Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav JanneX » 2023-09-20 20:20

Förvånas lite.. Har roat mig med att koppla en gammal, länge oanvänd (tänk årsmodell 2013 kanske) laptop via dess 3.5mm hörlursutgång till stereon. Kört lite referenslåtar på Tidal och måste säga att jag tycker det låter rätt bra.. Kanske en liten skillnad i dynamik och stabilitet i lågbasen jämfört med digital signal och en bra DAC men i nivå med utlägget? Det vette fan..
Hur är den allmänna uppfattningen om en pc som ljudkälla? Eller går det inte generalisera så grovt utan är det från dator till dator? Mitt ljudkort verkar vara någon Realtek-historia..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav Bill50x » 2023-09-20 22:44

Har använt 3,5mm hörlursutgång både på landet - från Android och Laptop till stereon och från TV'n till datorhögtalare (satelliter/sub) och det fungerar förvånnsvärt bra. Lägger man lite jobb på att trimma in klang- och ljudbild kan man förvåna många välljudsälskare.

Det är dock svårt att fixa så uppsättningen klarar alla musikgenrer, de har alla sina speciella krav och man får kompromissa lite.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav Magnuz » 2023-09-20 23:06

Det är nog tämligen avhängigt ljudkortets kvalitet. Sedan är det väl en del inställningar i Windows (om det nu är det man kör) som kan behöva ändras för att ljudet ska förbli så oskadat som möjligt. Jag kommer dessvärre inte ihåg vilka men det finns trådar om det här på faktiskt.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav jansch » 2023-09-20 23:15

Det finns några tester på Youtube där mätdata (inte subjektivt alltså!) visar att det är bra/ok ljud i en vanlig PC, även med hörlurar.
Framförallt om man belastar utgången med högohmiga hörlurar eller använder den som försteg in i en aux-ingång.

Alltså bättre frekvensgång, kanalseparation, S/N och lägre distorsion än vad t.ex en skivspelare någonsin kan producera.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav I-or » 2023-09-21 00:02

Magnuz skrev:Det är nog tämligen avhängigt ljudkortets kvalitet. Sedan är det väl en del inställningar i Windows (om det nu är det man kör) som kan behöva ändras för att ljudet ska förbli så oskadat som möjligt. Jag kommer dessvärre inte ihåg vilka men det finns trådar om det här på faktiskt.


Det som vanligen ställer till det överlägset mest i Windows är CAudioLimiter: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73682&p=2258003#p2258003

I övrigt så låter de flesta ljudkort inte alls illa sedan ganska länge även om man i vissa fall kan detektera en hårsmån störningar på mycket låg nivå från högtalarna när datorn arbetar (utan musiksignal).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26699
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav hifikg » 2023-09-21 00:07

En MacBook Pro 2012 slår det mesta, ansluten via 3,5 mm porten. Vid ett besök i en av de "finare" hifibutikerna lyssnade jag och butiksägaren på musik direkt från datorn vs via en DAC och ingen kunde avgöra när det var den ena eller den andra som stod för musiken. Jag köpte ändå dacen, för en sån "ska man ju ha" och var nöjd med den i många år och hade så varit än, om det inte vore för en period av DSD-forskning.
Sitter nöjd :)

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav JanneX » 2023-09-21 08:04

Kul att fler tycker att det funkar. Jag har inte gjort några inställningar utöver att ställa ljudkortet på 24bit 44.1kHz. Den stora nackdelen är att min gamla dator låter rätt mycket och kan höras i tysta passager men det går alltid att lösa...
En datorbaserad liten rigg börjar växa fram i tanken.. Smidigt att ha både lagrad och streamad musik på samma ställe...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-21 09:29

Jag kör från mina Microsoft Surface på det viset sedan jag fick lämna in min ordinarie uppspelare på reparation för en tid sedan. Det fungerar överlag bra även om det kan finnas begränsningar i max utnivå. Kör Equalizer APO på dem.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav I-or » 2023-09-21 10:15

En tyst dator (NUC, laptop, desktop placerad utanför lyssningsrummet m.m.) är det absolut bästa sättet att spela upp musik på i mitt tycke.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav gflar » 2023-09-21 12:48


AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav AlbertHall » 2023-09-21 12:56

Går ni via DAC, eller rakt in i försteget?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav I-or » 2023-09-21 13:09

Externa DAC:ar är förstås bäst, men idag finns även många fullt dugliga ljudkort på plats i datorerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav pLudio » 2023-09-21 13:25

Kan vara stor skillnad i ljudkvalité mellan hörlursutgången på baksidan av en arbetsstation där kontakten sitter på moderkortet och utgången på fronten av datorn där en kabel går genom lådan till moderkortet.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-21 13:27

AlbertHall skrev:Går ni via DAC, eller rakt in i försteget?


Är det kopplat via hörlursutgången som jag antar menas i rubriken, då blir det förstås via datorns DAC.

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav AlbertHall » 2023-09-21 15:30

Hörlursuttaget har jag aldrig prövat. Bara gått vi USB in i min DAC.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav JanneX » 2023-09-23 14:39

Det pratas ju en del om ekvalisering här på forumet.. Finns ljudkort för pc som har denna funktion? Jag vet att det finns enklare varianter i vissa uppspelare men det funkar bara på lagrad musik och inte för streamad.

Börjar spåna på en komplett mediacentral.. WebOS i min LG smarta tv gör väl jobbet men att kalla upplevelsen smidig trots en rätt ny (och svindyr) tv vore att ta i. En dator skulle göra jobbet snabbare..förutsatt att man kan få tillgång till HDR, Dolby Vision osv även via en sådan..
Det kanske kräver maskinvara som sparkar iväg priset något oerhört iofs..

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav I-or » 2023-09-23 14:54

Det är min absoluta övertygelse att det "smarta" bör placeras i datorn och detta innefattar även ekvalisering. Appar och krav på annan funktionalitet förändras hela tiden, vilket kräver möjligheter som endast en dator kan erbjuda. Bildvisaren bör därför förbli just en sådan och att slippa underdimensionerade TV-processorer är dessutom vanebildande.

Ekvaliseringen hanteras för övrigt av processorn och har ingenting med ljudkortet att göra. För Windows rekommenderas gratismjukvaran Equalizer APO som fungerar system wide, d.v.s. omfattar allt ljud som hanteras av datorn.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav paa » 2023-09-23 16:06

I-or skrev:Det är min absoluta övertygelse att det "smarta" bör placeras i datorn och detta innefattar även ekvalisering. Appar och krav på annan funktionalitet förändras hela tiden, vilket kräver möjligheter som endast en dator kan erbjuda. Bildvisaren bör därför förbli just en sådan och att slippa underdimensionerade TV-processorer är dessutom vanebildande.

Ekvaliseringen hanteras för övrigt av processorn och har ingenting med ljudkortet att göra. För Windows rekommenderas gratismjukvaran Equalizer APO som fungerar system wide, d.v.s. omfattar allt ljud som hanteras av datorn.

Hur hanterar du ljud med flera än två kanaler via datorn?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav Ogjort » 2023-09-24 23:26

hifikg skrev:En MacBook Pro 2012 slår det mesta, ansluten via 3,5 mm porten. Vid ett besök i en av de "finare" hifibutikerna lyssnade jag och butiksägaren på musik direkt från datorn vs via en DAC och ingen kunde avgöra när det var den ena eller den andra som stod för musiken. Jag köpte ändå dacen, för en sån "ska man ju ha" och var nöjd med den i många år och hade så varit än, om det inte vore för en period av DSD-forskning.


Märkligt.
Jag har en MacBookPro (sent) 2013 som jag använder som "samplingsljudkälla" via MIDI-Keyboard när jag lirar.
I början körde jag via hörlursutgången in i PA. Sen när jag istället körde via extern ljudburk med hyfsad DAC,
så reagerade mina orkesterkamrater och undrade om jag kört alla ljud genom en tvättmaskin? Det blev SÅ mycket bättre.

Sånt kan man ju tro att man inbillar sig själv, då jag alltid JOBBAR via extern ljudlåda och TYCKER att det är stor skillnad
jämfört med hörlursutgången direkt. Men så reagerade alltså även mina spelkamrater. (ovetandes).

Det kan kanske ha med linjenivå till PA eller nått sånt att göra. Men jag upplever hörlursutgången och då Macens interna DAC som påtagligt sämre
än t.ex. mitt Focusrite ljudinterface. I alla sammanhang.

Kan det ha skett en försämring mellan 2012 och 2013? Eller vad?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Laptop 3.5mm utgång som ljudkälla?

Inläggav JanneX » 2023-09-25 08:12

Spinner vidare på iden med en liten, men hyfsat kraftfull dator som ska klara musikuppspelning (Tidal och lagrad musik) samt även TV via en månne ljusskygg lösning. Appar som Netflix, Disney osv finns med 4K-kapacitet till Windows..
Allt styrt via ett trådlöst tangentbord med musplatta.
Har en fundering dock.. Är Windows 10 eller 11 det föredragna operativsystemet för ändamålet? Tänker på Chrome.. Där finns ju allt färdigt som appar och samma funktionalitet som i en telefon fast i tv:n känns rätt smidigt. Lär väl inte finnas mjukvara för ekvalisering och liknande dock..
MacOS är väl ännu ett alternativ.
Åsikter?

Sedan en fråga som jag vet jag läste något om för många år sedan.. I den tänkta setupen är inte längre den analoga utgången ett alternativ utan ska det även avnjutas film tar jag ljudet från HDMI in i receivern..och då vore det smidigt att kunna lösa även ljudnivån med tangentbordet. Ställa receivern på den nivå där man spelar som absolut starkast och låta det vara 100% från datorn och sedan låta datorns volymkontroll sköta resten. Spindelklockan drar igång dock.. Något om att datorns volymkontroll behöver vara ställd på 100%, annars tappar man upplösning och därmed ljudkvalitet.. Vet någon vad som gäller?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: LH och 7 gäster