sladdbarn skrev:Om vi bortser från alla tekniska utmaningar, är två punktkällor optimalt för stereolyssnande?
Det vill säga att hela registret kommer från två små punkter lagom långt bort, lagom högt och med lagom bredd emellan?
Mm. Jag tänker på det typ såhär.
Med en lyssningstriangel (högtalare-lyssnare-högtalare) på 45 grader och en inspelning som har instrument (ljudkällor) inspelade inom 45-grader från mikrofonerna (nåja -såsom mikrofonerna registrerar ljuden geometriskt) så kan det vara önskvärt med högtalare som skickar ljudvågor enbart framåt (så gott det går) inom en ganska snäv vinkel eftersom dessa instrument inte kommer att komma ifrån inuti lägenheten förutsatt att vi inte har klämt in hela orkestern på 3 meters bredd (och gillar att lyssna på 3 meter breda orkestrar från sisådär 3 meters avstånd). Hade instrumenten tänkts återges från inuti lägenheten så skulle de stråla ljud även bakåt (från högtalarna sett).
Skissen visar hur 10 reella ljudkällor skulle skicka sina ljudvågor in i ett vardagsrum på 3,8 * 4 meter (streckad rektangel) där högtalarväggen tagits bort, mot 5 lyssnare. De heldragna strecken visar den maximala önskvärda riktningen på utkastat ljud i sidled, som råkar sammanträffa ganska exakt med rummets bakre hörn. Maximal riktningsvinkel mot motsatt sidovägg från där högtalaren står har jag inte ritat ut -men den skulle motsvara hur det närmaste instrumentet längst ut åt sidan skulle kasta in ljud i rummet.
På höjden vill jag då också begränsa spridningen ordentligt (tänk på hur liten del av ljudvågorna från de 10 ljudkällorna som skulle ta sig in i lägenheten -och utbredningsvinkeln på dem). Var högtalarelementen bör hamna i höjdled och hur många de bör vara beror på register, rumsegenskaper (vi har trots allt högtalarväggen kvar även om vi önskar att vi kunde trolla bort den (fast möjligtvis ändå behålla den när det kommer till bastoner för att underlätta för baselementen))
...fast med högtalare-lyssnare i hörnen på 45-gradig triangel kan man välan återge ljud från en bit utanför högtalarna, så man borde kanske tänka om allt för 50-60 graders lyssningsvinkel mellan de yttersta möjliga (fantom)ljudkällorna?
Kan också tänkas att man borde tänka helt annorlunda än såhär. Det är trots allt inte de verkliga ljudvågorna från instrumenten vi vill återskapa med våra högtalare, utan något som ska uppfattas så när det kommer ljud från bara två håll dårå.
P.S. Det råkar sitta 5 lyssnare i soffan på skissen. D.S.