Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11917
Blev medlem: 2008-07-01

Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-01 12:32

Kom upp i en annan tråd...

Har din musiksmak skiftat under dina hifi-år?
Vi räknar då intresset började på allvar, dvs inte under de fösta åren då man känner sig fram.

Räknar inte nya genrer som ändrats...disco, rap, metall tex fanns inte då jag började lyssna, men det är ändå rock/hårdrock som är grejen för mig. (förutom klassiskt och legendarer som Dylan). Jazzen har alltid funnits, varit med i två jazzband tex men det var innan karriär och familj, men jazz är inte vad som ofta spelas. Det ska upplevas live då jazz gör sig rätt dåligt på inspelningar. Dynamiken är svårslagen live.
Jag har ganska lika smak sedan 20-årsåldern.

Hur har ER resa sett ut?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12352
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Magnuz » 2023-10-01 12:46

Kul trådidé! När jag började lyssna på musik på allvar, i tidiga tonåren, var det mest hårdrock och mer specifikt thrash som gällde. Jag började också spela hårdrock. Sedan i gymnasiet ungefär breddades musiksmaken och jag fastnade för The Beatles och 60-talsrock i allmänhet. Lite tror jag det berodde på att jag blev intresserad av vilka som influerat den musik jag lyssnade på.

Någon gång under de här åren var jag vid ett tillfälle uttråkad och tog på måfå fram en av mina föräldrars skivor och lyssnade på (på Sonab/Carlsson-anläggningen!). Det var en samling med Lars Gullin och jag blev förvånad över hur bra jag tyckte det var. Jag berättade det för föräldrarna och fick en Miles Davis-skiva i julklapp och på den vägen är det.

Idag lyssnar jag på det mesta men är inte så förtjust i hiphop även om det nog finns en del jag kan uppskatta inom den genren också. Klassisk musik har jag börjat med mer på senare år, även om jag gjort en del försök tidigare också. Jag tycker det är en svår genre eftersom utbudet är så enormt. Det gäller att man hittar rätt verk och rätt utgåvor och sållandet tar mycket tid.

momotom
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav momotom » 2023-10-01 16:30

Nja, inte nämnvärt faktiskt. Sisters of mercy "Floodland" eller Candlemass "Epicus doomicus metallicus" är de album jag lyssnat mest på i hela mitt liv. Det vet jag med säkerhet, jag har nog spelat dom ngn gång i veckan under ca 35 års tid. Jag håller dom fortfarande som favoriter trots att de borde vara rejält uttjatade vid det här laget. Jag lyssnar i princip bara på metal, mkt 80-tals, samt musik från indiescenen/svartrockareran i mitten/slutet på -80. All about eve, Ghostdance, Cure, Fields of the nephilm, Rosetta stone etc. Heavy (hairy) metal från 80-talet, den bandskatten tar ju aldrig slut. Ja, i princip samma musik som jag lyssnade på när jag var 16, idag 53.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav I-or » 2023-10-01 17:14

Disco->funk->soul->rock->jazz/fusion->klassiskt. Huvuddelen av populärmusik var disco när jag kom igång ordentligt med musiklyssnandet, så det var inte så märkligt att det började där. Det tog dock bara ett par år att även fastna för rock, jazz och klassiskt, så den mycket breda musiksmaken har varit mer eller mindre konstant i över 40 år nu.

Skillnaden är nog mest att musiksmaken har breddats ytterligare och jag märker att jag på senare år allt mer uppskattar detaljer i orkestrering, skickligheten hos instrumentalister och musikproduktionsmässiga kvaliteter. Det är otroligt hur mycket som man kan få ut av vad som i grunden är tre ackord om man vet vad man gör.

Jag har alltid lyssnat mycket på musik, men lyssnar ännu mer nuförtiden (åtskilliga timmar varje dag).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Strmbrg » 2023-10-01 17:46

Har i stort sett spånat in enbart på "klassiskt".
I början av tonåren var jag inte alls intresserad av musik, utan bara av hifi-apparater. 8O
P-funk var en stor grej första halvan av åttiotalet. Sedan avtog musiklyssnandet igen, men efter att ha skaffat min första CD-spelare runt 1990, så blev det "klassiskt". Först några standardkompositioner av Mozart, Beethoven och grabbarna som man kunde få för 29 spänn på "Obs!". Därefter blev det raskt lite mer småudda grejor som Schönberg och annat skumt.
Peps var en stor grej för mig i början av 2000-talet, men nu är det åter bara "klassiskt".
Streaming är fantastiskt för min del, då jag inte är intresserad av att ha en fysisk musiksamling.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19068
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Max_Headroom » 2023-10-01 21:54

sportbilsentusiasten skrev:Kom upp i en annan tråd...

Har din musiksmak skiftat under dina hifi-år?
Vi räknar då intresset började på allvar, dvs inte under de fösta åren då man känner sig fram.


Tja, du vet vad man säger; När synthpopparen blir gammal blir han hårdrockare.

Hur har ER resa sett ut?


Började med synthpop, Italo Disco och pop. Efter några impulser (bland annat The Primitives - Lovely! samt ett TV program med Claes Yngström) så upptäckte jag mer av rocken. Sedan under 90-talet så följde en period med kvinliga Singer-songwriters (men lyckades på något märkligt jävla sätt att missa Heather Nova, som jag upptäckt nu på gamla dar). I den här vevan surfade jag också på Drum n Bass-vågen.
Runt 2000-talet var det en hel del Nujazz också.

Inom rocken började jag uppskatta mer Goth-rock. På den vägen har det fortsatt. Klassisk rock från 70-tal fram till idag. Men lite/ingen riktig metal.

Jeg hittar hela tiden nya ingångar i musikens välrd och den stora upptäckten senaste året/åren är artisten OTT, som rekomenderas en provlyssning eller 2. Det är porträtt av mig också längst ned till vänster på omslaget till albumet Heads. Kolla, kanske också du finns med på omslaget (fram eller baksidan)?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6643
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav goat76 » 2023-10-01 22:32

Jag blev i tidig ålder "utsatt" för musik i och runt punk-genren, min äldre syster lyssnade på Sex Pistols och B52's så det var den musik jag minns bäst från att man blev medveten om det här med musik utanför Imse Vimse Spindel och dylikt. Jag minns hur jag sprang runt i lägenheten till B52's låt "Rock Lobster" och så fort den tog slut lyfta jag tillbaka nålen till samma spår gång på gång medans jag halkade runt i dom röda strumbyxorna.

Sen kom det en tid då man fick hänga med de lite större killarna på bostadsområdet och då var det diverse rock som gällde, typ Twisted Sisters och liknande innan man fattade att Metallica var aningen tuffare än det. Man lyssnade på en massa olika bland-band på kasett som någon snäll storkille satte ihop.

Men så skedde det igen... jag kom återigen i kontakt med punk- och hardcore-genren när jag fastnade i skateboardvärlden. Då var det band som Minor Threat, Gorilla Biscuits, 7 Seconds, Youth of Today, Judge, Earth Crisis m.fl som gällde, och man började hänga på alla spelningar som anordnades i skolornas aulor och gympa-salar där Breach, Fireside, Refused och resten av norrlands "hardcore-elit" spelade.

Det är för mig fortfarande genrer med rötterna till punk som gäller för mig, även om det med tiden blivit allt mer egensinniga band på tablån. Jag har även tack vare streaming öppnat upp mig för fler musiktyper som jazz, klassiskt m,m. Men ibland blir jag lite utråkad när det blir lite för tillbakalutat och fint, så då brukar behovet öka att köra igång något album med rivig noise-rock för att återställa ordningen. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Ogjort » 2023-10-01 23:23

sportbilsentusiasten skrev:Kom upp i en annan tråd...

Har din musiksmak skiftat under dina hifi-år?
Vi räknar då intresset började på allvar, dvs inte under de första åren då man känner sig fram.


Varför räknas inte "de första åren"? Gissar att det är då man förbereds på hur stor öppningen kommer att bli.
(tack vare min fars resor diggade jag redan i koltåldern Noh-teater, Japansk Hovmusik, Arabisk klassisk musik, Indisk filmmusik t.ex.)

Jag är nog ett hopplöst fall. Har ingen musiksmak överhuvudtaget.
Lyssnar på allt som tilltalar mig. Och med "allt" menar jag inte typ amerikansk country mellan 1971 och 1973 (som många verkar mena)
Utan verkligen ALLA sorter.

