Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-20 17:39

goat76 skrev:
bassman skrev:
goat76 skrev:
Det råkar inte vara så att även du köpte din Cinama 50 på Takt & Ton? De hade iallafall fått in två stycken i fredags så jag fick välja en av lådorna och valde den med det högre serienummret, Peters son skojade då om att den jag valde kanske är tillverkad på en måndag. :D



Måndags-ex vill man fan inte ha :-) Nej inte hos Peter. En annan Luleåbo westerdahls teknik ab..


Synd att den andra inte var din, då hade vi kunnat följa upp det här om några år för att utröna om jag valde rätt låda, och kanske kontakta Marantz för att få det bekräftat vilken veckodag dessa maskiner var tillverkade för att på så vis gå till botten med det här med eventuella måndags-ex. :)

Cinema 50 verkar iallafall vara en ytterst kapabel surroundförstärkare. Vi tittade på filmen "The Killer" (Netflix) och det var en imponerande ljudmässig upplevelse och ett tydligt steg upp från den lilla Marantz NR1510 jag hade innan, en klart mer omvälvande upplevelse med ett klart kraftfullare ljud, vilket förutom att den är just starkare säkerligen har en mer avancerad ljudprocessor.

Jag gillar även menysystemet som både ser klart bättre ut än tidigare, det är väldigt lättnavigerat och installationsguiden är smidig att följa. Bra apparat som jag hoppas kommer hålla länge, ta i trä! :)


Jag vill dock meddela att Marantz receivrar sedan ganska många år tillbaka brukar ha skumt designade antivikningsfilter vid dess D/A-omvandlare. Detta brukar inte Denon ha. (Denon och Marantz är i princip samma konstruktion vid respektive storlek och görs av samma tillverkare). I Marantz så har de valt "typ" slow roll-off med ovanligt låg nedre gränsfrekvens. Jag vill minnas att den tappade någon decibel redan vid 10 kHz, samt att den släppte igenom en hel hög med intermodulationsprodukter. Detta var förstås hörbart i blindtest. Denon har det mer traditionella "fast roll-off"-liknande filtret. Jag kan bara spekulera i varför de gjort så här på Marantz produkter och jag tror att de gjort så för att de ska skilja sig åt mot Denon och de ska låta "audiofilt". Tyvärr blev det tvärtom, varför jag själv därför använder Denon istället. Vill man se mer om detta går det att studera mätningar på ett flertal Marantzreceivrar på AudioScienceReview.

I övrigt brukar det bli så att eftersom det är extremt många inställningar i olika receivrar så går det inte att jämföra dem rakt av då de helt enkelt är olika inställda. Exempel: Det räcker med att en högtalare har 5 cm skillnad i avståndsinställningen till exempelvis en fronthögtalare så hörs det skillnad.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav Harryup » 2023-11-20 17:39

Akurate System Hub

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav goat76 » 2023-11-20 18:05

Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
bassman skrev:

Måndags-ex vill man fan inte ha :-) Nej inte hos Peter. En annan Luleåbo westerdahls teknik ab..


Synd att den andra inte var din, då hade vi kunnat följa upp det här om några år för att utröna om jag valde rätt låda, och kanske kontakta Marantz för att få det bekräftat vilken veckodag dessa maskiner var tillverkade för att på så vis gå till botten med det här med eventuella måndags-ex. :)

Cinema 50 verkar iallafall vara en ytterst kapabel surroundförstärkare. Vi tittade på filmen "The Killer" (Netflix) och det var en imponerande ljudmässig upplevelse och ett tydligt steg upp från den lilla Marantz NR1510 jag hade innan, en klart mer omvälvande upplevelse med ett klart kraftfullare ljud, vilket förutom att den är just starkare säkerligen har en mer avancerad ljudprocessor.

Jag gillar även menysystemet som både ser klart bättre ut än tidigare, det är väldigt lättnavigerat och installationsguiden är smidig att följa. Bra apparat som jag hoppas kommer hålla länge, ta i trä! :)


Jag vill dock meddela att Marantz receivrar sedan ganska många år tillbaka brukar ha skumt designade antivikningsfilter vid dess D/A-omvandlare. Detta brukar inte Denon ha. (Denon och Marantz är i princip samma konstruktion vid respektive storlek och görs av samma tillverkare). I Marantz så har de valt "typ" slow roll-off med ovanligt låg nedre gränsfrekvens. Jag vill minnas att den tappade någon decibel redan vid 10 kHz, samt att den släppte igenom en hel hög med intermodulationsprodukter. Detta var förstås hörbart i blindtest. Denon har det mer traditionella "fast roll-off"-liknande filtret. Jag kan bara spekulera i varför de gjort så här på Marantz produkter och jag tror att de gjort så för att de ska skilja sig åt mot Denon och de ska låta "audiofilt". Tyvärr blev det tvärtom, varför jag själv därför använder Denon istället. Vill man se mer om detta går det att studera mätningar på ett flertal Marantzreceivrar på AudioScienceReview.

I övrigt brukar det bli så att eftersom det är extremt många inställningar i olika receivrar så går det inte att jämföra dem rakt av då de helt enkelt är olika inställda. Exempel: Det räcker med att en högtalare har 5 cm skillnad i avståndsinställningen till exempelvis en fronthögtalare så hörs det skillnad.


Här har du en bunt mätningar på Marantz Cinema 50, berätta gärna om du ser några avvikelser eller konstigheter.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.40605/

Enligt mina subjektiva lyssningsintryck så har den ett enastående bra ljud, det klart bästa jag upplevt från en surround receiver av alla de jag haft i min ägo hittills (en Sony och tre Marantz), så jag tycker det verkar ha skett stora ljudmässiga framsteg på surround receiver fronten. Se till att du får ta del av en lyssning på den här maskinen. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav goat76 » 2023-11-20 18:15

Harryup skrev:Akurate System Hub


Japp, jag var nog lite extra trög i morse, jag vet ju att du har en sån. :)

Har du funderat på en uppgradering från Akurate-serien nu när den gått i graven? Såg förresten att det finns en sista uppgradering i form av ny strömförsörjning. För min del ser det dock inte ekonomiskt intressant nog att fortsätta med Linn, priserna har tyvärr dragit iväg på senare år och ligger nu en stor bit över vad jag är beredd att betala vilket känns riktigt synd.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-20 18:45

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Synd att den andra inte var din, då hade vi kunnat följa upp det här om några år för att utröna om jag valde rätt låda, och kanske kontakta Marantz för att få det bekräftat vilken veckodag dessa maskiner var tillverkade för att på så vis gå till botten med det här med eventuella måndags-ex. :)

Cinema 50 verkar iallafall vara en ytterst kapabel surroundförstärkare. Vi tittade på filmen "The Killer" (Netflix) och det var en imponerande ljudmässig upplevelse och ett tydligt steg upp från den lilla Marantz NR1510 jag hade innan, en klart mer omvälvande upplevelse med ett klart kraftfullare ljud, vilket förutom att den är just starkare säkerligen har en mer avancerad ljudprocessor.

Jag gillar även menysystemet som både ser klart bättre ut än tidigare, det är väldigt lättnavigerat och installationsguiden är smidig att följa. Bra apparat som jag hoppas kommer hålla länge, ta i trä! :)


Jag vill dock meddela att Marantz receivrar sedan ganska många år tillbaka brukar ha skumt designade antivikningsfilter vid dess D/A-omvandlare. Detta brukar inte Denon ha. (Denon och Marantz är i princip samma konstruktion vid respektive storlek och görs av samma tillverkare). I Marantz så har de valt "typ" slow roll-off med ovanligt låg nedre gränsfrekvens. Jag vill minnas att den tappade någon decibel redan vid 10 kHz, samt att den släppte igenom en hel hög med intermodulationsprodukter. Detta var förstås hörbart i blindtest. Denon har det mer traditionella "fast roll-off"-liknande filtret. Jag kan bara spekulera i varför de gjort så här på Marantz produkter och jag tror att de gjort så för att de ska skilja sig åt mot Denon och de ska låta "audiofilt". Tyvärr blev det tvärtom, varför jag själv därför använder Denon istället. Vill man se mer om detta går det att studera mätningar på ett flertal Marantzreceivrar på AudioScienceReview.

