Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller vad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller vad?

Inläggav JM » 2023-11-06 23:29

Fokuserad lyssning kan fokusera på olika saker. Fokuserad lyssning på en Hifi-mässa är knappast känslomässigt terapeutisk.
Jag kan rekommendera att lyssna på tidigare ej hörd musik inom din egen musiksmak - typ Spotifys algoritm genererade förslagslistor. Obekant musik minskar den mig störande teknikfokuseringen. Känslomässiga behållningen blir påtaglig.

Today, most everyday music listening is an accompaniment to other activities; it is far less common that listening is someone’s primary activity, receiving most of their attention. In this article, we present a case study, Listen Up, run by Indigo Project, a mental health organization in Sydney, Australia, in which we explored relationships between participants’ responses to the experience and their demographics and styles of music engagement. A sample of 187 Australian residents (aged 20–64 years) who attended Listen Up completed a survey measuring music engagement; emotional responses to the experience; perceived outcomes of the session; pre- and post-measures of stress, mood, and anxiety; and free-text responses to questions concerning their experiences of listening mindfully and any thoughts or feelings that arose during the session. Participants experienced an increased mood and decreased levels of stress and arousal after taking part in Listen Up. Their focused-listening experiences were not simply characterized by enjoying the music; rather, the emotions evoked were varied and complex. We characterized their emotional responses as negative, positive, evocative and expressive, and sad; in addition, participants characterized their own experiences as a cathartic journey resolving into a positive, peaceful, and calm state. Reported outcomes of participating in Listen Up included experiences described as being emotionally challenging, therapeutic, and physically uncomfortable. An affective music engagement style was positively associated with evocative and expressive and sad emotional experiences, and therapeutic outcomes. As a focused-listening experience, Listen Up provides participants with the opportunity not only to attend to music but also to reflect on and process their personal thoughts and feelings. This research provides evidence for the emotional and mental health benefits of focused music listening, such that, focused listening reflects opportunities for strong experiences with music in today’s listening landscape.
https://journals.sagepub.com/doi/10.117 ... 9231203628


JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav Strmbrg » 2023-11-07 07:26

Samtidigt kan man ställa sig frågan: Vad vill jag fokusera på?
Att svara att man vill fokusera på själva musiken behöver inte betyda att man vill det. Man kanske svarar så ändå. :)

När jag åker bil så blir det P2. Allt serveras. Inget nötande av egenvalda stycken.
Riktigt givande.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav sprudel » 2023-11-07 08:14

Strmbrg skrev:Samtidigt kan man ställa sig frågan: Vad vill jag fokusera på?
Att svara att man vill fokusera på själva musiken behöver inte betyda att man vill det. Man kanske svarar så ändå. :)

När jag åker bil så blir det P2. Allt serveras. Inget nötande av egenvalda stycken.
Riktigt givande.


Samma här, när jag är själv i bilen, förutom P1. Är det inget intressant på P1 blir det direkt P2. Fint att köra bil till. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav Kraniet » 2023-11-07 09:11

Det kan ju likna mindfulnessmeditation ganska mycket då man lyssnar "i flowet".
En sak jag noterat är hur många som inte kan sitta och lyssna på det sättet. Kanske har de problem med meditation också, jag vet inte.

Men att det kan va som "terapi" kan jag då skriva under på. Som sagt väldigt likt vissa sorters meditation.
Vilket kanske inte är så konstigt eftersom musik av olika slag använts i religiösa/spirituella sammanhang under hela mänsklighetens historia och kanske innan homo sapiens tillkomst.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav Strmbrg » 2023-11-07 09:17

Det händer inte så ofta, men jag kan somna när jag sitter och lyssnar.
Och då har det hänt att det varit en Mahlersymfoni som brakat på.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav Magnuz » 2023-11-07 10:20

sprudel skrev:Samma här, när jag är själv i bilen, förutom P1. Är det inget intressant på P1 blir det direkt P2. Fint att köra bil till. :)


Precis så gör jag också. Tyvärr innehåller P2 även en massa minoritetsprogram och liknande. Jag begriper inte vad de har i den klassiska musikkanalen att göra. De kunde väl få en egen kanal och så kunde P2 reserveras för musik. Det finns ju oändligt mycket klassisk musik som man kunde spela. Skulle man komplettera med något vore det väl musikdokumentärer eller liknande, men då med musiken i fokus och inge så mycket prat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav hifikg » 2023-11-07 14:13

Strmbrg skrev:Det händer inte så ofta, men jag kan somna när jag sitter och lyssnar.
Och då har det hänt att det varit en Mahlersymfoni som brakat på.


Illa om det händer när du lyssnar på P2 under bilkörning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fokuserad lyssning - en sorts emotionell terapi eller va

Inläggav Morello » 2023-11-07 14:14

sprudel skrev:
Strmbrg skrev:Samtidigt kan man ställa sig frågan: Vad vill jag fokusera på?
Att svara att man vill fokusera på själva musiken behöver inte betyda att man vill det. Man kanske svarar så ändå. :)

När jag åker bil så blir det P2. Allt serveras. Inget nötande av egenvalda stycken.
Riktigt givande.


Samma här, när jag är själv i bilen, förutom P1. Är det inget intressant på P1 blir det direkt P2. Fint att köra bil till. :)


Samma här, förutom på långresor i Europa då vi alltid tar med en påse kompaktskivor med mest jazz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 7 gäster