Discogs - värdemätare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Discogs - värdemätare?

Inläggav Thomas_A » 2023-09-29 23:01

Har börjat med att katalogisera skivsamlingen via Discogs. Blir lite förvånad över vissa priser på en del av mina LPs. Smashing pumpkins för 3500:-, Bob Hund och Cardigans för dryga tusenlappen. Är detta sant???? Någon annan som har kollat upp sin skivsamling?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26707
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav hifikg » 2023-09-30 00:26

Hittade en direktgraverad skiva som kostade uppåt tusen dollar, men då ska den väl vara helt ospelad.
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-09-30 08:18

Har större delen upplagd på Discogs,ca 2/3 av skivorna.
Ett bra verktyg för att hålla koll på vad man har för skivor,oumbärligt när man står och bläddrar i skivaffärens back och hittar en vill-ha platta,snabb check på Discogs visar att man redan har 2ex….
Discogs används som prissättande vid skivförsäljning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Thomas_A » 2023-09-30 10:33

Jag undrar om det kanske är värt besväret att investera i en bekväm ultraljudstvätt med tanke på värdet på vissa skivor.

Nu finns det två "bekväma" varianter, DeGritter och HumminGuru. Har någon möjligen erfarenhet av dessa, särskilt Humminguru? DeGritter blir det nog inte då den kostar väl mycket, men den använder ju rätt frekvens (120 kHz), medan HumminGuru använder den vanliga 40 kHz (där kavitationen ger lite för stora bubblor för att kunna tränga in i skivspåren). HumminGuru är ju överkomlig med sina 7000:-. Av vad jag läst verkar HumminGuru ändå rätt bra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26707
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav hifikg » 2023-09-30 18:34

Det vore en dröm att få in alla skivor där, just för att slippa köpa dubbletter. Igår kom jag hem med tre dubbletter. Finns det någon genväg?
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-09-30 18:59

hifikg skrev:Det vore en dröm att få in alla skivor där, just för att slippa köpa dubbletter. Igår kom jag hem med tre dubbletter. Finns det någon genväg?


Nej,ingen genväg finns men det går rätt smidigt tycker jag.
Finns det streckkod på skivan så underlättar det mkt.
Det som tar mest tid är att hitta rätt utgåva,kan vara lite detektivarbete.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav E » 2023-09-30 19:16

Thomas_A skrev:Jag undrar om det kanske är värt besväret att investera i en bekväm ultraljudstvätt med tanke på värdet på vissa skivor.

Nu finns det två "bekväma" varianter, DeGritter och HumminGuru. Har någon möjligen erfarenhet av dessa, särskilt Humminguru? DeGritter blir det nog inte då den kostar väl mycket, men den använder ju rätt frekvens (120 kHz), medan HumminGuru använder den vanliga 40 kHz (där kavitationen ger lite för stora bubblor för att kunna tränga in i skivspåren). HumminGuru är ju överkomlig med sina 7000:-. Av vad jag läst verkar HumminGuru ändå rätt bra.

Du bor ju inte ute på vischan. Det måste väl finnas någon som erbjuder
vinyltvätt till rimligt pris även om de kör med Degritter eller Audio Desk?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Thomas_A » 2023-09-30 23:08

E skrev:
Thomas_A skrev:Jag undrar om det kanske är värt besväret att investera i en bekväm ultraljudstvätt med tanke på värdet på vissa skivor.

Nu finns det två "bekväma" varianter, DeGritter och HumminGuru. Har någon möjligen erfarenhet av dessa, särskilt Humminguru? DeGritter blir det nog inte då den kostar väl mycket, men den använder ju rätt frekvens (120 kHz), medan HumminGuru använder den vanliga 40 kHz (där kavitationen ger lite för stora bubblor för att kunna tränga in i skivspåren). HumminGuru är ju överkomlig med sina 7000:-. Av vad jag läst verkar HumminGuru ändå rätt bra.

Du bor ju inte ute på vischan. Det måste väl finnas någon som erbjuder
vinyltvätt till rimligt pris även om de kör med Degritter eller Audio Desk?

Mvh E*


Lite väl krångligt att köra iväg skivor till någon annan som tvättar - då föredrar jag nog att ha en hemma som dels är automatisk och dels inte tar så mycket plats.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Thomas_A » 2023-09-30 23:11

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:Det vore en dröm att få in alla skivor där, just för att slippa köpa dubbletter. Igår kom jag hem med tre dubbletter. Finns det någon genväg?


Nej,ingen genväg finns men det går rätt smidigt tycker jag.
Finns det streckkod på skivan så underlättar det mkt.
Det som tar mest tid är att hitta rätt utgåva,kan vara lite detektivarbete.


Utgåvan är lite svår, ibland. Har en Depeche Mode-utgåva av Ultra men kunde inte riktigt hitta en version där allt stämde med noteringarna på de som är upplagda.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Dartman » 2023-10-01 08:43

Thomas_A skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:Det vore en dröm att få in alla skivor där, just för att slippa köpa dubbletter. Igår kom jag hem med tre dubbletter. Finns det någon genväg?


Nej,ingen genväg finns men det går rätt smidigt tycker jag.
Finns det streckkod på skivan så underlättar det mkt.
Det som tar mest tid är att hitta rätt utgåva,kan vara lite detektivarbete.


Utgåvan är lite svår, ibland. Har en Depeche Mode-utgåva av Ultra men kunde inte riktigt hitta en version där allt stämde med noteringarna på de som är upplagda.


Då är det läge för att lägga till din version, det är ju så Discogs fungerar. :)

Jag har alla mina skivor på Discogs, men jag litar inte helt på värderingarna, i alla fall inte på högsta priset.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-01 09:40

Lagt in mina favoritartister där för att ha kolla nya inköp. Har en del dubbletter
Lägga in allt är omöjligt med rimlig insats

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-10-01 09:55

Som nämnt ovan,hittar man man inte rätt utgåva kan man lägga upp den man har.Jag är rätt bekväm av mig,jag tar närmaste jämförbara utgåva och gör en notering istället.
Maxpriset stämmer,det är ju det högsta säljpriset någon har betalat för varan men på Discogs marknadsplats.
Att handla på Discogs är i min mening större chans att verkligen få en skiva som är enl gradering.
FB,Tradera tex är som ett lotteri,har råkat ut för helt tokiga värderingar,åt bägge hållen ska tilläggas.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Hotspur » 2023-10-01 10:00

Är det bara vinylnissarna som lägger in sina skivor där? Jag vet att det säljs CD där, har köpt några, men är den marknaden lika "het"?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-10-01 10:01

Discogslista kompletterad med foton är även ett bra sätt att dokumentera sin samling för hemförsäkringens skull.
Det bör man ta upp med sitt försäkringsbolag så klart,kolla upp ersättningsnivåer bla.
I mitt fall så har jag skivor för 10ggr högre värde än själva stereon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-01 11:17

sportbilsentusiasten skrev:Lagt in mina favoritartister där för att ha kolla nya inköp. Har en del dubbletter
Lägga in allt är omöjligt med rimlig insats


Har man samlat sedan ca 1970 är det mycket jobb att lägga in det på Discogs, ingent som har prioritet. Har köpt några CD genom Discogs. Numera är det nästan bara streaming för min del. Ev. värde av äldre fonogram är svårt att överblicka. Kräver antagligen ett stort jobb om man vill sälja av till goda priser. Hela samlingar verkar gå för ganska små pengar. En annan sak är, åtminstone för mig, att musiksmaken skiftat lite under de 60 år man varit flitig lyssnare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26707
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav hifikg » 2023-10-01 11:26

sportbilsentusiasten skrev:Lagt in mina favoritartister där för att ha kolla nya inköp. Har en del dubbletter
Lägga in allt är omöjligt med rimlig insats


Bra idé! Tre av de tre dubbletter jag kom hem med häromdagen var just favoritartister. Kände inte igen vaxen (andra omslag, längesen jag lyssnade) så jag vågade inte chansa.
Ska sätta igång redan idag!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-01 12:19

Hjalmar_Branting skrev:Discogslista kompletterad med foton är även ett bra sätt att dokumentera sin samling för hemförsäkringens skull.
Det bör man ta upp med sitt försäkringsbolag så klart,kolla upp ersättningsnivåer bla.
I mitt fall så har jag skivor för 10ggr högre värde än själva stereon.

Bra ide` - verkligen bra!!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-01 12:22

RogerGustavsson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Lagt in mina favoritartister där för att ha kolla nya inköp. Har en del dubbletter
Lägga in allt är omöjligt med rimlig insats


Har man samlat sedan ca 1970 är det mycket jobb att lägga in det på Discogs, ingent som har prioritet. Har köpt några CD genom Discogs. Numera är det nästan bara streaming för min del. Ev. värde av äldre fonogram är svårt att överblicka. Kräver antagligen ett stort jobb om man vill sälja av till goda priser. Hela samlingar verkar gå för ganska små pengar. En annan sak är, åtminstone för mig, att musiksmaken skiftat lite under de 60 år man varit flitig lyssnare.

Intressant - Jag har ganska lika smak sedan 20-årsåldern.
Ska starta en ny tråd om det!
Tack för detta, mycket intressant hur medlemmarnas resa sett ut.
Räknar inte nya genrer som ändrats...disco, rap, metall tex fanns inte då jag började lyssna, men det är ändå (förutom klasiskt o jazz) hårdrock som är grejen för mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Discogs - värdemätare?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-01 12:33

sportbilsentusiasten skrev:Intressant - Jag har ganska lika smak sedan 20-årsåldern.
Ska starta en ny tråd om det!
Tack för detta, mycket intressant hur medlemmarnas resa sett ut.
Räknar inte nya genrer som ändrats...disco, rap, metall tex fanns inte då jag började lyssna, men det är ändå (förutom klasiskt o jazz) hårdrock som är grejen för mig.


Har sett det av dina musiktips! Nja, jag har dragit iväg en del från det man lyssnade på i 15-årsåldern, är rätt nyfiken av mig eller som det heter i Småland - förveten.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Almen, Google [Bot] och 11 gäster