Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Teoretiskt sett är 2 punktkällor på ekvidistans från lyssnaren den optimala återgivningen av stereo med 2 högtalare.
Då skall ljudkällorna vara korrekt punktformiga d v s som pulserande sfärer över hela tonfrekvensområdet.
sladdbarn skrev:Om vi bortser från alla tekniska utmaningar, är två punktkällor optimalt för stereolyssnande?
Det vill säga att hela registret kommer från två små punkter lagom långt bort, lagom högt och med lagom bredd emellan?
steveo1234 skrev:Almen skrev:Men är det inte lite begreppsförvirring nu? Om jag tar med mig kunskap från andra fält än akustik så ser jag det som följer:
Punktkälla - stor spridning (en ideal punktkälla sprider uniformt i alla riktningar).
Källa med liten spridning - kräver stor yta eller ett antal distribuerade källor (typ linjekälla).
Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
Ingen aning hur upplevelsen skulle vara kopplad till spridningsmönstret. När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Begreppsförvirring?
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Teoretiskt sett är 2 punktkällor på ekvidistans från lyssnaren den optimala återgivningen av stereo med 2 högtalare.
Då skall ljudkällorna vara korrekt punktformiga d v s som pulserande sfärer över hela tonfrekvensområdet.
Skall man med dessa i så fall lyssna i ett rum eller utan rums-avgränsningar?
jansch skrev:Peter,
man bör kanske tillägga att punkformiga ljudkällor är en teori som inte går att omsätta i praktiken. Vilket kanske alla förstår...
Då punktformig ljudkälla är rundstrålande är den inte alltid optimal för 2 kanal stereo och dessutom bara då kan realiseras som "Atmende Kugel". Den får därmed en viss fysisk storlek.
Jag tror tyskarna var först med "Atmende Kugel", Telefunken (tror jag det var) skapade en studiohögtalare i skiftet 1940/1950-tal. Norddeutscher Rundfunk skänkte en sådan "relik" till det akustiska labbet jag jobbade i. En jättelåda med några basar och en "kula" på en stång med sådär 12 - 16 relativt stora mellanregister/diskanter med en kuldiameter på ungerfär 65-75 cm. Den lät faktiskt riktigt bra trots väldigt föråldrade, inbyggda, rörslutsteg. Givetvis mono - EN högtalare fick vi.
Undrar om salig Stig hade "smygtittat" på denna skapelse.......
Funderar på om "Sladdbarn" menar en någorlunda riktad, "punktforming" ljudkälla där akustiskt centrum är lika för alla frekvenser oavsett storlek. Och kanske endast då för frekvenser där hörseln i praktiken kan lokalisera vettigt = sådär över 200Hz.
petersteindl skrev:jansch skrev:Peter,
man bör kanske tillägga att punkformiga ljudkällor är en teori som inte går att omsätta i praktiken. Vilket kanske alla förstår...
Då punktformig ljudkälla är rundstrålande är den inte alltid optimal för 2 kanal stereo och dessutom bara då kan realiseras som "Atmende Kugel". Den får därmed en viss fysisk storlek.
Jag tror tyskarna var först med "Atmende Kugel", Telefunken (tror jag det var) skapade en studiohögtalare i skiftet 1940/1950-tal. Norddeutscher Rundfunk skänkte en sådan "relik" till det akustiska labbet jag jobbade i. En jättelåda med några basar och en "kula" på en stång med sådär 12 - 16 relativt stora mellanregister/diskanter med en kuldiameter på ungerfär 65-75 cm. Den lät faktiskt riktigt bra trots väldigt föråldrade, inbyggda, rörslutsteg. Givetvis mono - EN högtalare fick vi.
Undrar om salig Stig hade "smygtittat" på denna skapelse.......
Funderar på om "Sladdbarn" menar en någorlunda riktad, "punktforming" ljudkälla där akustiskt centrum är lika för alla frekvenser oavsett storlek. Och kanske endast då för frekvenser där hörseln i praktiken kan lokalisera vettigt = sådär över 200Hz.
Inget teoretiskt, vad det än vara må, går att omsätta fullt ut i praktiken. Man kan dock få väldigt bra riktlinjer om man dissekerar problemet.
Det går att närma sig, fast enkom under förutsättning att man genom insikt och förståelse fullt ut behärskar teorin i ämnet. Det kan man göra genom att ställa upp ekvationer och beräkna. Beräkna kan datorer göra om man ger dem mjukvara och ekvationer. Då kan man med modern teknik simulera och komma långt fram i förståelse. Sedan får man välja och vraka vilka optimeringar man vill göra.