I övrigt brukar det bli så att eftersom det är extremt många inställningar i olika receivrar så går det inte att jämföra dem rakt av då de helt enkelt är olika inställda. Exempel: Det räcker med att en högtalare har 5 cm skillnad i avståndsinställningen till exempelvis en fronthögtalare så hörs det skillnad.


Här har du en bunt mätningar på Marantz Cinema 50, berätta gärna om du ser några avvikelser eller konstigheter.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.40605/

Enligt mina subjektiva lyssningsintryck så har den ett enastående bra ljud, det klart bästa jag upplevt från en surround receiver av alla de jag haft i min ägo hittills (en Sony och tre Marantz), så jag tycker det verkar ha skett stora ljudmässiga framsteg på surround receiver fronten. Se till att du får ta del av en lyssning på den här maskinen. :)


Det är någon annan än Amir som mätt. Här har DACens egenskaper inte analyserats. Även om man kan kritisera Amirs mätningar, så är de här avsevärt simplare och visar inte det som brukar vara dåligt med Marantz receivrar.

Men Amir får numera mitt beröm för hans mätningar på DACar för han har lagt till inzoomning på frekvensgången vid det övre frekvensområdets avrullning. Förr var det ingen medelvärdesbildning av flera mätningar och skalområdet var för stort och brusigt så man såg inte hur frekvensgången artade sig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav I-or » 2023-11-20 19:23

Här har vi flaggskeppet SR8015:

Marantz SR8015 DAC Filter Measurements Coax AVR.png
Marantz SR8015 DAC Filter Measurements Coax AVR.png (19.32 KiB) Visad 597 gånger


Ett alldeles för flackt filter som avgjort kan leda till hörbar vikningsdistorsion, inte minst då spärrbandet inte är synligt ens vid 30 kHz. Dessutom har frekvensgången fallit med ca 1 dB vid 20 kHz. Priset är 38 kkr och då får man massor av vikningsdistorsion på köpet. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav Harryup » 2023-11-20 20:46

goat76 skrev:
Harryup skrev:Akurate System Hub


Japp, jag var nog lite extra trög i morse, jag vet ju att du har en sån. :)

Har du funderat på en uppgradering från Akurate-serien nu när den gått i graven? Såg förresten att det finns en sista uppgradering i form av ny strömförsörjning. För min del ser det dock inte ekonomiskt intressant nog att fortsätta med Linn, priserna har tyvärr dragit iväg på senare år och ligger nu en stor bit över vad jag är beredd att betala vilket känns riktigt synd.


Inte just nu men kanske framöver. Akurate låter ju inte sämre för att dom är nedlagda så känner inte att det är särskilt akut.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav MichaelG » 2023-11-22 14:34

Jag (=familjen) har eller har haft totalt 8 st bioreceivrar. En enkel Onkyo som inte lät bra, en avancerad Onkyo vars HDMI-krets slutade att fungera, en gammal (+20år) mellanklass Denon som successivt la av, en övre mellanklass Denon som inte lät riktigt optimalt (hörbar skillnad med Directläget på/av), två mellanklass Yamaha (7x95W) med ett antal år emellan vilka bägge är i drift i olika anläggningar, två "värsting" Yamaha (9x150W) med flera år emellan, vilka bägge är i drift i olika anläggningar. Så av dessa åtta är det egentligen bara en som lagt av i förtid (Onkyon med kasst HDMI). Den gamla Denonreceivern fungerade fortfarande till stor del, men började lida av ålderskrämpor.

Varför jag fastnad för Yamaha är att jag dels aldrig haft problem med dem, dels att de haft de funktioner jag efterfrågat och dels för att de helt enkelt låtit mycket bra. De enklare Yamahareceivrarna hade möjligen en hörbar skillnad mellan direktläget på/av, men skillnaden var mer av karaktären "aningen olika" än bättre-sämre. På de avancerade Yamahareceivrarna har jag inte lyckats hör någon skillnad mellan direct på/av. Vilket bland annat innebär att jag kan nyttja receiverns delningsfilter för subbar utan någon förlust av ljudkvalitet. Bland alla mer eller mindre fantasifulla och för mig helt onödiga surroundlägen, finns ett läge som kort och gott heter "music". Där går att stänga av centern (om man vill det) och då spelas musik som vanligt genom frontar/subbar och lite efterklang går ut via surroundhögtalarna. Det låter alltså i princip som när man kör 2-kanal, men med litet större ljudbild. Detta passar utmärkt på viss musik.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav goat76 » 2023-11-24 01:12

Jag är inget större fan av automatisk rumskorrigering, dessa har aldrig låtit bra men eftersom det väl är 12-15 år sedan jag senast gav mig på det så tänkte jag att det måste gått framåt så jag tog och testade Audyssey.

Men nä... vad trist och livlöst jag tycker det låter men Audyssey uppmärksammade åtminstone mig om att det uppstår en tidsfördröjning någonstans i preout-signalens kedja till fronthögtalarna, vilket jag nu korrigerat i de manuellt inställda inställningarna för receivern genom att ställa in ett större avstånd för fronthögtalarna än vad det fysiska avståndet verkligen är, så någon nytta gjorde iallafall Audyssey och det låter ännu bättre nu när fronthögtalarna tidsmässigt synkar mer precist med övriga högtalare.

Innan tidskorrigeringen så upplevde jag då och då att musiken i filmer och serier, som ofta är mixad till vänster och höger fronthögtalare samt surroundghögtalarna, var aningen för starkt balanserad mot surroundhögtalarna. Men nu spelas musiken istället mer "runt om mig" utan någon upplevd specifik riktning vilket verkligen förhöjer känslan av att bli omsvept av musiken i filmerna.

Så Audyssey gjorde mig åtminstone varse om ett problem även om jag av andra ljudmässiga skäl väljer att inte använda mig av det automagiska korrigeringsprogrammet. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Aldrig en bioreceiver som bara funkar...

Inläggav goat76 » 2023-12-19 11:15

I-or skrev:Här har vi flaggskeppet SR8015:

Marantz SR8015 DAC Filter Measurements Coax AVR.png


Ett alldeles för flackt filter som avgjort kan leda till hörbar vikningsdistorsion, inte minst då spärrbandet inte är synligt ens vid 30 kHz. Dessutom har frekvensgången fallit med ca 1 dB vid 20 kHz. Priset är 38 kkr och då får man massor av vikningsdistorsion på köpet. 8O


För en liten stund sedan kom recensionen av Marantz Cinema 40 upp på ASR som visar att Marantz bytt filter i deras nya receivers som inte längre är så där flacka som förr. Enligt en jämförelser jag sett mellan Marantz Cinama 40 och den jag har som heter Cinama 50 så delar dessa apparater samma specifikationer, det som skiljer dem åt är några fler ingångar och att förstärkardelen är bättre i Cinema 40 så jag antar att att DAC-filtren är de samma i dessa apparater.

Filtret ser numera ut som i bilden här nedanför vilket verkar glädja Amir på ASR även om det fortfarande inte är perfekt. -"I am relieved that Marantz now has a proper filter but its attenuation needs to be improved."
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1816650

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster