Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-28 06:55

Eftersom inköpet rörde sig om småpengar (åtminstone som jag ser det) så var den ekonomiska delen inget att fundera över. Netgear GS108E går lös på en femhundring och jag köpte till en enmeters nätverkskabel för att slippa rota efter om jag redan har en hemma.
Den här tråden löper risk att utvecklas till ytterligare en tråd på precis samma tema som många andra trådar: "Idioti mot vetande, rond 2346" eller något sådant. :)

Fråga mig inte hur det "låter", nu när switchen är inkopplad en sladdmeter före streamern, ty det har jag inte något stringent svar på i nuläget. Förmodligen kommer jag inte försöka analysera hur det "låter" framöver heller, eftersom det inte är det som intresserar mig i praktiken.
Det jag är ute efter - för min högst personliga del - är snarare hur det "inte låter", dvs hur odistraherat jag kan tillägna mig den musik jag tycker om att lyssna på. "Klassisk, storskalig orkestermusik", nästan helt uteslutande.
Annorlunda formulerat:
Hur lätt är det att lyssna?
Hur "o-jobbigt" är det att ta sig igenom en Shostakovich-symfoni?
Hur lite behöver jag själv som mottagare "processa" för att tillskansa mig en god illusion av en verklig orkesters framförande av musiken?

Drygt femhundra spänn kan gärna få ödas på att utröna om en "jävla switch" kan bidra i önskad riktning till detta.

Jag vill delge er två länkar till artiklar som väckte mitt intresse.
Se det inte som ett (försök till) bevis för något, det gör inte jag. Jag ser det bara som intressant att ta del av vad som där står.

How a network switch affects audio playback – An extreme deep dive!
https://alpha-audio.net/background/how- ... deep-dive/

A (very!) deep dive into network switches- listening and measuring
https://alpha-audio.net/review/a-very-d ... measuring/
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav sprudel » 2023-09-28 08:44

Intresserad av hur du upplever skillnaderna.
Jag hade tidigare en skarvkontakt för att växla manuellt mellan kabel till TV och streamer. Jag har varit lite bekymrad över att musik förmedlad via streamer och usb låter sämre än CD via optiskt direkt till 2Quote.
Streamern har enbart usb ut så test mellan optiskt och usb från streamer till dac medges inte.
Testade att låta kabel från router gå direkt till streamer utan skarvkontakt och kanske lite bättre, men inte bra, fortfarande lite trasigt.
Nåväl, av mer bekvämlighetsskäl skaffade jag en Netgear GS 105, trots att jag inte ville ha in ytterligare en switchad nätdel, men kom iaf runt den manuella omkopplingen.
Till min häpnad låter det betydligt behagligare, inte alls trasigt och minst i klass med CD.
Läste också att Rob Watts spelade med en powerbank till Qutest så det leker jag med nu, hittills sämre men det är en ”fådd” enkel PB om 2600 mAh, den ger 5V och 1A ut, perfekt för Qutest egentligen. Min tanke där var att undkomma Qutest switchade nätbula.
Ska försöka få tag i en bättre PB och testa det.
Du får säkert en rad kommentarer om att du har fel från personer som håller sig till mantrat om den ”digitala överföringens fullkomlighet” men det kan du lugnt skita i.
Man blir lika full av hembränt 40% etanol som av fin whisky 40%. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26775
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav hifikg » 2023-09-28 08:53

Klart du måste ha en switch, det slog H&M fast redan 2018...
Bilagor
HM1118.png
HM1118.png (149.81 KiB) Visad 1425 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav pLudio » 2023-09-28 10:19

The Most Interesting Man - Bits.jpg
The Most Interesting Man - Bits.jpg (102.35 KiB) Visad 1397 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav sprudel » 2023-09-28 12:01

pLudio skrev:
The Most Interesting Man - Bits.jpg


Det var min övertygelse också när jag köpte min första CD. :)
Det var Dire Straits ”Brothers in Arms”. Jorma (jodå, den Jorma) bodde våningen ovanför och vi sprang upp och ner för att uppleva skillnaden mellan LP och CD i våra respektive anläggningar. Det var en stor besvikelse, helt platt, dött och mekaniskt, men enligt uppgift det perfekta ljudet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26775
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav hifikg » 2023-09-28 12:21

sprudel skrev:
pLudio skrev:
The Most Interesting Man - Bits.jpg


Det var min övertygelse också när jag köpte min första CD. :)
Det var Dire Straits ”Brothers in Arms”. Jorma (jodå, den Jorma) bodde våningen ovanför och vi sprang upp och ner för att uppleva skillnaden mellan LP och CD i våra respektive anläggningar. Det var en stor besvikelse, helt platt, dött och mekaniskt, men enligt uppgift det perfekta ljudet.


Ni hade fel kablar!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Morello » 2023-09-28 12:33

sprudel skrev:
pLudio skrev:
The Most Interesting Man - Bits.jpg


Det var min övertygelse också när jag köpte min första CD. :)
Det var Dire Straits ”Brothers in Arms”. Jorma (jodå, den Jorma) bodde våningen ovanför och vi sprang upp och ner för att uppleva skillnaden mellan LP och CD i våra respektive anläggningar. Det var en stor besvikelse, helt platt, dött och mekaniskt, men enligt uppgift det perfekta ljudet.


Albumet spelades in på digitalbandspelare; det var Neil Dorfsman som insisterade på det. Sedan mixades albumet analogt ned till DAT (48k/16 bit).
Tyvärr lider albumet av en mycket ful ekvalisering med svag bas och ett överdrivet presens-register. Hur som helst finns inget att vinna på LP-utgåvan. Jag har detta album på europeisk CD, amerikansk CD, tre olika LP samt en specialare från MOFI. MOFI-utgåvan har en mer balanserad klang än alla övriga, vilka i detta avseende låter lika (illa).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-28 12:55

Beträffande "switchande" nät-trafos:
Det "skräp" som dessa skickar ut och kan påverka annan ansluten apparatur, tror jag inte är något stort problem i min "setup". Den Accuphase "Clean Power"*) jag försörjer alltsammans med har såvitt jag förstår en mycket låg impedans på utgången. Dvs allt skräp lär ta minsta motståndets väg just den vägen, istället för att kontaminera övriga apparater. Yttermera är alla anslutna apparater kopplade via en grendosa med parallellkopplade uttag, vilken sedan är ansluten till "Clean Power".

Beträffande skillnader:
Jag har jättesvårt för skillnads-analys. Det enda jag tror att jag kommer att kunna berätta om, är huruvida lyssnandet framöver blir påtagligt lättare för min inre processor eller ej.
Den musik jag utsätter mig för är inte helt lättsmält ens ur ett partitur-perspektiv eller åhört live. Om anläggningen då stökar till det ytterligare, med en större eller mindre grad av distraktioner, så orkar jag inte lyssna alls, bara en kort stund, en ganska lång stund eller i bästa fall väldigt länge.

*) En helt analogt uppbyggd nätdel som bland annat innehåller en analyskrets för inkommande frekvens, distorsion och spänning - en ekvalisering av avvikelserna - varefter den släpper ifrån sig en odistorderad 50 Hz sinus på 230 V ut. Men det är en annan historia...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Morello » 2023-09-28 13:11

Apropå enklare "nätbulor" av hackande typ. Dessa anpassar hackningsfrekvensen efter belastning för att minska strömförbrukningen vid låga laster (skip cycle mode brukar det kallas på engelska). Problemet med många modeller är att växlingsfrekvensen sjunker så lågt att den blir audiofrekvent!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav mn12 » 2023-09-28 13:21

Jag förstår inte riktigt.

Bytte du ut en switch eller satte du in en switch med tillhörande väggbula 1 meter från anläggningen där det förut var en kabel på X meter (antagligen längre än 1 meter) till router med tillhörande väggbula?

För om det är så att väggbulor kan påverka ljudet så måste det vara kontraproduktivt att sätta in en ny 1 meter från anläggningen (även om den mätt bättre än andra).
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Morello » 2023-09-28 13:29

För den som tror att olika eternätsväxlar samt dito vägväljare manipulerar paketen kan jag rekommendera att installera:

https://packetsender.com/

https://www.wireshark.org/

Jag nyttjar själv dessa verktyg då jag bland annat arbetar med konstruktion av slika produkter - ehuru för litet speciella applikationer.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10320
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav distad » 2023-09-28 13:58

sprudel skrev:
pLudio skrev:
The Most Interesting Man - Bits.jpg


Det var min övertygelse också när jag köpte min första CD. :)
Det var Dire Straits ”Brothers in Arms”. Jorma (jodå, den Jorma) bodde våningen ovanför och vi sprang upp och ner för att uppleva skillnaden mellan LP och CD i våra respektive anläggningar. Det var en stor besvikelse, helt platt, dött och mekaniskt, men enligt uppgift det perfekta ljudet.

Kul att höra, att ni lyssnade. :D Det är få som gör det idag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

AlbertHall
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav AlbertHall » 2023-09-28 14:19

Varje datapaket har en checksumma som jämförs av mottagaren.
Skulle något inte stämma, begärs omsändning.

AlbertHall
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav AlbertHall » 2023-09-28 14:24

hifikg skrev:Klart du måste ha en switch, det slog H&M fast redan 2018...


Den är för billig. Det händer inget med ljudet förrän du kommer upp i en 8.000 - 10.000:- eller gärna mycket mer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav sprudel » 2023-09-28 15:49

AlbertHall skrev:
hifikg skrev:Klart du måste ha en switch, det slog H&M fast redan 2018...


Den är för billig. Det händer inget med ljudet förrän du kommer upp i en 8.000 - 10.000:- eller gärna mycket mer.


Har du cyklat långt? Strömberg skriver att han köpt en switch för en knapp femhundring.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav sprudel » 2023-09-28 15:51

Morello skrev:
sprudel skrev:
pLudio skrev:
The Most Interesting Man - Bits.jpg


Det var min övertygelse också när jag köpte min första CD. :)
Det var Dire Straits ”Brothers in Arms”. Jorma (jodå, den Jorma) bodde våningen ovanför och vi sprang upp och ner för att uppleva skillnaden mellan LP och CD i våra respektive anläggningar. Det var en stor besvikelse, helt platt, dött och mekaniskt, men enligt uppgift det perfekta ljudet.


Albumet spelades in på digitalbandspelare; det var Neil Dorfsman som insisterade på det. Sedan mixades albumet analogt ned till DAT (48k/16 bit).
Tyvärr lider albumet av en mycket ful ekvalisering med svag bas och ett överdrivet presens-register. Hur som helst finns inget att vinna på LP-utgåvan. Jag har detta album på europeisk CD, amerikansk CD, tre olika LP samt en specialare från MOFI. MOFI-utgåvan har en mer balanserad klang än alla övriga, vilka i detta avseende låter lika (illa).


Bekymret var nog inte så mycket albumet som CD-spelaren vi använde. Albumet är helt OK, även om inte perfekt i dagens setup.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav sprudel » 2023-09-28 15:53

hifikg skrev:
sprudel skrev:
pLudio skrev:
The Most Interesting Man - Bits.jpg


Det var min övertygelse också när jag köpte min första CD. :)
Det var Dire Straits ”Brothers in Arms”. Jorma (jodå, den Jorma) bodde våningen ovanför och vi sprang upp och ner för att uppleva skillnaden mellan LP och CD i våra respektive anläggningar. Det var en stor besvikelse, helt platt, dött och mekaniskt, men enligt uppgift det perfekta ljudet.


Ni hade fel kablar!


Jag trodde du skulle säga att vi hade fel högtalare! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-28 16:57

För min del är ett av bekymren just det där Dire Straits-albumet. :D
Nåågot uttjatat, liksom. Men det är vad just jag tycker.

Nu kom ju tråden in på bland annat väggbulor och någon förstod inte riktigt vad jag har gjort. Så:
Jag lyssnar enbart på strömmad musik och det via Qobuz. (Har skänkt hela CD-samlingen till välgörenhetsförsäljning. Myrorna, eller vad det var. Men nu blev det off-track igen...)
Signalen tas via en säkert 15 meter lång kabel från bostadens router. (Den går upp runt ett antal dörrar mm. Utmärkt med dörrfoder i ihålig plast. :) )
Andra änden av kabeln är nu ansluten till nätverksswitchen. Tidigare var sagda kabel direkt ansluten till streamern.
Switchen är ansluten till streamern via en enmeterskabel.
Streamern är ansluten till Chord M-Scaler via USB.
M-Scalern är ansluten till Chord Hugo TT2-DAC:en via dubbla parallella BNC-kablage.
Därefter rasslar det på elektriskt-analogt och renderar så småningom i en lufttrycksrörelse som något senare renderar diverse skrammel i öronen. Med lite tur och fantasi kan skramlet tolkas som musik av min inre processor.
Ju mindre jag behöver anstränga processorn i kraniet, desto lättare att tillgodogöra sig illusionen av skrammel.
Nä, illusionen av musik, menar jag.
Med lite otur kan emellertid musiken vara just skrammel, förvisso...

Ungefär så. :)

Apropå kopplingar: Här förklarar Bootsy Collins hur det kan hänga ihop.
https://youtu.be/cAVNMJl0rhI
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6647
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav goat76 » 2023-09-28 17:20

AlbertHall skrev:Varje datapaket har en checksumma som jämförs av mottagaren.
Skulle något inte stämma, begärs omsändning.


Hur fungerar en omsändning utan avbrott eller fördröjning när det kommer till en kontinuerlig ljudström (musik)?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav pLudio » 2023-09-28 17:23

goat76 skrev:
AlbertHall skrev:Varje datapaket har en checksumma som jämförs av mottagaren.
Skulle något inte stämma, begärs omsändning.

Hur fungerar en omsändning utan avbrott eller fördröjning när det kommer till en kontinuerlig ljudström (musik)?

Inget problem, det finns flera buffrar ljudströmningskedjan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav pLudio » 2023-09-28 17:28

Strmbrg skrev:Streamern är ansluten till Chord M-Scaler via USB.

Om du är nojjig över störningar så sätter du en USB-isolerare här men nya switchen kan du koppla ur.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6647
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav goat76 » 2023-09-28 17:31

Strmbrg skrev:Signalen tas via en säkert 15 meter lång kabel från bostadens router. (Den går upp runt ett antal dörrar mm. Utmärkt med dörrfoder i ihålig plast. :) )
Andra änden av kabeln är nu ansluten till nätverksswitchen. Tidigare var sagda kabel direkt ansluten till streamern.
Switchen är ansluten till streamern via en enmeterskabel.


Vad var orsaken till införskaffandet av nätverksswitchen, ville du bara ha den mellan routern och streamern ”bara för att”, eller har det uppstått nya behov av fler anslutningar? Har du köpt något nytt och spännande som behöver en anslutning till nätet? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6647
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav goat76 » 2023-09-28 17:34

pLudio skrev:
goat76 skrev:
AlbertHall skrev:Varje datapaket har en checksumma som jämförs av mottagaren.
Skulle något inte stämma, begärs omsändning.

Hur fungerar en omsändning utan avbrott eller fördröjning när det kommer till en kontinuerlig ljudström (musik)?

Inget problem, det finns flera buffrar ljudströmningskedjan.


Aha, tack för svaret.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26775
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav hifikg » 2023-09-28 17:50

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Signalen tas via en säkert 15 meter lång kabel från bostadens router. (Den går upp runt ett antal dörrar mm. Utmärkt med dörrfoder i ihålig plast. :) )
Andra änden av kabeln är nu ansluten till nätverksswitchen. Tidigare var sagda kabel direkt ansluten till streamern.
Switchen är ansluten till streamern via en enmeterskabel.


Vad var orsaken till införskaffandet av nätverksswitchen, ville du bara ha den mellan routern och streamern ”bara för att”, eller har det uppstått nya behov av fler anslutningar? Har du köpt något nytt och spännande som behöver en anslutning till nätet? :)


Han hittade H&M nr 11 från 2018, där slår de, mycket bestämt, fast att utan (en onödig) switch är det ingen idé att investera (?) i en USB-kabel för 60.000 o det kan nog stämma, för de är sällan längre än en meter. Switchen fungerar då som en "sockerbit", en sån där som man förlänger högtalarkabel med vid behov.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-28 17:54

Orsaken var att jag tyckte att det kunde vara värt att prova eftersom kostnaden var ringa.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26775
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav hifikg » 2023-09-28 17:55

Strmbrg skrev:Orsaken var att jag tyckte att det kunde vara värt att prova eftersom kostnaden var ringa.


En säkerhetsnål i gardinen är inte heller dyr. Om du kan hoppa över Belt-behandlingen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6647
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav goat76 » 2023-09-28 18:01

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Orsaken var att jag tyckte att det kunde vara värt att prova eftersom kostnaden var ringa.


En säkerhetsnål i gardinen är inte heller dyr. Om du kan hoppa över Belt-behandlingen.


Jag har 3(!) säkerhetsnålar i gardinen för att vara riktigt säker. Den främsta orsaken till det är dock att den där jädrans follningstejpen har släppt, vilket orsakats av att gardinen närmast balkongdörren har fladdrat i sommarbrisen. Jag är inte fullständigt säker på hur detta eventuellt har påverkat ljudåtergivningen. :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav AlbertHall » 2023-09-28 18:07

sprudel skrev:
AlbertHall skrev:
hifikg skrev:Klart du måste ha en switch, det slog H&M fast redan 2018...


Den är för billig. Det händer inget med ljudet förrän du kommer upp i en 8.000 - 10.000:- eller gärna mycket mer.


Har du cyklat långt? Strömberg skriver att han köpt en switch för en knapp femhundring.


Hör han någon skillnad?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav sprudel » 2023-09-28 19:04

AlbertHall skrev:
sprudel skrev:
AlbertHall skrev:
Den är för billig. Det händer inget med ljudet förrän du kommer upp i en 8.000 - 10.000:- eller gärna mycket mer.


Har du cyklat långt? Strömberg skriver att han köpt en switch för en knapp femhundring.


Hör han någon skillnad?


Oklart
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Köpte en nätverksswitch efter att ha läst lite...

Inläggav Strmbrg » 2023-09-28 19:31

Som jag skrev här ovanför: Jag är jättedålig på att lyssna efter skillnader. Jag är inte intresserad av att identifiera skillnader. Det som intresserar just mig är främst om något är bra eller dåligt. Inte lite bättre eller lite sämre.
Kan såklart förstå om det verkar tok-skumt med en "hifi-snubbe" som inte fokuserar på skillnader utan på andra mysko aspekter.
Till dem som med förmodan tycker det, ber jag om ursäkt. :)
Senast redigerad av Strmbrg 2023-09-28 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 2 gäster