Pulserande sfär behövs inte i vertikalled med stereo och två högtalare på ett horisontell linje och lyssnaren i samma höjd. Det blir då en triangel på ett horisonellt plan. Den kodade informationen är i ett horisontalplan och återges på ett horisontalplan. Golvreflexer finns alltid och ställer i viss mån till problem. Huruvida takreflexen skall se ut tvistar di lärde. Fullt ut cylindrisk utstrålning funkar dock inte lika bra. Hypotesen är att hörseln gärna behöver en viss mängd ljudenergi kommande från vertikala vinklar.
Det är angående en stereofonisk återgivning på ett horisontalplan som lilltroll och jag ägnat en avsevärd tid åt simulering av högtalare och stereo, med ganska intressanta resultat.
Det finns några högtalare där det är många mindre högtalarelement monterade på en sfär med diameter på 40 cm - 60 cm. Akustikbyråer brukar ha någon sådan liggandes för akustikmätningar i rum. Ingen av dessa fungerar dock som pulserande sfär. Man får destruktiv interferens mellan högtalarelementen. Det får man inte från en pulserande sfär.
MvH
Peter
PerStromgren skrev:Quad efterliknar en punktformig källa i sina ESL-högtalare med koncentriska rmembran med fördröjning emellan.
Se till exempel https://audio-database.com/QUAD/speaker/esl-63-e.html
sladdbarn skrev:Om vi bortser från alla tekniska utmaningar, är två punktkällor optimalt för stereolyssnande?
Det vill säga att hela registret kommer från två små punkter lagom långt bort, lagom högt och med lagom bredd emellan?
LeifB skrev:Ja, jag tycker att en punktkälla är bäst när det gäller att få bra spridning och ljudbild. Det finns mer..
Strmbrg skrev:Så, vad är syftet med den idealt punktformiga ljudkällan? Dvs den uniformt över hela ytan pulserande sfären.
Är det att reflexionerna i rumsytorna skall vara frekvensmässigt lika som det ljud som når lyssnaren direkt?
Om så, så förutsätter det ju att även den reflekterande ytan är ofärgande. Annars faller ju det syftet.
Men, syftet kanske är något annat.
Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:Så, vad är syftet med den idealt punktformiga ljudkällan? Dvs den uniformt över hela ytan pulserande sfären.
Är det att reflexionerna i rumsytorna skall vara frekvensmässigt lika som det ljud som når lyssnaren direkt?
Om så, så förutsätter det ju att även den reflekterande ytan är ofärgande. Annars faller ju det syftet.
Men, syftet kanske är något annat.
Om syftet med den ljudande, tredimensionella punkten är något annat än ovanstående - eller kanske utöver ovanstående: Är det då möjligen den synkrona vågdistributionen?
Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:Så, vad är syftet med den idealt punktformiga ljudkällan? Dvs den uniformt över hela ytan pulserande sfären.
Är det att reflexionerna i rumsytorna skall vara frekvensmässigt lika som det ljud som når lyssnaren direkt?
Om så, så förutsätter det ju att även den reflekterande ytan är ofärgande. Annars faller ju det syftet.
Men, syftet kanske är något annat.
Om syftet med den ljudande, tredimensionella punkten är något annat än ovanstående - eller kanske utöver ovanstående: Är det då möjligen den synkrona vågdistributionen?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:Så, vad är syftet med den idealt punktformiga ljudkällan? Dvs den uniformt över hela ytan pulserande sfären.
Är det att reflexionerna i rumsytorna skall vara frekvensmässigt lika som det ljud som når lyssnaren direkt?
Om så, så förutsätter det ju att även den reflekterande ytan är ofärgande. Annars faller ju det syftet.
Men, syftet kanske är något annat.
Om syftet med den ljudande, tredimensionella punkten är något annat än ovanstående - eller kanske utöver ovanstående: Är det då möjligen den synkrona vågdistributionen?
Det är inte lätt med akustik och ljud. Det förekommer en mängd olika akustiska fenomen. Ljud är i sig också ett fysikaliskt fenomen som akustiken studerar, kartlägger och beskriver. Dessa fysikaliska fenomen beskrivs fysikaliskt med viss specifik nomenklatur. Vald nomenklatur beror på vilken matematik som används och på de fysikaliska formler som man valt att använda enligt given vald teori.
Inom akustik och ljud blir det termerna i vågekvationen som ligger som grund. Det är för att man förenklat något/tillräckligt så att det hyfsat snabbt skall kunna gå att beräkna dessa fysikaliska fenomen.
