Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:Magnepan tillhör verkligen inte de som byter modeller ofta, 3.7 kom 2011.
RogerGustavsson skrev:Efter mitt besök hos Magnepan i White Bear Lake förra året var jag lite förvånand över att produktionsmetoden har förändrats så lite. Det gäller även själva konstruktionen som i stort är samma som från början. Själva bafflarna ändrades för länge sedan, kanske i och med introduktionen av Tympani IV 1982 eller så. Nu är det CNC-frästa MDF-bafflar, rätt rangliga... Infästningen av själva elementen ändrades också, till de förhatliga stora häftstiften som ibland gör att elementen lossnar. Arbetsprincipen i sig gör att det behövs stora membranytor, det är endast små utslag som plastfilmen kan göra. En del tror att det går att lösa med kraftigare drivning eller starkare magneter, det är ändå plastfilmens (begränsade) elasticitet som begränsar.
BellsnWhistles skrev:Panelguy skrev:Magnepan tillhör verkligen inte de som byter modeller ofta, 3.7 kom 2011.
Vilket ju är positivt.
Jag har alltid haft ett speciellt förhållande till Magnepan, de må ha massor med brister och kan sågas jäms med fotknölarna av förståsigpåare redan utiftån deras konstruktion, men likväl så är några av mina subjektivt upplevt mest autentiska musikögonblick just med Magnepan.
De MG 3.7 jag hade under 5 år var i många avseenden fantastiska, väldigt rent ljud och även smutsiga/stökiga inspelningar lät just så men bara det, och fullt lyssningsbart, vilket är mer än man kan säga om de flesta andra high-end konstruktioner där så mycket blir näst intill olyssningsbart.
Tänk tidiga Rolling Stones, Nirvana m.fl. produktioner.
Jag är glad att Magnepan finns, som en udda figur, även om jag själv inte äger några längre.
BellsnWhistles skrev:...
Jag är glad att Magnepan finns, som en udda figur, även om jag själv inte äger några längre.
Panelguy skrev:...Bortsett från den lägsta basen tycker jag de ofta står sig bra mot långt dyrare högtalare men helt klart finns det bättre saker till rock och elektronisk musik. Kräver en förstärkare som klarar av att få liv i dem.
...
Strmbrg skrev:Vad kom det sig att du gjorde dig av med dem? Möbleringsmässigt är de ju knappast något problem.
Strmbrg skrev:Basen kan fås att gå ganska mycket djupare genom att placera en DWM-panel dikt an mot en av sidohögtalarna.
DWM-basen har ungefär samma "roll-off" som mina 3.7i, men uppenbarligen så går själva membranen djupare i basen än vad man kanske kan tro.
Med min uppställning så får man en lite större baffelyta, vilket leder till att lite lägre frekvenser blir hörbara även vid lyssningsplats, och alltså inte bara släcks ut.
RogerGustavsson skrev:Den där OCD HI-Fi Guy är en tjötröv som jag inte tål. Magnepan-folket gick förstås igån ordentligt och visar en hel del (som de även gjorde vid mitt besök). Fick ta bilder på det mesta men inte allt. Glömde förstås några frågor man velat ha svar på. I princip avslöjas inte så mycket i videon som många tror.
RogerGustavsson skrev:Ja, mängder med rund tråd.
Det här med "tryck". Kan ni definiera det? Tryck från t.ex. baskaggar i rockmusik ligger ju lite högre i frekvens än tryck från extrema lågfrekvenskör från syntar eller orglar. En dipol trycksätter inte rummet i lägsta basen. Basen i en vanlig symfoniorkester brukar dock återges hyggligt av t.ex. Magnepan Tympani men inte lika bra för de mindre Magnepan.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Ja, mängder med rund tråd.
Det här med "tryck". Kan ni definiera det? Tryck från t.ex. baskaggar i rockmusik ligger ju lite högre i frekvens än tryck från extrema lågfrekvenskör från syntar eller orglar. En dipol trycksätter inte rummet i lägsta basen. Basen i en vanlig symfoniorkester brukar dock återges hyggligt av t.ex. Magnepan Tympani men inte lika bra för de mindre Magnepan.
Så DWM har inte foil som 3.7? Man skriver ju också att DWM är en del av 20.7’s baspanel. Det borde betyda att även 20.7 har wire….eller har jag totalt missförstått?
Det där med ”tryck”? Jag kan tycka att jag har bra tryck i mina 3.7 när det gäller välinspelad ståbas men kan sakna ”trycket” från baskaggar man kan höra i exempelvis stora Wilson, vilket man heller inte kan förvänta sig då de inte flyttar luft på samma sätt.
RogerGustavsson skrev:Om det är priset för att pilla med delningsfiltrer, så är det minst sagt uppseendeväckande.... Det finns inte mycket att hämta bara genom att byta komponenterna. Det är bra kondensatorer men möjligen lite sämre spolar. Det behövs en omdimensionering av filtret för att det ska göra större skillnad. Frågan är vad som Magnepan inte tyckt varit bra om man nu bestämt sig för att ändra något? Nu finns det förstås pengar att tjäna... Vad som kan kosta $4000 genom att "replace all the components leading up to the drivers" är en gåta! Det rör sig om några kondensatorer och spolar. Möjligen byter de ut de usla anslutningspanelerna till dito guldförgylda. De borde anvädna andra anslutningsdon helt och hållet. Säkringshållarna är väl heller ingen höjdare och säkringarna erbjuder inget absolut skydd. Antar att 2.7 kan behövas nu när 3.7 och de större modellerna har fått rejäla prishöjningar.
BellsnWhistles skrev:Håller med och det känns lite "o-Magnepaniskt"?
Har inte de alltid spelat på att faktiskt inte vara de dyra esotoriska högtalarna, trots att de ansett sig vara i den klassen?
Hur som så har inte de Magnepan jag ägt haft de största tillkortakommanden där ett ändrat delningsfilter kan göra väsentlig skillnad, tvärtom så lät framförallt 3.7 vädigt neutralt.
Problemen (OM DET ÄR PROBLEM! vilket det inte alls behöver vara) ligger snarare i djupbas, homogen spridning och bristande maximal ljudtrycksförmåga.
Av detta så är det inget som kan förbättras med ett nytt delningfilter.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad och 23 gäster