Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-27 07:20

Jag lyssnar alltid (=till 100%) ensam. Rummet är möblerat för ensamlyssning, med en DUX Superspider nogsamt placerad för en riktigt god upplevelse av såväl klang som ljudsceneri.
(Senast någon besökare var nere i grottan och lyssnade måste vara tio år sedan... 8O )
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34935
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav Morello » 2023-09-27 09:56

Jazzå, gillar inte sambon att spisa skivor?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav Kraniet » 2023-09-27 10:26

Morello skrev:Jazzå, gillar inte sambon att spisa skivor?


Undra just hur stor andel av de kvinnliga sambosarna som gillar spisa skivor :D 8)
Mvh
Magnus

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav AlbertHall » 2023-09-27 11:20

Strmbrg skrev:Jag lyssnar alltid (=till 100%) ensam. Rummet är möblerat för ensamlyssning, med en DUX Superspider nogsamt placerad för en riktigt god upplevelse av såväl klang som ljudsceneri.
(Senast någon besökare var nere i grottan och lyssnade måste vara tio år sedan... 8O )


Exakt samma här.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav nopalfda » 2023-09-27 11:52

Kraniet skrev:
Morello skrev:Jazzå, gillar inte sambon att spisa skivor?


Undra just hur stor andel av de kvinnliga sambosarna som gillar spisa skivor :D 8)


Min sambo har ett lika stort intresse för musik som jag har. Hon har däremot inte samma behov att sitta på rätt plats i soffan när hon lyssnar på musik :lol:
Förövrigt så delar hon mitt intresse för att konserter, festivaler och att resa så hon är min ständiga följeslagare på de flesta av mina utflykter. Vi snittar på
ca 100 spelningar per år.. ja inte under pandemin då förstås..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav Nattlorden » 2023-09-27 11:52

Du lyssnar alltid på en stor mängd senare anländande ljud. Detta skall därför hålla en sådan klang att det helt enkelt passar. Vissa ändringar förväntar du dig med tanke på vilket rum du befinner dig i, så de är inte konstiga... Men om spridningen och klangbalansen på denna inte passar för rummet så kommer ju inte ditt direktljud och det senare anländande ljudet att vara fullt logiskt för hjärnan.

Därför är hur och vad som sprids från högtalarna viktigt och om ifall några problem med detta finns att man tar hand om det med akustikåtgärder.

Be mig dock inte berätta hur det skall vara.... DET är ett antal kompetensnivåer upp. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-27 14:11

Förr i tiden kunde vi sitta och spisa tillsammans, och det kan vi såklart nu också, men det görs inte.
Vi har alltför olika musiksmak och mitt sätt att sitta och djuplyssna är inte riktigt hennes grej.
"Hifipolare" har jag inga kvar, då jag har tröttnat på dem. Det skulle snackas sönder musiken hela tiden. :evil:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10227
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför skall en högtalare ha bred(god) spridning...

Inläggav distad » 2023-09-27 15:33

Strmbrg skrev:Förr i tiden kunde vi sitta och spisa tillsammans, och det kan vi såklart nu också, men det görs inte.
Vi har alltför olika musiksmak och mitt sätt att sitta och djuplyssna är inte riktigt hennes grej.
"Hifipolare" har jag inga kvar, då jag har tröttnat på dem. Det skulle snackas sönder musiken hela tiden. :evil:

"Hifipolare", har inga kvar längre då hifi är dött. Jag hade en hel del Hifipolare förr,men de försvann efter hand.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt och kommer dö.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men det blidde inget.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster