Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-08 20:36

Jag har nyligen beställt en ny centerhögtalare vars konstruktion går helt mot vad jag nyligen läst vad man bör undvika när det kommer till just centerhögtalare. Den center jag valt att beställa är av "klassiskt" liggande MTM-konstruktion vilken ska vara det allra sämsta valet då det skapar stora tonala avvikelser beroende på olika sittplatsers lyssningsvinklar till högtalaren, detta orsakat av diverse utsläckningar som oundvikligen kommer att ske p.g.a de olika avstånden en sidosittande lyssningsplats kommer ha i förhållande till de två "mid-bas"-elementen i den MTM-konstruerade centerhögtalaren.



Det mest ljudmässigt optimala ska vara en centerhögtalaren identisk med fronthögtalarna (om dessa är av upprätt konstruktion) och placerad på samma höjd som dessa, vilka i sin tur naturligtvis bör vara höjdmässigt placerade med högtalarnas akustiska centrum i samma höjd som öronen på lyssningsplats.
Detta blir i många fall svårt att genomföra ifall bildvisaren inte består av en projektor och en ljudgenomsläpplig filmduk där man har möjlighet att placera centerhögtalaren bakom duken i samma höjd som fronthögtalarna, eller att bildvisaren är placerad högt nog för att centerhögtalaren kan placeras på rätt höjd.

I mitt fall är jag så illa tvungen att använda mig av en liggande center då det inte heller finns utrymme under TV:n för en mindre högtalare med vertikal element-konstruktion, så då återstår de olika liggande konstruktionstyperna där en trevägskonstruktion med vertikal mid- och diskant-placering ska vara den bästa kompromissen för att minimera tonala avvikelser för olika lyssningsvinklar, förutsatt då att centerhögtalaren har en jämn frekvensgång off-axis.

I följande video går Erin från Erin's Audio Corner igenom problemen med de flesta centerhögtalar-konstruktioner.





Men jag har alltså ignorerat det jag fått lära mig här ovan och beställt en centerhögtalare av den på pappret sämst tänkbara konstruktionen "MTM", till förmån för en högtalare som jag tror och hoppas har en likvärdig tonalitet som mina fronthögtalare, och detta egentligen endast baserat på att centerhögtalaren är av samma fabrikat som mina fronthögtalare och att folk säger att ATC högtalare tenderar att låta tonalt likvärdiga från modell till modell. :)

Men om jag nu olyssnat skulle ha baserat mitt val på bästa möjliga konstruktion istället för att nu hoppas på att den center jag nu beställt ska låta tonalt likartat mina fronthögtalare, hur skulle jag då gå tillväga om jag vill säkerställa att centerhögtalaren av annat fabrikat låter tonalt likartat mina frontar utan att ha någon chans att lyssna på dem innan köp?

Den centerhögtalare jag har sedan flera år tillbaka är Elac som även den är av typen MTM. Den är rätt bra och ger tydligt tal i filmer men har tyvärr en avvikande tonal ljudkaraktär jämfört med frontarna vilket ljudmässigt framgår tydligt med det rosa brus min Marantz receiver spelar upp när man kör en manuell nivåjustering. Utöver den avvikande tonala balansen så har jag även alltid upplevt att band-diskanten i Elacs högtalare är alldeles för smalstrålande i sitt spridningsmönster för att fungera väl som centerhögtalare, jag föredrar nog helt enkelt högtalare med bredare spridning.

Nyligen har jag byggt om min apparat-hylla från tre plan till två plan, så att jag nu har möjlighet att vinkla upp centerhögtalaren så att den nu åtminstone är riktad mot öronhöjd på lyssningsplats till skillnad mot att den spelar i knähöjd. Det jag har använt för att vinkla upp centern är två hyfsat hårda vinklade sittdynor för folk med reumatism, de är tillräckligt hårda för att inte sjunka ihop av högtalarens tyngd men samtidigt mjuka nog för att dämpa eventuella resonanser från möbeln. En ljudmässig förbättring har vinkeln gett men nog märker man fortfarande att konversationer i filmer kommer från en punkt nedanför TV:n ifall man inte koncentrerar sig på själva filmen.

IMG_1465.jpeg
IMG_1465.jpeg (388.32 KiB) Visad 1871 gånger


Själv tycker jag iallafall att centerhögtalare oavsett konstruktion är en viktig ljudkälla vid film- och serie -tittande, bara det att ha möjligheten att höja dialogen är nog så viktigt bara det.

Hur har ni övriga löst problemen med era center-högtalare, har ni valt högtalare ni tror eller vet matchar fronthögtalarnas klangbalans och tonalitet, eller har ni gått mer på bästa möjliga konstruktion eller vertikalt stående högtalare för att undvika problemet med typiska centerhögtalare?


.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10234
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav distad » 2023-07-08 21:37

Nyligen har jag byggt om min apparat-hylla från tre plan till två plan

Apparat-hylla 8O Det heter "altare" :P 8) :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-09 14:10

FBK skrev:
Nyligen har jag byggt om min apparat-hylla från tre plan till två plan

Apparat-hylla 8O Det heter "altare" :P 8) :wink:


Hyllan kan nog faktiskt se ut lite mer som ett ”altare” nu efter att jag skruvade om den till två plan från tre, men det var främst av praktiska skäl jag gjorde så för att kunna vinkla upp centerhögtalaren mot lyssningsplatsen. Jag är inte särskilt religiös av mig och i synnerhet inte när det kommer till HiFi, bara det låter och fungerar som jag önskar så är det bra. ;)

Det är aningen kruxigt det här med att få till placeringen av en centerhögtalare i kombination med en bildskärm man även den vill ha placerad i korrekt höjd, svår kompromiss. Vilken lösning landade du på när du hade en centerhögtalare i ditt A/V-system?

jansch
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav jansch » 2023-07-09 15:26

Även om teorin som presenteras i youtubekliippet är korrekt (förutom vissa uttalanden om diffusljudet) finns det "förmilrande omständigheter".
Inte bara att ljudet i huvudsak INTE bygger på "fantomprojektion" vilket är klar fördel.

Som jag ser det bör man fokusera på röståtergivning och då är rena sinusvågor ett dåligt sätt att presentera hur en naturlig spridning av loben blir.
Detta av flera skäl. Dels att många konsonanter har ett brett frekvensspektra, dels att många röstljud bygger på transienter med brett prekvensspektrum. Även om röstens grundton brukar ligga på sådär 250Hz i snitt kommer transienterna vara klart dominerande för riktning.
Vår förmåga att "låsa" riktning därigenom kommer att hjälpa till att hålla rösten på plats, för att inte tala om bildens förmåga att stärka riktningsupplevelsen när 2 sinnen samverkar.

Jag menar inte att "MTM" är optimalt utan bara att det är mycket bättre än vad förenklad teori med sinusvågor visar för centerhögtalare.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10234
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav distad » 2023-07-09 21:28

Så här såg det ut ett tag hos mig. Centern har jag alltid haft på bänken. Har aldrig blivit bekväm med centern "nere på golvet" placering därav så byggde jag bänken. Om det blir Center igen så kommer den vara uppe på väggen under TV:n.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav nilsru » 2023-07-09 21:49

En trevlig center (så pass trevlig att jag skaffade en extra i reserv) är Beolab 7-4, en aktiv center med diskantlinsen som ger bra spridning på diskanten. Kan placeras stående på golvet eller hängandes på väggen under TV:n. Jag har kört den med OA50 och ATC SCM40 som frontar och den klangmatchar bra tycker jag. Man brukar kunna hitta den begagnad för 1000-2000 kronor. Den kräver lite trixande med kablaget för att få till 5V trigger, men det finns info på nätet om det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-09 22:50

nilsru skrev:En trevlig center (så pass trevlig att jag skaffade en extra i reserv) är Beolab 7-4, en aktiv center med diskantlinsen som ger bra spridning på diskanten. Kan placeras stående på golvet eller hängandes på väggen under TV:n. Jag har kört den med OA50 och ATC SCM40 som frontar och den klangmatchar bra tycker jag. Man brukar kunna hitta den begagnad för 1000-2000 kronor. Den kräver lite trixande med kablaget för att få till 5V trigger, men det finns info på nätet om det.


Tack för tipset! :)

Ifall ATC-centern jag beställt inte håller måttet så kanske jag letar upp en Beolab och testar en sån.

