Billig streamer till gammal stereo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Billig streamer till gammal stereo

Inläggav Bill50x » 2023-06-28 21:24

Har en äldre anläggning på landet bestående av en Denon reciever av enkelt slag och ett par B&W högtalare. I min Android har jag såväl Tidal som Spotify, hur strömmar jag på billigaste sätt dessa till förstärkaren? Det absolut billigaste att få över ljudet är en kabel från utgången på mobilen till linje in på förstärkaren. Men, det brummar mellan varje låt, framför allt blir detta irriterande när ett album tar slut eller att man stänger av ljudströmmen.

Finns det något budget-sätt att strömma ljudet till förstärkaren? Får kosta max en tusenlapp.

/ B

PS Det skulle ha fungerat med Squeezebox (har en sådan över) om jag haft en dator tillgänglig att köra LMS på. Men vad jag önskar är något som strömmar direkt från mobilen till förstärkaren.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Billig streamer till gammal stereo

Inläggav paa » 2023-06-28 21:35

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-06-28 21:38

En enkel persondator, som fjärrstyrs av leksaksdatorn, kopplad till Denon-stärkaren.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-28 21:41

paa skrev:En sån här gör jobbet: https://www.amazon.com/Google-Chromecas ... 728&sr=8-3

Tyvärr inget för dem som förväntar sig att standardfunktioner som gapless-återgivning ska fungera.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-06-28 23:03

Tar din receiver Toslink? Allra billigast är väl en blåtandsmottagare (kolla codecs!).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-06-28 23:41

pLudio skrev:Tar din receiver Toslink? Allra billigast är väl en blåtandsmottagare (kolla codecs!).

Det är en gammaldags Denon-reciever, med ett antal analoga ingångar/ingångsväljare och lite tonkontroller. Det häftigaste är väl en variabel loudness :D Iofs ganska bra med tanke på B&W DM3 som med rätt inställning av loudness och baskontroll kan låta riktigt bra.

Recievern är dock så långt ifrån digitalt det bara går att komma. Här är det en analog signal som gäller.

/ B

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-06-29 00:41

Jag skulle plocka upp begagnade Sonos prylar "Gen 1". Du behöver en Connect som du pluggar in i Denonen och som du hittar f 600-1000 sek (dyrare om den har rabatten kvar för köp av nyare Sonos) (finns så många till salu så hoppa över den äldre zp80. Zp90 bytte, tror jag, namn t Connect) och en Bridge som du pluggar in i routern (om inte routern står vid Denonen), 100-150 sek.

Ladda ned Sonos S1-app. Supersmidig app. Läs in koder f Sptfy o Tidal så kan du köra från andra mojänger som inte har dessa musiktjänsten.

Klarar dock inte högupplöst musik.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2023-06-29 06:15

En Chromecast audio gör jobbet bra och enkelt
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-06-29 08:29

Bill50x skrev:Har en äldre anläggning på landet bestående av en Denon reciever av enkelt slag och ett par B&W högtalare. I min Android har jag såväl Tidal som Spotify, hur strömmar jag på billigaste sätt dessa till förstärkaren? Det absolut billigaste att få över ljudet är en kabel från utgången på mobilen till linje in på förstärkaren. Men, det brummar mellan varje låt, framför allt blir detta irriterande när ett album tar slut eller att man stänger av ljudströmmen.

Finns det något budget-sätt att strömma ljudet till förstärkaren? Får kosta max en tusenlapp.

/ B

PS Det skulle ha fungerat med Squeezebox (har en sådan över) om jag haft en dator tillgänglig att köra LMS på. Men vad jag önskar är något som strömmar direkt från mobilen till förstärkaren.

Måste man ha en lms? Går det inte att koppla direkt till mysqueezebox.com? Jag kommer inte ihåg. Men då kanske man bara kan köra radio, jag är osäker.

Annars röstar jag också på chromecast audio eller ev BT-mottagare. Finns hos Kjelle.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-06-29 09:18

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Har en äldre anläggning på landet bestående av en Denon reciever av enkelt slag och ett par B&W högtalare. I min Android har jag såväl Tidal som Spotify, hur strömmar jag på billigaste sätt dessa till förstärkaren? Det absolut billigaste att få över ljudet är en kabel från utgången på mobilen till linje in på förstärkaren. Men, det brummar mellan varje låt, framför allt blir detta irriterande när ett album tar slut eller att man stänger av ljudströmmen.

Måste man ha en lms? Går det inte att koppla direkt till mysqueezebox.com? Jag kommer inte ihåg. Men då kanske man bara kan köra radio, jag är osäker.

Annars röstar jag också på chromecast audio eller ev BT-mottagare. Finns hos Kjelle.

LMS behövs som "brygga" för att nå Spotify och Tidal. Om man inte råkar ha en SB Touch för då behövs LMS bara vid installationen. Nu råkar jag ha en Touch men är tveksam om jag vill ha den på landet. Klarar inte heller Tidal "stand-alone" men det är egentligen mindre viktigt. Vad som finns på Tidal finns på Spotify.

Kanske det får bli en Chromecast Audio då'rå. Visste inte att de fortfarande finns att köpa.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-06-29 09:23

Bill50x, jag fick i en annan tråd uppfattningen att fungerande gapless-återgivning var en självklarhet för dig, Chromecast Audio klarar inte det men det kanske inte är lika viktigt för dig på landet?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-06-29 10:09

En Raspberry Pi 3 får du för en tusenlapp: https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... tor-p88047

Går även att hitta begagnade för betydligt mindre peng.

På den kör du LMS med piCorePlayer, gratis: https://www.picoreplayer.org/landingzone_option2.html

Sen kan du koppla till din Touch, eller lägga till ett kort med lämpliga utgångar från t.ex. HiFiBerry: https://www.hifiberry.com

Hemma kör jag Pi 4 som server, i båten har jag en Pi 3 med kort från HiFiBerry med analog utgång.

Dator som kan läsa/skriva SD-kort krävs vid installationen.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-06-29 10:35

goat76 skrev:Bill50x, jag fick i en annan tråd uppfattningen att fungerande gapless-återgivning var en självklarhet för dig, Chromecast Audio klarar inte det men det kanske inte är lika viktigt för dig på landet?

Precis. Det blir mest lyssnande när jag står och diskar :-)

Mirage: Det funkar säkert bra med en Raspberry och det vore kanske kul att leka med en sådan - i höst/vinter. En planering för nästa säsong mao. Med en sådan kan jag även använda min SB Classic så kan Touch'en få vara kvar här hemma.

/ B

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2023-06-29 10:42

Bill50x skrev:
Kanske det får bli en Chromecast Audio då'rå. Visste inte att de fortfarande finns att köpa.

/ B

Finns nog bara begagnade nu för tiden
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-06-29 11:43

Bill50x skrev:Mirage: Det funkar säkert bra med en Raspberry och det vore kanske kul att leka med en sådan - i höst/vinter. En planering för nästa säsong mao. Med en sådan kan jag även använda min SB Classic så kan Touch'en få vara kvar här hemma.

/ B

Det tar faktiskt inte så mycket av varken tid eller energi för att få igång det där. Det är lite grundläggande inställningar att göra i pCP, via webbläsare i dator/platta. Sen är LMS "som vanligt". :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-06-29 13:08

Bill50x skrev:
pLudio skrev:Tar din receiver Toslink? Allra billigast är väl en blåtandsmottagare (kolla codecs!).

Det är en gammaldags Denon-reciever, med ett antal analoga ingångar/ingångsväljare och lite tonkontroller. Det häftigaste är väl en variabel loudness :D Iofs ganska bra med tanke på B&W DM3 som med rätt inställning av loudness och baskontroll kan låta riktigt bra.

Recievern är dock så långt ifrån digitalt det bara går att komma. Här är det en analog signal som gäller.

T ex https://www.audiosciencereview.com/foru ... ecs.23740/ har även OK analog signal ut. Passerar ditt budgetkrav.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-06-29 17:19

pLudio skrev:T ex https://www.audiosciencereview.com/foru ... ecs.23740/ har även OK analog signal ut. Passerar ditt budgetkrav.

På landet har vi principen "inget ska vara värt att stjäla". På så sätt slipper vi inbrottssäkra huset. Därav budgetönskemålet. Samtidigt är jag lite allergisk mot kinesiska prylar vilket blir en svår balansgång...
Men dit förslag är intressant, kanske går att hitta begagnat? Då har ju Kina redan tjänat en slant och min insats bidrar inget.

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-06-30 14:10

Bill50x skrev:
pLudio skrev:T ex https://www.audiosciencereview.com/foru ... ecs.23740/ har även OK analog signal ut. Passerar ditt budgetkrav.

På landet har vi principen "inget ska vara värt att stjäla". På så sätt slipper vi inbrottssäkra huset. Därav budgetönskemålet. Samtidigt är jag lite allergisk mot kinesiska prylar vilket blir en svår balansgång...
Men dit förslag är intressant, kanske går att hitta begagnat? Då har ju Kina redan tjänat en slant och min insats bidrar inget.

Jo, men oavsett vad du köper i den prisklassen så är det tillverkat i Kina men begagnat är en utmärkt idé.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-04 07:12

PerStromgren skrev:Annars röstar jag också på chromecast audio eller ev BT-mottagare. Finns hos Kjelle.

Chromecast Audio har jag inte hittat att köpa (finns kanske från Kina). Jag köpte en sådan här för att lösa exakt samma problem, och den funkar alldeles utmärkt:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... -d7-p23865

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-07-04 08:26

Kalejdokom skrev:Jag köpte en sådan här för att lösa exakt samma problem, och den funkar alldeles utmärkt:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... -d7-p23865

Den har bara SBC och aptX codec:ar. Man vill gärna ha LDAC och/eller aptX HD med. Använder man iPhone så vill man ha AAC också.

Användarvisningsbild
Erahjar

Inläggav Erahjar » 2023-07-04 17:30

Kan WiiM Mini vara något? Strax under en tusenlapp o verkar säljas hos de flesta HiFi-butiker. https://www.forbes.com/sites/marksparro ... 377cd92cf8

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-07-04 18:29

Erahjar skrev:Kan WiiM Mini vara något? Strax under en tusenlapp o verkar säljas hos de flesta HiFi-butiker. https://www.forbes.com/sites/marksparro ... 377cd92cf8

Tack för tipset. Verkar vara vad jag behöver. Ska kolla in lite till...

/ B

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-07-04 19:12

/ B

Som påpekats så funkar Chromecast sissådär... f.a. inte när det gäller gapless uppspelning.
Ett alternativ är ju en liten Blåtandsmottagare för nån hundring, att stoppa in på lämplig ingång på stärkaren.
Och så skicka direkt från fånen. Då funkar gapless - åtminstone för mig. Den ev. lilla kvalitetsförlusten kanske inte är så viktig i det här sammanhanget.
(fast "brummet" via kabel förstår jag inte orsaken till - upplever inte det själv, från iPhone)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-07-07 14:00

Ogjort skrev:(fast "brummet" via kabel förstår jag inte orsaken till - upplever inte det själv, från iPhone)

Brummet kan nog bero på att jag har ett billigt sk lakritssnöre som är 5 meter långt.

Men någon form av Blåtand skulle kunna funka.

/ B

Blipp

Inläggav Blipp » 2023-07-14 16:43

Hur är förutsättningarma i övrigt? Jag ser inte bekräftat att det finns wifi..och utan det faller ju rätt många av förslagen i tråden platt och lämnar en blåtandsmottagare som enda alternativet. Eller, såklart, en laptop där all musik man kan tänkas vilja lyssna till, redan finns på hårddisken..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-07-14 21:42

Kom på att jag har en Chrome-cast till Tv'n - och Spotify Connect funkar ju till den. Eftersom Tv'n är kopplad till stereon så löste sig det hela. Och ja, vi har wifi i form av en "puck" med trådlöst Internet.
Det enda jag saknar är Tidal och musiken på hårddisk hemmavid. Men så här på landet är det inte så viktigt.
Tack för alla tips, kan komma till användning senare.

/ B

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-15 21:52

Denna för en hundring fraktfritt från Kina som har blåtand och även SPDIF om du har TV och vill få in dess ljud i din äldre stereo.

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1802Vvv1sC

Man spelar alltså från sin telefon och den accepterar 2 blåtandskällor samtidigt.... din telefon och din frus typ om det behovet finns.

Jag har beställt en för att ha i trädgården.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-07-16 00:33

Idag har jag hittat inställningarna för att även kunna casta Tidal! Dessa håller dessutom på att fasa ut mqa eftersom "marknaden är för liten". Man satsar på flac istället. Härligt.

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-07-19 08:43

Kan det inte vara trevligt att kunna lyssna på musik utan att behöva ha TV:n på? Jag skulle ha kikat på den där lilla blåtand-grunkan från Kjell som nämndes tidigare eller den här coola med rca-kontakter också:

https://www.amazon.se/esinkin-Bluetooth ... 5750&psc=1

Återgå till Generellt om hifi