goat76 skrev:petersteindl skrev:Goat verkar ha betydligt lägre krav än vad du har, d v s du har betydligt högre krav på användarvänlighet.
Själv har jag aldrig använt någon streaming/streamer.
Mvh
Peter
Ja, det märks att du aldrig använt någon streaming/streamer i.o.m ditt påstående att det är JAG som har betydligt lägre krav än Ogjort.
Jag har inte haft några problem att spela upp musik "gapless" sedan någon gång i början av 2000-talet, jag ställer helt enkelt mycket högre krav på min ljudåtergivning och väljer därmed inte mediokra lösningar som Chromecast, eller uppspelning av musik med någon webläsare vars främsta användningsområde aldrig varit musikåtergivning.
1. Chromecast använder protokollet HTML5 vilket aldrig har haft och troligtvis aldrig kommer få någon funktion att spela upp ljudfiler gapless.
2. Alla webläsare använder HTML protokoll så det verkar därmed vara precis samma problem där, dessa protokoll har aldrig varit framtagna eller ämnade för musikåtergivning. Det är ett protokoll framtaget för web browsing och funktionen gapless musikåtergivning ligger på plats 12581 på prioritetslistan över vad som behöver införas.
Det verkar vara många som försökt göra diverse kriggående lösningar just för att komma runt problematiken med att dessa HTML protokoll inte har funktionen att "buffra"/förladda ett nästkommande ljudspår, och med rätt timing påbörja uppspelningen av detta nästkommande ljudspår utan någon hörbar "buffer-paus".
https://lists.w3.org/Archives/Public/ww ... /0007.htmlSå vad exakt är det ni anser att Qobuz ska göra åt dessa tekniska begränsningar som återfinns i HTML-protokollet, kanske bör vi kräva att Qobuz köper upp Apple Safari, Google Chrome och Chromecast samt Mozilla Firefox, så att Qobuz själva kan ta kontroll över utveckligen och vilka protokoll dessa använder.
...Eller så kan man välja ett av alla de övriga alternativen Qobuz erbjuder för sin streaming vilka inte har några som helst problem att spela upp ljudfiler utan mellanrum, där "Qobuz inte knasar till det".
.
Måhända missförstår du min kritik?
Det handlar om hur man beskriver och marknadsför sin produkt.
Vill du börja abonnera på t.ex. Qobuz så säger de inte att du behöver köpa till en massa andra grejor för att få full funktion.
OM de gjorde det, skulle jag inte klaga. Då vore jag informerad om begränsningarna INNAN jag ev. väljer att teckna ett abonnemang.
Google leder ligan i bristande bakåtkompatibilitet - men väldigt många är inte långt därefter.
Google: "Casta till vilken enhet du vill" - vilket då är en lögn. Vilseledande marknadsföring.Spotify är faktiskt bättre än Tidal och Qobuz ur DEN aspekten. Möjligen för att de satsar mer på global tillgänglighet.
Samma kan du se från t.ex. Public Service-företagen, som alltid också har ett informations- och beredskaps uppdrag visavi allmänheten.
Eller sådana applikationer som Bank-ID etc, som fortfarande fungerar på mobiltelefoner från forntiden.
Du missar kanske de senaste flashiga triptofyrverkliga widgeterna, men grundfunktionen upprätthålls.
Förslag på lösning är rätt enkel. Se till att desktop-appen är bakåtkompatibel.
Det är inget större problem - men innebär förstås en kostnad, som man vill undvika.
Att strunta i bakåtkompatibilitet har blivit en marknadsåtgärd som "tvingar" folk att köpa nya prylar. Trots att de existerande inte är trasiga.
Smart, heter det förmodligen på marknadsspråk. Så det är medvetet - inte slarv eller okunskap eller ointresse.
Att konsumenter inte skriker högt i högre grad beror sannolikt på att det gått status i att äga t.ex. den SENASTE telefonen, precis som "rätt mössa".
Så de inhandlas inte sällan redan innan de lanseras. Vilket gör att väldigt många aldrig upplever problemen.
På samma vis som bristande sökfunktioner på streamingtjänsterna berör ytterst få användare. Medan man själv får eksem av detta.
När det gäller buffring av ljuddata - så avsåg den lista som min bekant skickade till mig just HTML5.
Möjligen kan en långsam eller överbelastad CPU ställa till det. Men då är det förmodligen bara att stänga samtidiga andra program.
Naturligtvis går det också att lösa genom att lägga in filer med dedicerad albumuppspelning på streamingtjänsterna.
Där hela albumet är ETT spår. Det är ju hejdlöst okomplicerat. Och helt oberoende av webbläsarplutter.
Sådant går ju även att automatisera så ingen behöver lyfta ett finger.
Det går utmärkt att vara reko visavi konsumenten/kunden, om man vill.
Men det vill man inte.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---