I synnerhet sådant jag aldrig hört förut.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Kraniet » 2023-10-02 08:34

Jag blev exponerad för all möjlig musik då jag växte upp eftersom jag har tre äldre syskon där min äldsta syster är 10 år äldre. De lyssnade ju alla på lite olika musik via bla tracks. Min bror lyssnade på mycket hårdrock.
Mamma lyssnade på P4 på radio och dansband. Min pappa hade en hel del rock.
Sen när jag blev äldre lyssnade jag mycket på P3.
Senare blev jag ljudintresserad och då blev all sorts musik intressant.
Så min musiksmak var väldigt varierad från start och har inte ändrats mycket. Jag utforskar gärna ny musik också så jag har egentligen ingen "musiksmak" så som jag kan uppleva många andra har.
Brukar säga att jag lyssnar på allt utom dödsmetall och dansband, men det är väl en sanning med modifikation.
Däremot har jag numera perioder då jag lyssnar mer en sorts musik än annat.
Men mest gillar jag nog olika sorters elektronisk musik och 70-tals rock.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav matssvensson » 2023-10-02 13:11

Disco -> funk -> soul -> pop -> jazz -> world -> klassiskt. Sprungen ur disco/dansmusik under 70-talet har musiksmaken breddats mer än ändrats. Några år i skivaffär en starkt bidragande orsak, där jag aldrig plockade ut någon ersättning annat än i skivor. Idag är jag fortfarande lycklig över nyfunna favoriter, både bland aktuella artister och gamla klassiker. Musik är kul.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav dewpo » 2023-10-02 16:02

Förutom att jag börjat lyssna på en del genres (tecno, trance, electroswing etc. ) som inte fanns när jag var liten :| Så har min musiksmak inte förändrats speciellt mycket, möjligtvis har den breddats lite :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10256
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav distad » 2023-10-02 16:25

dewpo skrev:Förutom att jag börjat lyssna på en del genres (tecno, trance, electroswing etc. ) som inte fanns när jag var liten :| Så har min musiksmak inte förändrats speciellt mycket, möjligtvis har den breddats lite :oops:

Samma här.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Nattlorden » 2023-10-02 17:33

Det var ganska så gles musik huvudsakligen i början av hifikarriären... dvs sådant som har större chans att låta bra... sen har musiken blivit mer komplex och tyngre i takt med att anläggningen förmått göra även denna njutbar. Lyssnar nu på bra mycket mer metal än vad jag hade väntat mig och det är primärt efter jag kommit upp på stora Ino + basmoduler.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav pLudio » 2023-10-02 19:51

nu men även .
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

JM
 
Inlägg: 4836
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav JM » 2023-10-02 20:50

Initialt var mitt musiklyssnande situationsrelaterat (musiken i träningshallen) => kompisrelaterat (disko - fast- tung bas) => teknikrelaterat (låg dist-rätt reflexer) => numera lyssnar jag ffa på av mig ohörda kvinnoröster - av gles jazztyp oberoende av teknisk kvalitet - hittade på spotify.
Söker det okända som berör emotionellt. Ett sorts starkt känslomässigt jungfruligt lyssnande.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav BosseS » 2023-10-02 23:49

Jag skulle säga att mitt musikintresse har skiftat ganska lite.
Det började med Elton John på 70-talet, plus Deep Purple, Uraiha Heep, Pink Floyd, ...
På 80-tal försvann artister som Bee Gees, Dire Straits, Supertramp medan andra odödliga som Pink Floyd, Ola Magnell, Van Morrison, Alan Parson, Vangelis och gospel finns kvar.
Under samma tidsperiod tillkom konstmusiken med stora steg där Haydn, Mozart, Beethoven o gänget försvann kvickt till förmån för postmodern musik som Pärt, Gorecki, Tavener.
Snart därefter på 90-talet breddades intresset till Bach, Händel och annat inom barock.
På senare årtionden har det möjligen breddats lite mer till renässans som Gabrieli, Cardoso, Monteverdi, Dowland, Preaetorius och mer postmodernism som Vasks, Vivancos, Gjeilo, Lauridsen, ...
Så det är ett ganska stor hål mellan ca 1700-1975 givetvis med undantag som Brahms Ein Deutsches Requiem som den stora vinnaren över det mesta annat.
Det var lite intressant att fundera över detta.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1591
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav RJohan » 2023-10-03 08:53

Jag börjar i koltåldern, långt innan jag visste att det fanns något som hette HiFi.
Jag minns mej sittandes i min mors knä vid pianot och sjungandes diverse barnvisor, senare var jag med i kyrkans barnkör.

Nå, samtidigt diggade jag Beatles och Rolling Stones, visste inte alltid vad det var då min storebror ockuperat familjens radio plus bandspelare. Det viktiga här var att radions programledare absolut inte kom med vid indpelning, så jag hörde alltså musiken på tio i topp/kvällstoppen/pop 67 veckan runt men fick aldrig veta vem som spelade...
70-talet kom, alla dog och jag fortsatte med 60-talspop. Det var väl fram mot mitten av 70-talet jag köpte min första LP med samtida pop/rock, det var nog Queen.
Ca 1980 var jag fullständigt insnöad på Springsteen samtidigt med Eagles. Plus en massa annat.
Tiden gick. Till slut, kring år två tusen tyckte jag att jag hört allt inom rock och jag hamnade ett tag i countryträsket.
Så, hösten 2007, hände det. Jag upptäckte Jazz!!! Och sen har jag fortsatt att upptäcka det.

pontareee
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav pontareee » 2023-10-03 09:19

Som barn hemma fick man höra på mycket rock, led zeppelin, rolling stones (även sett de live i barnvagn vid 6 års ålder) m.m.

I tidiga ungdomen hittade jag Trance musik och blev fast i många år då den var så bra (men kunde fortfarande låna föräldrars skivor och lyssna på Bonnie Tyler, m.m).

Senare i ungdomen hade Trance musiken förändrats till det sämre och jag börja lyssna primärt på House och Techno musik och det är väl där jag fasta tillsammans med att jag lyssnar på viss rap, pop m.m. som jag finner bra.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav sammel » 2023-10-03 10:36

Jag växte upp i en frikyrka där det var mycket musik och spelglädje nog det som gör
att jag har förkärlek till akustiskt.
Min första LP var "Gammalt som nytt"med Curt & Roland.
Deras genre är en blandning av Country o Gospel.
Dom anses vara dom första frikyrkliga i Sverige som körde elektrifierad musik dom började 1965, dvs
elgitarr o elbas. Gillar främst 3 av deras första LP:s dom gjordes i början på 70-talet
där spelar dom själva tillsammans med musiker från gruppen "Country road".
https://tidal.com/browse/album/180745230
https://tidal.com/browse/album/14292878
https://tidal.com/browse/album/12132691
Sedan finns det tre skivor som är gjorda i Nashville några år senare som har har mycket
hög kvalitet tycker jag med riktigt duktiga musiker från Nashville, det va där jag fick höra Charlie McCoy
på munspel första gången. Lång tid lyssnade jag mest på dem. Nu mest som nostalgi ibland.
Här är en länk till en "CD-box" med alla tre Nashville albumen.
https://tidal.com/browse/album/283547174
Nu är det mest jazz, fusion akustiska konstillationer, gärna med gitarr och bas.
Tycker även om andra typer men spelglädje o bra inspelning är viktig för mig.
Tränar mig även på klassiskt, det finns mycket trevligt.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Obizzz » 2023-11-01 18:06

Jag har blivit lite mindre ängslig om vad andra ska tycka med åren. Allt måste inte vara supercreddigt eller underground. Ser till exempel mycket fram mot att se Taylor Swift ihop med systerdottern nästa år.

I äldre tonåren och tidiga tjugoårsåldern var det mest olika former av metal som gällde.

Jag lyssnar fortfarande på en hel del av det jag lyssnade på då men det är betydligt mer pop och rock inblandat idag.
Musikaler är också något jag uppskattar väldigt mycket men då främst lite mer känslosamma sådana och inte så glättiga shownummer. Har till exempel sett Les Misérables i London tre gånger och räknar det till de bästa musikupplevelserna jag haft.

Livemusik försöker jag uppleva så ofta jag kan och det har gissningsvis blivit några hundra spelningar genom åren. Att vara tillsammans med någon som har ett stort överlapp med min musiksmak underlättar och vi drar oss inte för att åka en bit för att se de artister vi är intresserade av.

De hifi-klassiska musikgenrerna i form av klassiskt och jazz har jag aldrig riktigt fastnat för även om jag inte heller direkt ogillar det. Föredrar filmsoundtrack om man ska lyssna på något som drar åt det klassiska hållet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav I-or » 2023-11-01 18:48

Visst är det så att man har släppt ängsligheten för länge sedan. Jag blir allt mer intresserad av musikhistoria och idag har jag lyssnat igenom en spellista med svenska 70-talslåtar som låg på listorna. Riktigt kul, speciellt om man ekvaliserar bort de ofta ganska omfattande klangliga bristerna i dåtidens inspelningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav E » 2023-11-01 19:01

Fungerar det utmärkt att använda samma EQ på hela denna spellista?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-01 19:17

Kan tillägga en sak:
I mina tidiga "hifi-år" styrdes musikvalet av hur "utmanande" musiken var för anläggningen. Gärna med bas-passager och annat som jag fick för mig skulle sätta anläggningen på prov. "Fixade den detta", så blev jag impad, nöjd och tillfreds. :)

Efter att ha kommit ifrån det där, så har jag enbart valt musik som tilltalar mig rent musikmässigt. Det betyder inte alls att mina krav på välljudande inspelningar har åsidosatts, men det betyder att jag har en annan hållning till alltsammans numera.
Exempelvis så tyckte jag tidigare att stråkkvartetter och slikt var dötrist. Det fanns ju inga maffiga effekter i sådan musik. Nä, då lyssnade jag mycket hellre på Stravinskys "Eldfågeln". Helst då satsen "Infernalisk dans". De långsamma, lågintensiva satserna hoppade jag gärna över. Kunde ha valt Tjajkovskys "1812" eller Berlioz "Symphonie Fantastique" också. Den senare tyckte jag dock var lite uttjatad.
Efter viss mognad (eller kalla det mental förändring, så slipper vi ranka, värdera och kränka...) så är musikvalet numera styrt av musiken i sig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Obizzz » 2023-11-01 19:27

I-or skrev:Visst är det så att man har släppt ängsligheten för länge sedan. Jag blir allt mer intresserad av musikhistoria och idag har jag lyssnat igenom en spellista med svenska 70-talslåtar som låg på listorna. Riktigt kul, speciellt om man ekvaliserar bort de ofta ganska omfattande klangliga bristerna i dåtidens inspelningar.


En av de sköna grejerna med att bli gammal. Har upptäckt en massa bra musik som jag avfärdade av tramsiga orsaker som för kommersiellt eller liknande när jag var yngre.

Sitter du aktivt och skruvar på EQ vid sådan lyssning eller hittar du något mer generellt som funkar för tidsperioden och kör det på allt?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav dewpo » 2023-11-01 19:30

Strmbrg skrev:Kan tillägga en sak:
I mina tidiga "hifi-år" styrdes musikvalet av hur "utmanande" musiken var för anläggningen. Gärna med bas-passager och som jag fick för mig skulle sätta anläggningen på prov.
Efter att ha kommit ifrån det där, så har jag enbart valt musik som tilltalar mig rent musikmässigt. Det betyder inte alls att mina krav på välljudande inspelningar har åsidosatts, men det betyder att jag har en annan hållning till alltsammans numera.
Exempelvis så tyckte jag tidigare att stråkkvartetter och slikt var dötrist. Det fanns ju inga maffiga effekter i sådan musik. Nä, då lyssnade jag mycket hellre på Stravinskys "Eldfågeln". Helst då satsen "Infernalisk dans". De långsamma, lågintensiva satserna hoppade jag gärna över.
Efter viss mognad (eller kalla det mental förändring, så slipper vi ranka, värdera och kränka...) så är musikvalet numera styrt av musiken i sig.


Jag tycker synd om Herr Strmbrg som efter mognad endast klarar av att lyssna till klassik musik. Då Strmbrg i andra trådar varit positiv till lyckopiller så skulle jag rekommendera att byta av preparat från ett serotonin stimulerande till ett med bredare verkningsområde (mer dopamin stimulerande) så skall Strmbrg se att upptäckarglädjen kommer tillbaka :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav I-or » 2023-11-01 19:31

E skrev:Fungerar det utmärkt att använda samma EQ på hela denna spellista?

Mvh E*


Det fungerar adekvat. Ofta handlade det om en eller ett par dB överbetoning vid ca 2-4 kHz (märks mer än man tror i "ont-i-öronen-området") i kombination med låga basnivåer under ca 60 Hz och en nedtonad toppoktav. Jag rekommenderar starkt att man rattar med en grafisk men ändå variabel eq, d.v.s. att man bara drar i olika delar av kurvan (t.ex. EAPO) - supersmidigt även för novisen.

Även modernare populärmusikinspelningar har ofta en hörselovänlig överbetoning, men då ca 2-8 kHz, vilket antagligen är skälet till att många föredrar högtalare som är något nedtonade i detta frekvensområde.


Obizzz skrev:En av de sköna grejerna med att bli gammal. Har upptäckt en massa bra musik som jag avfärdade av tramsiga orsaker som för kommersiellt eller liknande när jag var yngre.

Sitter du aktivt och skruvar på EQ vid sådan lyssning eller hittar du något mer generellt som funkar för tidsperioden och kör det på allt?


Precis samma insikter har jag fått med åldern. Det kallas nog visdom. 8)

En grundinställning går bra att utnyttja generellt och om man är på humör så gör man någon modifiering av inställningarna. Det går på några sekunder.


Just nu har musiken för övrigt övergått i svenskt 80-tal.
Senast redigerad av I-or 2023-11-01 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-01 19:37

Obizzz skrev:
I-or skrev:Visst är det så att man har släppt ängsligheten för länge sedan. Jag blir allt mer intresserad av musikhistoria och idag har jag lyssnat igenom en spellista med svenska 70-talslåtar som låg på listorna. Riktigt kul, speciellt om man ekvaliserar bort de ofta ganska omfattande klangliga bristerna i dåtidens inspelningar.


En av de sköna grejerna med att bli gammal. Har upptäckt en massa bra musik som jag avfärdade av tramsiga orsaker som för kommersiellt eller liknande när jag var yngre.

Sitter du aktivt och skruvar på EQ vid sådan lyssning eller hittar du något mer generellt som funkar för tidsperioden och kör det på allt?

Jag kör ett DBX delningsfilter som man kan ratta från en läsplatta när man lyssnar mycket trevligt när man vill testa vad man trivs bäst med.
Den har en massa inställningar förutom just att vad ett 3-vägs delningsfilter.
8-bands Parametrisk EQ
31-bands Grafisk EQ
Sub-Synt
Driver Delay
Senast redigerad av VintageHiFi 2023-11-01 19:48, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12352
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Magnuz » 2023-11-01 19:38

Kul att läsa om allas musikresor. De flesta verkar lyssna ganska brett. Jag håller med om att man blir mer tolerant med åldern. Häromdagen hörde jag Mozarts Eine kleine Nachtmusik på radion, som jag aldrig har tålt. Jag minns att jag tyckte den lät löjlig redan som barn. Men så nu helt plötsligt inser (?) jag att det här är ju inte så tokigt. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-01 19:52

dewpo skrev:
Strmbrg skrev:...en massa bludder...


Jag tycker synd om Herr Strmbrg som efter mognad endast klarar av att lyssna till klassik musik. Då Strmbrg i andra trådar varit positiv till lyckopiller så skulle jag rekommendera att byta av preparat från ett serotonin stimulerande till ett med bredare verkningsområde (mer dopamin stimulerande) så skall Strmbrg se att upptäckarglädjen kommer tillbaka :wink:

Tack för syndomtyckandet. :)
Men njae, klarar av att endast lyssna på klassiskt är nog inte riktigt riktigt.
Däremot så blir jag numera lite oönskat uppskruvad av mången annan musik. Typ intensiv musik med påtaglig, jobbigt tydlig, markerad takt, "Singer songwriter då? Mrrnjff... En allvarlig, överseriös sångare med närmickad gitarr... Brr... Då blir jag otålig.

Det finns hur mycket som helst att upptäcka inom den stora och varierande genren som lystrar till benämningen "klassiskt".
Hur "klassiskt" är exempelvis Boulez kompositioner? Förvisso är de inte speciellt givande att lyssna på. :D

Och, nä, mitt nuvarande musikval har nog inte något med anpassning till vad anläggningen "klarar av" eller så, att göra. Jag väljer ungefär samma musik i bilen. Inte alls idealisk lyssningsmiljö för "klassiskt" där, men det är ju det jag vill lyssna på. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur har er musiksmak skiftat under åren?

Inläggav hifikg » 2023-11-01 21:57

Testa den här så får du klassiskt och jazz på samma gång, riktigt välgjort tycker jag. Vad gäller min musiksmak tror jag att jag har redogjort för den i min presentationstråd. I korthet så har den inte skiftat mycket, bara utökats, så pass att jag nu har nära 10000 album rippade och massor av plast i stora lådor. Och en del, för mig, ospelbar vinyl. Min ingång till aktivt musiklyssnande var klassisk musik på en Sonab/Carlsson anläggning, men det hade jag inte en tanke på då, det slog mig först låååångt senare.
Bilagor
Roland Hanna - Apres un Reve.jpg
Roland Hanna - Apres un Reve.jpg (35.4 KiB) Visad 454 gånger
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster