Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Skönt att flera har tagits sitt förnuft till fånga.
Om man synar sina egna inköp på allvar så inser man att man har lurat sig själv. Ingen anledning att skylla på andra.
Man tar själv sina egna beslut och får stå upp för sina handlingar. Alla har säkert gjort några blunders under sin livtid. Även om man inte vill erkänna dom för andra.
LeifB skrev:Har länge trott att pengar är nyckeln till det perfekta ljudet. Ser en del som tror att ju dyrare apparater är så kommer man närmare det perfekta ljudet.
Nu är jag inte så säker längre. Blir man gladare om man typ köper en komplett anläggning för 1 miljon?
Har hört en del dyra. Mer än en miljon faktiskt.
Är absolut inte övertygad. Du kan få en för 100000kr som är 98% av en för miljonen.
Nu när vi har fått Kinesiska för under 10000kr som kan ge de stora drakarna en match så blir man förvånad.
Vad betalar vi flera hundra tusentals kronor för?
Jag tycker vi borde känna oss lurade!!!
Vad tycker ni ??
Henrik36 skrev:LeifB skrev:Har länge trott att pengar är nyckeln till det perfekta ljudet. Ser en del som tror att ju dyrare apparater är så kommer man närmare det perfekta ljudet.
Nu är jag inte så säker längre. Blir man gladare om man typ köper en komplett anläggning för 1 miljon?
Är absolut inte övertygad. Du kan få en för 100000kr som är 98% av en för miljonen.
Nu när vi har fått Kinesiska för under 10000kr som kan ge de stora drakarna en match så blir man förvånad.
Vad tycker ni ??
Jag är mer tvärtom, jag har haft dyrare anläggning förr men idag triggas jag mer av att få så bra ljud för låg kostnad
LeifB skrev:Ja det kan vara så. När jag inte reta mig på någon frekvens som stör så pass att harmonin uteblir.
...
Strmbrg skrev:LeifB skrev:Ja det kan vara så. När jag inte reta mig på någon frekvens som stör så pass att harmonin uteblir.
...
Det där är intressant. Framförallt tycker jag att det är intressant utifrån att jag aldrig lyssnar på det sättet. Tror jag.
Tror, eftersom jag inte kan vara säker på hur du menar. (Det är för övrigt inte så bra att vara säker, då funderar man ju inte. Fast det kanske man inte vill?)
Nå, om det är riktigt påtagligt så kan nog ett smalt frekvensspann som sticker ut i nivå vara distraherande och samtidigt så kan det då vara hyfsat uppenbart att distraktionen är orsakad av just det. Men ofta distraheras jag av annat som kanske inte kan identifieras som en påtaglig teknikalitet. Kanske, alltså.
Typ, brist på "luftighet" i illusionen av konsertsalen. "Trångt, hoptryckt sceneri". "Grötigthet" i en stor orkester.
Sannolikt lyssnar man kanske på olika sätt beroende på vilken slags musik man föredrar. För mycket länge sedan, då jag lyssnade på "pop", funk, soul, rock så lyssnade jag betydligt mer uppmärksamt på basåtergivning (eller snarare på basljud), attack, otrevliga "s-ljud" et cetera.
LeifB skrev:Har länge trott att pengar är nyckeln till det perfekta ljudet. Ser en del som tror att ju dyrare apparater är så kommer man närmare det perfekta ljudet.
Vad tycker ni ??
LeifB skrev:Jag försökte med SMSL.
Rätt ok för småpengar.
Drygt 3000kr för förstärkare och dac.
Dom imponerade.
Strmbrg skrev:LeifB skrev:Jag försökte med SMSL.
Rätt ok för småpengar.
Drygt 3000kr för förstärkare och dac.
Dom imponerade.
Vad menar du med "försökte med"?
data_foggen skrev:Såg ljuset en gång. Och det var också mycket sorgligt.
Den anläggningen i det rummet och det ljudet som levererades för de pengarna skulle jag aldrig uppnå med mina resurser.
Bestämde mig där och då att ha det så billigt som möjligt för allt däremellan är bara kompromisser som kommer att gnaga i bakhuvudet.
Och som Calleberg skriver så är det roligt att svänga ihop något och njuta av musiken.
Sen kom Oa51N in i öronen....och ljuset visade sig lite grann igen.
Strmbrg skrev:Vad är det perfekta ljudet för något, egentligen?
Strmbrg skrev:Vad är det perfekta ljudet för något, egentligen?
Helmut skrev:Kanske skulle man tjäna en förmögenhet på att tillverka en apparat som höjer det övre mellanregistret några DB och gjuta in den i svart plast så ingen kan lista ut hur apparaten fungerar.
LeifB skrev:Har länge trott att pengar är nyckeln till det perfekta ljudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster