Se tråden både som en tråd om stormembranhögtalare av dipoltyp och som en plats att utveckla sitt värderingsfilosoferande.
I-or skrev:Ja, precis som Morello skriver så uppvisar s.k. magnetostater (hemskt uttryck) nästan alltid låg distorsion för mellanhöga och höga frekvenser. Vissa modeller uppvisar t.o.m. extremt låg distorsion för bandelementen (ca 0,03-0,05 % runt 85-90 dB, 1 m). Jag har dock noterat att Magnepan inte brukar komma ned på de allra lägsta distorsionsnivåerna, se t.ex. här: https://www.stereophile.com/content/magnepan-mg26r-loudspeaker-measurements
(Notera dock att uppgivna ljudtrycksnivåer vid 1 m leder till betydligt högre nivåer i lyssningspositionen än för en punktstrålande källa.)
MG2.6 är vill jag minnas en gammal konstruktion. 80/90-tal.
Jag hade en tid en ännu äldre, MG2, som bullrade friskt i basen. Klarheten därest var allt annat än klar. Så oaktat om det par jag ägde drabbats av ledarsläpp och skeva ramar eller ej, så fick man bjuda till ordentligt för att kunna fokusera på musiken och inte på ljudet.
Uppenbarligen har de utvecklat konstruktionerna en del i de senare modellerna. Bortsett från "rena djupbasexcesser" så har jag nog aldrig hört en klarare basåtergivning än via de 3.7i jag har idag. Naturligtvis lyssnar jag bara vid de ljudtryck som jag vill lyssna vid, vilket kanske är skrattretande klent enligt andra. Jag lyssnar aldrig i syfte att finna var gränserna går, bara för att få vetskap om sådant.
PS
Off topic men ändå inte, som jag ser det.
Jag får ibland frågan hur fort vår gamla Draco med V8 går. Det kan jag inte svara på. Har inte undersökt saken. Det går fint i cirka 22-24 knop på 2800 varv. En hastighet jag tycker är fullt tillräcklig. De flesta jag talat med om saken tycker att det är underligt att jag inte testat. Uppenbarligen har vi lite olika mentalitet kring slikt. Den går ju utmärkt i den fart som jag tycker är lagom. Det som däremot är viktigt är att den inte segar sig upp i planing, ty där är soppaförbrukningen vådligt hög.
Så länge inte tekniken sätter begränsningar som innebär att önskade resultat inte uppnås, då är det väl tillräckligt bra?
Om det önskade resultatet däremot "definieras" som något som hänger längst fram på en pinne framför ett dragdjur, ja då blir man nog aldrig klar.
Kommentarer som "Människan strävar ständigt efter nya förbättringar", har jag redan klart för mig att de finns, och att en del ser det som skäl att ständigt maximera.
Jag vill gärna maximera själv. Men för egen del handlar det kanske om lite andra discipliner än "bara" ljudtryck och djupbas. Ursäkta den inte avsedda men kanske likafullt möjliga provokationen.