Hur tänker de här (basreflexpluggar)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Hur tänker de här (basreflexpluggar)?

Inläggav JanneX » 2023-07-20 09:11

_20230720_084036.JPG
_20230720_084036.JPG (551.26 KiB) Visad 2394 gånger

Dessa gamla bestar, Dynavoice Dynamite 10, har en basreflexlösning jag tycker att jag ser oftare och oftare där det sitter ett flertal basreflexportar men där det också medföljer pluggar för att täppa igen en, eller flera, portar (eller pluggar.. De är ganska luftgenomsläppliga så dämpa är nog mer korrekt än plugga). I det aktuella fallet finns 4st portar, två fram och två bak, i varje högtalare och 2st medföljande pluggar per låda. Samtliga portar förefaller vara identiska i diameter och längd.
Hur tänker tillverkaren där? Man får ju ingen information om T/S-parametrar eller lådvolym (även om just volymen går att räkna ut) eller avstämningsfrekvens så att teorisera kring korrekt avstämning blir svårt, samtidigt som det såklart borde finnas en optimal sådan.
Varje plugg man sätter i borde väl ändra avstämningsfrekvensen så hur kan man som tillverkare vilja ge konsumenten möjlighet att välja mellan ett antal avstämningar där alla är icke optimala för konstruktionen istället för att leverera en så korrekt produkt som möjligt ifrån början?
Jag har såklart testat lite olika varianter och det är ju skillnad, det går inte neka till. Inga pluggar ger en kraftig 50Hz-ton, en tydlig 40Hz-ton men en i princip obefintlig 30Hz- ton (högtalarna ska enligt spec gå ner till 25Hz).
2st pluggar ger en stark 40Hz-ton och en klart hörbar 30Hz-ton. Bättre än inga pluggar.
Alla portar pluggade ger ungefär samma nivå på 80, 60 och 50Hz, något svagare 40Hz och ännu svagare, men hörbar, 30Hz. Bäst resultat i mina öron ger att plugga 3st portar. Mer kontrollerad 50 och 40Hz och en 30Hz-ton som är nästan lika kraftig som 40Hz men nu får jag blåsljud i porten om jag vill ha lite disco.
Betyder det att jag för varje plugg sänker avstämningsfrekvensen eller är det inte så enkelt?
Hursomhelst tycker jag att själva förfarandet är konstigt. Jag ser fenomenet i både högtalare och subwoofers och ofta beskriver man det som en möjlighet att anpassa högtalarens frekvensgång till rummet den ska stå i men är det inte alltid helt enkelt bättre att få en optimerad produkt och istället jobba med placering och eventuell korrigering utförd elektroniskt (tonkontroller eller EQ), eller ännu bättre, köpa något som kan antas fungera i den aktuella omgivningen?
Är detta med en massa pluggar alltså bara en gimmick som vissa kanske tycker är häftig eller finns en nytta med det som jag missar? Jag hade helst haft högtalaren avstämd motsvarande 3 portar pluggade men med en rördimension som tillåter den avstämningsfrekvensen utan att introducera en massa blåsljud...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur tänker de här (basreflexpluggar)?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-20 09:27

Kan du ge oss ungefärlig volym på lådan och dimensioner på portarna (diameter och djup)? Då borde det gå att räkna fram avstämningarna.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-20 10:43

RogerGustavsson skrev:Kan du ge oss ungefärlig volym på lådan och dimensioner på portarna (diameter och djup)? Då borde det gå att räkna fram avstämningarna.

Tog ur en bas och mätte lite men svårt att få exakt.. Inre höjd 101cm, inre bredd ca 27.5cm och inre djup 30cm. Det ger 83.335 liter men det finns ett par stag och sedan har mellanregistret en egen liten kavitet så säg kanske 80l netto.
Portarna är 4 till antalet och måttet är 74x150 mm. Diametern är lite osäker, portarna rundar av lite utåt och jag har inget skjutmått tillgängligt så det är ögonmått med tumstock liggandes utanpå som gett resultatet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-07-20 10:55

Så länge någon port är öppen så tror jag inte att pluggen behöver vara helt tät för att få en port att sluta göra sitt jobb.