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav nilsru » 2023-07-09 23:04

ATC-centern är nog fantastisk. Anledningen till att jag gick på Beolab var att jag kunde göra mig av med ett slutsteg och att en tradionell center (jag hade en B&W XTC) var för hög för att ligga på min TV-bänk. Kan man ha ha en mer traditionell center fungerar den nog lika bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-09 23:06

jansch skrev:Även om teorin som presenteras i youtubekliippet är korrekt (förutom vissa uttalanden om diffusljudet) finns det "förmilrande omständigheter".
Inte bara att ljudet i huvudsak INTE bygger på "fantomprojektion" vilket är klar fördel.

Som jag ser det bör man fokusera på röståtergivning och då är rena sinusvågor ett dåligt sätt att presentera hur en naturlig spridning av loben blir.
Detta av flera skäl. Dels att många konsonanter har ett brett frekvensspektra, dels att många röstljud bygger på transienter med brett prekvensspektrum. Även om röstens grundton brukar ligga på sådär 250Hz i snitt kommer transienterna vara klart dominerande för riktning.
Vår förmåga att "låsa" riktning därigenom kommer att hjälpa till att hålla rösten på plats, för att inte tala om bildens förmåga att stärka riktningsupplevelsen när 2 sinnen samverkar.

Jag menar inte att "MTM" är optimalt utan bara att det är mycket bättre än vad förenklad teori med sinusvågor visar för centerhögtalare.


Jag har stor tillit till ATC när det kommer till röståtergivning, så jag tror och hoppas att den nya centerhögtalaren kommer vara den uppgradering jag är ute efter. Jag tror den kommer ha bättre spridning än min nuvarande center och att den förhoppningsvis kommer matcha klangen bättre med mina fronthögtalare.

Det blir spännande att höra om det verkligen är själva spridningen från band-diskanten i Elac-centern jag inte är hundraprocentigt nöjd med när jag sitter på sidoplats i soffan, och att det inte är just "MTM" som är orsaken till upplevelsen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-09 23:10

nilsru skrev:ATC-centern är nog fantastisk. Anledningen till att jag gick på Beolab var att jag kunde göra mig av med ett slutsteg och att en tradionell center (jag hade en B&W XTC) var för hög för att ligga på min TV-bänk. Kan man ha ha en mer traditionell center fungerar den nog lika bra.


Har du Beolab högtalaren ståendes på golvet framför TV-bänken?

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav nilsru » 2023-07-09 23:32

Nja, snarare under. Min TV-bänk är ett danskt soffbord från 60-talet som mina föräldrar hade just som soffbord. Jag ska försöka bifoga bild.
Bilagor
IMG_5425.jpeg
IMG_5425.jpeg (1.04 MiB) Visad 1659 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-09 23:44

nilsru skrev:Nja, snarare under. Min TV-bänk är ett danskt soffbord från 60-talet som mina föräldrar hade just som soffbord. Jag ska försöka bifoga bild.


Aha, då förstår jag problematiken med en traditionell center-lösning. Med Bolab slipper du iallafall fundera på det där med horisontellt placerad element och hur det (i allafall i teorin) kan ställa till det för icke-centralt placerade lyssnare. Men påverkar inte TV-bänken högtalarens spridning märkbart med den placeringen av centern?

Fint bord förresten! :)

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav nilsru » 2023-07-09 23:51

Tack! Det är möjligt att bordet och den låga placeringen påverkar ljudet, men jag har inte stört mig på det. Jag är nog för sangvinisk :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav Harryup » 2023-07-10 10:32

Jag skulle mycket noga fuska med avståndet till centern.
Många ggr så om man har fått till time of flight rätt utan att bry sig om de inställda avståndet av centimetrarna så kommer mycket problem försvinna. Personligen så har jag haft både liggande och stående centrar typ JBL Synthesis och de låter likadant om man mäter in tiden. Förmodligen mäter dom inte riktigt lika men tillräckligt lika för min del. Så innan jag skulle bry mig om det är MTM på höjden eller längden så skulle jag bry mig om centern är så likvärdig som möjligt jämfört med framhögtalarna minus bas.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-10 12:39

Harryup skrev:Jag skulle mycket noga fuska med avståndet till centern.
Många ggr så om man har fått till time of flight rätt utan att bry sig om de inställda avståndet av centimetrarna så kommer mycket problem försvinna. Personligen så har jag haft både liggande och stående centrar typ JBL Synthesis och de låter likadant om man mäter in tiden. Förmodligen mäter dom inte riktigt lika men tillräckligt lika för min del. Så innan jag skulle bry mig om det är MTM på höjden eller längden så skulle jag bry mig om centern är så likvärdig som möjligt jämfört med framhögtalarna minus bas.


Jag har nyligen införskaffat mig en lasermätare som verkligen underlättar avståndsmärning från öronen på sittplats till var och en av högtalarna i surroundsystemet, tidigare har jag bänglat med tumstock, repstumpar eller måttband vilket inte ger samma exakthet. Det känns hyfsat nördigt med en lasermätare, men jag kommer verkligen ha bra användning av den även för andra mätningar.

Finns billigare varianter att hitta men den Bosch jag köpte verkar stabil och pålitlig.

IMG_1466.jpeg
IMG_1466.jpeg (12.54 KiB) Visad 1568 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav Harryup » 2023-07-11 12:14

Ja, den duger ju till framhögtalarna men inte till centern. Du får använda REW och mäta när blandningen ser gynnsam ut och det när det akustiska avståndet är lika.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-11 13:03

Harryup skrev:Ja, den duger ju till framhögtalarna men inte till centern. Du får använda REW och mäta när blandningen ser gynnsam ut och det när det akustiska avståndet är lika.


Kan du utveckla det här, menar du att jag bör flytta centerhögtalarens fysiska position så att avståndet bättre överenstämmer med avståndet från fronthögtalarna?

Dessa är de nuvarande avstånden från lyssningsplatsen i sweetspot:
Fronthögtalare: 205 cm
Centerhögtalare: 234 cm
Surroundhögtalare: 202 cm
Subwoofers: 222 cm

Det är inte svårt att dra ut apparathyllan som centern står på längre ut i rummet, men mindre snyggt kommer det bli. :)


.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav Harryup » 2023-07-12 11:47

Du kan ju fuska med att ställa in ett avstånd som inte är det som du får fram ifrån linjalen.
Normalt står väl sidohögtalarna där dom låter bäst och centern där den passar in. Men vill man ha en riktigt bra blandning så brukar i vart fall jag göra så att jag mäter in hur långt det är akustiskt till de olika högtalarna. Kommer säkert vara så att någon säger att det inte funkar så eller att det inte behövs men i så fall har jag egna naturlagar och är nöjd med det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav goat76 » 2023-07-12 12:53

Harryup skrev:Du kan ju fuska med att ställa in ett avstånd som inte är det som du får fram ifrån linjalen.
Normalt står väl sidohögtalarna där dom låter bäst och centern där den passar in. Men vill man ha en riktigt bra blandning så brukar i vart fall jag göra så att jag mäter in hur långt det är akustiskt till de olika högtalarna. Kommer säkert vara så att någon säger att det inte funkar så eller att det inte behövs men i så fall har jag egna naturlagar och är nöjd med det.


Det akustiska avståndet för direktljudet är precis detsamma som det fysiska avståndet till centerhögtalaren, något annat kan det inte bli från ”vanligt” konstruerade lådhögtalare med framåtriktade element.

Jag är dock av samma uppfattning som dig att det här med att ställa in olika fördröjningar från högtalarna aldrig kommer kunna likställas med att ha alla högtalarna på samma akustiska avstånd, reflektionerna i rummet kommer väl rubbas i tidsplanet och borde därmed påverka ljudet och ge en hörbar skillnad.

Jag har kompromissat lite nu med apparat-möbelns placering och dragit den lite längre ut från väggen och närmare lyssningsplatsen utan att det blir fult, så nu är det bara 18 cm längre avstånd till centerhögtalaren än till fronthögtalarna.
Jag ställer fortfarande in avstånd i receivern men jag tycker det låter aningen bättre med den nya placeringen, men ljudlyftet kan likaväl bero på att centerhögtalaren nu kommit lite längre ut från väggen bakom. Elac-centern har basreflex-port på baksidan så avståndet till väggen har nog gjort gott.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Centerhögtalare och eventuella problem med dessa

Inläggav Harryup » 2023-07-14 10:17

Det faktiska akustiska avståndet kanske inte är det samma beroende på t.ex. pålagda filter, bildprocessing etc.
Innan man mätt så vet man inte, men det kan ju vara så att man ligger redan inom felmarginalen. Har horn i centern och dess riktningssignatur försvinner när man fått in timing.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DorreN, tordnilsson och 8 gäster