Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kan du ge oss ungefärlig volym på lådan och dimensioner på portarna (diameter och djup)? Då borde det gå att räkna fram avstämningarna.
JanneX skrev:Tack Roger och Neuhausen.
Neuhausen:
Portar åt fel håll? Hur vet man vad som är rätt? Plugga båda framåt, bakåt, en fram och en bak? Om avstämningsfrekvensen bestäms av antalet portar som pluggas, hör man verkligen skillnad på vilka det gäller?
I mitt fall dock där jag föredrar ljudet med 3 portar pluggade kan jag iofs förstå att det kan vara fördelaktigt att plugga de båda fram och en bak. Det kanske gör missljuden från porten mindre påtagliga än att lämna en öppen fram (vilket jag gjort vid testandet)..
JanneX skrev:”jansch”
Hmm.. Jag vet verkligen inte hur mycket de egentligen tätar. De är proppar av något poröst skumgummi med en längd som motsvarar diametern rätt väl och som inte alls är svåra att andas igenom (även om man såklart upplever ett visst motstånd). Jag kanske borde prova att täppa portarna lite mer definitivt men jag antar att problematiken, om nu pluggarna är genomsläppliga, med blåsljud ur porten då blir ännu värre. Det funkar fint med en djup och rätt fin bas upp till den nivå där det börjar bli roligt med en port öppen men redan med de genomsläppliga pluggarna så är det där som högtalarnas syfte börjar visa sig och att inte kunna nå ens dit.. Då kanske man bara borde lämna allt öppet och plocka av sig de kritiska öronen. Att mäta något, men än att med öronen nå nån form av resultat med testtoner, har jag tyvärr vare sig kunskap eller utrustning för.
”Neuhausen”
Ja, porten är uppenbarligen för liten. Hur påverkas effekttålighet av att man helt slutet lådan? Kanske skulle jag få önskat resultat med alla portar ordentligt pluggade och istället lägga på lite EQ i botten?
Testade snabbt att koppla ur den ena basen i varje låda och spela lite testtoner (det är parallellkoppladehms-element) och basen upplevs då både renare och går djupare. Högtalaren kanske helt enkelt är för liten för två element och avsikten med den kanske aldrig, i konstruktörens ögon, var att ge mig den där djupa, sköna basen som jag hade hoppats få utan mer avsedd för att slå en i bröstet mellan 60-120Hz.. Testade att spela lite musik med en bas per högtalare men det blev inte bra. Nivån är fortfarande tillräcklig och just lågbasen låter mycket bra men delningen mot mellanregistret (280Hz) blir såklart skev och kompinentvärden fel när lasten är
hm istället för 4..
JanneX skrev:...........................
Testade snabbt att koppla ur den ena basen i varje låda och spela lite testtoner (det är parallellkoppladehms-element) och basen upplevs då både renare och går djupare. Högtalaren kanske helt enkelt är för liten för två element och avsikten med den kanske aldrig, i konstruktörens ögon, var att ge mig den där djupa, sköna basen som jag hade hoppats få utan mer avsedd för att slå en i bröstet mellan 60-120Hz.. Testade att spela lite musik med en bas per högtalare men det blev inte bra. Nivån är fortfarande tillräcklig och just lågbasen låter mycket bra men delningen mot mellanregistret (280Hz) blir såklart skev och kompinentvärden fel när lasten är
hm istället för 4..
I-or skrev:Det är inte helt enkelt att modellera ett problem av den här typen med en s.k. lumpad modell, men jag har höftat både elementegenskaper och förluster, vilket antagligen ger en någorlunda hyfsad bild:
I-or skrev:Du behöver dock inte gräva ned dig i någon knepig lösning med dämpade portar eftersom det är betydligt vettigare att ekvalisera bort eventuella frekvensgångsavvikelser. Basreflexlösningar är mycket känsliga för förluster och då tappar man en stor del av de principiella fördelarna vad gäller ökad verkningsgrad och minskad konförskjutning. Ekvalisering är för övrigt förstås helt avgörande för en jämn frekvensgång i lyssningspositionen (vilket förutom distorsion är det enda som är av vikt), så detta går aldrig att undvika om man är ute efter en riktigt god basåtergivning (undantaget ett mycket omfattande akustikåtgärdat rum med gigantiska Helmholtzabsorbenter).
Neuhausen skrev:XTZ verkar i alla fall dokumentera ordentligt. https://www.xtzhifi.com/files/support/s ... ure1_3.pdf
Jag tolkar det som:
Inga pluggar för partybas, höger port öppen för djup bas, vänster port öppen för djupare bas och båda pluggade för att kompensera med EQ.
REF för att spela rakt (film).
EQ1 för att dämpa det djupaste lite för musik eller för att låta högtalarelementet vara kvar i lådan när man tar i lite.
EQ2 för partybas ELLER för att kompensera för hur det blir med båda pluggarna i.
Dina Dynaudio kom väl också med skumpluggar? De kan vara värda att ha i tillsammans med basstöd, så kör jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster