Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Det är mycket diskussioner om störningar från nätverksswitchar/routers, jordstörningar, skärmade cat-kablar osv.
I normal bostadsmiljö får väl wi-fi anses om helsäkert......eller?
jansch skrev:Det är mycket diskussioner om störningar från nätverksswitchar/routers, jordstörningar, skärmade cat-kablar osv.
jansch skrev:I normal bostadsmiljö får väl wi-fi anses om helsäkert......eller?
sprudel skrev:jansch skrev:Det är mycket diskussioner om störningar från nätverksswitchar/routers, jordstörningar, skärmade cat-kablar osv.
Min gamla SB Touch var suverän, helt i klass med CD, om inte bättre, förutom när micron var på. Då blev det hack i musiken.
dewpo skrev:Så är min "erfarenhet" att det inte alls ger en lika stabil och pålitlig överföring som trådat!
30Hzbone skrev:dewpo skrev:Så är min "erfarenhet" att det inte alls ger en lika stabil och pålitlig överföring som trådat!
Intressant synpunkt, kan du ge några exempel där WiFi fallerar.
AlbertHall skrev:Nej, vi kan strema film på två apparater och ladda musik från internet, och samtidigt både ha igång mobiler och padda. Allt trådlöst.
Att bandbredd skulle vara något problem finns inte på kartan.
dewpo skrev:AlbertHall skrev:Nej, vi kan strema film på två apparater och ladda musik från internet, och samtidigt både ha igång mobiler och padda. Allt trådlöst.
Att bandbredd skulle vara något problem finns inte på kartan.
Jag tycker fart skillnaden märksInte när man strömmar musik eller film, utan när man installerar spel. Även om man har 500/500 bredband så tar en installation av ett nytt spel ca en halvtimme
Om farten sjunker till 100/100 så tar det drygt två timmar istället, det är skillnad som märks. Men ett annat argument för kablar är ju annars att ett "väl"-fungerande trådlöst nätverk kräver kablar till accesspunkterna. Och när man drar dessa kan man ju lika gärna dra kabel till andra enheter som står så till att det är lämpligt. Att mesh-nätverk skulle kunna ge ett lika bra trådlöst nät som man får med kabel till accesspunkterna
Det tror jag inte på
VintageHiFi skrev:.
.
.
Mesh nätverk vet jag inte om jag såg någon som rekommenderade.
Lämpligt placerade POE matade accesspunkter funkar bäst.
jansch skrev:Räckvidd
Det finns bestämmelser för hur stor uteffekt wi-fi sändarna får ha vilket påverkar räckvidden. Europa har strängare regler än vissa andra länder/världsdelar. Då bärvågsfrekvensen är relativt hög (2,4 respektive 5 GHz) dämpar väggar och liknande signalen. Är det riktigt "illa" kan det bli probematiskt även i en lägenhet.
Själv har jag POE ansluten antenn samt en repeater för att täcka in 4 byggnader. Enklast kör man Bredbandskollen och kollar. Det finns ingen risk att "ljudet" försämras.
Neuhausen skrev:Men det finns en tidsaspekt på överföringar som spelas upp under tiden som de överförs och det är viktigt att mjukvaran som spelar upp har rätt inställningar, så att den gör en tydlig paus om data inte hunnit fram i tid. Annars finns det en praktisk chans att ljudet degraderas lagom mycket för att man inte skall uppfatta det som ett tydligt fel. Så har utvecklaren prioriterat att försöka göra så gott den kan eller vill de hellre stänga av än att råka spela upp något som har ett avbrott så kort att man inte uppfattar att det är ett tydligt fel. Dvs, ljudet KAN försämras om en uppspelare har fel prioriteringar för att återge musiken precis som den är tänkt. Det är nog lätt att hitta mycket mer tveksamma saker som är viktiga för audiofiler.
Magnuz skrev:Neuhausen skrev:Men det finns en tidsaspekt på överföringar som spelas upp under tiden som de överförs och det är viktigt att mjukvaran som spelar upp har rätt inställningar, så att den gör en tydlig paus om data inte hunnit fram i tid. Annars finns det en praktisk chans att ljudet degraderas lagom mycket för att man inte skall uppfatta det som ett tydligt fel. Så har utvecklaren prioriterat att försöka göra så gott den kan eller vill de hellre stänga av än att råka spela upp något som har ett avbrott så kort att man inte uppfattar att det är ett tydligt fel. Dvs, ljudet KAN försämras om en uppspelare har fel prioriteringar för att återge musiken precis som den är tänkt. Det är nog lätt att hitta mycket mer tveksamma saker som är viktiga för audiofiler.
Så är det nog. Jag tänker mig att det kan finnas uppspelare som väljer en lägre kvalitet om de ”märker” att överföringshastigheten inte räcker till för högsta kvalitet. Så fungerar det ju till exempel i programvaror för digitala möten, videostreaming, mobiltelefoni m.m.
Neuhausen skrev:Det tänkte jag ärligt talat inte på då jag främst tänkte på media som man serverar själv. Men prioriteten även då bör oftast vara att göra så gott det går med förutsättningarna som finns och för streamat media så är lägre upplösning ett alternativ. För seriöst lyssnande så vill vi gärna ha en annan prioritet, tex pausa och varna för att det som spelas är degraderat på grund av buffer underrun. Gärna med möjlighet att spela vidare med diagnostik som visar borttappade paket.
Neuhausen skrev:Det finns streamingtjänster som skall använda lossless format, där borde det vara intressant att veta att de inte börjar spela en annan ström. Jag använder bara Spotify för bakgrundsmysik, vill jag lyssna på riktigt så får det bli media jag rippat själv.
Magnuz skrev:Neuhausen skrev:Men det finns en tidsaspekt på överföringar som spelas upp under tiden som de överförs och det är viktigt att mjukvaran som spelar upp har rätt inställningar, så att den gör en tydlig paus om data inte hunnit fram i tid. Annars finns det en praktisk chans att ljudet degraderas lagom mycket för att man inte skall uppfatta det som ett tydligt fel. Så har utvecklaren prioriterat att försöka göra så gott den kan eller vill de hellre stänga av än att råka spela upp något som har ett avbrott så kort att man inte uppfattar att det är ett tydligt fel. Dvs, ljudet KAN försämras om en uppspelare har fel prioriteringar för att återge musiken precis som den är tänkt. Det är nog lätt att hitta mycket mer tveksamma saker som är viktiga för audiofiler.
Så är det nog. Jag tänker mig att det kan finnas uppspelare som väljer en lägre kvalitet om de ”märker” att överföringshastigheten inte räcker till för högsta kvalitet. Så fungerar det ju till exempel i programvaror för digitala möten, videostreaming, mobiltelefoni m.m.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad och 23 gäster