En annan matematik för att matematiskt beräkna akustiska fenomen är med Navier-Stokes ekvationer. För ljud inom tonfrekvensområdet väljer man i stort sett alltid bort Navier-Stokes ekvationer.
Däremot tillämpas vågekvationen som man inom akustiken alltid först härleder fram så att det skapas en viss förståelse för teorin gällande vågor och speciellt ljudvågor.
Du har valt att använda lekmannamässig förhärskande nomenklatur. Jag anser mig tro veta vad du menar, men jag vill ändå påpeka vissa saker för att undvika eventuella missförstånd.
1.) Du använder nomenklaturen: Frekvensmässigt lika. Vad är det?
Denna nomenklatur används ofta och av flera på forumet. Jag har påpekat det några gånger.
Jag ger ett exempel:
Vi tar en ton A med 3 frekvenser och dessa med given fas och given amplitud. Denna ton A genereras av en ljudkälla som är en sändare av ljudvågor. Dessa ljudvågor detekteras av en mottagare, en så kallad detektor i form av mätinstrument av något slag.
Detektorn kan vara en mätmikrofon med given utrustning eller trumhinnor med given utrustning. Vi väljer att kalla den senare detektorn med utrustning för Hörsel.
Ton A = 1000 Hz + 2000 Hz + 3000 Hz.
Denna ton A kommer först som direktljud till detektorn.
Därefter som reflex till detektorn. Vi kallar den tonen, d v s reflexen, för ton A’
Alternativ a.) Låt säga att ton A’ = 1000 Hz + 2000 Hz + 3000 Hz.
Är ton A’ då frekvensmässigt lika med ton A?
Alternativ b.) Låt istället säga att ton A’ = 1037 Hz + 2092 Hz + 3053 Hz.
Är ton A’ då frekvensmässigt lika med ton A?
Återigen, vad menas med fenomenet frekvensmässigt lika? Vi utgår från en strikt nomenklatur som är adekvat och korrekt och fysikaliskt entydigt beskrivbar.
Jag tror att du menar att de enskilda frekvenserna i ton A’ skall vara amplitudmässigt lika med motsvarande frekvenser i ton A. Du förutsätter att frekvenserna inte har ändrats. Ett annat sätt att beskriva detta är att frekvenskurvan skall vara oförändrad oberoende av inkommande riktning till detektorn.
Nu inträffar ett intressant spörsmål. Den rundkännande mätmikrofonen som detektor kan inte detektera riktning. Man kan vinkla den hursomhelst utan att mätresultatet ändras.
Hörseln som detektor kan detektera riktning och även selektera riktningar. Därvidlag är hörseln som detektor faktiskt oändligt överlägsen den rundkännande mätmikrofonen, även om mätmikrofonen skulle vara teoretiskt perfekt.
Därför anser jag hörseln inom dess tonfrekvensområde vara ett mätinstrument av ljud, den detekterar, selekterar och analyserar enskilda delar samt skapar en syntes som slussas vidare till en medveten varsebliven subjektiv upplevelse som kan beskrivas.
Upplevelsen och beskrivningen är detta mätinstruments resultat. Nu är man inne i den psykologiska domänen från att ha analyserats och syntetiserats i den neurala domänen. Beskrivningen använder viss nomenklatur.
Skall man kunna använda hörseln som mätinstrument på ett adekvat sätt så bör den psykologiska nomenklaturen helst överensstämma med den fysikaliska akustiska nomenklaturen. Jag kan nog upplevas som lite kinkig gällande nomenklatur, men jag är helt obekväm med varje spörsmål som beskrivs med icke adekvat nomenklatur. Jag kan bara svara med den nomenklatur jag använder och då är det i stort sett alltid den rådande fysikaliska nomenklaturen som används inom vetenskap och forskning inom respektive område.
2.) Du använder nomenklaturen synkron vågdistribution. Vad är det? Hur definierar du matematiskt och fysikaliskt fenomenet synkron vågdistribution?
Jag ifrågasätter inte ditt tänkande. Däremot undrar jag över vald nomenklatur. Jag tror att dina tankar kan vara korrekta.
I exemplet ovan tog jag upp begreppet Amplitud. I detta exempel inför jag begreppet Fas.
Då har vi förutom frekvens, två egenskaper som beskrivs i vågekvationen gällande ljudvågors utbredning i ett tredimensionellt Euklidiskt rum, nämligen Amplitud och Fas och förändring i tid och rum av båda dessa.
Vi har dels tidsderivata, dels rumsderivata. Derivatan är ett matematiskt hjälpmedel att beskriva differenser. Tidsdifferens och differens i rummet. Med rumsderivata och tidsderivata kan riktning beskrivas hos en ljudvåg med hjälp av matematiken inom vektoranalysen.
För att greppa komplexiteten något, så bör man betänka att trumhinnorna som detektorer detekterar ljudtryck som inte är någon vektorstorhet. Tryck och ljudtryck är en skalär storhet.
Dessutom vid lyssning då man håller huvudet stilla, så är båda trumhinnorna förankrade i respektive punkt i rummet. Det betyder att ljudtrycket, som är en skalär storhet, varierar i tiden. Det existerar därför enkom tidsderivata på ljudtryck d v s Amplitud på respektive trumhinna. Men vi hör ändå riktning. Det är till och med så att vi hör riktning på en röst mitt emellan högtalarna och riktning på trumpet lite till höger om rösten och riktning på piano till vänster om rösten. Detta, utan att någon vektorstorhet ens existerar på respektive trumhinna. Det är där Centrala Nervsystemet CNS och hjärnan kommer in och tar över informationen som detekterats av respektive trumhinna.
Det är nu man får bena i begreppen och fundera på hur i h-e hörseln detekterar riktning d v s fungerar som detektor av akustiska vektorer. Och vad är det för akustiska vektorer, eftersom ljudtryck inte är en vektor, men vi detekterar ljudtryck.
Fortsättning följer . . .
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Om syftet med den ljudande, tredimensionella punkten är något annat än ovanstående - eller kanske utöver ovanstående: Är det då möjligen den synkrona vågdistributionen?
Det är inte lätt med akustik och ljud. Det förekommer en mängd olika akustiska fenomen. Ljud är i sig också ett fysikaliskt fenomen som akustiken studerar, kartlägger och beskriver. Dessa fysikaliska fenomen beskrivs fysikaliskt med viss specifik nomenklatur. Vald nomenklatur beror på vilken matematik som används och på de fysikaliska formler som man valt att använda enligt given vald teori.
Inom akustik och ljud blir det termerna i vågekvationen som ligger som grund. Det är för att man förenklat något/tillräckligt så att det hyfsat snabbt skall kunna gå att beräkna dessa fysikaliska fenomen.
En annan matematik för att matematiskt beräkna akustiska fenomen är med Navier-Stokes ekvationer. För ljud inom tonfrekvensområdet väljer man i stort sett alltid bort Navier-Stokes ekvationer.
Däremot tillämpas vågekvationen som man inom akustiken alltid först härleder fram så att det skapas en viss förståelse för teorin gällande vågor och speciellt ljudvågor.
Du har valt att använda lekmannamässig förhärskande nomenklatur. Jag anser mig tro veta vad du menar, men jag vill ändå påpeka vissa saker för att undvika eventuella missförstånd.
1.) Du använder nomenklaturen: Frekvensmässigt lika. Vad är det?
Denna nomenklatur används ofta och av flera på forumet. Jag har påpekat det några gånger.
Jag ger ett exempel:
Vi tar en ton A med 3 frekvenser och dessa med given fas och given amplitud. Denna ton A genereras av en ljudkälla som är en sändare av ljudvågor. Dessa ljudvågor detekteras av en mottagare, en så kallad detektor i form av mätinstrument av något slag.
Detektorn kan vara en mätmikrofon med given utrustning eller trumhinnor med given utrustning. Vi väljer att kalla den senare detektorn med utrustning för Hörsel.
Ton A = 1000 Hz + 2000 Hz + 3000 Hz.
Denna ton A kommer först som direktljud till detektorn.
Därefter som reflex till detektorn. Vi kallar den tonen, d v s reflexen, för ton A’
Alternativ a.) Låt säga att ton A’ = 1000 Hz + 2000 Hz + 3000 Hz.
Är ton A’ då frekvensmässigt lika med ton A?
Alternativ b.) Låt istället säga att ton A’ = 1037 Hz + 2092 Hz + 3053 Hz.
Är ton A’ då frekvensmässigt lika med ton A?
Återigen, vad menas med fenomenet frekvensmässigt lika? Vi utgår från en strikt nomenklatur som är adekvat och korrekt och fysikaliskt entydigt beskrivbar.
Jag tror att du menar att de enskilda frekvenserna i ton A’ skall vara amplitudmässigt lika med motsvarande frekvenser i ton A. Du förutsätter att frekvenserna inte har ändrats. Ett annat sätt att beskriva detta är att frekvenskurvan skall vara oförändrad oberoende av inkommande riktning till detektorn.
Nu inträffar ett intressant spörsmål. Den rundkännande mätmikrofonen som detektor kan inte detektera riktning. Man kan vinkla den hursomhelst utan att mätresultatet ändras.
Hörseln som detektor kan detektera riktning och även selektera riktningar. Därvidlag är hörseln som detektor faktiskt oändligt överlägsen den rundkännande mätmikrofonen, även om mätmikrofonen skulle vara teoretiskt perfekt.
Därför anser jag hörseln inom dess tonfrekvensområde vara ett mätinstrument av ljud, den detekterar, selekterar och analyserar enskilda delar samt skapar en syntes som slussas vidare till en medveten varsebliven subjektiv upplevelse som kan beskrivas.
Upplevelsen och beskrivningen är detta mätinstruments resultat. Nu är man inne i den psykologiska domänen från att ha analyserats och syntetiserats i den neurala domänen. Beskrivningen använder viss nomenklatur.
Skall man kunna använda hörseln som mätinstrument på ett adekvat sätt så bör den psykologiska nomenklaturen helst överensstämma med den fysikaliska akustiska nomenklaturen. Jag kan nog upplevas som lite kinkig gällande nomenklatur, men jag är helt obekväm med varje spörsmål som beskrivs med icke adekvat nomenklatur. Jag kan bara svara med den nomenklatur jag använder och då är det i stort sett alltid den rådande fysikaliska nomenklaturen som används inom vetenskap och forskning inom respektive område.
2.) Du använder nomenklaturen synkron vågdistribution. Vad är det? Hur definierar du matematiskt och fysikaliskt fenomenet synkron vågdistribution?
Jag ifrågasätter inte ditt tänkande. Däremot undrar jag över vald nomenklatur. Jag tror att dina tankar kan vara korrekta.
I exemplet ovan tog jag upp begreppet Amplitud. I detta exempel inför jag begreppet Fas.
Då har vi förutom frekvens, två egenskaper som beskrivs i vågekvationen gällande ljudvågors utbredning i ett tredimensionellt Euklidiskt rum, nämligen Amplitud och Fas och förändring i tid och rum av båda dessa.
Vi har dels tidsderivata, dels rumsderivata. Derivatan är ett matematiskt hjälpmedel att beskriva differenser. Tidsdifferens och differens i rummet. Med rumsderivata och tidsderivata kan riktning beskrivas hos en ljudvåg med hjälp av matematiken inom vektoranalysen.
För att greppa komplexiteten något, så bör man betänka att trumhinnorna som detektorer detekterar ljudtryck som inte är någon vektorstorhet. Tryck och ljudtryck är en skalär storhet.
Dessutom vid lyssning då man håller huvudet stilla, så är båda trumhinnorna förankrade i respektive punkt i rummet. Det betyder att ljudtrycket, som är en skalär storhet, varierar i tiden. Det existerar därför enkom tidsderivata på ljudtryck d v s Amplitud på respektive trumhinna. Men vi hör ändå riktning. Det är till och med så att vi hör riktning på en röst mitt emellan högtalarna och riktning på trumpet lite till höger om rösten och riktning på piano till vänster om rösten. Detta, utan att någon vektorstorhet ens existerar på respektive trumhinna. Det är där Centrala Nervsystemet CNS och hjärnan kommer in och tar över informationen som detekterats av respektive trumhinna.
Det är nu man får bena i begreppen och fundera på hur i h-e hörseln detekterar riktning d v s fungerar som detektor av akustiska vektorer. Och vad är det för akustiska vektorer, eftersom ljudtryck inte är en vektor, men vi detekterar ljudtryck.
Fortsättning följer . . .
Mvh
Peter
Ja, alltså, jag är ju ingen tekniker eller på något vis utbildad eller påläst i det/de ämnen som kan beröra "punktformig ljudkälla", därav en del hemmasnickrade uttryck. (Jag gillar hemmasnickrade uttryck för att de hjälper mig att tänka. Hur bra tänkandet går är en annan femma...)
"Synkron vågdistribution":
Att ljudvågorna lämnar membranet synkront relativt hur de ankom till membranet. Inga fas-avvikelser, eller hur man skall uttrycka det.
"Frekvensmässigt lika":
Att ljudvågen som träffar en rumsyta lämnar densamma likaljudande. Eller, nej, ljudande är fel. Likadan, skall det vara. Ljudande är den ju inte förrän någon hör ljudvågen. Eller, snarare, förnimmer lufttrycksvariationsmönstret.
jansch skrev:I vertikalplanet är vi ganska dåliga på riktningsidentifiering vilket normalt gör att just 2 ljudkällor inte skapar problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster