När skivorna får en att ändra volymen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

När skivorna får en att ändra volymen

Inläggav Svante » 2005-08-22 18:55

Hmm, jag har funderat på, varför får vissa skivor en att famla efter volymkontrollen. En del skivor kräfver en högt ställd volym, medan andra helst ska sänkas rejält. Oftast är det välljudande skivor som behöver dras upp och tvärtom.

Varför är det så?

Och ve och fasa, är välljudande skivor ett hot mot folk(hörsel)hälsan?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-22 18:57

Har du inte följt med i mastringsdebatten...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-22 18:58

Är väl inte så konstigt, eftersom illaljudande fonogram i allmänhet och hårt komprimerade dito i synnerhet kräver lägre nivåpådrag.

Ett hårt komprimerat fonogram är inte sällan mer än 10 dB starkare än ett högdynamiskt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-22 19:06

Om man inte vill lyssna aktivt utan vill ha bakgrundsmusik som inte blir för hög helt plötsligt så kan det vara bra med kompression. Men att trycka upp ljudet så att medelnivån ligger nära maxnivån ser jag ingen större poäng med, men jag fattar att lättlurade människor inte fattar att det är för att det låter starkare som de tycker att det blir bättre med kraftig kompression, lätt åtgärdat genom att i stället bara skruva upp volymen alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 19:14

Nej, alltså jag tror inte att det är för att det låter bättre med dynamiken kvar och att medelnivån därmed blir lägre på skivan. Jag menar alltså egentligen inte volymkontrollens läge utan ljudnivån. Jag är övertygad om att jag vill ha högre medelljudnivå (akustiskt) när jag lyssnar på en välljudande skiva.

Det är nästan så att man kan mäta skivkvalitet med den ljudnivå man föredrar.

Känner ni inte igen det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-22 19:16

Svante skrev:Nej, alltså jag tror inte att det är för att det låter bättre med dynamiken kvar och att medelnivån därmed blir lägre på skivan. Jag menar alltså egentligen inte volymkontrollens läge utan ljudnivån. Jag är övertygad om att jag vill ha högre medelljudnivå (akustiskt) när jag lyssnar på en välljudande skiva.

Känner ni inte igen det?
Jo men det är ju jobbigt att lyssna på en kompakt ljudmatta där inte öronen får vila mellan tonerna därför vill man heller inte lyssna lika högt även lägre nivå alltså. Hpårt komprimerad musik lyssnar jag helst så lågt som löjligt, man har ju ända vad de sjunger pga kompressionsgraden utan att behöva ha så hög volym.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 19:23

Ja, det här halkade ju över i kompressionsdebatten igen, vilket inte riktigt var meningen. Men det är kanske det som är boven här också. Kompression pockar på uppmärksamheten hela tiden och resultatet blir att hjärnan kopplar bort. Lite som spam.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-22 19:27

Sen får man ju inte glömma att kompressorn är en amplitudmodulator och alla radiopulare vet vad som händer när bärvågen amplitudmoduleras - det blir nya gubbar i spektrummet, så kallade sidoband.

Ju mindre tidskonstanter (för attack och release) kompressorn har, desto värre blir distorsionen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-23 10:31

Jag tror att det beror på distorsionen. Jag orkar verkligen inte lyssna länge på en CD med mkt dist - däremot en bra inspelning gör mig aldrig trött i öronen oavsett ljudstyrka.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-08-23 11:56

är det bra musik höjer man, är den dålig sänker man

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-23 12:10

Jag ansluter mig till de som gissar på hög dist och komprimering, framför allt dist. Men även typen av musik spelar in. Hårdrocksmangel ska ju spelas högt, men det stör mycket mer. Såväl grannar som ens egen tankeverksamhet. Gles musik vinner oftast på att höjas upp för att man då hör även de svagare detaljerna.

/ B

Återgå till Generellt om hifi