Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav JanneX » 2023-10-06 15:41

Som 50-åring som stått alldeles för många timmar med en vinkelslip i handen så har jag nyligen testat hörseln. Det var en smärre chock (har bekräftat riktigheten med testtoner hemma).. Jag hör ganska opåverkat 10kHz. Inte heller 11kHz är något problem (om än en jäkligt obehaglig ton), 12kHz är svårare och når man 13 är allt borta. Zip! Nada! Zilch..

Merparten av den översta oktaven är alltså helt borta.
Det jag tycker är konstigt är att det inte på något vis påverkar min förmåga att njuta av uppspelad musik. Jag upplever inte heller att musik jag lyssnade till i min ungdom låter sämre idag..
Jag har förstått att jag inte på något vis är unik och att det snarare är regel än undantag att det är så här det ser ut när man kommit upp i ålder och att det oavsett vad man haft för karriär är ganska ovanligt för en 60-åring att höra toner högre än de jag hör.
Hur viktig är egentligen topp-oktaven för musikupplevelsen? Jag hör den alltså bara delvis men upplever inte att jag saknar något... Hur mycket information innehåller egentligen musikmaterial? Finns ens instrument som spelar toner på 10kHz eller över?
(Läser för stunden en recension på ett par högtalare där recensenten, 60+, sitter och berömmer övertonsregistret och den högsta diskanten.. Hur vet han det? ;) )

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav I-or » 2023-10-06 16:45

Din åldersrelaterade hörselnedsättning är bara något större än normalt. Över 20 års ålder tappar man normalt ca 200 Hz i övre gränsfrekvens per år.

Lyckligtvis är vi dock inom rimliga gränser självkalibrerande för vår egen hörsel så att vi hela tiden justerar våra inre referenser efter akustiskt/mekaniskt/neurologiskt över tid högst varierande egenskaper. Betänk hur mycket huvud och öron ändrar sig mellan t.ex. 2 och 20 års ålder och ändå tycker vi att verkligheten låter likadant.

De flesta musikinstrument och röster uppvisar övertoner upp till (och över) 20 kHz även om nivån vanligen faller kraftigt speciellt i toppoktaven. Jag märker att jag fortfarande tydligt märker av klangeffekter för någon enstaka dB vid ekvalisering 17-20 kHz även om sonen hör syrsor på ännu längre avstånd än jag. Över 20 kHz hör vi däremot ingenting ens i unga år, då hörseltröskeln stiger med i runda slängar 140 dB/oktav här. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5193
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav dewpo » 2023-10-06 17:30

Syrsor är ett otyg, de förstörde min nattsömn ett flertal dagar i september :evil: Slipper man höra dom när man blir äldre menar ni?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav I-or » 2023-10-06 17:46

Syrsor klämmer ur sig frekvenser ca 4-40 kHz, med stora variationer beroende på art. Antagligen är det de arter som har frekvensspektra med de första topparna kring 8-10 kHz som folk inte hör när de säger att de inte hör syrsor. Detta är ganska vanligt för riktigt gamla personer och folk med annat än åldersrelaterade hörselnedsättningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-06 18:20

JanneX skrev:12kHz är svårare och når man 13 är allt borta. Zip! Nada! Zilch..

Se det positiva, du kan köpa enklare högtalare...bredbandare tex och slippa komplicerade filter :mrgreen:
Jag hör inte så mycket heller där uppe. Kör JBL kompressorhorn så det passar mig hörsel bra. :lol:

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav spiii » 2023-10-06 18:38

JBL kompressorhorn? Spännande!
Nåt sånt här alltså?
JBL komp.jpg
JBL komp.jpg (65.24 KiB) Visad 861 gånger

:lol:
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3393
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav eljulio » 2023-10-06 18:55

I-or skrev:Syrsor klämmer ur sig frekvenser ca 4-40 kHz, med stora variationer beroende på art. Antagligen är det de arter som har frekvensspektra med de första topparna kring 8-10 kHz som folk inte hör när de säger att de inte hör syrsor. Detta är ganska vanligt för riktigt gamla personer och folk med annat än åldersrelaterade hörselnedsättningar.


Min sambo hör inte syrsor alls. För mig spelar de väldigt högt...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-07 12:06

spiii skrev:JBL kompressorhorn? Spännande!
Nåt sånt här alltså?
JBL komp.jpg

:lol:

Precis dessa!
Många fördelar, lättdrivna och därmed bra för oss med dålig hörsel. Lysande riktverkan så enklare att hantera akustiken i rummet.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav jansch » 2023-10-07 14:10

Du "tappar" ca 5 heltoner av 8 heltoner i översta oktaven, inte direkt någon katastrof. Dessutom är normalgod hörsel i vuxen ålder 16 kHz ungefär.

Att prata om toner är i sig lite tokigt vid dessa frekvenser men det ger ett bättre perspekiv än att jämföra frekvenser linjärt, vilket inte alls speglar vårt hörande.
Någonstans i närheten av 10kHz försvinner vår förmåga att överhuvudtaget uppfatta tonhöjd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39798
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav petersteindl » 2023-10-07 14:41

jansch skrev:Du "tappar" ca 5 heltoner av 8 heltoner i översta oktaven, inte direkt någon katastrof. Dessutom är normalgod hörsel i vuxen ålder 16 kHz ungefär.

Att prata om toner är i sig lite tokigt vid dessa frekvenser men det ger ett bättre perspekiv än att jämföra frekvenser linjärt, vilket inte alls speglar vårt hörande.
Någonstans i närheten av 10kHz försvinner vår förmåga att överhuvudtaget uppfatta tonhöjd.


Jag trodde det var vid lägre frekvens än 10 kHz, åtminstone på den musikaliska tonhöjdskalan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav jansch » 2023-10-08 14:02

petersteindl skrev:
jansch skrev:Du "tappar" ca 5 heltoner av 8 heltoner i översta oktaven, inte direkt någon katastrof. Dessutom är normalgod hörsel i vuxen ålder 16 kHz ungefär.

Att prata om toner är i sig lite tokigt vid dessa frekvenser men det ger ett bättre perspekiv än att jämföra frekvenser linjärt, vilket inte alls speglar vårt hörande.
Någonstans i närheten av 10kHz försvinner vår förmåga att överhuvudtaget uppfatta tonhöjd.


Jag trodde det var vid lägre frekvens än 10 kHz, åtminstone på den musikaliska tonhöjdskalan.


Har läst lite olika gränser genom åren..... Här gäller ju oxå att mellan t.ex 7 och 10kHz är det ca 3 heltoner, inte direkt mycket. 5- 6 kHz är normalt inga problem.
Testar man själv är gränsen också flytande och beroende av om man får stöd av ett accord eller inte och hur länge man får på sig att lyssna/testa mot referenstoner.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav JanneX » 2023-10-09 16:34

Vad är det då mer konkret man går miste om? Är viss musik mer beroende av topp-oktaven än annan?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav VintageHiFi » 2023-10-09 18:31

Har en släkting som "gnäller" att hon blir störd av allehanda högfrekventa ljud. Då vi andra inte kan höra något.
Så vi körde test toner via en av mina anläggningar. Ingen av oss övriga hörde över ca 16kHz (ålder 35-60år).

Hon som sa sig höra är 55år hörde upp till runt 20kHz vi testad fler gånger. 8O

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21104
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav E » 2023-10-09 22:36

Har hon barn? I så fall var de nog ovanligt tysta och lugna. Eller så tar
hon hjälp av okända sinnen för att "höra".

Jag hör 25 kHz om det är tillräckligt starkt.

Väggbulor och såna där som skall skrämma bort gnagare kan ju vara
irriterande.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav jansch » 2023-10-11 22:55

JanneX skrev:Vad är det då mer konkret man går miste om? Är viss musik mer beroende av topp-oktaven än annan?


OM du hör toppoktaven normalt kommer du att sakna den.....annars inte = man vänjer sig att höra det man hör så länge det inte är en onormal hörselnedsättning.
Man kan säga att varje människas hörselupplevelse är unik.

All musik (nästan, eventuellt inte syntetisk musik) innehåller även toppoktaven och ibland en bra bit över den.
Visserligen avtar amplituden men övertonerna finns där. T.ex en flygel har svaga övertoner upp emot 40kHz. Fast det man hör som musik/harmonier tar slut vid sådär 8kHz.

Det finns alltså ingen informaion som man har direkt nytta av i "vardagen" över 8kHz.
T.ex vår förmåga till taligenkänning är "maxad" vid ungefär 8kHz, mellan 4 - 8kHz vinner man bara några % hörbarhet.
Trots detta kan t.ex "s" och "f"-ljud innehålla högre frekvenser.

Det är alltså inte "toner" utan ljud som skapar "luftig ljudbild" som finns över 8kHz, t.ex cymbaler.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Hörsel, ålder och musikupplevelse...

Inläggav bassman » 2023-10-12 16:52

Vid musiklyssning har jag nu hörapparater som ger en stor hjälp. Ni förstår säkert varför.

Den här nedsättningen har jag på egen hand skapat på trånga pubscener i skadliga nivåer och haft fantastiskt roligt under tiden. Jag är inte bitter men det är jävligt trist :?

IMG_5890.JPG
IMG_5890.JPG (1.71 MiB) Visad 407 gånger
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Mr_Ekan och 6 gäster