HDMI Audio extractor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

HDMI Audio extractor

Inläggav JanneX » 2023-06-26 08:23

Har i sovrummet en liten Dynavoice ca802bt som driver ett par Audio Pro Blue Diamond.
Den låter bra och gör jobbet med den äran men saknar hdmi arc som ju är en rätt smidig grej att ha
i en tv-anläggning. I sängen vill man inte behöva bråka med mer än en fjärrkontroll och att kunna
sköta volymen med tv-fjärren är en tanke som attraherar.
Har sett att det finns prylar som tar en hdmi-arc och splittar upp signalen till en ren bildutgång och
sedan ljudet som skickas antingen analogt eller via Toslink. Här är ett exempel.

https://inf.se/hdmi-splitter/72611-hdmi ... 9iEALw_wcB

Har någon erfarenhet av denna typ av pryl och alltså kan svara på om den skulle lösa problemet?
TV:s hdmi arc-in/utgång svarar ju på volymkontrollen och borde alltså påverka nivån i extraktorns
hdmi-ingång. Skulle det även påverka utnivå i den optiska utgången?
För pengarna en dylik pryl kostar vore det i så fall klart värt det men känns inte som något jag skulle
ha nytta av för övrigt så det är inget jag vill skaffa på vinst och förlust..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-06-26 10:18

Använd TV:ns hörlursuttag istället. Somliga TV-apparater har inte hörlursuttag (korkat), använd då en billig D/A istället som kopplas på optisk Toslink ut och ställ in TV:n så att den matar ut linjärt PCM-ljud ("2-kanal/stereo"). Ljudet här ska då vara i synk med bilden.




Edit: Toslink tillagt
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav Bill50x » 2023-06-26 15:41

Jag/vi använder TV'ns hörlursutgången som i vårt fall kopplas direkt till 2.1 datorhögtalare. Signalen hade givetvis kunnat gå till valfri förstärkare med analog ingång. Låter helt ok och man kan då reglera allt med en (1) fjärrkontroll. Detta är för övrigt en viktig anledning till val av setup.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav JanneX » 2023-06-26 18:49

Jag har funderat på att använda hörlursuttaget på tv:n men både tester av den identiska Loxjie A30 (Dynavoice är bara ett annat namn på samma förstärkare) och mina öron säger att den analoga ingången helt enkelt låter hörbart, och klart hörbart, sämre. Något om att förstärkaren är helt digital och att A/D-omvandlingen inte är i paritet med D/A-diton.
För Rapport och Antikrundan kan det kanske kvitta men jag använder tv:n även som signalkälla för Spotify/Tidal och skillnaden är så stor att jag då nog hellre fortsätter använda två fjärrkontroller.
Tidsfördröjning fick jag, men jag kan i tv:n kompensera för det så det är inget bekymmer.

Ingen med erfarenhet av en pryl lik den jag länkade till i första inlägget? Om det funkar så smutt att jag med hdmi från tv:s arc-utgång och sedan Toslink till förstärkaren kan justera volymen med tv-fjärren är det en prisvärd liten sak..

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav JanneX » 2023-06-26 18:59

Johan_Lindroos skrev:Använd TV:ns hörlursuttag istället. Somliga TV-apparater har inte hörlursuttag (korkat), använd då en billig D/A istället som kopplas på optisk Toslink ut och ställ in TV:n så att den matar ut linjärt PCM-ljud ("2-kanal/stereo"). Ljudet här ska då vara i synk med bilden.




Edit: Toslink tillagt


Det sitter en klart hyfsad DAC (någon ESS-historia) i förstärkaren så en sådan behöver inte införskaffas och jag kopplar idag via Toslink mellan tv och förstärkare. Det ljudande resultatet är utmärkt men då jag inte kan kontrollera utnivån på tv:s optiska utgång så behöver alltså volymen justeras med förstärkarens fjärrkontroll.

Det är vad jag försöker komma ifrån med att ta signal från hdmi-arc utgången istället..men jag kanske tänker fel och inser nu att jag förmodligen gör det.. Det är nog inte utnivån på signalen som påverkas utan det är ju snarare att hdmi-CEC gör att jag med tv:s fjärrkontroll styr en receivers volymkontroll.. Det går såklart inte om jag tar hdmi-signal till konvertern och sedan Toslink mellan den och förstärkaren..#skämskudde
Får nog fundera på nån form av multifjärr istället.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav dewpo » 2023-06-26 19:18

Kan inte en universal-fjärrkontroll lösa problemet?

https://www.computersalg.se/i/3624499/one-for-all-urc-7955-universell-fj%c3%a4rrkontroll-infrar%c3%b6d

Vet ej om varianten jag länkade till är ett bra val :? Hade själv en Logitech variant en gång i tiden :| Den kunde programmeras för olika scenarion och styrde lätt ett flertal apparater :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav JanneX » 2023-06-28 13:32

Aaargh...
Köpte en sån här, då den kan styra även en förstärkare och har en volume lock-funktion så att jag kan bestämma att volymknappen bara opererar förstärkaren även om jag har fjärren satt på tv.
https://www.oneforall.com/universal-rem ... -8#/step-1

Sket sig ändå.. Förstärkaren funkar utmärkt via nos mot nos-metoden och tv var bara att ange en kod så funkar allt...nästan..
Fjärren har ingen "home"-knapp..så allt funkar som det ska men jag kan inte få upp hem-menyn där jag har alla appar och allt jag använder i tv:n. Värdelös alltså.. Nos mot nos-inlärning hade funkat i normala fall men min LG-tv har vad som kallas Magic Remote och den opererar via rf och blåtand, inte ir..
Pengar i sjön. Får leta vidare efter en fjärr med home-knapp som samtidigt kan styra en förstärkare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-06-28 13:58

JanneX skrev:Aaargh...
Köpte en sån här, då den kan styra även en förstärkare och har en volume lock-funktion så att jag kan bestämma att volymknappen bara opererar förstärkaren även om jag har fjärren satt på tv.
https://www.oneforall.com/universal-rem ... -8#/step-1

Sket sig ändå.. Förstärkaren funkar utmärkt via nos mot nos-metoden och tv var bara att ange en kod så funkar allt...nästan..
Fjärren har ingen "home"-knapp..så allt funkar som det ska men jag kan inte få upp hem-menyn där jag har alla appar och allt jag använder i tv:n. Värdelös alltså.. Nos mot nos-inlärning hade funkat i normala fall men min LG-tv har vad som kallas Magic Remote och den opererar via rf och blåtand, inte ir..
Pengar i sjön. Får leta vidare efter en fjärr med home-knapp som samtidigt kan styra en förstärkare.


Du kunde ha köpt den här som har hemknapp:
Essential 6
https://www.oneforall.com/universal-rem ... te-control
(du får förstås ingen garanti av mig att den kommer att fungera)

One for all har en söktjänst på sin hemsida där du knappar in LG-tv, så dök den här upp bland några andra förslag.
//Johan Lindroos

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: HDMI Audio extractor

Inläggav JanneX » 2023-06-28 15:24

Verkar ju klockren! Tack för tips!!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: flow, hifikg, Magnuz, RogerGustavsson och 6 gäster