorts pulserande brus. :roll:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-10 16:57

Jag tittade på videon. Orkar inte ens kommentera. :lol: Skulle jag kommentera så blir det så pejorativt att vokabulären inte ens räcker till.

Tycker synd om dagens ungdom.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-06-10 18:20

Bastrumma? Låter från början som en "midtom" som samplats med en Fairlight 1a från 1979 (8kHz samplingsfrekvens, 12 bitar var det väl. Eller 8, minns inte riktigt). Det var fina grejjor då, men det är typ 45 år sedan.
När snubben är klar med sina små filter låter det mycket riktigt som någon påpekade som getat brus. Kul ljud i sig kanske, men har inget med bastumma att göra.

Så jävla svårt är det inte att micka upp en baskagge och få bättre resultat än detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi