Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Ifall du har missat att se den här videon så kan jag rekommendera dig att se den. Ian Shepherd förklarar varför vinylrippar kan vara väldigt missvisande och visa ett till synes mindre förstört ljudspår, detta trots att samma redan förstörda master i många fall använts vid skapandet av både CD-utgåvan och vinylutgåvan.[ YouTube ]
matssvensson skrev:Ja, jag har sett den. Och mina exempel skulle ju kunna visa samma sak, fast jag inte ens vet om de är gjorda från samma master. Tyvärr ger han ju ingen förklaring till att vinylen magiskt ser ut att addera dynamik till inspelningen.
matssvensson skrev:Videon förklara inte heller mitt sista exempel 'Nowhere Near'. Där adderar INTE vinylrippen någon dynamik och har i princip samma Crest som CD:n. Borde den inte ha gjort det även här om Ian:s resonemang ska stämma? Det som är konsekvent i mina exempel är att CD:n ser ut att ha mixats 3 dB starkare för alla låtar, och för 'Nowhere Near' resulterade det inte i uppenbar toppklippning. Eller är jag ute och cyklar?
petersteindl skrev:Som jag ser det är den absolut korrekta jämförelsen den att jämföra den bästa utgåvan på vinyl kontra slumpmässigt utvald streamingutgåva eller slumpvist vald nymastrad CD.
Då jämförs ett media från 1950 (LP som media) kontra ett media med dagens värsta teknologi.
Vinner vinyl denna battle, så är det enligt min uppfattning ett bevis på människans svagsinthet eller okunskap. Då är något definitivt fel och bör åtgärdas.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Som jag ser det är den absolut korrekta jämförelsen den att jämföra den bästa utgåvan på vinyl kontra slumpmässigt utvald streamingutgåva eller slumpvist vald nymastrad CD.
Då jämförs ett media från 1950 (LP som media) kontra ett media med dagens värsta teknologi.
Vinner vinyl denna battle, så är det enligt min uppfattning ett bevis på människans svagsinthet eller okunskap. Då är något definitivt fel och bör åtgärdas.
Japp, men först bör du nog säkerställa att jämförelsen inte ger ett missvisande resultat p.g.a yttre faktorer som har skett någonstans i kedjan vid framställandet av det ena testobjektet, vilket visat sig ofta vara fallet när det kommer till vinylrippar.
goat76 skrev:Jag förstår inte varför du ens ifrågasätter det Ian Shepherd konstarerar, det är ju han själv som limiterat/komprimerat den ljudfil som användes för både vinylproduktionen och den digitala utgåvan, där den sistnämnda överensstämmer helt och hållet med den dynamikreducering som grundmastern hade.
I-or skrev:Vi har varit inne på detta förut:
2. Mastern är identisk, men det kan ändå bli skillnader i toppfaktor eller s.k. DR p.g.a. graveringstekniken (frekvensgångs- och fasavvikelser som framförallt leder till påverkan på toppvärdet i signalen). Dessa skillnader yttrar sig dock ej i en subjektiv ökning av dynamiken.
goat76 skrev:Uppenbarligen så adderas inget ökat dynamikomfång när ljudfilen inte har några tydligt avklippta toppar, vilket i sig även det tydliggör hur lite vi kan lita på den toppfaktor vi ser på vinylrippar.
goat76 skrev:Uppenbarligen så adderas inget ökat dynamikomfång när ljudfilen inte har några tydligt avklippta toppar, vilket i sig även det tydliggör hur lite vi kan lita på den toppfaktor vi ser på vinylrippar.
Bill50x skrev:Ibland känner jag mig extra dum när jag inte förstår. För mig är det självklart att det inte visas någon högre dynamik om topparna inte är klippta. Men att en CD som är hårt beskuren i topparna jmf med en vinyl där man inte behandlat signalet likadant, det är väl inte konstigt. Eller har jag missat något i debatten?
goat76 skrev:...
Uppenbarligen så adderas inget ökat dynamikomfång när ljudfilen inte har några tydligt avklippta toppar, vilket i sig även det tydliggör hur lite vi kan lita på den toppfaktor vi ser på vinylrippar.
...
matssvensson skrev:goat76 skrev:Jag förstår inte varför du ens ifrågasätter det Ian Shepherd konstarerar, det är ju han själv som limiterat/komprimerat den ljudfil som användes för både vinylproduktionen och den digitala utgåvan, där den sistnämnda överensstämmer helt och hållet med den dynamikreducering som grundmastern hade.
Jag ifrågasätter inte det Ian beskriver. Men det jag inte kan påminna mig höra honom säga i inslaget är huruvida CD rippen är bitidentisk med hans grundmaster. Annars skulle väl en klåfingrig tekniker kunna ha pillat på reglagen när hen producerade CD-mastern, eller har jag missat något?
Bill50x skrev:goat76 skrev:Uppenbarligen så adderas inget ökat dynamikomfång när ljudfilen inte har några tydligt avklippta toppar, vilket i sig även det tydliggör hur lite vi kan lita på den toppfaktor vi ser på vinylrippar.
Ibland känner jag mig extra dum när jag inte förstår. För mig är det självklart att det inte visas någon högre dynamik om topparna inte är klippta. Men att en CD som är hårt beskuren i topparna jmf med en vinyl där man inte behandlat signalet likadant, det är väl inte konstigt. Eller har jag missat något i debatten?
Jag har full förståelse för att tex transienta skivknaster mätmässigt kan skapa högre dynamik i MasVis så där ligger inte min dumhet.
/ B
goat76 skrev:Det är ingen person som gör några ljudpåverkande förändringar av mastern för en digital release efter att den anlänt från den person som fått jobbet att göra mastern, annars hade det ju varit totalt meningslöst att ens ge en dyr mastringingenjör som Ian Shepherd jobbet att göra mastern från första början.
Utöver det så kan även förutsätta att den fil han i videon kallar för "CD" i själva verket är just den master han själv arbetat med, han har ju knappast behövt gå iväg och köpa och rippa CD:n för denna jämförelse när han redan har master-filen i sin ägo.
Så vi kan förutsätta att han har mycket god kännedom om den master han själv arbetat med och hur dynamik och dylikt landade när mastern var färdigställd, och att har full koll på att vinylrippen uppvisar ett klart högre dynamiskt omfång än vad mastern hade som denna vinylutgåva var baserad på.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Det är ingen person som gör några ljudpåverkande förändringar av mastern för en digital release efter att den anlänt från den person som fått jobbet att göra mastern, annars hade det ju varit totalt meningslöst att ens ge en dyr mastringingenjör som Ian Shepherd jobbet att göra mastern från första början.
Utöver det så kan även förutsätta att den fil han i videon kallar för "CD" i själva verket är just den master han själv arbetat med, han har ju knappast behövt gå iväg och köpa och rippa CD:n för denna jämförelse när han redan har master-filen i sin ägo.
Så vi kan förutsätta att han har mycket god kännedom om den master han själv arbetat med och hur dynamik och dylikt landade när mastern var färdigställd, och att har full koll på att vinylrippen uppvisar ett klart högre dynamiskt omfång än vad mastern hade som denna vinylutgåva var baserad på.
Jag hade ju uppskattat om Ian uttryckt detta i klartext i sin video - att CD-versionen är identisk med mastern han skickade in till vinylgraveringen. CD är facit och det vinyl-rippen visar är något den hittat på själv. På så vis hade vi sluppit förutsätta och gissa i våra inlägg.
Stämmer detta och tillsammans med det I-or skriver högre upp så blir jag fascinerad av att en master som ser fullständigt mosad ut i CD format när man tittar eller mäter på den, kan se i det närmaste anständig ut när man kör samma fil genom en manick vi kallar vinylavspelning. Magiskt. Vilket också gör det så mycket svårare att avgöra om något är bra eller dåligt bara genom att titta på ett mätresultat. Vi måste alltså också känna till exakta förutsättningar för mätningen för att kunna tolka resultatet korrekt.
Nu återstår för mig att också lyssna ordentligt på de olika versionerna.
/m
matssvensson skrev:goat76 skrev:Det är ingen person som gör några ljudpåverkande förändringar av mastern för en digital release efter att den anlänt från den person som fått jobbet att göra mastern, annars hade det ju varit totalt meningslöst att ens ge en dyr mastringingenjör som Ian Shepherd jobbet att göra mastern från första början.
Utöver det så kan även förutsätta att den fil han i videon kallar för "CD" i själva verket är just den master han själv arbetat med, han har ju knappast behövt gå iväg och köpa och rippa CD:n för denna jämförelse när han redan har master-filen i sin ägo.
Så vi kan förutsätta att han har mycket god kännedom om den master han själv arbetat med och hur dynamik och dylikt landade när mastern var färdigställd, och att har full koll på att vinylrippen uppvisar ett klart högre dynamiskt omfång än vad mastern hade som denna vinylutgåva var baserad på.
Jag hade ju uppskattat om Ian uttryckt detta i klartext i sin video - att CD-versionen är identisk med mastern han skickade in till vinylgraveringen. CD är facit och det vinyl-rippen visar är något den hittat på själv. På så vis hade vi sluppit förutsätta och gissa i våra inlägg.
Stämmer detta och tillsammans med det I-or skriver högre upp så blir jag fascinerad av att en master som ser fullständigt mosad ut i CD format när man tittar eller mäter på den, kan se i det närmaste anständig ut när man kör samma fil genom en manick vi kallar vinylavspelning. Magiskt. Vilket också gör det så mycket svårare att avgöra om något är bra eller dåligt bara genom att titta på ett mätresultat. Vi måste alltså också känna till exakta förutsättningar för mätningen för att kunna tolka resultatet korrekt.
Nu återstår för mig att också lyssna ordentligt på de olika versionerna.
/m
goat76 skrev:matssvensson skrev:goat76 skrev:Det är ingen person som gör några ljudpåverkande förändringar av mastern för en digital release efter att den anlänt från den person som fått jobbet att göra mastern, annars hade det ju varit totalt meningslöst att ens ge en dyr mastringingenjör som Ian Shepherd jobbet att göra mastern från första början.
Utöver det så kan även förutsätta att den fil han i videon kallar för "CD" i själva verket är just den master han själv arbetat med, han har ju knappast behövt gå iväg och köpa och rippa CD:n för denna jämförelse när han redan har master-filen i sin ägo.
Så vi kan förutsätta att han har mycket god kännedom om den master han själv arbetat med och hur dynamik och dylikt landade när mastern var färdigställd, och att har full koll på att vinylrippen uppvisar ett klart högre dynamiskt omfång än vad mastern hade som denna vinylutgåva var baserad på.
Jag hade ju uppskattat om Ian uttryckt detta i klartext i sin video - att CD-versionen är identisk med mastern han skickade in till vinylgraveringen. CD är facit och det vinyl-rippen visar är något den hittat på själv. På så vis hade vi sluppit förutsätta och gissa i våra inlägg.
Stämmer detta och tillsammans med det I-or skriver högre upp så blir jag fascinerad av att en master som ser fullständigt mosad ut i CD format när man tittar eller mäter på den, kan se i det närmaste anständig ut när man kör samma fil genom en manick vi kallar vinylavspelning. Magiskt. Vilket också gör det så mycket svårare att avgöra om något är bra eller dåligt bara genom att titta på ett mätresultat. Vi måste alltså också känna till exakta förutsättningar för mätningen för att kunna tolka resultatet korrekt.
Nu återstår för mig att också lyssna ordentligt på de olika versionerna.
/m
Du kan ju själv ställa frågan till Ian Shepherd, men gör det i hans Q and A han brukar köra live på hans Youtube-kanal, för om du ställer frågan under den video jag la upp här ovan så lär han nog inte se den eftersom videon är några år gammal.
Men som sagt, han har full koll på var den där mastern landade vad gäller dynamiken, och det mest troliga är att den fil han kallar för CD är just master-filen. Något annat vore otroligt konstigt och han hade naturligtvis hört om den de testade ljudfilen hade 4 dB lägre dynamik än den master han själv har gjort.
Antingen sker förändringen i framställandet av vinylen vilket I-or verkar övertygad om, eller så sker det något någonstans i uppspelningskedjan när vinylrippen görs. Det vore högst intressant att se hur dynamikomfånget hade sett ut ifall även CD-versionen gick igenom en liknande "rippnings-procedur" som sker för att framställa vinylrippen, möjligtvis hade ripparna sett ungefär likadana ut då.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:matssvensson skrev:Jag hade ju uppskattat om Ian uttryckt detta i klartext i sin video - att CD-versionen är identisk med mastern han skickade in till vinylgraveringen. CD är facit och det vinyl-rippen visar är något den hittat på själv. På så vis hade vi sluppit förutsätta och gissa i våra inlägg.
Stämmer detta och tillsammans med det I-or skriver högre upp så blir jag fascinerad av att en master som ser fullständigt mosad ut i CD format när man tittar eller mäter på den, kan se i det närmaste anständig ut när man kör samma fil genom en manick vi kallar vinylavspelning. Magiskt. Vilket också gör det så mycket svårare att avgöra om något är bra eller dåligt bara genom att titta på ett mätresultat. Vi måste alltså också känna till exakta förutsättningar för mätningen för att kunna tolka resultatet korrekt.
Nu återstår för mig att också lyssna ordentligt på de olika versionerna.
/m
Du kan ju själv ställa frågan till Ian Shepherd, men gör det i hans Q and A han brukar köra live på hans Youtube-kanal, för om du ställer frågan under den video jag la upp här ovan så lär han nog inte se den eftersom videon är några år gammal.
Men som sagt, han har full koll på var den där mastern landade vad gäller dynamiken, och det mest troliga är att den fil han kallar för CD är just master-filen. Något annat vore otroligt konstigt och han hade naturligtvis hört om den de testade ljudfilen hade 4 dB lägre dynamik än den master han själv har gjort.
Antingen sker förändringen i framställandet av vinylen vilket I-or verkar övertygad om, eller så sker det något någonstans i uppspelningskedjan när vinylrippen görs. Det vore högst intressant att se hur dynamikomfånget hade sett ut ifall även CD-versionen gick igenom en liknande "rippnings-procedur" som sker för att framställa vinylrippen, möjligtvis hade ripparna sett ungefär likadana ut då.
Nej, så dålig är inte en normal D/A-A/D-kedja som du vill spekulera i.
goat76 skrev:Rent visuellt ser ju CD:n ut att vara mer dynamisk än vinylen.
goat76 skrev:Rent visuellt ser ju CD:n ut att vara mer dynamisk än vinylen.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Rent visuellt ser ju CD:n ut att vara mer dynamisk än vinylen.
Mjae. Vinylen är inte toppklippt på samma sätt och bör rimligen låta mer naturligt. I alla fall i dynamiskt hänseende.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 9 gäster