Att plugga en port gör samma sak som att minska arean på en port i en låda som bara har en basreflexport, båda sänker avstämningsfrekvensen.

Du kan hitta avstämmningsfrekvensen med en tongenerator för varje kombination. Högtalarelementet rör sig minst vid avstämningsfrekvensen och slaglängden ökar när du spelar både högre och lägre toner.

När lådan har två portar fram och två bak så kan man tänka sig att de som sitter åt fel håll alltid skall vara pluggade och att pluggarna bara är med för att välja port fram eller port bak. Det borde finnas någon dokumentation.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-20 11:24

1 port ger en avstämning vid ca 27 Hz, 2 vid 37 Hz, 3 vid 44 Hz och 4 vid 49 Hz. Vad det sedan blir med de element som sitter i lådan är en annan sak. De borde ge rätt olika kurvor för basåtergivningen.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-20 12:26

Tack Roger och Neuhausen.

Roger:
Verkar ju stämma rätt bra med mina intryck då, där alla öppna ger en visserligen kraftig men svullen bas där basgångarna drunknar i baskaggen och lågbasmullret uteblir och där 3st pluggade ger en mer kontrollerad bas med ett betydligt större djup men lägre generell nivå (även om den fortfarande är tämligen kraftig jämfört med mycket annat).
Jag anser fortfarande att förfarandet är en idioti. Här bygger de en högtalare där man alltså har att välja mellan fyra olika avstämningar och där förmodligen ingen är den optimala för konstruktionen.

Neuhausen:
Portar åt fel håll? Hur vet man vad som är rätt? Plugga båda framåt, bakåt, en fram och en bak? Om avstämningsfrekvensen bestäms av antalet portar som pluggas, hör man verkligen skillnad på vilka det gäller?
I mitt fall dock där jag föredrar ljudet med 3 portar pluggade kan jag iofs förstå att det kan vara fördelaktigt att plugga de båda fram och en bak. Det kanske gör missljuden från porten mindre påtagliga än att lämna en öppen fram (vilket jag gjort vid testandet)..

Detta är inte min primära anläggning utan avsikten är att den ska användas när det ställs lite högre krav på ljudtryck vid fest eller bara en skön hemmafylla och jag antar att det är hela poängen med en högtalare som denna (även om det faktiskt låter förvånansvärt trevligt) och då är det ju jäkligt synd att man konstruerat den så att dimensioneringen av portarna inte tillåter tillräckliga ljudtryck när bara en port lämnas öppen. Har man alternativet tycker jag att det också borde fungera.

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-20 15:40

Det beror ju hur pluggen fungerar, antingen täpps porten igen eller skapas ett strömningsmotstånd om luften tillåts att strömma igenom porten.
Ett strömningsmotstånd minskar resonansystemets Q-värde* men förändrar inte resonansfrekvensen ( i teorin om pluggen inte nämvärt förändrar luftvolymen i röret).

Resonanssystemet (Helmholtzresonatorn) består ju av luftens massa i röret samt luftens fjädring i lådan. Alltså i analogi med en tyngd som hänger i en fjäder eller gummiband. För att förändra resonansfrekvensen måste man ändra på "fjädern", göra den lösare/hårdare eller förändra tyngdens massa. I högtalarfallet minska/öka lådans storlek eller minska öka luftens volym i röret genom att förlänga/förkorta det(alternativt öka/minska rörets diameter)

Nu är det ju 4 portar och då blir det mer komplext om man ökar strömningsmotståndet i 1 -3 portar (strömningsmekanik på den nivån blir komplex med allltför många "lösa"/okända parametrar i detta sammanhang).

Ska man få koll på vad som verkligen händer bör man mäta, både akustiskt i form av ljudtryck och högtalarimpedansen över frekvensregistret. Pluggarna har inte bara påverkan vid resonans utan påverkar normalt även uppe i mellanregistret genom att portarna "läcker" i mellanregistret.

Alltså, är pluggarna "strömningsmotstånd" är det väldigt osäkert att resonera sig fram hur högtalarlådan uppför sig med en eller flera pluggar.

* När pluggen fungerar som strömningsmotstånd minskas Q-värdet, d v s Helmholtzresonatorn får ett bredare frekvensregister där den ökar ljudtrycket från högtalarlådan samtidigt som den blir mindre "effektiv" vid resonansen/avstämningsfrekvensen.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-07-20 17:00

JanneX skrev:Tack Roger och Neuhausen.
Neuhausen:
Portar åt fel håll? Hur vet man vad som är rätt? Plugga båda framåt, bakåt, en fram och en bak? Om avstämningsfrekvensen bestäms av antalet portar som pluggas, hör man verkligen skillnad på vilka det gäller?
I mitt fall dock där jag föredrar ljudet med 3 portar pluggade kan jag iofs förstå att det kan vara fördelaktigt att plugga de båda fram och en bak. Det kanske gör missljuden från porten mindre påtagliga än att lämna en öppen fram (vilket jag gjort vid testandet)..

Jag tänkte mest på ganska uppenbara saker, som tex att man får ut mer mellanregister eller blåsljud ur en port som sitter fram och att en port som sitter bak kan få fel avstämning om det är för lite plats bakom högtalaren.

Det är ganska mycket konarea för en enda så liten port och 27Hz är en ganska låg avstämning. Så en port kan vara utanför det tänkta justerspannet, men det beror också på lyssningsnivån.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-20 19:31

”jansch”
Hmm.. Jag vet verkligen inte hur mycket de egentligen tätar. De är proppar av något poröst skumgummi med en längd som motsvarar diametern rätt väl och som inte alls är svåra att andas igenom (även om man såklart upplever ett visst motstånd). Jag kanske borde prova att täppa portarna lite mer definitivt men jag antar att problematiken, om nu pluggarna är genomsläppliga, med blåsljud ur porten då blir ännu värre. Det funkar fint med en djup och rätt fin bas upp till den nivå där det börjar bli roligt med en port öppen men redan med de genomsläppliga pluggarna så är det där som högtalarnas syfte börjar visa sig och att inte kunna nå ens dit.. Då kanske man bara borde lämna allt öppet och plocka av sig de kritiska öronen. Att mäta något, men än att med öronen nå nån form av resultat med testtoner, har jag tyvärr vare sig kunskap eller utrustning för.

”Neuhausen”
Ja, porten är uppenbarligen för liten. Hur påverkas effekttålighet av att man helt slutet lådan? Kanske skulle jag få önskat resultat med alla portar ordentligt pluggade och istället lägga på lite EQ i botten?

Testade snabbt att koppla ur den ena basen i varje låda och spela lite testtoner (det är parallellkopplade 8Ohms-element) och basen upplevs då både renare och går djupare. Högtalaren kanske helt enkelt är för liten för två element och avsikten med den kanske aldrig, i konstruktörens ögon, var att ge mig den där djupa, sköna basen som jag hade hoppats få utan mer avsedd för att slå en i bröstet mellan 60-120Hz.. Testade att spela lite musik med en bas per högtalare men det blev inte bra. Nivån är fortfarande tillräcklig och just lågbasen låter mycket bra men delningen mot mellanregistret (280Hz) blir såklart skev och kompinentvärden fel när lasten är 8Ohm istället för 4..

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-20 20:40

JanneX,
Jag glömde/missade att skriva att ditt lyssningsrum påverkar otroligt mycket hur basen blir och upplevs.
Det finns många trådar här på faktiskt.io som behandlar ämnet. I stort kan man dock beskriva det som att stående vågor/resonans bildas i ditt lyssningsrum som förstärker vissa frekvenser, i först hand (med normalstora rum) halv och helvågsresomans. T.ex har du 2 motstående väggar kommer basen att förstärkas när våglängden motsvarar en halv eller hel vågländ. Formeln för detta är enkel : frekvensen = ljudhastigheten/våglängden. För t.ex ett avstånd på 4 meter blir då frekvensen = 340 meter per sekund/4 meter för helvåg (och hälften av beräknad frekvens för halvvåg).
Det är lite mer komplext i praktiken men en bra början för att förstå vilka frekvenser som blir förstärkta och "bullriga".

Kan du inte mäta - lyssna och välj helt enkelt den "portning" som låter bäst (antal pluggar du utnyttjar). Det är ditt lyssningsrum och vad du tycker som avgör, inte vad andra tycker t.ex på Youtube.

Att högtalaren "tål" mer eller mindre effekt.
Ett högtalarelement går sönder av i huvudsak 2 skäl:
- inmatad effekt gör att talspolen blir för varm och förstörs, d v s lindningen lossnar från bobinen (som tråden är lindad runt).
- högtalarmembranet gör för stort utslag (mekaniskt Xmax överskrids) och membranet förstörs eller bobinen lossnar från membranet/deformeras.

I basreflexlådor finns inget "motstånd" under lådans resonansfrekvens, akusiskt sett är lådan helt öppen. I slutna lådor hjälper luftens fjädring i lådan till att hålla Xmax "i schack".
Det krävs dock ganska rejäla toner under lådans resonans med basreflexlådor för att detta skall bli ett problem (lite enkelt förklarat)

Förhoppningsvis är basen i de inspelningar du lyssnar på panorerad så att basfrekvenser går ut i "mono". Det betyder att du har både vänstra och högra högtalares baselement som samverkar = 4 högtalarelement.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-07-20 20:56

JanneX skrev:”jansch”
Hmm.. Jag vet verkligen inte hur mycket de egentligen tätar. De är proppar av något poröst skumgummi med en längd som motsvarar diametern rätt väl och som inte alls är svåra att andas igenom (även om man såklart upplever ett visst motstånd). Jag kanske borde prova att täppa portarna lite mer definitivt men jag antar att problematiken, om nu pluggarna är genomsläppliga, med blåsljud ur porten då blir ännu värre. Det funkar fint med en djup och rätt fin bas upp till den nivå där det börjar bli roligt med en port öppen men redan med de genomsläppliga pluggarna så är det där som högtalarnas syfte börjar visa sig och att inte kunna nå ens dit.. Då kanske man bara borde lämna allt öppet och plocka av sig de kritiska öronen. Att mäta något, men än att med öronen nå nån form av resultat med testtoner, har jag tyvärr vare sig kunskap eller utrustning för.

”Neuhausen”
Ja, porten är uppenbarligen för liten. Hur påverkas effekttålighet av att man helt slutet lådan? Kanske skulle jag få önskat resultat med alla portar ordentligt pluggade och istället lägga på lite EQ i botten?

Testade snabbt att koppla ur den ena basen i varje låda och spela lite testtoner (det är parallellkopplade 8Ohms-element) och basen upplevs då både renare och går djupare. Högtalaren kanske helt enkelt är för liten för två element och avsikten med den kanske aldrig, i konstruktörens ögon, var att ge mig den där djupa, sköna basen som jag hade hoppats få utan mer avsedd för att slå en i bröstet mellan 60-120Hz.. Testade att spela lite musik med en bas per högtalare men det blev inte bra. Nivån är fortfarande tillräcklig och just lågbasen låter mycket bra men delningen mot mellanregistret (280Hz) blir såklart skev och kompinentvärden fel när lasten är 8Ohm istället för 4..

När du kopplar ur ett av elementen så kommer det fungera som en passiv radiator, det är ett alternativ till basreflex och elementet man har som passiv radiator har då normalt plats för vikter för att man skall kunna stämma av det. Du kan nog inte dra några slutsatser av ett prov med ett urkopplat element om du inte ersätter elementet med en träskiva.

Men dubbla volymen brukar göra underverk för den djupaste basen. Det är inte säkert att elementen har lämpliga parametrar för att dra nytta av den extra volymen, främst är det Qts som avgör. Du kommer också tappa 6dB nivå då elementen är parallellkopplade, ett extra element ger 3dB i sig och den dubblade effekten ger också 3dB. I alla fall i teorin, men då även dyra hemmaförstärkare brukar mjukna en hel del redan mellan 8ohm och 4ohm så blir det kanske bara 4-5dB.

Du kan givetvis ha tur och få något vettigt ur högtalaren som sluten låda, fyra 10" element ger en ganska stor slagvolym. Men det skall antagligen till väldigt EQ för att ge något som liknar nivåerna du kan få med en någorlunda sunt designad portad låda. Även när elementen är byggda för sluten låda så är ofta en basreflexlåda överlägsen för att ge djup bas. Kvaliten på basen är en annan sak.

Då jag precis tittat på möjligheterna med några gamla element jag hittade så har jag lite grafer som visar den här aspekten av skillnaden mellan sluten och portad. De här elementen är lämpliga för sluten låda och får 8.5dB EQ vid 30Hz för att få f-3dB vid ca 30Hz. De är olämpliga för portad låda och får ett bumligt frekvenssvar. Den raka ineffekten är 150W för den portade lådan och 20W för den slutna lådan. EQn för den slutna lådan drar upp effekten till ca 90W som mest. Det som begränsar båda konstruktionerna är högtalarelementets slaglängd. Då avstämmningen för den portade högtalaren är på 33Hz på grund av det olämpliga elementen så behövs det ett brant högpassfilter vid 25Hz vid de här nivåerna då konutslaget blir okontrollerat under resonansfrekvensen. Vid normala nivåer så är det inte så viktigt.

Det här är alltså samma element drivna till sin gräns i sluten låda med mycket EQ och i en portad låda där det bara finns ett högpassfilter vid 25Hz. Det är alltså inte dina element, men förhållandet brukar bli likartat. Men ofta kräver de slutna ännu mer EQ så de blir effektbegränsade istället för slaglängdsbegränsade som här.
Sluten-Portad.png
Sluten-Portad.png (19.63 KiB) Visad 2165 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-21 13:07

Det är inte helt enkelt att modellera ett problem av den här typen med en s.k. lumpad modell, men jag har höftat både elementegenskaper och förluster, vilket antagligen ger en någorlunda hyfsad bild:

DD10.png
DD10.png (32.34 KiB) Visad 2004 gånger

Till ovanstående frekvensgångskurvor kommer förstås både rumsinverkan och hörselns fallande känslighet för låga frekvenser när man uppskattar ljudtrycksnivån.

Det framgår dock tydligt att om man vill ha någon form av bas ned mot 20 Hz så måste man sätta pluggar i minst tre av portarna. Problemet är dels att endast en öppen port med en diameter om ca 74 mm inte alls räcker till för två 10"-element turbulensmässigt och dels att förlusterna blir höga via läckage genom pluggarna, vilket ger en ineffektiv Hemholtzresonator respektive "sluten" låda med samtliga portar pluggade.

Den rekommenderade lösningen blir att:

1. Ekvalisera (förstås)

2. Att lufttätt plugga två av portarna (förslagsvis på baksidan) eller att lufttätt plugga alla fyra portar, beroende på om man nöjer sig med ca 35 Hz eller 20 Hz undre gränsfrekvens

Vad som inte framgår i ovanstående diagram är den lägre distorsionen och högre ljudtryckskapaciteten som man erhåller med öppna portar. Två öppna portar är nog den bästa kompromissen och här bör man inte förstärka signalen under ca 37 Hz eftersom avstämningsfrekvensen landar omkring 42 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-21 14:28

JanneX skrev:...........................

När du kopplar bort en bas i lådan kommer denna agera slavbas, d v s istället för att ha en port/rör med en luftmassa har du nu ett högtalarmembran som agerar massa/tyngd. Vad som då händer är svårt att spekulera i då du inte vet högtalarkones tyngd. Du har även en fjäder (konens upphängning) som är obkant.

Nu har du alltså en kombination av slavbas och 4 portar för basrelex och en massa okända parametrar!

När du kopplar bort en bas kan du kortsluta anslutningarna på denna bashögtalare vilket medför att konen rör sig mycket trögare, d v s slavbaseffekten blir väldigt låg, nästan obefintlig = nästan som högtalarhålet var igentäppt.
Det beror på att när talspolen är kortsluten vill inte spolen röra sig i magnetfältet, en motriktad kraft skapas (elektromotorisk kraft) och håller högtalarkonen i dess ursprungsläge.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-07-21 15:11

I-or skrev:Det är inte helt enkelt att modellera ett problem av den här typen med en s.k. lumpad modell, men jag har höftat både elementegenskaper och förluster, vilket antagligen ger en någorlunda hyfsad bild:

DD10.png

Mitt intryck av att plugga en av flera portar är att det har varit ganska lätt att begränsa flödet tillräckligt för att avstämmningen skall få det att verka som att porten inte längre fanns. Men en skumgummiplugg är antagligen mindre tät än att knö in en kudde eller en jacka inför provmätningen.

Vad använder du för att räkna på flödesbegränsade portar? Jag skulle vilja göra något med fyra element som inte har så lämpliga parametrar som jag skulle önska, det skulle vara intressant att se om lite handpåläggning med flödesbegränsade portar kan få dem att fungera bättre.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-21 16:23

Om man knölar fast en strumpa eller liknande ordentligt så kan man anse att porten är tillräckligt lufttät, men pluggarna tycks ha betydligt lägre strömningsmotstånd än så.

Jag utnyttjar ett egenkomponerat Matlab-skript, där jag har antagit att förlusterna kan anses uppstå i luftfjädringen med 2 eller 3 pluggade portar respektive i portarna med 4 pluggade portar. En mer noggrann lösning kräver förstås mätningar av både elementegenskaper och strömningsmotstånd för pluggarna samt en mer avancerad modell, men detta är inte nödvändigt i det här fallet, då vi inte helt oväntat finner att två portar eller möjligen sluten låda fungerar bäst och att ekvalisering är nödvändig för en vettig undre gränsfrekvens oaktat dess helt avgörande fördelar för rumsinverkan.

Du behöver dock inte gräva ned dig i någon knepig lösning med dämpade portar eftersom det är betydligt vettigare att ekvalisera bort eventuella frekvensgångsavvikelser. Basreflexlösningar är mycket känsliga för förluster och då tappar man en stor del av de principiella fördelarna vad gäller ökad verkningsgrad och minskad konförskjutning. Ekvalisering är för övrigt förstås helt avgörande för en jämn frekvensgång i lyssningspositionen (vilket förutom distorsion är det enda som är av vikt), så detta går aldrig att undvika om man är ute efter en riktigt god basåtergivning (undantaget ett mycket omfattande akustikåtgärdat rum med gigantiska Helmholtzabsorbenter).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-07-22 00:38

I-or skrev:Du behöver dock inte gräva ned dig i någon knepig lösning med dämpade portar eftersom det är betydligt vettigare att ekvalisera bort eventuella frekvensgångsavvikelser. Basreflexlösningar är mycket känsliga för förluster och då tappar man en stor del av de principiella fördelarna vad gäller ökad verkningsgrad och minskad konförskjutning. Ekvalisering är för övrigt förstås helt avgörande för en jämn frekvensgång i lyssningspositionen (vilket förutom distorsion är det enda som är av vikt), så detta går aldrig att undvika om man är ute efter en riktigt god basåtergivning (undantaget ett mycket omfattande akustikåtgärdat rum med gigantiska Helmholtzabsorbenter).

Du har givetvis rätt. Det är så inrotat att försöka få det så rätt som möjligt hela vägen. Men med alla fel man normalt sett har på grund av lyssningsmiljön så är det okomplicerat att kompensera för hur högtalaren spelar bas så länge som fysiska begränsningar som effekt och slaglängd respekteras.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-24 17:24

Tackar för all input. Jag förstår nog inte allt och då jag inte har annat än mina öron att mäta med så blir det för svårt i och med att jag inte vet om pluggarna stänger, dämpar eller vad de egentligen gör. Hursomhelst så ger alla möjligheter (även diskanten kan justeras medelst bygel över terminalen) mig valet att bestämma på vilket vis högtalaren ska fungera ganska dåligt. Det blir en trevlig sak med tre portar stängda men då räcker inte portens storlek till. Detta hade ju kunnat vara en rätt trevlig allround högtalare för många om de gjort den optimerad ifrån fabrik.
Verkar gå troll i detta. Min XTZ 10.17 subwoofer lider av samma sjuka. Två olika portlängder för hur djup bas man vill ha, 3 olika EQ-lägen..när man bara kunde släppt en optimerad produkt ifrån början. På ett vis förstår jag att det är marknadsmässigt klokt att göra en produkt anpassningsbar på ett vis som kan få den att fungera hjälpligt i ett stort antal miljöer men på köpet verkar man få att den inte fungerar så bra som den annars hade kunnat någonstans..
Bilagor
_20230724_171440.JPG
_20230724_171440.JPG (1.18 MiB) Visad 1577 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-07-24 19:14

XTZ verkar i alla fall dokumentera ordentligt. https://www.xtzhifi.com/files/support/s ... ure1_3.pdf

Jag tolkar det som:
Inga pluggar för partybas, höger port öppen för djup bas, vänster port öppen för djupare bas och båda pluggade för att kompensera med EQ.

REF för att spela rakt (film).
EQ1 för att dämpa det djupaste lite för musik eller för att låta högtalarelementet vara kvar i lådan när man tar i lite.
EQ2 för partybas ELLER för att kompensera för hur det blir med båda pluggarna i.

Dina Dynaudio kom väl också med skumpluggar? De kan vara värda att ha i tillsammans med basstöd, så kör jag.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-24 19:34

Neuhausen skrev:XTZ verkar i alla fall dokumentera ordentligt. https://www.xtzhifi.com/files/support/s ... ure1_3.pdf

Jag tolkar det som:
Inga pluggar för partybas, höger port öppen för djup bas, vänster port öppen för djupare bas och båda pluggade för att kompensera med EQ.

REF för att spela rakt (film).
EQ1 för att dämpa det djupaste lite för musik eller för att låta högtalarelementet vara kvar i lådan när man tar i lite.
EQ2 för partybas ELLER för att kompensera för hur det blir med båda pluggarna i.

Dina Dynaudio kom väl också med skumpluggar? De kan vara värda att ha i tillsammans med basstöd, så kör jag.

Bästa kompromissen (märk väl, "kompromissen") här är att köra med höger port (sett framifrån.. Har mätt och det är den kortare) pluggad (detta är en plugg värd namnet. 3 gånger så lång som till Dynavoice och det blir tätt på riktigt) och EQ1. Nivån på en 30Hz-ton är i princip identisk mellan detta läge och EQ Ref men den lilla biten mellan 20-30Hz dränker allt i ett lågbasdaller och gör basen slö..trots 45m2 vardagsrum.
Återigen. Man gör en bas man hävdar har utsträckning till 20 Hz och så är det.. Förutsatt man väljer en inställning som inte fungerar i praktiken. Testad den lite försiktigt i ett mindre rum, 18m2, och samma visa.. Ref och högra porten pluggad och allt blir basgröt. Och svårintegrerat, allt mellan 40-100Hz ligger alldeles för lågt i nivå jämfört med suboktaven.

Återgå till Generellt om hifi